۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 17 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

خبر: اتحادیه اروپا این بار گوگل را در ارتباط با اندروید جریمه می‌کند 

هنوز یک ماه از جریمه سنگینی که اتحادیه اروپا برای گوگل در نظر گرفته زمان سپری نشده است که این بار گوگل در ارتباط با اندروید با اتهامات تازه‌ای روبرو شده است. کمیسیون اتحادیه اروپا چندی پیش به این نکته اشاره کرده بود که موضوعات دیگری را در ارتباط با گوگل مورد بررسی قرار خواهد داد و به نظر می‌رسد اندروید یکی از این موارد است.

این اتحادیه گفته است که برای بررسی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر این پرونده جمعی از کارشناسان زبده را به خدمت گرفته است تا این پرونده را به دقت مورد بررسی قرار دهند و پس از آن حکم نهایی خود را صادر خواهد کرد. این‌گونه به نظر می‌رسد که جریمه سنگین دیگری در انتظار گوگل خواهد بود.

مسیری که امروز گوگل در حال عبور آن است را مایکروسافت ده سال پیش تجربه کرده بود. زمانی که کمیسیون اروپا مایکروسافت را به سوء استفاده از برنامه مدیاپلیر در ویندوز و همچنین اینترنت اکسپلورر متهم کرده بود. به گونه‌ای که مایکروسافت مجبور شد نسخه ویژه‌ای از ویندوز موسوم به Windows For Europe را بدون مدیاپلیر برای اروپا تولید کند.

اگر کارگروه تخصصی این اتحادیه به این جمع‌بندی برسند که گوگل از موقعیت خود بر اکوسیستم اندروید سوء استفاده کرده و از این سیستم‌عامل به عنوان ابزاری برای تسلط بیشتر بر اروپا سوء استفاده کرده است با پایان یافتن سال جاری میلادی کمیسیون اتحادیه اروپا بازهم آلفابت (GOOGLE.O) را به پرداخت جریمه سنگین دیگری محکوم خواهد کرد. لازم به توضیح است که این کمیسیون در ماه آوریل سال گذشته میلادی گوگل را متهم کرده بود که از موقعیت خود در ارتباط با اندروید به عنوان اهرمی برای کنار زدن رقبای خود استفاده کرده بود.

کمیسیون اتحادیه اروپا مدعی شده است که FairSearch، شرکت Disconnect Inc که یک شرکت امریکایی بوده و در زمینه حریم خصوصی و مسدود کردن تبلیغات به فعالیت اشتغال دارد، موتور جست‌وجوگر یاندکس روسیه و فروشگاه پرتغالی Aptoide از جمله شرکت‌هایی هستند که در این زمینه متضرر شده‌اند.

ماه گذشته میلادی نیز کمیسیون اتحادیه اروپا گوگل را به دلیل سوء استفاده از سرویس جست‌وگر خود که در زمینه ارائه سرویس‌های خرید مورد استفاده قرار می‌گیرد مشمول جریمه 2.7 میلیارد دلاری کرده بود. این اولین جریمه بسیار سنگینی است که این اتحادیه برای یک شرکت مستقر در ایالات متحده در نظر گرفته است. این اتحادیه به این جمع‌بندی نهایی رسیده بود که گوگل برای به حاشیه راندن رقبای خود از این سرویس سوء استفاده کرده است.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند کمیسیون اتحادیه اروپا این مرتبه گوگل را در ارتباط با سوء استفاده از اندروید به منظور به حاشیه راندن رقبای خود به پرداخت 2.7 میلیارد دلار جریمه محکوم خواهد کرد. کمیسیون اتحادیه اروپا آوریل سال گذشته از گوگل درخواست کرده بود در قوانینی که از سال 2011 میلادی به کار گرفته بود و عملا یک بازار غیر رقابتی را به وجود آورده بود تجدیدنظر کند.

گوگل به دلیل این‌که سازندگان گوشی‌ها را از نصب پیش‌فرض سرویس‌ها و برنامه‌های کاربردی خود روی دستگاه‌هایی که تولید کرده‌اند منع کرده بود اکنون با چالش جدی روبرو شده است. کمیسیون اتحادیه اروپا گوگل را متهم کرده است که به اپراتورهای مخابراتی و همچنین سازندگان گوشی‌های هوشمند پول پرداخت کرده است تا فقط برنامه جست‌وجوگر این شرکت را به کار گیرند.

..................

 

خبر: این مگاسنسور تمام اتفاقات داخل خانه را زیر نظر می‌گیرد

راه‌اندازی یک خانه هوشمند تا به‌امروز به این شکل بوده که یا باید هر کدام از دستگاه‌های متصل را یک به یک به هم لینک کنید یا این‌که روی وسایل قدیمی یک تگ سنسور اضافه کنید تا به این ترتیب یک شبکه IoT بسازید. اما با توجه به تلاش‌هایی که توسط محققان کارنگی ملون صورت گرفته ممکن است راه ساده‌تری هم وجود داشته باشد.

محققان کارنگی ملون مفهوم جدیدی از یک هاب را توسعه داده‌اند که وقتی به پریز برق وصل می‌شود داده‌های محیط اطراف را ردگیری می‌کند. یعنی در واقع تبدیل به سنسوری می‌شود که تمام فضای پیرامون‌اش را ردیابی می‌کند. برنامه‌نویسان هوشمند و حاذق با در اختیار داشتن این هاب می‌توانند تمام کارهایی که به‌صورت روتین در یک خانه هوشمند انجام می‌شود را برنامه‌ریزی کنند.

محققان نام سنسور نکسوس جدیدشان را "سنسورهای مصنوعی" (Synthetic Sensors) گذاشته‌اند و در هفته جاری در کنفرانس تعامل انسان-کامپیوتر در ACM CHI معرفی کردند. آن‌طور که در ویدیوی معرفی این محصول دیده می‌شود کار با آن خیلی ساده است. کافی است آن را به پورت USB دیواری وصل کنید. بعد از آن، به‌طور خودکار شروع به جمع‌آوری اطلاعات محیط اطراف‌اش می‌کند و آن‌ها را از طریق وای‌فای روی کلاود آپلود می‌کند.

فناوری یادگیری ماشین که روی این دستگاه وجود دارد نتایج حاصله را به رویدادهای قابل تشخیص مانند یک الگوی خاص صوتی شبیه "ماشین ظرف‌شویی در حال کار است" تجزیه می‌کند. یعنی در یک کلام هر کدام را تبدیل به سنسورهای "مصنوعی" می‌کند. البته می‌توان از این سنسورها به‌عنوان محرک دیجیتالی برای سایر رفتارهای IoT استفاده کرد.

ولی جای یک سنسور در دستگاه کاملا خالی است: دوربین. اما یک دلیل دارد: سازندگان آن نسبت به حریم خصوصی حساسیت زیادی دارند. به‌همین خاطر است که داده‌های خام محیطی روی کلاود آپلود نمی‌شود. بلکه این نتایج تحلیل شده هستند که روی کلاود قرار می‌گیرند. با این‌حال، سازندگان این سنسور مصنوعی تأکید دارند که محصول‌شان هم‌چنان در مراحل اولیه قرار دارد ولی به‌نظر می‌رسد که جایگزین خیلی خوب و مناسبی برای تگ‌هایی که روی هر وسیله قرار می‌گیرد باشد.

..................

 

خبر: کنترل انگشت مصنوعی با حسگری زیر پا!

یک طراح ساکن لندن انگشت مصنوعی از مواد انعطاف پذیر ساخته است. این انگشت مصنوعی به وسیله دو حسگر که زیر پای فرد قرار می گیرند کنترل می شود.

دانیل کلود یک طراح ساکن لندن  یک  انگشت شست اضافی برای دست خود ساخته است! این انگشت اضافی با پرینتر سه بعدی تولید شده و به وسیله پای کاربر کنترل می شود. پروتز مذکور Third Thumb نام گرفته و چشم اندازی واقعی از عملکرد اعضای مصنوعی  فراهم می کند. اما جالب آنکه قابلیت های طبیعی فرد را نیز افزایش می دهد.

کلود پروتز انگشت را به عنوان پروژه فارغ التحصیلی خود در رویال کالج هنر در لندن ارائه کرده است. پروتز در حقیقت یک انگشت شست مصنوعی با لولا است. جنس آن نیز از ماده ای انعطاف پذیر به نام «نینجافلکس» است.

این انگشت شست با بندی به دست فرد متصل می شود. همچنین موتوری که مانند یک ساعت کوچک روی مچ دست کاربر بسته می شود، نیروی مورد نیاز حرکت آن را فراهم می کند. انگشت شست مصنوعی به وسیله دو حسگر فشار کنترل می شود که زیر پاهای فرد قرار دارند و با بلوتوث با آن ارتباط دارند.

هدف کلود از طراحی این انگشت مصنوعی  تغییر درک عمومی مردم از پروتزها یا اعضای مصنوعی است.

..................

 

خبر: ورود ۲۱ قلم محصول فناوری اطلاعات ممنوع شد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ممنوعیت ورود ۲۱ قلم کالا و تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات به کشور خبر داد و گفت: اپراتورهای ارتباطی ملزم به استفاده از محصولات مشابه داخلی شدند.

برات قنبری با بیان اینکه پیوست تجهیزات فناوری اطلاعات از سوی معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات در این بخش، ابلاغ شده است، اظهار داشت: مطابق با این دستورالعمل، شرایط و ضوابطی برای خرید محصولات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات درنظر گرفته شده است.

وی گفت: براین اساس، طرح های عمده و محصولات خریداری شده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از این پس باید دارای پیوست فناوری باشند. به این معنی که در پروژه های ملی باید از اقلام و محصولات تولید داخل استفاده شود.

قنبری با اشاره به ظرفیت ایجاد شده در کشور برای استفاده از تولیدات داخلی، اضافه کرد: با بررسی های انجام شده، مشخص شد که حدود ۲۱ قلم از کالاها و تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور تولید می شود. از این رو مطابق با پیوست فناوری اطلاعات، ورود این کالاها را به کشور ممنوع و یا محدود کردیم.

معاون برنامه ریزی وزیر ارتباطات ادامه داد: این اقلام توسط شرکتهای خصوصی و دانش بنیان در کشور تولید شده و مربوط به اقلام کامپیوتری از جمله حافظه های کامیپوتری، تجهیزات موبایل و ارتباطات سیار و تجهیزات مرتبط با شبکه می شود.

وی هدف از ابلاغ این آیین نامه را استفاده از توان داخلی و ملی برای پروژه های بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد.

..................

 

خبر: ربات ها خبرنگارها را بیکار می کنند

ربات های هوشمند به زودی می توانند به جای خبرنگاران خبر و گزارش تنظیم کنند و بخش بزرگی از فعالان این بخش را بیکار کنند.

این روزها مشاغل اندکی از گزند ربات های هوشمند و رایانه های مجهز به هوش مصنوعی در امان مانده است.

گوگل چندی قبل ۸۰۵ هزار یورو بودجه به اجرای طرحی موسوم به «گزارشگران و داده و ربات ها» یا رادار اختصاص داد که هدف از اجرای آن طراحی ربات های خبرنگار بود که بتوانند هر ماه ۳۰ هزار خبر و گزارش برای استفاده رسانه های محلی منتشر کنند.

حال انجمن مطبوعات انگلیس از اجرای چنین طرحی استقبال کرده و قصد دارد از ربات های یاد شده برای تولید خبر در انگلیس و ایرلند بهره بگیرد. بدین منظور این انجمن با مجموعه خبری نوپای Urbs Media همکاری خواهد کرد تا در نهایت تولید اخبار با استفاده از توانایی ربات ها به منظور استفاده صدها رسانه عملیاتی شود.

استفاده کامل از رادار در مطبوعات محلی از سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد و ربات ها قادر به تولید انبوهی از اخبار با موضوعات مختلف خواهند بود. این ربات ها از نرم افزاری موسوم به Language Generation (NLG) برای این کار استفاده خواهند کرد.

اخبار تولید شده توسط این ربات ها توسط ۵ انسان بررسی و ویرایش خواهند شد. برای تولید این اخبار از اطلاعات دریافتی از ادارات دولتی، مقامات محلی، شرکت های خصوصی و ... استفاده می شود.

کارشناسان معتقدند اگر چه ربات های تولید خبر می توانند شغل خبرنگاری را به چالش بکشند، اما نباید تصور کرد آنها در آینده قادر به تهیه گزارش های تحلیلی و تحقیقی پیچیده بوده و بتوانند شغل مذکور را به طور کامل حذف کنند.

..................

 

خبر: این گجت میگرن شما را کاهش می دهد

محققان دستگاهی ساخته اند که با قرار گرفتن داخل گوش، می تواند از شدت میگرن در افراد مبتلا به آن بکاهد. آزمایش های این دستگاه در انگلیس موفقیت آمیز بوده است.

شرکت Scion Neurostim گجتی ساخته که پس از قرار گرفتن در گوش از میگرن می کاهد. این دستگاه که داخل کانال گوش را گرم و سرد می کند. به تازگی توسط محققان دانشگاه کنت در انگلیس آزمایش شده است.

دستگاه مذکور با استفاده از فرایندی به نام «تحریک کالریک وستیبولار» (CVS) میگرن را از بین می برد. به عبارت دیگر گجت امواج گرمایی داخل گوش ایجاد می کند که  بخش مربوط به برقراری توازن در گوش داخلی  را فعال می کند. این بخش ها به طور متناوب در مغزاستخوان(که محل آغاز میگرن است) فعال می شوند.  این گجت دستگاهی از جنس آلومینیوم است که روی آن هدفون هایی قرار دارد و با یک کنترل از راه دور کنترل می شود.

به هرحال دستگاه مذکور روی ۸۱ نفر در آمریکا و انگلیس آزمایش شد. تمام شرکت کنندگان به طور ماهانه ۴تا ۱۴ بار با میگرن دست و پنجه نرم می کردند. این افراد در بازه ای سه ماهه، روزانه ۲۰ دقیقه از دستگاه استفاده کردند.

در پایان سه ماهه کاربران این گجت به طور متوسط ۳.۶ روز کمتر در ماه به میگرن دچار می شدند.

..................

 

خبر: شبیه‌سازی میدان مغناطیسی زمین بوسیله ابر رایانه

دانشمندان فرانسوی شبیه‌سازی با وضوح بالایی از میدان مغناطیسی زمین در هسته آن خلق کرده‌اند.

این تحقیق دیدگاه‌های جدیدی درباره ساز و کارهای موجود در پس میدان مغناطیسی زمین ارائه می‌دهد.

در حالی که گستره این میدان به فراتر از سیاره زمین می‌رسد و به عنوان مانع حفاظتی در مقابل انتشارات خورشیدی مضر عمل می‌کند، در واقع از عمق زمین و حدود دو هزار مایلی زیر سطح آن نشات می‌گیرد.

شبیه‌سازی‌های دانشمندان "موسسه علوم زمین" و "موسسه فیزیک جهان" در فرانسه با استفاده از ابررایانه، جریان آهن‌های مایع را در هسته‌ خارجی‌تر زمین نشان می‌دهد، جایی که تفاوت‌های دما و فشار، جریان‌های الکتریکی خلق می‌کنند و این جریان‌ها به همراه چرخش زمین، پدیده‌ای موسوم به "اثر دینامو" (dynamo effect) را خلق می‌کنند.

به خاطر این اثر، چرخش زمین در طول محورش با حرکات کنسانتره در هسته خارجی‌تر آن ترکیب شده و این امر میدان مغناطیسی عظیمی خلق می‌کند که به سمت فضا هم گسترش می‌یابد.

بازخلق چنین شرایطی در آزمایشگاه دشوار است و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای معمول هم اغلب قابل اعتماد نبوده و دانشمندان را وادار می‌کنند یافته‌های تقریبی از این موضوع داشته باشند. برای در اختیار داشتن دیدگاهی بهتر درباره آنچه در هسته خارجی زمین رخ می‌دهد، محققان فرانسوی به ابررایانه OCCIGEN واقع در شهر مون‌پلیه فرانسه روی آوردند.

ناتانائیل شافر، رهبر ارشد این مطالعه، در این زمینه گفت:  شبیه‌سازی ما از 16 هزار پردازشگر رایانه‌ای متصل به هم استفاده کرد که به طور همزمان انبوهی از محاسبات را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند. بنابراین این سیستم، محاسبات لازم را در کمتر از یکسال انجام داد این در حالی است که انجام آن‌ توسط یک رایانه ، 250 سال طول می‌کشد.

تلاش دانشمندان دیدگاه جدیدی درباره هسته خارجی‌تر از جمله فرآیندهایی را نشان می‌دهد که تیم‌های علمی در شبیه‌سازی‌های قبلی قادر به شکار آن‌ها نبودند. این فرآیندها شامل جریان آهسته(drift) رو به غرب میدان مغناطیسی است. آنها همچنین شواهدی از توفان‌های عظیم مرتبط با مغناطیسم قوی را نزدیک قطب‌ها یافته‌اند که به سمت داخل زمین و در سراسر هسته آن گسترش ‌می‌یابد.

شبیه‌سازی جدید دیدگاه بسیار واقعی‌تری از آنچه در هسته خارجی‌تر زمین و بنابراین میدان مغناطیسی زمین رخ می‌دهد، ارائه می‌دهد. این امر امکان خوانش‌های دقیق‌تر از میدان مغناطیسی و همچنین انجام پیش‌بینی‌های بهتر را برای کمک به راهبری فضایی و اهداف دیگر فراهم می‌کند.

..................

 

خبر: فناوری مکان‌یابی واقعیت افزوده توسط اسنپ‌چت خریداری شد

کاربران قادر خواهند بود با استفاده از اسنپ‌مپ، یا لنزهای واقعیت افزوده اسنپ‌چت، پیام‌های مبتنی بر مکان را کشف کنند.

 Snap Map نامی است که اسنپ‌چت برای ترکیب محتوای آنلاین خود با روش‌های تجمیع واقعیت آفلاین برگزیده و آن را به عنوان حق اختراع ثبت نیز کرده است.

شرکت تازه‌کار Drop که در زمینه مکان‌یابی واقعیت افزوده فعالیت می‌کند، اعلام کرده که شرکت اسنپ مالکیت فکری فناوری‌های این شرکت در سال ۲۰۱۵ خریداری کرده است؛ از جمله حق اختراع «پیام‌رسانی مبتنی بر مکان».

گفته می‌شود در سال ۲۰۱۳، شرکت دراپ برنامه‌ای ایجاد و عرضه نمود که به کاربران اجازه می‌داد عکس یا متن را به یک مکان خاص ارسال کنند و برای پیروان (فالوئرهای) نیز پیامی فرستاده می‌شود تا وقتی به آن حوالی می‌آیند، به آنجا هم نگاهی بیندازند.

بدین ترتیب اسنپ‌چت می‌تواند با استفاده از مالکیت فکری شرکت دراپ، ویژگی مشابهی ایجاد کند تا کاربران بتوانند با استفاده از اسنپ‌مپ، یا لنزهای واقعیت افزوده اسنپ‌چت، پیام‌های مبتنی بر مکان را کشف کنند. البته اسنپ هنوز در این مورد نظری ارائه نکرده است.

گفته می‌شود اسنپ‌چت می‌تواند با افزودن اسنپ‌مپ، وزن مجموعه حق اختراع‌های خود را تا حد زیادی افزایش دهد.

ایوان اشپیگل (مدیرعامل اسنپ) در سال ۲۰۱۴ یک حق اختراع برای دیدن عکس‌هایی که در جایی از سایر افراد گرفته شده و همچنین باز کردن (unlocking) عکس‌های geofenced از دوستان ثبت کرد.

از سوی دیگر، اسنپ حق اختراع مربوط به یک ژئوفیلتر را هم از شرکت تازه‌کار Mobli با بهای ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به دست آورد.

گفتنی است اسنپ‌چت تا پیش از عرضه عمومی سهام خود، ۲۴۵ حق اختراع از آی‌بی‌ام خریدای کرد؛ از جمله مواردی برای نشان دادن موقعیت فرستندگان پیام بر روی نقشه و برآورد موقعیت کاربران شبکه‌های اجتماعی.

..................

 

خبر: ایران به جمع کشورهای صاحب فناوری کامپوزیت‌های سیمانی پیوست

محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله موفق شدند به دانش فنی تولید کامپوزیت‌های سیمانی مقاوم در برابر زلزله دست یابند که این موفقیت موجب شد ایران جزو معدود کشورهای دارنده این فناوری قرار گیرد.

دکتر فریبرز ناطقی الهی، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله (IIEES) و مجری طرح، سیمان‌های تقویت شده با الیاف را نوعی از مواد کامپوزیتی دانست که در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی در زمینه ساخت و ارتقای آنها در سراسر جهان حاصل شده است.

وی ادامه داد: این مصالح نوین برای نخستین بار در اعضای سازه‌ای و باربر جهت بهبود رفتار ساختمان‌ها در برابر زلزله در امریکا استفاده شد و به دلیل نو بودن مصالح و ناشناخته بودن رفتار دقیق این مصالح، نوآوری بر روی ترکیب مناسب سازنده این مواد همچنان ادامه داشته و دارد.

ناطقی الهی با بیان اینکه این فناوری تا سال 1390 تنها در اختیار کشورهای معدودی نظیر امریکا و دانمارک بود، اضافه کرد: با اجرای طرح تحقیقات به دانش فنی این کامپوزیت‌های مقاوم در برابر زلزله (ECC) دست یافتیم که بدین ترتیب ایران به جمع چند کشور دارای فناوری کامپوزیت‌های سیمانی پیوست.

به گفته وی، علی‌رغم وجود تحریم‌های فراوان در انتقال مصالح مورد نیاز از کشورهای همسایه نظیر هند و چین و همچنین بومی‌سازی آنها این امر با پیگیری‌های پژوهشگران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله محقق شد.

مجری طرح به بیان ویژگی‌های این کامپوزیت‌های سیمانی پرداخت و گفت: این مصالح علاوه بر داشتن ویژگی‌های مصالح سیمانی معمول نظیر مقاومت فشاری بالا، مقاومت بالا در برابر آتش، دوام، سهولت در اجرا و ارزان بودن، رفتار بسیار شکل پذیر و مقاوم در برابر بارهای کششی و لرزه‌ای نیز دارند.

وی وجه تمایز این مصالح را نسبت به نمونه‌های مشابه عدم نیاز به استفاده از جزء کششی نظیر آرماتور و یا مش‌های فولادی جهت تامین مقاومت کششی ذکر کرد و یادآور شد: برای دستیابی به این فناوری آزمایش‌های متعددی بر روی مصالح کامپوزیت‌های سیمانی انجام شد تا پس از مهندسی شدن آنها نحوه ساخت و طرح اختلاط آنها نیز در ایران تعیین شود؛ چراکه تفاوت‌های فراوان مصالح سنگی در کشور با کشورهایی که به این فناوری دست پیدا کرده‌اند، وجود دارد.

بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران، دستیابی به این فناوری، ساخت این مصالح و انجام آزمایش‌های مورد نیاز را با همکاری دانشگاه DTU دانمارک دانست و ادامه داد:  وجه تمایز استفاده از کامپوزیت‌های سیمانی مهندسی در شکل پذیری و مقاومت کششی بالای آنها است؛ به گونه‌ای که در بخش‌هایی از سازه که بتن و مصالح سیمانی به دلیل وجود کشش دچار ضعف‌های شدید هستند، استفاده از این مصالح کامپوزیتی موجب تقویت آن خواهد شد.

ایده استفاده از این مصالح نخستین بار توسط پروفسور ناطقی الهی و دانشجوی دکترای وی دکتر ایوب دهقانی در مقاوم سازی و تقویت سازه‌های بتن آرمه مطرح شد. در این راستا پس از دستیابی به فناوری کامپوزیت‌های سیمانی طرح اختلاط کاربردی، نحوه ساخت و اجرای این مصالح نیز به طور دقیق ارائه شد و پس از آن قاب‌های بتن آرمه مشخصی که دارای دیوارهای آجری نیز بودند، تحت بارهای جانبی (زلزله) قبل و بعد از استفاده از این مصالح ارزیابی شدند.

تعدادی از این قاب‌ها به صورت معمول و رایج ساخته شده و تعدادی از آنها پس از تقویت با کامپوزیت‌های سیمانی مهندسی آزمایش شدند و نتایج رفتاری آن نشان از تقویت این قاب‌ها دارد. این رفتار مناسب، نشان دهنده مقاومت و شکل پذیری بالای ساختمان‌های دارای مصالح کامپوزیت‌های سیمانی در برابر زلزله است. استفاده از مصالحی مقاوم و شکل‌پذیر که در عین پیچیدگی در اجزا، به سرعت ساخته و به راحتی اجرا می‌شوند، بسیار مفید بوده و یک سرمایه ملی تلقی می‌شود.

دکتر ناطقی الهی، یکی از معضلات مهم کشور را لرزه‌خیزی بالا و عدم مقاوم بودن ساختمان‌های موجود ذکر کرد و ادامه داد: عدم مقاومت ساختمان‌ها به دلیل قدیمی بودن، ضعف‌های طراحی و اجرا است و این مصالح می‌تواند به طرز چشمگیری موجب کاهش خطرات ناشی از زلزله‌های احتمالی و مخرب در سال‌های آتی شود و سرمایه‌های جانی و مالی کشور را حفظ کند.

وی به نتایج به دست آمده اشاره کرد و افزود: در تحقیقات قبلی در این زمینه به کرنش کششی 5.5 درصد رسیده بودند، ولی نتایج ما کرنش کششی 4 درصد را نشان داد؛ این در حالی است که تاکنون در دنیا به ندرت به میزان کرنش کششی 4 درصد و فراتر از آن دست پیدا کرده‌اند.

به گفته وی نتایج نمونه‌هایی از این مواد که در دانشگاه کاردیف انگلستان توسعه داده شده و در دانشگاه میشیگان در سال 2005 آزمایش شد، به مقدار کرنش کششی 8.3 درصد رسیده است که از نسبت کرنش‌های بالا در جهان محسوب می‌شود.

ناطقی الهی افزود: با استفاده عملی از این کامپوزیت‌ها در فرم و قالب‌های ساده و همچنین پیش ساخته توانایی فوق‌العاده‌ای در کشور برای مقاوم سازی ساختمان‌های بخصوص افراد ضعیف از نظر مالی در برابر زلزله خواهیم داشت.

..................

 

خبر: پیش نمایش نسخه جدید ویندوز ۱۰ عرضه شد

مایکروسافت پیش نمایشی از نسخه تازه ویندوز ۱۰ را عرضه کرده که دارای امکانات جدید است و نسخه ای به روزشده از مرورگر اینترنتی Edge هم به آن اضافه شده است.

این نسخه که برای رایانه های شخصی عرضه شده، ششمین به روزرسانی ویندوز ۱۰ از زمان عرضه اولیه تا به حال محسوب می شود.از میان این به روزرسانی ها سه مورد اساسی بوده اند.

در نسخه به روز شده مرورگر اینترنتی Edge علامت زدن محتوای تمامی صفحات وب و فایل های پی دی اف موجود در آنها ممکن شده است. سازگار شدن رابط کاربری Share با تم های مرورگر Edge و برخی به روزرسانی های امنیتی از جمله این به روزرسانی هاست.

ویندوز شل یا پوسته ویندوز هم به روز شده تا تصاویر و ویدئوهای باکیفیت بالا با دقت بیشتری نمایش داده شوند. دکمه های مربوط به اطلاع رسانی یا Notification هم به روزشده اند تا هم دسترسی به آنها ساده تر شود و هم باز کردن هر گروه ازNotification ها در Action Center ساده تر شود.

پنل شکلک ها یا emoji panel هم به روزشده و با نوشتن عنوان هر شکلک با صفحه کلید می توان تصویر معادل آن شکلک را مشاهده کرد. به عبارت دیگر برای هر یک از شکلک ها یک عنوان یونیکد در نظر گرفته شده است. افزایش دقت صفحه کلید تایپ با ویندوز ۱۰ را هم ساده تر از گذشته کرده است.

بخش کنترل عملکرد پردازنده گرافیکی در Task Manager هم به روز شده تا جزییات بیشتری در مورد میزان مصرف حافظه پردازنده مذکور و شیوه مصرف آن نمایش داده شود. زمان عرضه نسخه نهایی این به روزرسانی ها اعلام نشده است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

17673