۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 10 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: یافتن شبکه های وای – فای رایگان در کل جهان ساده تر شد 

فیس بوک قابلیتی را در برنامه موبایلی خود فعال کرده که با استفاده از آن می توان شبکه های وای – فای رایگان و عمومی را در محیط اطراف به راحتی شناسایی کرد و مورد استفاده قرار داد.

این خدمات که Find Wi-Fi نام دارد پیش از این به طور محدود در چند کشور آمریکای شمالی و اروپا در دسترس بود، اما حالا در کل دنیا در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

علاقمندان با استفاده از خدمات مذکور می توانند شبکه های وای – فای محلی را به راحتی بر روی گوشی اندرویدی یا آیفون خود بیابند. این خدمات به خصوص در زمانی که کاربران به مسافرت می روند و نیاز به اتصال فوری و بی دردسر به اینترنت دارند، مفید خواهد بود.

برای دسترسی به خدمات یاد شده بعد از بازکردن برنامه موبایلی فیس بوک تنها کافیست کاربران بر روی زبانه "بیشتر" کلیک کنند و سپس گزینه یافتن وای – فای یا Find Wi-Fi را انتخاب کنند. با فعال کردن این گزینه نزدیک ترین اماکن ارائه خدمات وای –فای رایگان قابل مشاهده و استفاده خواهد بود.

فیس بوک علاوه بر ارائه این نوع خدمات به منظور کاهش ارسال لینک های تبلیغاتی و بی کیفیت برای کاربران اعلام کرده که لینک های ارسالی توسط افراد را بررسی و طبقه بندی کرده و مانع از نمایش لینک های بی کیفیت و آزاردهنده خواهد شد. به همین منظور از الگوریتم های جدید هوش مصنوعی برای بررسی محتوای لینک های ارسالی استفاده می شود.

..................

 

خبر: برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی عصر امروز  

شورای عالی فضای مجازی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورا، سران قوا و اعضای حقیقی و حقوقی ، عصر امروز شنبه ۱۰ تیرماه تشکیل جلسه می‌دهد.

این شورا اسفندماه سال ۹۰ با حکم مقام معظم رهبری آغاز به کار کرده است.

رهبر انقلاب در آن حکم، گسترش فزاینده فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی بویژه شبکه جهانی اینترنتی و آثار چشمگیر آن را در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و لزوم سرمایه گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری از فرصت‌های ناشی از آن در پیشرفت همه جانبه کشور و همچنین برنامه ریزی به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از این فناوری را از جمله دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند.

بر اساس این حکم، مقرر شد هر سه هفته یک بار جلسات این شورا به ریاست رئیس جمهور برگزار شود.

آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی پیش از این در ۱۳ خردادماه امسال برپا شد که در آن، اعضای شورا به تصویب نهایی «سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» رای دادند.

دستورالعمل جلسه عصر امروز شورای عالی فضای مجازی هنوز اعلام نشده است اما در آخرین جلسه شورا، با توجه به حادثه خیزی در فضای مجازی ، طرح «نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث در فضای مجازی» مورد بررسی قرار گرفت و ادامه آن به جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی موکول شد.

..................

 

خبر: توئیتر به جنگ اخبار جعلی می رود 

توئیتر مشغول فعالیت روی قابلیت جدیدی است که به کاربران اجازه می دهد توییت های حاوی اخبار جعلی را مشخص کنند. تعداد زیادی از این توییت ها به وسیله ربات ها و تروریست ها منتشر می شوند.

توییتر مشغول کار روی قابلیت جدیدی است که به کاربران اجازه می دهد توییت های حاوی اخبار جعلی یا اطلاعات گمراه کننده را مشخص کنند.  این ویژگی هنوز در مرحله نمونه سازی است اما در صورت ارائه، به شکل یک تب در  فهرست کنار توییت ها خواهد بود.

این شرکت همچنین مشغول ساخت ابزاری برای مبارزه با سوءاستفاده و انتشار توییت های جعلی است. اصولا چنین حساب های کاربری مربوط به ربات ها و تروریست ها است.

این درحالی است که انتشار اخبار اشتباه به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. تحقیق مرکز Pew  نشان می دهد حدود دو سوم  بزرگسالان آمریکا(۶۴ درصد) اعلام کرده اند انتشار اخبار جعلی درباره یک رویداد، آنها را دچار سردرگمی کرده است.

همچنین براساس تحقیقی که میان ۱۰۰۲ بزرگسال آمریکایی انجام شده بود، ۲۳ درصد پاسخگویان اعلام کردند یک خبر جعلی منتشر کرده اند.

 آنچه اوضاع را برای توییتر پیچیده تر می کند، وجود حساب های کاربری مربوط به ربات هاست.  در ۲۰۱۴ میلادی توییتر  اعلام کرد ۲۳ میلیون از کاربران آن ربات هایی هستند که به طور اتوماتیک پیام هایی منتشر می کنند.

..................

 

خبر: ژاپن ٢٠٣٠ به ماه می رود

سازمان فضایی ژاپن اعلام کرده تا ٢٠٣٠ میلادی فضانوردی به ماه خواهد فرستاد. به این ترتیب ژاپن نیز به کشورهای آسیایی می پیوندد که در حوزه کاوش های فضایی با یکدیگر رقابت می کنند.

طبق پیشنهاد جدید سازمان فضایی ژاپن، این کشور تصمیم دارد تا٢٠٣٠ میلادی، فضانوردی به ماه بفرستد. 

این نخستین بار است که Jaxa(سازمان فضایی ژاپن) تصمیم برای عملیات اکتشافی در سطح ماه را اعلام کرده است. البته احتمال دارد این اقدام بخشی از یک ماموریت بین المللی برای کاوش در ماه باشد.  به این ترتیب ژاپن نیز  وارد رقابت با بقیه کشورهای آسیایی برای کاوش در فضا می شود.

این در حالی است که رقابت میان کشورهای آسیایی برای نشان دادن قدرت فضایی خود درحال اوج گیری است. در دسامبر ٢٠١٦ میلادی چین قصد خود برای ارسال فضانورد به ماه تا٢٠٣٦ میلادی را اعلام کرد. هند نیز پس از آمریکا، روسیه و چین چهارمین کشوری بود که در ٢٠٠٨ میلادی پرچم خود را در خاک ماه برافراشت. این کشور آسیایی نیز قصد دارد دومین ماموریت اکتشافی بی سرنشین خود در ماه را تا میانه ٢٠١٨ انجام دهد.

..................

 

خبر: مهلت ثبت نام ترم تابستان مدرسه رباتیک دانشگاه امیرکبیر تمدید شد

رئیس اداره انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تمدید مهلت ثبت نام در ترم تابستان مدرسه رباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد.

سروش صادق نژاد افزود: این دوره آموزشی همه ساله بصورت ترمی و در طول سال در سطوح گوناگون برگزار می‌شود.

وی از تمدید زمان ثبت نام این دوره آموزشی خبر داد و گفت: با توجه به درخواست علاقه مندان برای حضور در دوره تابستان این مدرسه مهلت ثبت نام تا پایان روز ۱۴تیرماه ۹۶ تمدید شد و آغاز کلاس‌های این دوره از ۱۷تیرماه برنامه ریزی شده است.

صادق نژاد با اشاره به جزئیات برگزاری این دوره آموزشی، خاطر نشان کرد: ما درصدد هستیم تا با بهره‏ گیری از پتانسیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با درنظر گرفتن الگوی دانشگاه نسل سوم به دنبال تربیت نسلی باشیم که در آینده‏ کارآفرین و محرک اصلی اقتصاد دانش ‏بنیان کشور باشند تا از این طریق با انتقال تجربه موفق چندین ساله دانشگاه در این حوزه به نقش‏ آفرینی در کشور بپردازند.

رئیس اداره انجمن‌های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزاری این مدرسه را با همکاری فدارسیون جهانی رباتیک «فیرا» دانست و اظهار کرد: این مدرسه با شعار «رباتت را خودت بساز!» به دنبال ایجاد نگرشی جدید و نوین در آموزش رباتیک و هوش مصنوعی است تا با استفاده از مجرب‏‌ترین اساتید و به روزترین روش‎‏های نوین آموزشی به دنبال انتقال انگیزه و شور و نشاط به نسل جوان کشور از سنین پایه باشد.

صادق نژاد با تاکید بر اینکه این دوره آموزشی برای دانش آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود، ادامه داد: از مهر ماه  نیز دوره‌های آموزش رباتیک برای دانشجویان نیز برگزار خواهد شد.

..................

 

خبر: خودروی خورشیدی ۲۰۱۹ به بازار می آید

یک شرکت هلندی تصمیم دارد خودرویی الکتریکی بسازد که با نور خورشید حرکت می کند. این خودرو تا ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد.

ایده تولید خودرویی که با نور خورشید کار می کند، طی سال های اخیر بارها ارائه شده است اما تلاش برای ساخت چنین خودرویی موفقیت آمیز نبوده است. اما طبق اعلام شرکت هلندی Lightyear این روند تغییر خواهد کرد. این شرکت قصد دارد نخستین خودرویش به نام One را به بازار عرضه کند. این خودروی الکتریکی که با نور خورشید حرکت می کند، دارای چهار چرخ متحرک است.

به گفته این شرکت افرادی که در مناطقی با آب وهوای گرم و آفتابی زندگی می کنند، می توانند ماه ها بدون نیاز به شارژ خودرویشان از آن استفاده کنند. البته افرادی که در مناطق دیگر زندگی می کنند، همچنان با شارژ خودرو به وسیله پریز برق قادر به استفاده از آن خواهند بود. 

لکس هوف اسلوت مدیر ارشد اجرایی این شرکت می گوید: روزی فراخواهد رسید که One بدون نیاز به نور خورشید در روزهای ابری یا در شب حرکت خواهد کرد.

 البته هنوز جزییات زیادی از طرح این خودرو آشکار نشده است. One  در ۲۰۱۸ ر ونمایی می شود و یک سال بعد به بازار عرضه خواهد شد.

..................

 

خبر: روس‌ها به دنبال پرتاب شفاف‌ترین شیء به فضا

روس‌ها به دنبال پرتاب سامانه فضایی هستند که پس از ماه شفاف‌ترین شیء در آسمان شب خواهد بود.

این فناوری که "مایاک" (Mayak) نام دارد، مجهز به بازتابانده‌های خورشیدی خواهد بود.

منجمان معمولا شفافیت اجرام کیهانی را با استفاده از مقیاسی موسوم به "قدر ظاهری" (apparent magnitude) اندازه می‌گیرند و هرچه این مقیاس کمتر باشد، شفافیت جرم کیهانی بیشتر است.

خورشید به عنوان شفاف‌ترین شیء آسمان، دارای قدر بصری ظاهری -27است در حالی که قدر ظاهری ماه کامل بین-13  و -12 قرار دارد. ایستگاه فضایی بین‌المللی هم با داشتن قدر ظاهری -6 معمولا  شفاف‌ترین شیء مصنوعی به شمار می‌آید این در حالی است که قدر ظاهری سیاره زهره حدود -5 است.

با پرتاب شدن ماهواره مایاک توسط روس‌ها، این سامانه با قدر ظاهری -10 خواهد درخشید و پس از ماه درخشان‌ترین شیء مصنوعی در آسمان شب خواهد بود. در واقع نام "مایاک" معادل کلمه روسی"خانه شفاف" (lighthouse) است.

فناوری مزبور توسط دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک مسکو طراحی و ساخته شده و در داخل ماهواره کیوبست 3Uاستاندارد قرار خواهد گرفت. ابعاد این سامانه 340.5* 100* 100 میلی‌متر گزارش شده و حدود 3.6 کیلوگرم هم وزن دارد.

این بسته کوچک مجهز به یک منبع انرژی، سیستم کنترل و مهم‌تر از همه مجموعه‌ای از بازتابانده‌های خورشیدی برای منعکس‌کردن نور خورشید است که شفافیت آن ناشی از وجود این بازتابانده‌هاست.

یکی از اهداف طراحی این ماهواره ثابت کردن این نکته بود که فضا برای تیم‌های علمی کوچک هم قابل دستیابی است. طراحان مایاک همچنین مدعی‌اند این ابزار با استفاده از ساختار چترمانندش مدارهای زباله‌های فضایی را پایین خواهد آورد تا آن‌ها در جو زمین آتش بگیرند.

قرار است این سیستم 14 ژوئیه بر پشت موشک Soyuz-2.1a و از بایکونور قزاقستان راهی فضا شود.

..................

 

خبر: عرضه دستاوردهای فناورانه ایرانی در مهمترین رویداد لیزر و فتونیک جهان

با حمایت ستاد توسعه فناوری لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه فتونیک و لیزر آلمان به عنوان مهمترین رویداد این حوزه در جهان دستاوردهای فناورانه خود را عرضه کردند.

نمایشگاه دو سالانه فتونیک و لیزر مونیخ آلمان (LASER WORLD OF PHOTONICS) بزرگترین رویداد تجاری و اقتصادی حوزه لیزر و فتونیک است که در آن شرکت‌های پیشگام و توانمند این فناوری از سراسر دنیا به ارائه دستاوردها، محصولات و توانمندی‌های خود می‌پردازند.

با برنامه‌ریزی و حمایت‌های ستاد توسعه فناوری لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این دوره از نمایشگاه برای اولین بار کشور ایران به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان حضور داشت و فناوران حوزه لیزر و فتونیک کشور در این نمایشگاه جهانی دستاوردهای فناورانه اپتیک و فتونیک خود را عرضه کردند.

در این نمایشگاه آخرین فناوری‌ها در حوزه‌هایی چون تکنولوژی تولید قطعات اپتیکی و ابزارهای نوری، سنسورها، تست، اندازه‌گیری و سیستم‌های اندازه‌گیری نوری و تصویرسازی و نمایشگرها، کاربرد سامانه‌های لیزری در مهندسی تولید، تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات اپتیکی و تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات اپتیکی همچنین مهندسی پزشکی و بیوفتونیک و در نهایت  انرژی و تامین روشنایی و امنیت از موضوعات اصلی نمایشگاه جهانی فتونیک و لیزر مونیخ (LASER WORLD OF PHOTONICS) عرضه شد.

شرکت COHERENT به عنوان یکی از 4 شرکت فعال در زمینه لیزر که سالانه بیش از یک میلیارد دلار سود دارد، محصولات خود را در حوزه فناوری‌های تصویربرداری، چاپگر، صنایع نیمه‌رسانا، بیوتکنولوژی و  پزشکی، سنسورها، فتوولتاییک و ابزار دقیق در این نمایشگاه عرضه کرد.

..................

 

خبر: پنجره هوشمندی که انرژی مورد نیاز خود را تامین می کند

محققان پنجره هوشمندی ابداع کرده اند که ضمن تامین انرژی مورد نیاز خود، با کنترل خودکار میزان نور و کاهش اتلاف گرما در خانه به کاهش هزینه های انرژی کمک می کند.

پنجره های هوشمند فعلی می توانند 40 درصد از هزینه های انرژی را کاهش دهند اما نیاز به منابع تامین انرژی دارند و نصب آنها دشوار است.

محققان دانشگاه پرینستون در آمریکا با استفاده از فناوری جدید سلول خورشیدی شفاف، نوعی پنجره هوشمند متفاوت ابداع کرده اند که ساخت آن ارزان تر و نصب آن راحت تر است. این پنجره ها می توانند هزینه های مصرف انرژی را در خانه کاهش دهند.

این پنجره، از نور نزدیک به فرابنفش برای تولید برق استفاده می کند که باعث بروز فعل و انفعالات شیمیایی می شود و همین امر شیشه را بر حسب نیاز روشن و تیره می کند. تیره شدن شیشه می تواند بیش از 80 درصد نور را مسدود کند.

پروفسور 'یه لین لو' که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: نور خورشید ترکیبی از پرتو الکترومغناطیس است که از اشعه های نزدیک به فرابنفش، نور قابل رویت و انرژی مادون قرمز و یا گرما تشکیل می شود.

پنجره های هوشمند عموما انتقال نور مرئی و حرارت مادون قرمز به درون ساختمان را کنترل می کنند اما این نوع جدید سلول خورشیدی از نور نزدیک به فرابنفش برای تامین انرژی این سیستم استفاده می کند.

محققان این فناوری را در واقع مدیریت هوشمند کل طیف نور خورشید توصیف کردند.

..................

 

خبر: ناسا بالاخره ابر مصنوعی را ایجاد کرد

 پس از یک ماه تلاش ناسا برای ارسال موشک کوتاه‌برد برای تولید ابر مصنوعی و تعویق‌های مکرر، این موشک به فضا پرتاب شد.

"سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) این موشک را از پایگاه "والوپس"(Wallops) واقع در ایالت ویرجینیا انجام داد.

ابرهای تولید شده توسط این موشک در محدوده آسمان نیویورک تا کارولینای شمالی مشاهده شد.

این ابرهای مصنوعی به رنگ‌های آبی، سبز و قرمز درآمده و سپس در جو محو شدند.

موشک "تریر مالموت"(Terrier Malemut) یک موشک تحقیقاتی یا "ژرفاسنج"(Sounding rocket) است که برای اندازه‌گیری و انجام آزمایش‌های علمی در طول پرواز زیر مداری طراحی شده‌ است.

از این موشک‌ها برای حمل ابزار از ارتفاع ۵۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر  بالاتر از سطح زمین استفاده می‌شود، به طور کلی این ارتفاعی بین بُرد بالون‌های هواشناسی و ماهواره‌ها است (حداکثر ارتفاع برای بالون حدود ۴۰ کیلومتر و حداقل برای ماهواره حدود ۱۲۰ کیلومتر است).

راکت‌های ژرفاسنج ، نقطه اوج بین ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ کیلومتر دارند که این حداکثر ارتفاع اوج آنهاست. راکت‌های ژرفاسنج اغلب از موتورهای مازاد موشک‌های نظامی استفاده می‌کنند.

موشک "تریر مالموت" ناسا دارای یک سامانه تزریق پیشرفته است که برای مطالعه یونوسفر و همچنین شفق‌های قطبی به کار می‌رود.

این سامانه به محققان کمک می‌کند تا با استفاده از رنگ‌های مختلف برای تولید ابر مصنوعی، به صورت مستقیم نحوه حرکت ذرات در فضا را مشاهده کنند.

در این موشک 10 محفظه تولید ابر مصنوعی تعبیه شد که در طول پرواز هشت دقیقه‌ای این موشک، ابرهای مصنوعی را در آسمان ایجاد کردند.

..................

 

خبر: ابداع یک کاتالیزور جدید با همکاری دانشمند ایرانی

دانشمندان دانشگاه رایس با همکاری دانشمند ایرانی کاتالیزور بادوامی را با هدف افزایش عملکرد سلول‌های سوختی ارائه داده‌اند.

تیم علمی با همکاری صادق یزدی، دانش‌آموخته‌ دانشگاه‌های شهید بهشتی و صنعتی شریف، این کاتالیزور را با متصل‌ کردن اتم‌های منفرد روتنیم به ورقه گرافن ابداع کرده‌اند.

کاتالیزورهای کنونی که به سلول‌های سوختی امکان تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی را می‌دهند، معمولا از پلاتین ساخته می‌شوند؛ با این حال، این ماده گران است و دانشمندان دهه‌هاست به دنبال ارائه جایگزینی مناسب برای آن بوده‌اند.

به گفته "جیمز تور" (James Tour)، رهبر ارشد این مطالعه، ترکیب گرافن-روتنیم می‌تواند جایگزین مناسبی برای پلاتین باشد و در آزمایش‌های انجام شده هم عملکرد آن مانند کاتالیزورهای پلاتینی بود.

روتنیم زمانی که بین آرایه‌های چهار اتم نیتروژن حاضر در ترکیب کاتالیزور جدید تثبیت می‌شود، فعالایت بالایی دارد و بهای آن یک دهم پلاتین معمولی است.

چون صادق یزدی و همکارانش از اتم‌های منفرد روتنیم برای ساخت کاتالیزور ابداعی استفاده کردند، تمامی این اتم‌ها در فعالیت کاتالیزور دخیل بودند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله ACS Nano قابل مشاهده است.

..................

 

خبر: برگزاری دوره تجاری‌سازی نوآوری با حضور مدرسان دانشگاه پوترا

دوره تجاری‌سازی نوآوری، ۱۱ تا ۱۳ تیرماه جاری به همت سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان (ستفا) و با حضور مدرسان دانشگاه پوترا به دو زبان فارسی و انگلیسی برگزار می‌شود.

دوره تجاری‌سازی نوآوری استراتژی‌ها، مدل‌ها و رویکردها با حضور مدرسان دانشگاه پوترا از ۱۱ تا ۱۳ تیرماه به زبان فارسی و انگلیسی برگزار و به شرکت‌کنندگان گواهینامه مشترک دانشگاه پوترا و جهاد دانشگاهی اعطا می‌شود.

با توجه به سیاست‌های کلان کشور در توسعه فناوری و تمرکز ویژه بر ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، به نظر می‌رسد که در زمینه تمهید زیرساخت‌ها و تربیت و آموزش کارشناسان خبره در زمینه تجاری‌سازی فناوری باید برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مثمرثمری صورت پذیرد.

لذا سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی(ستفا) به منظور استفاده از تجارب دانشگاه پوترای مالزی در حوزه تجاری‌سازی فناوری، دوره‌ای را تدوین و از اساتید آن دانشگاه دعوت کرده تا با تدریس در دوره، تجارب خود را در این حوزه در اختیاز فراگیران قرار دهند.

از اهمیت و ضرورت برگزاری این کارگاه می‌توان به "تأکید برنامه پنجم توسعه بر مقوله تجاری‌سازی"، "عدم تدوین و برگزاری دوره‌های بین‌المللی تجاری‌سازی و استفاده از تجارب سایر کشورها در این حوزه"، "لزوم توجه به مقوله تجاری‌سازی در جهت کاهش وابستگی به منابع زیرزمینی و نفتی در کشور و رشد و توسعه اقتصادی"، "ضرورت و اهمیت موضوع تجاری‌سازی و انتقال فناوری‌های دانش‌بنیان حاصل از پژوهش‌های کاربردی در کشور"، "نهادینه کردن گفتمان و فرآیند تجاری‌سازی و ارتقای دانش تخصصی افراد فعال در فرآیند تجاری‌سازی" و "افزایش مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و لزوم آشنایی مدیران و کارشناسان مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری با دانش و توانمندی‌های مورد نیاز مراکز خود" اشاره کرد.

تربیت نیروی متخصص و کارآزموده در حوزه تجاری‌سازی، ارتقای سطح دانش و توانمندی مورد نیاز افراد فعال در حوزه تجاری‌سازی از جمله مدیران و کارشناسان شرکت‌های دانش‌بنیان، توانمندسازی نیروی انسانی و ارتقای سطح مهارت و تخصص مدیران و کارشناسان شاغل در پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری، افزایش اثربخشی مراکز رشد و واحدهای فناور جهاد دانشگاهی، به‌سازی عملکرد مدیران مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و استفاده از تجارب بین‌المللی در حوزه تجاری‌سازی از اهداف برگزاری این کارگاه است .

دوره تجاری‌سازی نوآوری (استراتژی‌ها، مدل‌ها و رویکردها) به مدت ۲۴ ساعت با حضور ۵۰ نفر در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

 ..................

 

خبر: تولید لیزر برشی صنعتی از سوی محققان کشور

پژوهشگران پارک فناوری پردیس با طراحی و ساخت دستگاه‌های صنعتی برش لیزری علاوه بر آنکه قطعات مورد نیاز کشور در این زمینه را تامین کرده‌اند، دانشگاه‌های کشور را در زمینه اجرای پایان‌نامه‌ها و تحقیقات یاری رساندند.

مهرداد اسماعیلی، مجری طرح ایده اصلی اجرای تحقیقات خود را «تولید کاتینگ هد» برای برش لیزری ذکر کرد و یادآور شد: بر این اساس تمرکز تحقیقات ما بر «تولید قطعات خاص»، «سفارشی ثابت» و «قطعات متحرک» متمرکز شده است که در این حوزه چند قطعه مهم را که پیش از این از طریق واردات تامین می‌شده، تولید کردیم؛ از جمله این قطعات می‌توان به تولید لیزر کاتینگ هد، کلیین کیت برای تمیزکاری قطعات اپتیکی لیزرها، لیزر مارکر و میکرومتر لیزری اشاره کرد.

وی، ارائه مشاوره به بخش‌های آموزشی و صنعتی را از دیگر زمینه‌های خدماتی این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن همکاری‌هایی را با دانشگاه‌ها برای انجام پایان‌نامه‌ها و انتشار مقالات و مطالب مرتبط با این صنعت در بستر فضاهای مجازی اجرایی کردیم.

اسماعیلی از تامین قطعات مورد نیاز برای دستگاه‌های برش لیزری خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین انبار قطعات این صنعت با وجود 22هزار دلار جنس و قطعه در اختیار ما قرار دارد، ضمن آنکه توانایی تامین قطعات، تعمیر انواع لیزرهای حالت جامد، لیزرهای گاز کربنیک، اجزای مختلف دستگاه برش و ابزار دقیق را داریم.

مجری طرح با بیان اینکه کار ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم با تمام صنایعی که از دستگاه‌های برش لیزری استفاده می‌کنند گره خورده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که متاسفانه با بازار غیر شفافی مواجه هستیم؛ ضمن آنکه وضعیت صنعت هم چندان مناسب نیست که همین موضوع ما را به سمت صادرات محصولات و تمرکز بر روی بازارهای بین‌المللی سوق داده است.

این محقق اضافه کرد: ما توانستیم چند دستگاه به کشورهای منطقه صادر کنیم و تا زمانی که چرخه صنعت در ایران کُند بچرخد، کار ما در اغما خواهد بود.

..................

 

خبر: فیلتر کامنت‌های توهین‌آمیز در اینستاگرام

اینستاگرام قابلیت جدیدی را برای فیلتر کردن کامنت‌های توهین آمیز زیر عکس‌ها و ویدئو های زنده خود ایجاد کرده است. این ویژگی از امروز فعال می‌شود.

اینستاگرام فیلتر جدیدی برای کاربران عرضه کرده است. براین اساس کاربران می‌توانند کامنت‌های توهین آمیز و بی‌ربط را از زیر پست‌های خود پاک کنند. علاوه بر آن این اپلیکیشن فیلتر دیگری برای پیام‌های spam نیز با ۹ زبان مختلف ایجاد کرده است. این ویژگی از امروز برای کاربران سراسر جهان فعال می شود.

این آپدیت‌ها بخشی از تعهد اینستاگرام به ایجاد اجتماع‌های دوستانه در این اپلیکیشن است.

کوین سیستروم مدیر ارشد اجرایی این شرکت در پیامی نوشت: بسیاری از کاربران به ما اعلام کرده اند کامنت‌های توهین آمیز سبب شده از از اینستاگرام کمتر استفاده کنند. در همین راستا ما فیلتری ایجاد کردیم که نوع خاصی از کامنت‌های مغرضانه زیر پست‌ها وویدئوهای زنده را مسدود می‌کند.

همچنین اگر فیلتر برخی کامنت‌های توهین‌آمیز را نتواند ردیابی کند، کاربران می‌توانند آن را حذف کنند. این فیلتر انتخابی است و فرد می تواند از طریق گزینه Comments در منو تنظیمات به آن دسترسی یابد.

..................

 

خبر: منحرف‌کردن مدار سیارک‌ها توسط فضاپیما

ناسا از آخرین طرح خود برای ساخت فضاپیمایی رونمایی کرده که می‌تواند با یک سیارک برخورد کرده و مسیر آن را تغییر دهد.

دانشمندان امیدوارند این سامانه که "دارت"(Dart) نام گرفته در سال 2022 به اولین هدف سیارکی خود برخورد کند.

دارت نخستین ماموریت ناسا برای نشان‌دادن توان انسان‌ها جهت مقابله با یک سیارک، تغییر دادن مدار آن و در نهایت محافظت از زمین در مقابل برخورد این اجرام کیهانی با زمین در آینده است.

هدف فضاپیمای "دارت" سیستم سیارکی به نام "دیدیموس" (Didymos) است که در سالهای 2022 با فاصله 11 میلیون کیلومتر از کنار زمین عبور خواهد کرد.

"دیدیموس" نامی یونانی برای واژه"دوقلو" است زیرا این جرم کیهانی در واقع یک سیستم دوگانه سیارکی است و دارای دو سیارک است. یکی از این اجرام Didymos A نام دارد که اندازه آن حدود 780 متر است و سیارک کوچک‌تر که حول آن مدارگردی می‌کند، نیز Didymos B نام دارد و اندازه آن 160 متر گزارش شده است.

دارت به اندازه یک یخچال است و با سرعتی 9 برابر سرعت یک گلوله یعنی 5.955 کیلومتر در ثانیه به سیارک کوچک‌تر یعنی Didymos B برخورد خواهد کرد.

دانشمندان ناسا از سال 2003 در حال بررسی این سیستم سیارکی هستند و Didymos A یک شی صخره‌ای است و ساختار آن به سیارک‌های دیگر شباهت دارد. با این حال، ترکیب Didymos B ناشناخته است اما اندازه آن مانند سیارک‌های دیگر است و می‌تواند در صورت برخورد با زمین اثرات منطقه‌ای ایجاد کند.

پروژه "دارت" گامی اساسی در اثبات توانایی‌های انسان در محافظت از سیاره زمین در مقابل برخورد سیارک‌ها به شمار می‌آید.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

40764