۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 11 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

خبر: هدست های واقعیت مجازی پسورد شما را می دزدند!

محققان طی تحقیقاتی متوجه شده اند هدست های ردیابی امواج مغزی کاربران خود را در معرض دزدی اطلاعات قرار می دهند.

محققان متوجه شده اند هکرها می توانند با استفاده از امواج مغزی افراد، کلمات رمز آنلاین آنها را سرقت کنند.

گروهی از دانشمندان در دانشگاه آلاباما متوجه شده اند هدست های ردیابی امواج مغزی که به نام EEG نیز مشهورند، کاربران خود را در معرض خطر دزدی اطلاعات قرار می دهند.

از این هدست ها به عنوان یک دستگاه پزشکی استفاده می شود. علاوه بر آن می توان از آن به عنوان دستگاه کنترل بازی نیز استفاده کرد.

نیتش ساکسنا استادیار کالج UAB  و رهبر این تحقیق در این باره می گوید: این دستگاه ها فرصت های جالبی برای کاربران فراهم می کنند. با این وجود ممکن است تهدیدهای امنیتی زیادی ایجاد کنند زیرا شرکت ها مشغول توسعه فناوری های مربوط به تداخل مغز و رایانه هستند.

این گروه متوجه شد فردی که مشغول استفاده از این هدست ها برای بازی ویدئویی است، آن را متوقف کرده و وارد حساب بانکی خود می شود، در معرض خطر سرقت کلمات رمز قرار دارند.

ساکسنا و گروه تحقیقاتی او در آزمایش های خود از هدست هایی استفاده کردند که به طور معمول در بازار در دسترس است.

..................

 

خبر: گوشی جدید ال جی با شارژر بی سیم عرضه می شود 

اگر چه گوشی جدید ال جی به نام V۳۰ در آینده نزدیک عرضه نمی شود، اما انتشار اخباری در مورد قابلیت شارژ بی سیم آن را به انتخاب جذابی برای کاربران مبدل کرده است.

نام گوشی V۳۰ پیش از این هم بر سر زبان ها افتاده بود، زیرا گفته می شود ممکن است این تلفن همراه دارای یک نمایشگر کوچک ثانوی نیز باشد. اما انتشار عکس های تازه در اینترنت از طراحی بخشی خاص برای شارژ بی سیم گوشی یاد شده حکایت دارد.

عکس هایی که از قاب این گوشی اولین بار توسط سایت Slashleaks منتشر شد نشان می دهد که یک سیم پیچ برای شارژ بی سیم و بخش خاصی برای باتری در آن گنجانده شده است. با توجه به نحوه طراحی این دو بخش، باتری این گوشی غیرقابل خروج و ثابت به نظر می رسد.

از جمله دیگر امکانات این گوشی می توان به پردازنده قدرتمند اسنپ دراگون ۸۳۵ شرکت کوالکوم و ۶ گیگابایت رم اشاره کرد. انتظار می رود این گوشی در زمستان سال جاری میلادی در دسترس علاقمندان قرار بگیرد.

این گوشی احتمالا دارای دوربین ۱۳ مگاپیکسلی است و دقت نمایشگر ۶.۲ اینچی آن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل می باشد. حداکثر میزان حافظه قابل نصب بر روی این گوشی ۲۵۶ گیگابایت است.

..................

 

خبر: روسیه لباس جنگ می سازد

روسیه از لباس جنگی رونمایی کرده است. این لباس جنگی دارای لایه ای زره مانند است که بدن سرباز را از گلوله ها حفظ می کند و همچنین کلاه ایمنی آن دارای یک صفحه نمایش تاشو است.

روسیه از لباس جنگی آینده رونمایی کرده است. این لباس مجهز به فناوری های پیشرفته درحقیقت یک اگزواسکلتون یا لایه خارجی است که قدرت و استقامت بالایی دارد. این لباس دارای یک لایه زره مانند است تا بدن سرباز را در برابر گلوله ها حفظ کند. این لباس در موسسه تحقیقات مرکزی روسیه  ساخته شده است.

آخر هفته گذشته این لباس جنگی در دانشگاه ملی علوم و فناوری روسیه در مسکو به نمایش درآمد. آستین های این لباس از جنسی بود که روی آن نقوشی برای استتار طراحی شده بود. همچنین این لباس دارای یک جفت کفش سنگین شبیه چکمه های اسکی است.

اولگ چیکارف نایب رییس  بخش سیستم های تسلیحات مرکز علوم و فناوری روسیه می گوید: این طرح ایده ما از لباس جنگی است که در چند سال آینده ساخته می شود.

 به گفته او این لباس با همکاری چند شرکت روس برای تولید بخش های مختلف تولید خواهد شد. این لباس ویژگی های متعددی خواهد داشت. به عنوان مثال کلاه ایمنی آن دارای یک چراغ روشنایی برای بررسی اسلحه ها و نقشه است. علاوه بر آن دارای یک صفحه نمایشی تاشو است که می توان از آن برای بررسی نقشه عملیات در میدان جنگ استفاده کرد.

..................

 

خبر: فقط ویندوز ۱۰ در برابر حملات باج افزار «پتیا» مقاوم است

شرکت مایکروسافت مدعی شده که آخرین نسخه از سیستم عامل ویندوز یعنی ویندوز ۱۰ در برابر اکثر حملات سایبری و از جمله حملات باج افزار پتیا مصونیت دارد.

باج افزار پتیا نسخه های قدیمی تر ویندوز را هدف قرار داده و با قفل کردن فایل های ذخیره شده کاربران از آنها برای بازگشایی قفل فایل ها تقاضای باج ۳۰۰ دلاری می کند.

طراحی این باج افزار نیز با سوءاستفاده از اطلاعات موجود در مورد ابزار هکری آژانس امنیت ملی آمریکا صورت گرفته است. این نهاد دولتی در آمریکا از آسیب پذیری های ویندوز و دهها نرم افزار دیگر برای سرقت اطلاعات و جاسوسی سایبری استفاده می کند، اما نشت این اطلاعات به اینترنت باعث شده تا هکرها از آنها برای طراحی باج افزار و آزار و اذیت کاربران فضای مجازی استفاده کنند.

مایکروسافت می گوید پتیا را به طور دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار داده و به این نتیجه رسیده که بیشترین میزان آلودگی به پتیا مربوط به کاربران ویندوز ۷ است که در سال ۲۰۰۹ عرضه شده است.

باج افزار پتیا حملات خود را از کشور اوکراین آغاز کرد و بیش از ۷۰ درصد رایانه های آلوده شده به پتیا در این کشور واقع هستند. مقامات اوکراینی روس ها را عامل طراحی پتیا می دانند.

مایکروسافت همچنین می گوید دامنه حملات باج افزار پتیا محدودتر از واناکرای است که ماه گذشته بیش از ۲۰ هزار رایانه را آلوده کرد. البته پتیا در میان شرکت های خصوصی و نهادهای دولتی در اروپا قربانیان بزرگتری داشته است.

بررسی های مایکروسافت نشان می دهد که بدافزارهای آنی قدرتمندتر بوده و با امکانات بیشتری عرضه می شوند و لذا سازمان ها و شرکت های تجاری باید به تدریج به استفاده از ویندوز ۱۰ روی آورند که قابلیت های امنیتی گسترده تری دارد و از هوشمندی بیشتری در برابر تهدیدات دنیای مجازی برخوردار است.

..................

 

خبر: موبایلی که با هوا کار می‌کند

درحالی که اکثر تولید کنندگان اسمارت‌فون در حال تلاش برای کوچک‌تر کردن سایز باتری‌ها هستند، یک محقق آمریکایی پس از سال‌ها تلاش موفق شده نسخه آزمایشی از یک اسمارت‌فون بدون باتری را طراحی و تولید کند. این اسمارت‌فون قادر است تماس بگیرد و پیام ارسال کند، البته بدون باتری!

"جاشوا اسمیت" در مصاحبه خود با وبسایت Wired reports گفت: "اگر قرار باشد یک وسیله که بدون باتری کار می‌کند را انتخاب کنید، آن وسیله چه خواهد بود؟ مطمئنا تلفن همراه یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها خواهد بود. حال تصور کنید که باتری گوشی شما تمام شده اما هنوز می‌توانید پیام ارسال کنید و یا با دوستانتان تماس بگیرید. برای ساخت چنین باتری، او به این نتیجه رسید که چنین تلفن همراهی باید انرژی خود را از محیط اطراف تهیه کند. بنابراین اسمیت به این نتیجه رسید که این تلفن همراه باید انرژی خود را از هوا دریافت کند.

اما اگر فکر می‌کنید اختراع او یک اسمارت‌فون زیبا با صفحه نمایش لمسی است، بهتر است کمی سطح انتظارتان را پایین بیاورید. این تلفن همراه از یک صفحه کلید حساس به لمس و فشار و یک نمایشگر کوچک ال‌ای‌دی تشکیل شده است. هنگامی که دکمه‌های این تلفن همراه را فشار می‌دهید، نور این صفحه هم روشن می‌شود. یک صفحه نمایش بزرگ با قابلیت تاچ، نیازمند 400 میلی‌وات برق است که تقریبا 100 هزار برابر مقدار انرژی است که این کوشی در حال حاضر برای روشن ماندن نیاز دارد.

از آنجایی که این تلفن همراه نمی‌توانست حتی انرژی کافی برای یک تماس ساده که حدود 800 میلی‌وات برق مصرف می‌کند را تامین کند، تیم تحقیقاتی اسمیت تکنیکی خاص بانام "Backscatter" را ابداع کرده‌اند که به دستگاه این امکان را می‌دهد که از طریق بازتاب امواج رادیویی با دیگر تلفن‌های همراه ارتباط برقرار کند. این تکنیک چیزی شبیه افرادی است که با استفاده از یک تکه آینه و نور خورشید قصد ارسال پیام به دیگر افراد را دارند، است. در همین راستا اسمیت استارت‌آپی با نام Jeeva Wireless راه‌اندازی کرده تا از این طریق بتواند تکنولوژی Backscatter را گسترش داده و به‌مرحله تولید انبوه برساند.

Vamsi Talla محقق و همکار اسمیت دراینباره می‌گوید: "تبدیل صدای انسان به سیگنال‌های دیجیتالی و ارسال به دیگر مخاطبین نیازمند انرژی بسیار زیادی است. اگر بتوان از تکنولوژی آنالوگ برای ارتباط استفاده کرد، استفاده از انرژی برق نیز پایین‌تر خواهد بود. بنابراین علیرغم اینکه تلفن‌های امروزی از سیگنال‌های دیجیتای برای برقراری تماس استفاده می‌کنند، اما در پروسه Backscatter تماس‌های صوتی همگی به‌صورت آنالوگ انجام می‌شوند و از این طریق مصرف انرژی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. علیرغم کمبود‌های فعلی این تلفن همراه، اسمیت و همکارش می‌گویند که در آینده نزدیک نسخه‌ی جدید و با کیفیت‌تر این دستگاه به‌همراه صفحه نمایش برای نشان دادن پیام‌ها و احتمالا دوربین سلفی را تولید خواهند کرد.

..................

 

خبر: ایجاد هوش مصنوعی با استفاده از سیناپس‌های مصنوعی

یک گروه بین‌المللی از محققان نوع جدیدی از سیناپس‌ها را ساختند که در سیستم‌های هوش مصنوعی مبتنی بر شبکه‌های عصبی کاربرد دارند.

این سیستم‌ها با استفاده از نورون‌ها و سیناپس‌های دیجیتالی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که عملکرد مغز انسان را در پردازش اطلاعات شبیه‌سازی کنند. در این سیستم‌ها سیناپس‌ها نقش دروازه‌هایی را برای انتقال اطلاعات و سیگنال‌ها توسط نورون‌ها ایفا می‌کنند.

چالشی که در مسیر توسعه شبکه‌های عصبی وجود دارد این است که سیناپس‌ها در مغز پستانداران قادرند به‌طور همزمان سیگنال‌های تحریک‌کننده و مهارکننده را عبور دهند؛ ولی سیناپس‌های مصنوعی قادرند در هر زمان تنها یکی از انواع سیگنال‌ها را عبور دهند. بنابر این یک سیستم هوش مصنوعی تنها با نیمی از ظرفیت واقعی خود عمل می‌کند.

اما اکنون محققان نوعی سیناپس مصنوعی ساختند که قادر است هر دونوع سیگنال را به‌طور همزمان عبور دهد. سیگنال‌های تحریک‌کننده مانند یک شتاب‌دهنده عمل می‌کنند و سیگنال‌های مهارکننده، نقش ترمز را بر عهده دارند. با ترکیب این دونوع سیگنال می‌توان سیستم را به نحوی موثر و پایدار کنترل کرد.

این قابلیت برای توسعه نسل بعدی شبکه‌های عصبی با قابلیت‌های شناختی پیشرفته، ضروری است و منجر به ساخت شبکه‌های عصبی هوشمندتر خواهد شد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Nano منتشر شده است.

..................

 

خبر: نسخه بتای iOS 11 برای عموم عرضه شد

هر چند تغییرات اساسی در این نسخه به چشم نمی‌خورد، اما برخی تغییرات آن جالب و مورد انتظار کاربران است.

به تازگی نخستین نسخه بتای سیستم عامل مشهور اپل iOS که مربوط به ورژن ۱۱ این پلتفرم می‌شود عرضه شده و برای دانلود در اختیار کاربران قرار گرفته است.

شرکت اپل البته تصریح کرده که این نسخه، بتاست و نمی‌توان آن را نهایی تلقی نمود، چرا که ممکن است دارای باگ‌ها و ایرادات فنی باشد که به تدریج رفع خواهند شد.

به همین خاطر به کاربران توصیه نمی‌شود که آن را بر روی دیوایس اصلی خود اعم از آیفون یا آیپد نصب نمایند، زیرا صرفاً به منظور تست و ارزیابی عرضه شده است.

گفتنی است که معمولاً شرکت اپل پیش از انتشار نسخه نهایی سیستم‌عامل جدید جهت استفاده کاربران، نسخه یا نسخه‌هایی با نام "بتا" عرضه می‌کند که ضمن آشنایی با برخی ویژگی‌های آن، ایرادات و باگ‌های احتمالی آن نیز کشف شده و توسط شرکت، برطرف گردد.

به همین دلیل است که نصب آن با ریسک همراه است و اپل همواره وجود این ریسک را گوشزد می‌کند.

در این خصوص اپل به صورت رسمی از کاربران خواسته که به این ریسک توجه داشته باشند: «اگر علاقه‌مند به پذیرش این ریسک هستید، حتماً در ابتدا از دیوایس خود مانند آیفون و آیپد یک نسخه پشتیبان تهیه نمایید و سپس نسخه جدید سیستم‌عامل را از سایت رسمی شرکت دانلود و آن را نصب کنید.»

شایان ذکر است، از آنجا که کاربران همواره منتظر عرضه نسخه جدید سیستم‌عامل اپل هستند، iOS 11 برای نخستین بار در کنفرانس جهانی شرکت اپل با نام WWDC نمایش داده شد و برخی تحولات آن از سوی مدیران این شرکت تشریح شد. هر چند ظاهراً تغییرات اساسی در این نسخه جدید به چشم نمی‌خورد، اما برخی تغییرات آن جالب و مورد انتظار کاربران است.

از جمله این تغییرات، مربوط به "سیری" است که هوشمندتر شده است. به عنوان مثال اگر پیامی دریافت کنید که موقعیت مکانی شما را می‌پرسد، اکنون سیری می‌تواند به سرعت موقعیت شما را یافته و ارائه کند.

همچنین ترجمه انگلیسی به چند زبان محلی در سیری تعبیه شده است که شامل چینی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی است.

علاوه بر این، سرویس اپل‌پی نیز به گونه‌ای آپدیت شده که کاربران بتوانند به شکل P2P (کاربر به کاربر) و از طریق iMessage پرداخت انجام دهند. این سرویسی جذاب است، هر چند در خصوص جزئیات آن اطلاعات دقیق ارائه نشده است. صرفاً می‌دانیم که پول ابتدا به جایی که اصطلاحاً "کارت پرداخت نقدی اپل" نام دارد منتقل می‌گردد، اما در مورد ادامه این فرآیند چیزی اعلام نشده است.

همچنین تغییراتی در اپلیکیشن عکس ایجاد شده و ویژگی‌هایی شبیه بومرنگ و HEVC و نیز HEIF بدان افزوده شده است. ضمناً برای نرم‌افزار پیامک آن نیز شاهد تغییراتی خواهیم بود.

..................

 

خبر: تعهد گوگل برای توقف سوءاستفاده تبلیغاتی از ایمیل‌ها

گوگل متعهد می‌شود که جلوی سوء استفاده از ایمیل‌های شما در جهت تبلیغات را بگیرد و همچنین اعلام کرده است که تغییراتی اساسی در سیاست‌های حریم خصوصی خود اعمال خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌هایی که از بررسی تبلیغات هدفمند به دست آمده، این موضوع تأیید شده است که دیگر هیچ‌گاه از ایمیل کاربران به عنوان ابزاری برای پیدا کردن محتوای تبلیغات سوءاستفاده نخواهد شد.

شرکت گوگل تا پايان سال جاري ميلادي قصد دارد بررسي محتواي ايميل‌‌ها براي ساخت تبليغات هدفمند را متوقف کند. گوگل در پستی وبلاگی تأیید کرد که جیمیل جی‌سوییت در حال حاضر به عنوان ورودی برای شخصی سازی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و جیمیل تصمیم گرفته است که در سال جاری در سرویس جیمیل، این سیاست را دنبال کند.

از این به بعد از محتوای جیمیل برای شخصی‌سازی تبلیغات استفاده نخواهد شد. این تصمیم، تبلیغات گوگل را با نحوه شخصی‌سازی این تبلیغات برای سایر محصولات گوگل همگام می‌کند. گفتنی است تبلیغاتی که نشان داده می‌شود، مبتنی بر تنظیمات کاربران هستند. کاربران می‌توانند این تنظیمات را تغییر دهند یا شخصی‌سازی تبلیغات را غیرفعال کنند.

به نظر کارشناسان، این خبر موجب افزایش اطمینان کسانی است که در مورد تعهد گوگل در زمینه حریم خصوصی دچار تردید شده بودند. شک این افراد حاصل تضاد نسبی منافع بین خدمات مشتری و پلتفرم تبلیغاتی چندین میلیارد دلاری گوگل بود.

البته لازم به ذکر است که این حفاظت از حریم خصوصی فقط شامل جیمیل می‌شود و ارتباطی با یوتیوب، اسناد جی سوییت، نتایج جست‌وجو و غیره در حساب گوگل ندارد.

کار آناليز ايميل‌هاي ارسالي و دريافتي کاربران نسخه رايگان جيميل به دليل رعايت نشدن حريم خصوصي افراد مورد انتقاد قرار گرفته است.

گوگل هنوز منابع بزرگ ديگري مانند واژه‌هاي جست‌وجو شده و عادات جست‌وجو را براي ايجاد تبليغات شخصي‌سازي‌شده در اختيار دارد. سرويس ايميل مرتبط با کسب‌ و کار گوگل هيچ تبليغاتي ندارد و ايميل‌ها نيز از نظر محتوا توسط گوگل بررسي نمي‌شوند. سرويس پست‌ الکترونيکي محبوب گوگل موسوم به جيميل از زمان تولد خود در سال ۲۰۰۴ تا امروز، به سيستمي براي بررسي واژ‌ه‌ها و محتوا مجهز بوده است.

..................

 

خبر: ترسیم همکاری های علمی و فناوری بین ایران و اتحادیه اروپا

مسئولان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا برای ترسیم نقشه راه همکاری های علمی و فناوری گفتگو کردند.

حسین سالار آملی، در امور بین الملل با هیات بلند پایه اتحادیه اروپایی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری دیدار و در خصوص نحوه ایجاد دفتر همکاری های علمی – فناوری ایران در اتحادیه اروپا گفتگو کردند.

در این ملاقات، ضمن استقبال از گسترش همکاری های علمی فناوری و آموزشی میان ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد که روند همکاری های دو طرف در این زمینه در مقایسه با سال های قبل پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.

هیات بلند پایه اروپایی نیز که برای شرکت در دومین کارگروه همکاری های علمی فناوری و آموزشی عالی ایران و اتحادیه اروپا به تهران سفر کرده از گسترش همکاری ها با ایران استقبال کرد.

در این ملاقات که پیش از برگزاری دومین کارگروه مشترک برگزار شد، دو طرف مسیرهای قانونی برای گشایش دفتر همکاری های علمی و فناوری ایران واتحادیه اروپا را در بروکسل بررسی کردند و پیتر دروئل قائم مقام اداره کل تحقیقات و نوآوری کمیسون اروپا خواستار تقویت مشارکت ایران در برنامه چشم انداز ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا شد.

وی همچنین از شروع روند برنامه ریزی برای برنامه جدید اتحادیه اروپا بعد از چشم انداز ۲۰۲۰ خبر داد.

این مقام کمیسیون آموزش اتحادیه اروپایی همچنین از ایده ایجاد نقشه راه همکاری های ایران و اتحادیه اروپا در زمینه علوم فناوری و آموزش عالی استقبال کرد. بعد از این ملاقات، دومین کمیسیون همکاری های علمی ایران و اتحادیه اروپا در حوزه علوم فناوری و آموزش عالی شروع به کار کرد.

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

20318