۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 13 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: شبکه های اجتماعی بومی مجوز ارائه خدمات مالی می گیرند

وزیر ارتباطات گفت: شبکه های اجتماعی داخلی که اعضای آنها از پنج میلیون نفر بگذرد، اجازه فعالیت در زمینه خدمات مالی را دریافت خواهند کرد.

محمود واعظی در حاشیه برگزاری دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه، از اولویت بندی شبکه های اجتماعی در شورای عالی فضای مجازی خبر داد و گفت: شبکه های اجتماعی داخلی که اعضای آنها از پنج میلیون نفر بگذرد، اجازه فعالیت در زمینه خدمات مالی را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: شبکه های اجتماعی خارجی نیز  که سالها فعالیت داخلی داشته اند، اجازه می یابند در برخی زمینه ها و خدمات فعالیت کنند که البته این شبکه ها برای ادامه فعالیت باید خود را با دیدگاههای شورای عالی فضای مجازی هماهنگ کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: پست بانک بعد از اجرایی شدن برجام روابط کارگزاری خود را با بیش از چهل کشور برقرار کرده است.

..................

 

خبر: یک بازی تبلتی برای مبتلایان به فراموشی

محققان دانشگاه کمبریج یک بازی تبلتی برای افرادی ساخته اند که در مراحل اولیه ابتلا به بیماری فراموشی قرار دارند. نتایج آزمایش بازی روی بیماران حاکی از بهبود وضعیت حافظه شان بوده است.

افرادی که نشانه های اولیه  فراموشی در آنها ظهور کرده می توانند با یک اپلیکیشن «تمرین مغز» جدید،  پیشرفت این بیماری را کندتر کنند. این اپلیکیشن که Game show نام دارد کاربران را به چالش می کشد تا الگوهای هندسی مختلف را در نقاط مختلف کنار هم قرار دهند.

محققان دانشگاه کمبریج این اپلیکیشن را طراحی کرده اند و امیدوارند با به کارگیری آن حافظه بیماران را در مراحل اولیه فراموشی بهبود بخشند. 

مرحله اولیه فراموشی که aMCI نامیده می شود در حقیقت مشکلات روزمره ای است که در حافظه فرد به وجود می آید. درحال حاضر هیچ داروی تایید شده ای برای بیماران مبتلا به این ضعیت وجود ندارد. تا این نقطه زمانی تمرین های مختلف مغز  برای بیمارانی در این مرحله مزایای زیادی داشته است اما به نظر بیماران این بازی ها خسته کننده و تکراری هستند.

برای غلبه بر این مشکل محققان یک بازی حافظه ای ساختند که برای مغز سرگرم کننده است. دراین برنامه که در آی پد بازی می شود، بازیکنان با شرکت در آن برنده سکه طلا می شوند.

درهر مرحله بازیکن به چالش کشیده می شود تا الگوهای مختلف هندسی را در نقاط مختلف کنار هم قرار دهد و هر پاسخ صحیح یک سکه طلا جایزه داده می شود.

نتایج آزمایش این بازی نشان داد بیمارانی که  با این اپلیکیشن کار کردند و اشتباهات آنها کمتر بود، امتیاز حافظه آنها بهبود یافته و به حدود ۴۰ درصد رسید.

..................

 

خبر: موفقیت محققان کشور در استخراج پروتئین از آب پنیر با نانوغشاءهای سرامیکی

پژوهشگران مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه سهند تبریز با طراحی و ساخت نانوغشاءهای سرامیکی دو دستگاه برای استخراج پروتئین از آب پنیر و اندازه‌گیری نفوذ آب در لایه‌های خاک تولید کرده‌اند.

دکتر علی‌اکبر بابالو از پژوهشگران این طرح در چهارمین همایش نانو فناوری در کشاورزی با اشاره به کاربردهای وسیع نانوغشاءهای سرامیکی گفت: تا 10 سال گذشته حوزه نانوغشاءهای سرامیکی تنها در حد تحقیقات بوده است ولی امروزه شرکت‌های متعددی در این زمینه در کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه سهند تبریز اظهار کرد: در تحقیقات ما علاوه بر تولید نانوغشاءهای سرامیکی خط تولید این محصول با ظرفیت مشخصی را راه‌اندازی کردیم.

بابالو خاطرنشان کرد: ما با استفاده از نانوغشاءهای سرامیکی موفق به تصفیه آب سیاه و یا خاکستری کردیم.

وی کاربرد دیگر این محصول را در صنایع لبنی ذکر کرد و یادآور شد: آب پنیر حاوی مقادیر زیادی لاکتوز و پروتئین است و بسیاری از کشورها با سرمایه‌گذاری‌های زیاد اقدام به استخراج پروتئین موجود در آب‌پنیر می‌کنند.

بابالو با تاکید بر اینکه در ایران در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته است، یادآور شد: در حال حاضر آب‌پنیر خشک و به صورت پودر درآورده می‌شود که در این وضعیت استخراج پروتئین از آب پنیر بسیار ناچیز خواهد بود. از سوی دیگر ما سالیانه 2500 تن از خارج وارد می‌کنیم.

این محقق از دستاورد دیگر این مرکز خبر داد و گفت: به منظور اندازه‌گیری نفوذپذیری آب در لایحه‌های مختلف خاک دستگاه‌هایی با همکاری دو شرکت دانش‌بنیان در حال طراحی و ساخت داریم.

وی با تاکید بر اینکه از آب پنیر می‌توان 17 نوع محصول استخراج کرد، گفت: ما با استفاده از این نانوغشاءهای سرامیکی سامانه‌ای برای استخراج پروتئین از آب پنیر ساخته‌ایم که امیدواریم تولید آن به فاز صنعتی وارد شود.

به گفته وی، غشاءهای مورد نیاز در این دستگاه از سوی دانشگاه سهند تبریز طراحی و ساخته شده است.

بابالو جداسازی گازها را از دیگر کاربردهای نانوغشاءهای سرامیکی نام برد و گفت: با استفاده از این محصول می‌توان برای تولید هیدروژن در گرید 5 و 6 استفاده کرد که در این زمینه اقدام به راه‌اندازی دو پایلوت کردیم که هیدروژن با گرید پنج و شش تولید شده است.

..................

 

خبر: ارتقاء کیفیت تخته‌های چوب پلاستیک با استفاده از 3 نوع نانو ذره

محققان سازمان تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با استفاده از نانو فناوری موفق به تولید چوب‌پلاستیک‌هایی با مقاومت رطوبتی بالا شدند.

دکتر امیر نوربخش حبیب‌آبادی مجری طرح در چهارمین همایش نانو فناوری در کشاورزی با تاکید بر اینکه تنها نوار باریکی در شمال کشور پوشیده از جنگل است، گفت: حفاظت از این جنگل‌ها از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود ولی در عین حال حدود 50 کارخانه بزرگ تولید محصولات چوبی مانند کاغذسازی، کارتن‌سازی و تولید انواع تخته و چوپ پلاستیک در کشور مستقر شده است.

وی با تاکید بر اینکه این کارخانه‌ها با کمبود مواد اولیه سلولزی مواجه هستند، ادامه داد: برای رفع این چالش استفاده از ضایعات سلولزی و پریمری و پلاستیکی رهاسازی شده در طبیعت می‌تواند این چالش را رفع کند.

به گفته وی، استفاده از ضایعات پلیمری موجود مانند پلاستیک‌ها که عمر تجزیه‌پذیری بالایی دارد علاوه بر کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌تواند مواد اولیه کارخانه‌های چوب‌پلاستیک را رفع کند.

نوربخش محصولات چوب پلاستیکی را محصولات تلفیقی از مواد ضایعات پلاستیکی و سلولزی توصیف کرد و ادامه داد: این دو مواد با یکدیگر هیچ شباهتی ندارند از این رو در بسیاری از کشورها با استفاده از مواد سازگارکننده از ضایعات سلولزی و پلاستیکی اقدام به تولید تخته‌های چوبی می‌کنند.

مجری طرح از اجرای تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و گفت: چوب پلاستیک به تنهایی جذب آب و رطوبت بالا دارد ضمن آنکه نسبت به سایر مواد پلیمری مقاومت کمتری دارد.

وی اضافه کرد: به منظور افزایش مقاومت چوب پلاستیک از نانو رس، نانو لوله‌های کربنی و نانو سیلیس استفاده شد.

به گفته وی، استفاده از این نانو ذرات خواص مقاومتی چوب پلاستیک‌ها افزایش یافت ضمن آنکه خاصیت آب‌دوستی آنها نیز کاهش یافت.

..................

 

خبر: خیابانی در لندن که با راه‌رفتن افراد برق تولید می‌کند

افراد می‌توانند با استفاده از گوشی هوشمندشان میزان برق تولیدشده توسط گام‌های خود را مشاهده کنند.

لندنی‌ها نخستین خیابان هوشمند دنیا را ابداع کرده‌اند که قادر به تبدیل‌کردن انرژی گام‌های انسان به جریان برق است.

"خیابان برد" (Bird Street) در آن سوی خیابان آکسفورد در لندن واقع شده و به تازگی مجهز به نوعی فناوری پایدار برای تبدیل کردن انرژی قدم‌های افراد به جریان برق است.

به یمن استفاده از پیاده‌رویی به مساحت 10 متر مربع، خریداران می‌توانند به مولدهای تولیدکننده برق تبدیل شوند.

هریک از پنل‌هایV3  تولیدشده توسط شرکت انگلیسی "سیستم‌های پاوگان" (Pavegen Systems) دارای ابعاد 500 میلی‌متری‌ و قادر به تبدیل کردن انرژی گام‌های انسان به 5 وات انرژی برق مداوم هستند.

انرژی جنبشی برداشت‌شده در خیابان به جریان برق تبدیل می‌شود و برق لازم برای برق‌رسانی به لامپ‌های خیابان، پخش صدای پرندگان در پس‌زمینه و همچنین فرستنده‌های بلوتوثی استفاده خواهد شد.

خریداران می‌توانند با استفاده از گوشی هوشمندشان میزان برق تولیدشده توسط گام‌های خود را مشاهده کنند و پاداش خود را با دریافت برنامه‌های نرم‌افزاری تخفیف‌دهنده مراکز خرید بگیرند. بلندگوهای شنیداری موجود در طول مسیر هم با پخش صدای پرندگان نیز آرامش را افزایش می‌دهند.

در انتهای خیابان Bird، یک نیمکت ClearAir متعلق به شرکت ایرباس نصب شده که هوا را می‌مکد و ذرات و گازهای مضر آن مانند دی‌اکسید نیتروژن را حذف کرده و هوای پاک را به بیرون پمپاژ می‌کند.

..................

 

خبر: حراج طرح‌های ماموریت آپولو 13

طرح‌های پرواز ماموریت فضایی آپولو 13 به زودی به حراج گذاشته می‌شوند.

آپولو 13 یکی از قابل‌توجه‌ترین ماجراجویی‌های انسان در تاریخ فضا به شمار می‌آید و طرح‌های پرواز آن نقش مهمی در این ماجرا ایفا کردند.

این طرح‌ها به زودی به عنوان بخشی از فروش "تفحص فضایی" توسط Sotheby به حراج گذاشته می‌شود.

طرح‌های مورد بحث نه تنها شامل دستورالعمل‌ها برای خدمه این فضاپیما بلکه حاوی نکات مورد استفاده توسط فضانوردانی است که در راه بازگشت به زمین و پس از آسیب‌دیدگی فضاپیمای آپولو 13 برای بقای خود می‌جنگیدند.

آپولو 13 هفتمین ماموریت سرنشین‌دار از مجموعه ماموریت‌های آپولو به فضا بود و سومین پروژه‌ای بود که برای فرود بر روی سطح ماه طراحی شده بود.

متاسفانه این فرود هرگز محقق نشد چون حین سفر  انفجار در یکی از تانکرهای اکسیژن برودتی "ماژول خدمات" (Service Module) آن را دچار مشکل کرد. این ماژول به عنوان پیشرانش و سیستم پشتیبانی اصلی برای "ماژول فرمانده اودیسه" (Odyssey Command Module) عمل می‌کرد.

بدون وجود برق، سیستم پشتیبانی از حیات یا موتور اصلی این ماموریت با مشکل مواجه شد و فرمانده "جیم لاول" (Jim Lovell)، خلبان "ماژول فرمانده" به نام "جک سویگرت" (Jack Swigert) و خلبان "ماژول ماه" (Lunar Module) به نام "فرد هیز" (Fred Haise) با مهندسان ناسا همکاری کردند تا "ماه‌نورد آکواریوس" را وارد یک "سامانه نجات" کنند تا هوا و گرما به خدمه بدهند و از موتور فرود این فرودگر برای دورزدن سمت دورتر ماه و بازگشت به زمین استفاده کنند. خدمه پرواز آپولو 13 از این ماموریت جان سالم به در بردند.

هرگاه فضانوردان آپولو 13 درباره نجات شان صحبت می‌کنند با احترام و سپاس از کارکنان زمینی ناسا یاد می‌کنند که در این ماموریت نجات سهم داشتند.

طرح‌هایی که به حراج گذاشته خواهند شد حاوی نکات فضانوردان برای حل مشکل جیره‌بندی آب، اطمینان از قابل تنفس بودن هوا، محاسبه مسیر اصلی به سمت زمین و حتی چگونگی جدا شدن "ماژول فرمانده" و فرودگر بدون وجود پیشرانش‌های "ماژول خدمات" است.

علاوه بر این، این طرح‌ها شامل کاریکاتورهایی از فضانوردان این سفر است که توسط هنرمند مرکز فضایی جانسون توسط "باربارا ماتلسکی" (Barbara Matelski) طراحی شده‌اند.

این حراجی قرار است بیستم ژوئیه برگزار شود و گفته می‌شود طرح‌ها بین 30 هزار دلار تا 40 هزار دلار  قیمت‌گذاری خواهند شد.

..................

 

خبر: ساخت دوربین‌ دقیق‌تر با الهام از زنبورعسل

محققان استرالیایی با الهام از ساختار بینایی زنبور عسل راهکاری را یافتند که با استفاده از آن می‌توان دوربین‌های عکاسی دقیق‌تری را برای گوشی‌های هوشمند و ربات‌ها تولید کنند.

تشخیص رنگ‌ها در محیط ‌های باز به دلیل تغییرات مستمر رنگ نور، بسیار دشوار است. اما محققان استرالیایی با مطالعه راهکار زنبورهای عسل برای حل این مشکل توانستند مکانیزم جدیدی را برای پردازش اطلاعات رنگی ابداع کنند.

از نقطه‌نظر یک دستگاه دیجیتالی مانند دوربین گوشی هوشمند یا یک ربات، رنگ اشیا دائما در حال تغییر است. در حال حاضر برای حل این مشکل فرض می‌شود که رنگ غالب در جهان خاکستری است. برای مثال تشخیص رنگ میوه‌های رسیده یا خاک غنی از مواد معدنی برای این تجهیزات بسیار دشوار است و عملکرد آن‌ها را در محیط‌های باز محدود می‌کند.

اما زنبورها چشم سومی در بالای سرشان دارند که مستقیما به آسمان نگاه می‌کند.

این چشم سوم دارای دو گیرنده رنگی است که به‌طور خاص برای دریافت نور محیط تنظیم شده‌اند. همچنین زنبورها از دو چشم مرکب بهره می‌برند که رنگ گل‌ها را در محیط تشخیص می‌دهند.

به اعتقاد محققان، این ساختار امکان تشخیص نورهای رنگی طبیعی را فراهم می‌کند که در حالت عادی با رنگ‌های محیط ادغام می‌شوند و بیننده را دچار اشتباه می‌کنند. محققان در حال حاضر در تلاشند تا این ساختار تشخیص رنگ را در سیستم‌های تصویربرداری پیاده‌سازی کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

..................

 

خبر: از این پس هوش مصنوعی مصدومیت‌های ورزشکاران را پیش‌بینی می‌کند

مایکروسافت به تازگی از پلتفرم تجزیه و تحلیل جدیدی رونمایی کرده است. الگوریتم یادگیری ماشینی طراحی شده از سوی این شرکت قادر است به تیم‌ها کمک کند تا عملکرد بازیکنان خود را ارتقا دهند. جالب آن‌که الگوریتم فوق این پتانسیل را دارد به پیش‌بینی مصدومیت‌هایی بپردازد که ممکن است دامن‌گیر بازیکنان شود.

مایکروسافت به لطف داده‌های بسیار عظیمی که در ارتباط با فعالیت‌های ورزشی از موتور جست‌وگر بینگ و دیگر سرویس‌های خود به دست آورده است، الگوریتم یادگیری ماشینی جدیدی را طراحی کرده است. این الگوریتم از طریق بزرگ داده‌های این شرکت آموزش‌های لازم را فرا گرفته و اکنون قادر است به‌طور حرفه‌ای در حوزه ورزش مورد استفاده قرار گیرد. زیرساخت جدیدی که مایکروسافت آن را طراحی کرده Sports Performance Platform نام دارد. یک سامانه تحلیل‌گر که هدفش کمک به تیم‌هایی است که در نظر دارند فعالیت‌های بازیکنان خود را دنبال کرده، رفتارهای ورزشی آن‌ها را بهبود بخشیده و عملکرد بازیکنان خود را از طریق یادگیری ماشینی و فناوری Surface پیش‌بینی کنند. این سامانه هوشمند از سوی گروه Microsoft Garage طراحی شده است. گروهی که مسئولیت ابداع نوآوری‌های خاص این غول نرم‌افزاری را عهده‌دار هستند.

این پروژه به‌گونه‌ای طراحی شده است که به مربیان تیم‌ها کمک می‌کند درک و شناخت دسترسی از عملکرد بازیکنان خود به دست آورند. در ادامه قادر است به مربیان راهکارهای عملی را به منظور بهبود و افزایش عملکرد بازیکنان پیشنهاد کند. جالب آن‌که این الگوریتم برای بازیکنان مختلف راهکارهای مختلفی را ارائه می‌کند. Sports Performance Platform این پتانسیل را دارد تا پیش از آن‌که مصدومیتی گریبان‌گیر یک بازیکن شود این مورد را پیش‌بینی کند.

این پیش‌بینی بر مبنای جدیدترین اطلاعات عملکردی بازیکنان و زمان ریکاوری آن‌ها ارائه می‌شود. مایکروسافت گفته است یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های ابزار تحلیل‌گر ورزشی این شرکت تعامل آن با ابزار تجاری مایکروسافت موسوم به Power BI است. ابزاری هوشمند و ابرمحور که در محصولات نرم‌افزاری همچون اکسل و آژر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جف هنسن، مدیرکل بخش Microsoft Brand Studio در این ارتباط گفته است: «تصور کنید زمانی که تصمیماتی اخذ می‌کنید این تصمیمات به جای آن‌که بر پایه حدس و گمان توامان با ریسک گرفته شده‌اند، همگی بر پایه یک بینش دقیق و درست گرفته شده‌اند. در میدانی که پیروزی و باخت تنها بر اساس پنج دقیقه بیشتر وزیدن باد، عدم محاسبه درست سوخت و ساز بدن ورزشکار یا 30 دقیقه زودتر به رختخواب رفتن ورزشکاران پیش از برگزاری مسابقات رقم می‌خورد یک الگوریتم هوشمند واقعا جواب‌گو است.»

مربیان تیم‌های حرفه‌ای همچون Real Sociedad (لالیگا اسپانیا) به خوبی قادر هستند از این زیرساخت در جهت بهبود عملکرد بازیکنان خود استفاده کنند. اما مایکروسافت به دنبال چیزی فراتر از کمک کردن به تیم‌های حرفه‌ای است. این شرکت در نظر دارد زیرساخت خود را به درون برنامه‌های ورزشی مدارس وارد کرده و حتا به ورزشکاران آماتور نیز اجازه دهد از این زیرساخت استفاده کنند. مایکروسافت هم اکنون در حال آزمایش زیرساخت فوق است، اما در عین حال به دنبال آن است تا قراردادهایی را با سازمان‌های ورزشی منعقد کند.

..................

 

خبر: آسانسوری که افقی حرکت می کند

یک شرکت آلمانی قصد دارد آسانسوری بسازد که علاوه بر بالا و پایین به طور افقی نیز حرکت میکند. سرعت این آسانسور ۳۲ فوت در ثانیه محاسبه شده است.

این شرکت سعی دارد با استفاده از شناورسازی به وسیله مغناطیس و موتورهای خطی آسانسوری بسازد که به جای بالا و پایین به چپ و راست برود.

چنین آسانسوری در صورت ساخت، نخستین نمونه در جهان خواهد بود. همچنین مهمترین نقطه عطف صنعت آسانسور سازی از ۱۶۰ سال پیش تاکنون به حساب می آید. چنین آسانسوری با سرعت ۳۲ فوت در ثانیه حرکت می کند. 

..................

 

خبر: مقاوم ترین غضروف مصنوعی دنیا ساخته شد

محققان دانشگاه کالیفرنیا با ارایه شیوه ای نوین از تولید غضروف مصنوعی خبر داده اند که شباهت خیره کننده ای به نمونه طبیعی دارد.

محققان امیدوارند که این فناوری جدید بتواند به بیماران مبتلا به ورم مفاصل کمک کند تا زندگی بهتری نسبت به قبل داشته باشند.

بررسیهای صورت گرفته نشان می دهد که می توان از این نوآوری برای جایگزین سازی بافت غضروفی آسیب دیده در ناحیه ران و زانو استفاده کرد.

غضروف بافتی مهم در حد فاصل استخوانهاست که امکان حرکت اندامها در جهتهای مختلف را می دهد.

این فناوری پزشکی درحالی ارایه شده که تا پیش از این اکثر تلاشها برای تولید و به کارگیری غضروف مصنوعی ناکام بوده است. علت اصلی این مشکل، فشار قابل توجهی است که به طور طبیعی بر مفاصل وارد می شود و غضروفهای مصنوعی تاب مقاومت در برابر آن را ندارند. اما گویا این نقصان در نوآوری محققان دانشگاه فلوریدا برطرف شده است.

آنها در محیط آزمایشگاهی موفق به تولید بافت غضروفی جدیدی شده اند که تا شش بار مستحکم تر از بهترین نمونه های قبلی است.

ورم مفاصل هم اکنون به عنوان یکی از بیماریهای شایع در دنیا به شمار می آید تا جایی که تنها در آمریکا ۳۰ میلیون نفر با آن دست به گریبان هستند.

این غضروف مصنوعی جدید در چند حیوان از جمله خرگوش، موش و گوسفند مورد آزمایش قرار گرفته است.

محققان در نظر دارند در مراحل بعدی، غضروف جدیدشان را در دوره های طولانی مدت تری مورد آزمایش قرار دهند تا در نهایت مجوز به کارگیری آن را در انسان از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کنند.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

47722