۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 14 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: ارزش سهام گوگل کاهش یافت

یک مشکل رایانه ای سبب شد ارزش سهام گوگل با ۸۶ درصد کاهش روبرو شود. از سوی دیگر ارزش سهام مایکروسافت ۸۰ درصد رشد کرد.

یک مشکل رایانه ای عجیب سبب شد قیمت سهام برخی از مهمترین شرکت های فناوری از جمله آمازون و گوگل به شدت کاهش یابد. به طوری که ارزش برخی از این شرکت ها میلیاردها دلار کاهش یافت.

از سوی دیگر برخی شرکت ها نیز با افزایش بی سابقه ارزش روبرو شدند.

ارزش سهام آمازون با ۸۷ درصد و آلفابت (شرکت مادر گوگل) با ۸۶ درصد کاهش روبرو شد.

این مشکل رایانه ای پس از آن اتفاق افتاد که تهیه کنندگان اطلاعات مالی به اشتباه اطلاعات آزمایشی بورس نزدک را قیمت های واقعی تلقی کردند. از سوی دیگر سهام ارزش سهام مایکروسافت  ۸۰ درصد رشد کرد. به این ترتیب برای مدتی کوتاه ارزش شرکت مایکروسافت به هزار میلیارد دلار رسید!

البته قیمت واقعی سهام تغییری نکرد و هیچ معامله ای در این قیمت های غیرواقعی انجام نشد.

..................

 

خبر: ساخت تلسکوپ جدید برای مشاهده مستقیم امواج گرانشی کیهان

دانشمندان انگلیسی تلسکوپی ابداع کرده‌اند که هدف از آن مشاهده مستقیم سیگنال‌های نوری مرتبط با امواج گرانشی است.

امواج گرانشی بیش از 100 سال قبل برای اولین بار به عنوان بخشی از نظریه نسبیت انیشتین مطرح شدند. چنانچه همان طور که این دانشمند پیشنهاد داده گرانش نتیجه انحنای فضا-زمان باشد، برخورد اجرام بزرگ مانند ستارگان یا سیاهچاله‌ها خطوط یا امواج گرانشی را در کیهان ایجاد می‌کند.

شواهد مستقیم از این امواج تا سپتامیر سال 2015 از تیررس دانشمندان خارج بود اما در این تاریخ "رصدخانه تداخل‌سنج لیزر امواج گرانشی"  در آمریکا(LIGO) با استفاده از تداخل سنج لیزری این پدیده‌ها را شناسایی کرد. از آن زمان تاکنون، منجمان به دنبال مشاهده مستقیم این امواج گرانشی بوده‌اند.

تلسکوپ "گذار نوری امواج گرانشی"  (GOTO)که به تازگی در دانشگاه وارویک انگلستان ساخته شده، چشم خود را به سوی آسمان خواهد دوخت و علائم نوری بالقوه مرتبط با امواج گرانشی را کنکاش خواهد کرد. این تلسکوپ در جزیره لاپالمای اسپانیا نصب شده است.

در صورت شکار شدن چنین علائمی توسط این سامانه، تلسکوپ‌ها و ماهواره‌های دیگر نیز جهت بررسی منابع احتمالی امواج گرانشی به روز خواهند شد.

این یافته‌ها می‌تواند به منجمان اطلاعات بیشتری درباره امواج گرانشی تولید شده در کیهان بدهد و حتی راز و رمزهای موجود درباره گرانش را حل کند.

..................

 

خبر: رباتی که در کمتر از 3 روز یک ساختمان بنا می‌کند

شرکت کاترپیلار با سرمایه‌گذاری دو میلیون دلاری در پروژهFastbrick Robotics،موفق به طراحی یک ربات شده است که می‌تواند اسکلت یک خانه را در کمتر از سه روز بسازد.

این ربات که Hadrian X نام دارد، از یک بازوی 30 متری (98 فوت) تشکیل شده که به یک کامیون متصل شده است.

عملکرد این سیستم به این صورت است که یک مدل سه‌بعدی CAD از خانه به سیستم وارد شده و به دنبال آن دستورالعمل‌ها، ربات قادر به برش و قرار دادن تا 1000 آجر در ساعت بوده که شامل ساخت درب‌ها، پنجره‌ها و کانال‌ها برای سیم کشی برق و لوله‌کشی است.

لایه نازکی از ملات و دیگر مصالح چسبنده از راه لوله به بازوی این دستگاه رسیده و در ساختن بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ربات در ابتدا در سال 2015 معرفی شد و توجه شرکت کاترپیلار را جلب کرد و این شرکت از طریق تفاهمنامه با شرکت Fastbrick همکاری خود را آغاز کرد.

این دو شرکت در توسعه، تولید، فروش و خدمات فناوری آجرچینی با یکدیگر همکاری خواهند کرد. آنها به دنبال یافتن روش‌های جدید برای استفاده از این ربات در ساخت و ساز در کشورهای مختلف هستند.

کاترپیلار 2 میلیون دلار برای این فناوری سرمایه گذاری و اعلام کرده است که در صورت توافق و رضایت سهامداران، 8 میلیون دلار دیگر در این زمینه سرمایه گذاری خواهد کرد. براساس یک گزارش مالی که در ماه آوریل منتشر شد، اولین نسخه تجاری Hadrian X تا پایان سال 2017 عرضه خواهد شد.

..................

 

خبر: ایمن‌ کردن لباس‌های فضایی با نانومواد

تیمی بین‌المللی از محققان به رهبری دانشمند ایرانی نانوماده جدیدی تولید کرده‌اند که از مسافران فضایی در مقابل تشعشات کیهانی محافظت می‌کند.

نانوماده جدید محسن رحمانیان و همکارانش در دانشگاه ملی استرالیا دارای فیلم نازکی است که به طور پویا تشعشعات مضر را منعکس می‌کند زیرا تشعشات خورشید و منابع دوردست دیگر در فضا می‌توانند آسیب‌های جدی برای انسان‌ها به دنبال داشته باشند.

لباس‌های فضایی، فضاپیماها و ابزارهای فضایی همگی مجهز به سپر ضخیمی جهت محافظت از خدمه و اشیا در مقابل پرتوهای ماورابنفش و مادون‌قرمز مضر هستند؛ با این حال، این مواد اغلب حجم زیادی اشغال می‌کنند و این موضوع در فضا که تحرک‌پذیری و وزن حداقل در اولویت هستند، ایده‌آل نیست.

نانوماده جدید با ضخامت بسیار کمتر همان عملکرد سپرهای فضایی حال حاضر را خواهد داشت و سطح آن از نانوذراتی تشکیل شده که می‌توانند طول‌ موج‌های خاص نوری (طول موج‌های مادون قرمز و فرابنفش) را در صورت نیاز منعکس کنند.

همچنین لایه‌های مختلف نانوماده جدید امکان عبور یا مانع‌شدن از عبور این نور از خلال آن را می‌دهد و کاربر می‌تواند با تغییردادن دما حین پرواز این حالت را تغییر دهد. با حرارت‌دادن و خنک کردن این ماده، نانوذرات کمابیش به خاطر منبسط‌شدن یا منقبض‌شدن‌شان نور را کمتر می‌شکنند.

محسن رحمانی، رهبر ارشد این مطالعه، گفت: نکته مهم درباره دستاورد جدید این است که با تغییر دادن دمای نانوذرات، می‌توانیم شاخص انکساری آن‌ها را تغییر دهیم و این امر به تغییر در ویژگی‌های نوری نانوذرات می‌انجامد.

وی ادامه داد: این نانوذرات باید قادر باشند قبل و پس از تغییر دادن ویژگی‌های نوری رفتار متفاوتی داشته باشند، بنابراین می‌توان چگونگی تعامل آن‌ها با نور را کنترل و در صورت نیاز طراحی کرد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Advanced Functional Materials منتشر شد.

..................

 

خبر: افشای مشخصات گوشی ضد آب « موتوایکس ۴»

شرکت لنوو از موبایل جدید «موتو ایکس ۴» رونمایی کرده که می توان آن را در عمق ۱.۵ متری آب نگه داشت.

به تازگی تصویری از جدیدترین گوشی لنوو منتشر شده است. این موبایل که توسط موتورلا (زیرمجموعه لنوو) تولید می شود Moto X۴ نام گرفته است. همراه این عکس ها مشخصات این موبایل نیز اعلام شده است.

مدل جدید Moto  قرار است در اواخر ۲۰۱۷ میلادی رونمایی شود. این موبایل هم مانند نمونه قبلی قالبی آلومینیومی دارد.

موتوایکس ۴ که طیف قیمتی آن متوسط است، دارای پردازشگر کوالکام اسنپدارگون ۶۳-، تراشه با ۸ هسته ، صفحه نمایش فول اچ دی و ۴ گیگابیت RAM و ۶۴ گیگابیت حافظه داخلی است.

همچنین  مجهز به یک باتری ۳ هزار میلی آمپری است. جالب آنکه می توان آن را به مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک و نیم متری آب نگه داشت. این تلفن همراه دو دوربین پشتی با ۸ و ۱۲ مگاپیکسل دارد. اما دوربین سلفی آن ۱۶ مگاپیکسل است.

جالب آنکه لنوو هم  حسگر اثر انگشت را در تلفن هوشمند خود به کار برده است.

..................

 

خبر: قالیچه پرنده به پرواز درآمد

اکسل بورگ مهندس سوئدی موفق به ساخت پهپادی شد که شباهت زیادی به قالیچه پرنده دارد.

آکسل بورگ از سالیان گذشته ایده ساخت پهپادی که برای حمل و نقل انسان استفاده شود را در سر داشت. وی سال گذشته پهپادی را طراطی کرد که از سوخت بنزینی جهت تامین انرژی خود استفاده می‌کرد، ولی در سیستم پرواز نقایصی داشت که باعث شد امسال با اعمال تغییرات بر روی پرنده خودمنبع انرژی را به باتری‌های الکتریکی تغییر دهد. پهپاد بورگ chAIR نام دارد.این پهپاد از 80 باتری 5.2 آمپر ساعتی و 76 ملخ برای پرواز استفاده می‌کند. در آخرین تستی که انجام شده، chAIR موفق به 8 دقیقه پرواز شد. این قالیچه پرنده برای 12 دقیقه پرواز مفید طراحی شده است.

..................

 

خبر: ربات چاپ 3بعدی که بیوپسی انجام می‌دهد

محققان با استفاده از چاپ سه‌بعدی موفق به طراحی یک ربات شده‌اند که می‌تواند عمل نمونه‌برداری را در یک اسکنر ام.آر.آی انجام دهد.

متخصصان دانشگاه "تونت"(Twente) هلند رباتی تولید کرده‌اند که می‌تواند با دقت بالا بافت‌های غیرمعمول را نمونه‌برداری کند.

محققان امیدوارند که این ربات بتواند به خوبی سرطان پستان را در ابتدایی‌ترین مراحل شناسایی و درمان کند.

در چاپ این ربات از هیچ‌گونه فلزی استفاده نشده تا بتواند به خوبی در میدان مغناطیسی قدرتمند اسکنرهای ام.آر.آی بدون هیچ مشکلی کار کند.

جنس بدنه این ربات از پلاستیک است و به جای انرژی الکتریکی از فشار هوا استفاده می‌کند.

این ربات نسل چهارم از کوچک‌ترین نمونه‌های ساخته‌شده به وسیله این تیم است و امکان قرارگیری در لوله‌های نازک ام.آر.آی را دارد.

این ربات با استفاده از لوله‌های طولانی هوا به طول پنج متر که از بیرون کنترل می‌شود می‌تواند با دقت چند میلی‌متر عمل نمونه‌برداری را انجام دهد. این دقت برای جراح انسانی به هیچ عنوان قابل دستیابی نیست.

این ربات با همکاری تیمی از رادیولوژیست‌های مرکز ZGT در هلند ساخته شده و چندی پیش در مسابقات ربات‌های جراح در لندن که بخشی از سمپوزیوم بین‌المللی "هاملین"(Hamlyn) بود، موفق به دریافت جایزه شده است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

24473