۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد.

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 3جولای 2017) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

 


رونمایی از نمایشگری با شفافیت شیشه که می‌توان آن را لوله کرد

شرکت ال‌جی از آخرین فناوری صفحه نمایش لمسی خود با اندازه 77 اینچی، قابلیت انعطاف بالا و به شفافیت شیشه رونمایی کرد.

شرکت ال‌جی اعلام کرد این نمایشگر در نوع خود اولین است و قبل از این چنین نمایشگری به دنیا معرفی نشده است.

این نمایشگر به توانایی خود در نمایش وضوح 4K (3840x2160 پیکسل)  و شفافیت 40 درصدی می‌بالد و طبق گفته شرکت سازنده، می‌توان آن را به شکل لوله‌ای به شعاع 800 میلی‌متر درآورد، بدون این که در عملکردش تاثیری بگذارد.

این محصول فناوری در صورت توسعه و تولید انبوه فارغ از کارکرد تبلیغاتی می‌تواند کارایی‌های فراوانی نظیر استفاده در میز هوشمند در زندگی افراد داشته باشد.

هنوز از جزییات بیشتر این نمایشگر اطلاعاتی توسط ال‌جی منتشر نشده است، اما می‌توان گفت جزییات بیشتر منوط به چگونگی توسعه این فناوری برای به کارگیری در دستگاه‌های در دسترس و رایج در سال‌های آتی است.

لازم به ذکر است که این پروژه توسط دولت کره جنوبی حمایت شده و 5 سال زمان برده است.

 

 

 

 

سامسونگ از نخستین تراشه بهینه شده خود در ارتباط با اینترنت اشیا رونمایی کرد 

سامسونگ چند سالی است به‌طور ویژه روی مبحث اینترنت اشیا متمرکز شده است و بر همین اساس سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در حوزه‌های مختلف این صنعت همچون ارائه برد‌های تجاری اینترنت اشیا انجام داده است.

سامسونگ به دنبال آن است تا راهکار جدید و ایمنی را در ارتباط با ارائه وای‌فای ویژه اینترنت اشیا عرضه کند. بر همین اساس این شرکت تراشه اگزینوس موسوم به Exynos i T200 را به صورت انبوه تولید کرده است. تراشه‌ای که با فناوری 28 نانومتری High-K Metal Gate ساخته شده است از دو هسته MCU با کارایی بالا و یک راه‌حل امنیتی قرار گرفته روی تراشه و همچنین بلوک‌های فرعی استفاده می‌کند.

عاملی که باعث شده است این تراشه از نمونه‌های مشابه متمایز شود به این نکته اشاره دارد که تراشه فوق به یک گیرنده-فرستنده آر‌-اف تجهیز شده که از اتصال وای‌فای 802.11/b/g/n 2.4 GHz، گواهی Wi-Fi Alliance  و همچنین گواهی Microsoft's Azure IoT پشتیبانی می‌کند.

این تراشه همچنین از استاندارد پروتکل متن‌باز اینترنت اشیا IoTivity که از سوی بنیاد Open Connectivity Foundation پیشنهاد شده است نیز پشتیبانی می‌کند. این ترکیب به تراشه فوق اجازه می‌دهد یک ارتباط بی‌سیم سریع و قابل اعتماد را بدون آن‌که به هیچ‌گونه مولفه اضافی نیاز باشد ارائه کند.

این تراشه  به ویژگی خاصی موسوم به امنیت زیرسامانه‌ای (Security Sub-System) تجهیز شده است. این ویژگی ضمن آن‌که یک کلید منحصر به فرد ویژه رمزنگاری داده‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد، به شما اجازه می‌دهد از داده‌ها پشتیبان‌گیری کرده و یک تابع Physically Unclonable را در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

 

 

هوش مصنوعی در خدمت درمان/ این کلینیک خودران به سوی بیمار می رود! 

شرکت Artefact در سیاتل آمریکا یک کلینیک خودران روباتیک طراحی کرده که خود  برای معاینه بیمار به سمت او می رود.

این طرح اولیه جدید به نام Aim با هدف استفاده از هوش مصنوعی برای ارتقای خدمات درمانی ارائه شده است. این طرح از دستگاه های هوشمند خانگی و همچنین یک اپلیکیشن موبایل برای ردیابی و بررسی اطلاعات بیمار استفاده می کند.

این کلینیک مجهز به ترموگرافی، تصویربرداری و حتی تحلیل تنفس فرد است و در صورت لزوم می تواند حمل و نقل اضطراری بیمار را انجام دهد. Aim اطلاعات مربوط به دستگاه های مجهز اینترنت اشیا در خانه (مانند ساعت هوشمند یا ردیاب های سلامتی و آیینه های هوشمند) را می خواند.

علاوه برتمام این موارد بیمار می تواند شرح حال خود را در یک اپلیکیشن موبایل ثبت کند و کلینیک نیز قابلیت تحلیل و بررسی آن را دارد.

در کنار این موارد کلینیک مجهز به حسگرهای فشار است که وزن، توازن بدن، قامت بدن و BMI فرد را کنترل می کند و می تواند تحلیلی آکوستیک از تنفس و ریتم ضربان قلب تهیه کند.

 

 

 

 

ثبت خاطرات در سلول توسط محقق ایرانی دانشگاه ام آی تی 

محقق ایرانی دانشگاه ام آی تی کلاس جدیدی در زیست شناسی سنتزی ارائه کرده و با مهندسی سلولها، آنها را به ابزاری کاربردی برای ثبت و ضبط خاطرات گذشته تبدیل می کند.

وبسایت دانشگاه ام آی تی در گزارش ویژه خود نوشت: فهیم فرزادفرد دانشجوی دوره دکتری در دانشگاه ام آی تی سالهاست که در این دانشگاه حضور دارد. او که کارشناسی ارشد خود را در رشته زیست فناوری از دانشگاه تهران گرفته اکنون در گروه زیست شناسی سنتزی آزمایشگاه تحقیقات الکترونیک دانشگاه ام آی تی پروژه بزرگی را دنبال می کند.

این محقق جوان، مدتی است بر روی ایده مهندسی سیستمهای ذخیره سازی خاطرات آن هم با استفاده از دی ان ای سلول کار می کند.

در زیست شناسی سنتزی، این امکان شکل گرفته که ژنها را به نوعی طراحی و مهندسی کرد که به مولکولهای سیگنال دهنده واکنش نشان دهند و این همان مبنای تحقیقات فرزادفرد است.

در تحقیقاتی که پیشتر انجام شده دانشمندان نشان داده اند که می توان خاطرات گذشته را در دی ان ای کدگذاری کرد اما این نوع کدگذاری دیجیتالی است یعنی تنها زمانی ثبت می شوند که رویداد خاصی اتفاق افتد. اما در پلت فورم مورد نظر این محقق ایرانی دیگر خبری از این محدودیت نیست زیرا کدگذاری خاطرات به صورت آنالوگ بوده و حتی می توان آنها را در حین روی دادن نیز ثبت و ضبط کرد.

وی می گوید: ما در حال ارایه کارکرد جدیدی در سلولها هستیم و بدین ترتیب برای آنها قابلیتهای نوینی تعریف می کنیم. در واقع تلاش می کنیم ابزارهای سلولی جدیدی ارایه کنیم.

 

 

 

نخستین قلم طراحی دو نوک 3 بعدی در جهان عرضه شد 

اضافه کردن بٌعد سوم به طراحی‌ها توسط قلم طراحی جدید که توسط شرکت "اسکریبلر" ساخته شده است، می‌تواند تحول بزرگی در طراحی ایجاد کند و آن را به کاری جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر تبدیل کند.

قلم طراحی 3 بعدی جدید با نام "Scribbler 3D Pen Duo" که از دو نوک بهره‌ می‌برد همانند یک پرینتر سه بعدی کار می‌کند، با این تفاوت که در دستان شماست.

جوهر این قلم در واقع "پلی لاکتیک اسید" (PLA)، یک نوع پلاستیک و یک ماده پایه‌گیاهی و تجزیه پذیر است که قلم آن را گرم و ذوب کرده و توسط موتور الکتریکی از نوک خود بیرون می‌دهد.

پلاستیک ذوب شده به محض خروج از دهانه قلم شروع به سرد و سفت شدن در زمان خیلی کوتاهی می‌کند و با این کار به طراحان این امکان را می‌دهد که بتوانند طرح‌های 3 بعدی طراحی کنند.

تعبیه دو نوک برای این قلم به منظور این است که پلاستیک مایع بیشتری از قلم بیرون بیاید  تا به سرعت طراحی کمک کند. همچنین این امکان را به استفاده کننده می‌دهد که همزمان بتواند از دو رنگ مجزا استفاده کند.

صاحب قلم در صورتی که برای کارهای ظریف‌تر نیاز به تنها یک نوک داشته باشد می‌تواند تنها یک منبع تغذیه را بارگذاری کند.

ابداع‌کنندگان این قلم شش حالت مختلف سرعت و دما را در نظر گرفته‌اند، ضمن اینکه می‌توان آن را در حالت خودکار قرار داد تا قلم خیلی بهتر در دست قرار گیرد.

یک نمایشگر LED نیز در انتهای دستگاه امکان دسترسی و تغییر تنظیمات را به شما می‌دهد.

قیمت این قلم 129 دلار پیش‌بینی شده است و از ماه اوت به بازار عرضه خواهد شد.

 

 

 

 

برجی با نماهای مختلف در لهستان تکمیل شد

یک شرکت معماری در لهستان ساختمانی را احداث کرده که از هر جهت نمای آن با جهت دیگر مختلف است.

شرکت معماریMVRDV برجBaltyk را در لهستان ساخته که از هر جهت شکل متفاوتی دارد.

اجرای طرح برج از سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد. این برج که به تازگی تکمیل شده ۱۸ طبقه دارد و نمای آن تمام از جنس شیشه است. این شیشه تاثیر نور خورشید را می کاهد.

مساحت کل این برج ۲۵ هزار متر مربع است. بخش اعظم این فضا به دفاتر اداری تعلق دارد. دفاتر اداری تا عمق ۷ متری ساختمان احداث می شوند تا هر واحد بتواند به میزان نور کافی دست یابد.

در این ساختمان علاوه بر رستوران، مرکز خرید و پارکینگ، یک باشگاه ورزشی نیز وجود دارد.  همچنین در بخشی از این ساختمان پاسیویی قرار دارد که تراسی رو به خارج دارد.

 

 

 

 

عکس برگزیده دهمین مسابقه عکاسی با آیفون معرفی شد

جایزه بزرگ عکاسی با آیفون (IPP) امسال وارد دهمین سال خود شد و از میان ده‌ها هزار عکس رسیده حالا برندگان آن مشخص شده‌اند.

این مسابقه از سال ۲۰۰۷ بنیان گذاشته شد و سال‌ها قبل ازاینکه اینستاگرام متولد شود روی عکاسی خلاقانه با موبایل متمرکز شده است.

برنده جایزه بزرگ امسال Sebastian Tomada از نیویورک بود که عکس او از Qayyarah عراق برگزیده نخست شد. عکس او دو کودک را نشان میدهد که به دیوار تکیه داده‌اند در حالی که در پشت سر آنها تاسیسات نفتی توسط نیروهای داعش به آتش کشیده است.

 

 

 

حمله گسترده ویروس پتیا به سازمان‌ها در جهان

شیوع باج‌افزاری جدید تنها چند هفته بعد از حمله گسترده باج‌افزار "واناکرای" دوباره موجب اختلال در رایانه‌های نهادهای زیادی در سراسر دنیا شد.

باج‌افزار جدید با نام "پتیا" بانک‌ها، فرودگاه‌ها و سازمان‌های تامین کننده انرژی مورد حمله قرار داد و موجب اخلال در عملکرد آن‌ها شد.

اکنون این باج افزار شرکتهای کامپیوتری، کمپانی های تولید کننده برق و نیز بسیاری از بانک ها را در کشورهای روسیه، اکراین، اسپانیا، فرانسه،انگلیس و هند را آلوده کرده است .

نکته حایز اهمیت در خصوص این باج افزار، انتشار آن با سواستفاده از همان آسیب پذیری پروتکل SMB مورد استفاد باج افزار WannaCry است.

راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن نیز مشابه راهکارهای ارایه شده برای پیشگیری از آلودگی به WannaCry شامل بروزرسانی سیستم های عامل ویندوز و غیرفعال سازی پروتکل SMB,V1 و همچنین راهکارهای امنیتی عمومی نظیر تهیه و نگه داری نسخه های پشتیبان آفلاین از اطلاعات مهم است در واقع سیستم هایی که پیش از این اقدام به بروزرسانی سیستم های عامل برای مقابله با باج افزار WannaCry نموده اند نیاز به اقدام جدیدی ندارند.

 

 

 

 

عنوان شد: سوئیس یکی از سه ابرکامپیوتر فوق قدرت‌مند دنیا را در اختیار دارد 

رقابت بین ابرکامپیوترهای دنیا روز به‌روز داغ‌تر می‌شود. چند سالی می‌شود که چین در بین سردمداران این حوزه قرار دارد اما امسال یک اتفاق جالب و غیرمترقبه رخ داد. برای نخستین بار بعد از 21 سال هیچ ابرکامپیوتر آمریکایی در بالای لیست دیده نمی‌شود. در عوض یک تازه‌وارد در آن بالا چشم‌ها را به خود خیره کرده است: سوئیس.

سیستم Cray در کشور سوئیس در حال حاضر بعد از سیستم‌های چینی، سومین ابرکامپیوتر قدرت‌مند دنیا شناخته می‌شود و این یعنی برای نخستین بار در طی 21 سال گذشته آمریکا جزء سه ابرکامپیوتر اول دنیا نیست و هیچ‌کدام از ابرسیستم‌های محاسباتی این کشور موفق نشده‌اند خود را به‌عنوان سه قدرت اول جهان معرفی کنند.

طبق رده‌‌بندی جدیدی که در ماه جاری میلادی (ژوئن) توسط مؤسسه Top500 در خصوص مقایسه ابرکامپیوترها منتشر شد، سوئیسی‌ها موفق شده‌اند با کنار زدن آمریکایی‌ها در کنار چین قرار بگیرند و همه نگاه‌ها را متوجه خود کنند.

تا پیش از این تنها یک بار و آن‌هم در سال 1996 میلادی بود که هیچ‌کدام از ابرکامپیوترهای آمریکایی موفق نشدند در بین سه قدرت بالای لیست Top500 قرار بگیرند. در این سال، هر سه رتبه بالای لیست متعلق به ابرکامپیوترهای ژاپنی بود.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

90261