۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 18 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد :

خبر: اجرای آزمایشی حالت رانندگی برای اسپاتیفای

به‌نظر می‌رسد اسپاتیفای درحال اجرای آزمایشی ویژگی جدیدی برای رانندگان است که گوش دادن به موسیقی در حین رانندگی را بسیار آسان‌تر می‌کند. البته شرکت اسپاتیفای هنوز اخبار رسمی راجع به این ویژگی را منتشر نکرده است.

برخی از کاربران اندرویدی که این ویژگی برای آنها فعال شده می‌گویند هنگام رانندگی گزینه‌های منوی اسپاتیفای با ابعاد بزرگتری نمایش داده می‌شوند و حتی نام موزیک‌ها و خوانندگان نیز به‌صورت اتوماتیک برای کاربر خوانده می‌شود. البته نظرات کاربران وبسایت Reddit  راجع به‌این ویژگی اصلا مثبت نبوده است.

یکی از کاربران این وبسایت می‌گوید این ویژگی به‌صورت اتفاقی برای او فعال شده است و حتی تصاویری از آن را هم منتشر کرده است. این تصاویر یک آیکون کوچک خودرو را نشان می‌دهد که با فشردن آن حالت رانندگی (Car mode) برای کاربر فعال می‌شود.

طبق این تصاویر، اپلیکیشن برای استفاده از دستورات صوتی، از کاربر اجازه دسترسی به میکروفون گوشی را هم درخواست می‌کند و حتی از کاربران خواسته که نظراتشان راجع به این ویژگی را از طریق ایمیل برای اسپاتیفای ارسال کنند. این یعنی شرکت قصد داشته این ویژگی جدید را تنها برای کارمندان خود فعال کند، نه کاربران معمولی.

به‌کارگیری حالت رانندگی در اسپاتیفای احتمالا در واکنش به دستورات جدید سازمان امنیت جاده‌ای و حمل و نقل ایالات متحده آمریکا بوده که از شرکت‌ها خواسته که در جهت اصلاح دستگاه‌ها و ویژگی‌هایی که باعث حواس‌پرتی کاربران در حین رانندگی می‌شوند، اقدام کنند. این سازمان از کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون‌ها خواسته که راه‌های جدیدی برای اضافه کردن "حالت رانندگی" (Driving mode) به دستگاه‌هایشان ارائه کنند تا از این طریق حواس‌پرتی کاربران هنگام رانندگی را تا حداکثر مقدار ممکن کاهش دهند.

اپل در گذشته و در راستای این دستورات، ویژگی "Do Not Disturb" را به آیفون‌های خود اضافه کرده است. این ویژگی تمامی ناتیفیکیشن‌های ورودی به دستگاه در حین رانندگی را غیرفعال می‌کند.

خبر: ارزیابی توسعه مناطق شهری با استفاده ازسیستم رایانه ای

محققان دانشگاه ام آی تی آمریکا با استفاده از یک سیستم دید رایانه ای، تغییرات فیزیکی ایجاد شده در محله‌های پنج شهر آمریکا را مورد ارزیابی قرار دادند.

سیستم دید رایانه ای که توسط ام آی تی با همکاری دانشگاه هاروارد توسعه یافته است، چهار سال قبل در اصل برای تحلیل عکس هایی که از توسعه شهری در مناطق مختلف گرفته شده بود، با هدف ارزیابی میزان امنیت این مناطق طراحی و راه‌اندازی شد.

محققان اخیرا از این سیستم برای مقایسه 1.6 میلیون جفت عکس که با فاصله زمانی هفت سال از مناطق مختلف شهر گرفته شدند، بهره گرفتند.

این تحقیقات تراکم شهروندان تحصیل‌کرده در محله‌های مجاور مناطق اداری مرکزی و سایر مناطق جذاب شهر را نشان می‌دهد. در این تحقیقات امتیاز اولیه امنیت مناطق مختلف بر اساس بهبود شرایط فیزیکی هر منطقه توسط کامپیوتر محاسبه و بیان شده است.

علاه بر این محققان نظریه‌ای موسوم به نظریه نقطه عطف را در این رابطه بیان کردند که بر اساس آن مناطق شهری که وضعیت آن‌ها روبه بهبود بوده است همین مسیر را طی می‌کنند و مناطقی که توسعه چندانی نیافته‌اند، همین وضعیت را حفظ خواهند کرد.

بر اساس این تحقیقات محله‌هایی که امتیاز اولیه آن‌ها دو برابر سایرین بوده، توسعه یافتگی به میزان دو برابر محله‌های دیگر را تجربه کرده‌اند.

همچنین محققان میزان تمایل ساکنین مناطق مختلف را به نوسازی ساختمان‌ها مورد ارزیابی قرار دادند و نتوانستند رابطه منطقی بین سن متوسط ساختمان‌ها و میزان توسعه و بازسازی آن‌ها بیابند.

در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که عبور میزان توسعه یافتگی از برخی نقاط عطف، موجب تسریع روند توسعه مناطق شهری می‌شود.

خبر: تحقیقات مغز و رایانه اشتغال زا هستند/ فناوری های همگرا راهگشای مشکلات

یک محقق دانشگاه شهیدبهشتی با بیان اینکه استفاده از فناوریهای همگرا راهگشای مشکلات است گفت: مغز و رایانه یکی از حوزه های فعالیت فناوریهای همگرا است.

دکتر رضا خسرو آبادی، محقق دانشگاه شهیدبهشتی اظهار داشت: با رویکرد جدیدی که در قالب علوم همگرا شامل فناوری نانو، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات و علوم و فناوری شناختی در کشور ایجاد شده است فرصتهای جدیدی در راستای به کارگیری آنها در حوزه کسب و کار به وجود آمده است.

وی افزود: هم‌افزایی و یکپارچگی این فناوریها می تواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد که تاکنون با استفاده از فناوری‌های مجزا رسیدن به آن میسر نبوده است.

خسروآبادی خاطر نشان کرد: این قابلیت بی‌بدیل فناوری‌های همگرا، نتیجه ویژگی‌های ممتاز این فناوری‌ها و پتانسیل بالای همگرایی آنها است. از ابتدای هزاره سوم میلادی فناوری‌های همگرا مورد توجه خاص اکثر کشورهای پیشرفته قرار گرفت. انتظار می‌رود این فناوری‌ها، بنیان یک ابرفناوری را بگذارند که تمدن آدمی را به کلی تحت تأثیر خود قرار دهد.

به گفته وی، با توجه به اینکه یکی از زمینه هایی که می تواند در همگرا کردن خود این فناوری های نیز مورد توجه قرار گیرد حوزه مهندسی مغز است؛ به طور خاص یکی از زیرشاخه های  آن با عنوان رابط مغز و رایانه می تواند نقش بسزایی در ایجاد کسب و کار و اشتغال زایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه هرچند هنوز خلاهایی در راستای همگرا کردن این فناوریهای همگرا وجود دارد، گفت: یکی از این مشکلات این است که قالبهای حمایتی دولتی در حال حاضر بیشتر مناسب شرکت های دانش بنیان یا سرمایه گزاران است  و نقش محققان به عنوان رکن اصلی این چرخه اغلب نادیده گرفته می شود.

این محقق دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه تنها حمایت از شرکت ها مفهمومی ندارد، عنوان کرد: با ایجاد ارتباطی موثر بین سرمایه گزار و پژوهشگر می توان این مشکل را بر طرف کرد.

خسرو آبادی اظهار داشت: تغییر رویکرد فعلی حمایت مالی ستاد علوم و فناوریهای همگرا به شرکتهای دانش بنیان برای تصدی ایده های پژوهشی دانشگاهیان امری ضروری به نظر می رسد. پاس داشتن نقش سرمایه گزار و صاحبان ایده است که می تواند راهگشای حل مشکلات جامعه بوده و به ایجاد فرصتهای جدید کسب و کار منجر شود.

خبر:  بر اساس یافته های جدید از فضا مریخ غیر قابل سکونت اعلام شد

محققان متوجه شده اند در خاک مریخ ماده پرکلرات وجود دارد. وجود این ماده نشان دهنده حیات میکروبی در سیاره سرخ و برای انسان خطرناک است.

تحقیق جدید مرکز آستروبیولوژی دانشگاه ادینبرا نشان می دهد نور مافوق بنفش خورشید، ترکیبات کلورین (که به نام پرکلرات شناخته می شوند) را در خاک مریخ فعال می کند.

ترکیبات شیمیایی پرکلرات که در مریخ کشف شده احتمال وجود حیات میکروبی در سیاره سرخ رنگ را افزایش می دهد. اما این ماده برای انسان خطرناک است و سلامت فضانوردانی را که در سال های آتی به این سیاره می روند، تهدید می کند.

درهمین راستا پیتر اسمیت یکی از محققان دانشگاه آریزونا در این باره می گوید: ما اصلا تصور نمی کردیم در مریخ کلسیم پرکلرات وجود داشته باشد. میکروب های زمین از پرکلرات به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. در حقیقت  آنها با اکسید کلورین نیروی حیات می گیرند.

این درحالی است که میزان بالای پرکلرات در خاک مریخ  برای انسان سمی است. حتی گرد و غبار در مریخ نیز حاوی ذرات پرکلرات است. حال آنکه حتی یک درصد آن هم برای انسان خطرناک است. بنابراین باید راه حلی برای مقابله با مواد سمی موجود در خاک و هوای مریخ یافت.

او در ادامه افزود: وجود  پرکلرات در خاک مریخ خبر خوبی است چون نشان می دهد در این سیاره حیات وجود دارد. اما خبر بدی برای انسان هاست زیرا با وجود آن انسان نمی تواند در مریخ زندگی کند.

خبر: هوش مصنوعی به دنیای لباس‌ها هم وارد شد

یک استارتاپ دوخت سفارشی لباس آقایان اعلام کرد که قادر است با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی،  لباس‌های سفارشی تولید کند. طبق ادعای شرکت Original Stitch،  برنامه هوشمند Bodygram به صورت کامپیوتری قادر است اندازه‌های دقیق مشتری را درآورد و آنها را برای دوخت پیراهن‌های دگمه دار این شرکت اعمال کند.

شرکت Original Stitch در سال 2015 تاسیس شد و همیشه به مشتریان خود این اطمینان را می‌دهد که محصولات کاملا سفارشی و مخصوص به آنها تحویل می‌دهد. از آنجاییکه این شرکت یک فروشگاه آنلاین است و همچنین دوخت لباس‌های سفارشی مستلزم اندازه گیری دقیق بدن مشتری است، این کار می‌بایست توسط خود مشتری انجام می‌شد که درصد بروز خطا را بالا می‌برد.

مدیر عامل این شرکت، Jin Koh می‌گوید:" اندازه گیری به روش سنتی احتمال خطای بالایی دارد و ممکن است مشتری به دلیل اندازه‌های نا مناسب، از نتیجه کار ناراضی باشد. اما با این طرح جدید، می‌توان میزان رضایت مشتریان و به دنبال آن محبوبیت شرکت را بالا برد."

این شرکت با برنامه بادیگرام قادر است لباس‌هایی دقیقا اندازه بدن مشتریان به آنها تحویل دهد. مشتری تنها کافیست یکی از پیراهن‌های قبلی خود را روی زمین پهن کند، یک برگه کاغذ به روی ‌آن بگذارد و بعد با گوشی هوشند خود یک عکس بگیرد. سیستم این برنامه به همین طریق به اندازه‌ها دسترسی پیدا خواهد کرد.

هدف شرکت Original Stitch این است که مشتریان راحت‌تر قادر باشند پیراهن‌های سفارشی مخصوص خود را خریداری کنند و به علاوه از تجربه خرید آنلاین خود نیز بیشتر لذت ببرند.

محصولات این شرکت قائدتا گران قیمت هستند. ارزان‌ترین نمونه پیراهن در این وبسایت 50 دلار و بیشتر پیراهن‌ها بیش از 80 دلار قیمت دارند. مشتریان همچنین می‌توانند پارچه دلخواه خود را برای دوخت قسمت‌های مختلف پیراهن انتخاب کنند که با الطبع قیمت سفارش را بالا خواهد برد.

طبق گفته Koh، تنها 3 درصد سفارشات انجام شده با استفاده از نرم افزار اندازه گیری بادیگرام، برگشت خورده‌اند و این در حالیست که در سیستم گذشته این شرکت، 23 درصد محصولات به دلیل عدم رضایت مشتری به شرکت بازگردانده می‌شدند.

خبر: برنامه عظیم چین برای صادرات نیروگاه‌های انرژی خورشیدی به شکل پاندا

اخیرا چین یک نیروگاه انرژی خورشیدی را به شبکه تولید برق این کشور متصل کرد. نیروگاهی که به شکل حیوان محبوب و دوست‌داشتنی چینی‌ها یعنی پانداست.

نامی که برای این پروژه انتخاب شد کاملا به شکل و ظاهر آن می‌آید: انرژِی سبز پاندا. خروجی این نیروگاه خورشیدی 50 مگاوات است و به‌گفته Inhabitat، این میزان انرژی برای استفاده بیشتر از 8 هزار خانوار آمریکایی کافی است. این نیروگاه در یکی از شهرهای استان Shanxi در شمال چین به‌نام "داتونگ" تأسیس شده است. یک پاندای دیگر در همین مکان مشغول به‌کار است.

برای ساخت حیوان تک‌رنگ و محبوب چین از دو مدل پنل خورشیدی استفاده شد: سلول‌های فیلم نازک سفید فوتوولتاییک و سلول‌های مونوکریستالین سیاه سیلیکونی. چینی‌ها امیدوار هستند وقتی این نیروگاه تکمیل شود خروجی برابر با 100 مگاوات داشته باشد و برای 25 سال آینده 3.2 میلیارد کیلووات‌ساعت انرژی خورشیدی تولید کند.

این نیروگاه برق بخشی از برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) است تا بتواند نسل جوان چین را با انرژی پاک آشنا کند و به آن‌ها درباره انرژی پایدار آموزش بدهد. قرار است در ماه آینده میلادی (آگوست) یک کمپ تابستانی برای نوجوانان بین 13 تا 17 سال توسط UNDP و شرکت انرژی سبز پاندا برگزار شود. علاوه بر این، برنامه‌های دیگری هم توسط این دو سازمان در حال شکل‌گیری است.

«لی یوان»، مدیرعامل انرژی سبز پاندا سال گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی در خصوص این پروژه گفت: "طراحی و ساخت نیروگاه به شکل پاندا می‌تواند الهام‌بخش جوانان باشد و آن‌ها را به کاربردهای انرژی خورشیدی علاقه‌مند کند." انرژی سبز پاندا امیدوار است به‌زودی  نیروگاه برق پاندا شکل را در کشورهای دیگر در مناطق مرکزی و جنوب شرقی آسیا تأسیس و راه‌اندازی کند.

از برنامه‌های آتی این شرکت گسترش حوزه کاری به کشورهایی مانند فیجی و فیلیپین است و قصد دارد طی 5 سال آینده بیشتر از 100 نیروگاه از این شکل راه‌اندازی کند. نیروگاه‌هایی که در کشورهای دیگر ساخته می‌شود از جانوران محبوب آن کشورها مانند کوالا الهام می‌گیرد. لی می‌گوید: "باور دارم که نیروگاه‌های پاندا شکل تولید کننده انرژی خورشیدی تبدیل به یک جاذبه توریستی می‌شود و در آینده این نیروگاه‌ها را به سایر نقاط دنیا صادر خواهیم کرد."

خبر: کایت ها پرواز می کنند تا انرژی تولید شود

به زودی به پرواز درآوردن کایت های پرنده بزرگ به روشی جدید برای تولید انرژی های تجدیدپذیر مبدل می شود. این کایت ها در زمانی که باد نمی وزد می توانند جایگزین توربین های بادی شوند.

یک شرکت انگلیسی به نام Kite Power Systems فناوری هوشمندی را برای تامین برق از باد ابداع کرده که مبتنی بر به پرواز درآوردن کایت های بزرگ در آسمان است.

این کایت ها که صدها متر از زمین بالاتر پرواز می کنند با تحرک و جابجایی خود می توانند برق تولید کنند.

کایت های یادشده در فاصله حدودا ۴۶۰ متری از زمین پرواز می کنند و دارای تسمه هایی هستند که چرخش آنها به تولید برق منجر می شود. در صورت وزش باد با سرعت ۳۲ کیلومتر و پرواز این کایت ها با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، انرژی برق تولید شده تکان ها و حرکت تسمه در حدی خواهد بود که به تولید برق به میزان مقرون به صرفه و اقتصادی برای این سیستم بینجامد.

مهم ترین مزیت استفاده از این روش به جای توربین های بادی هزینه تمام شده پایین تر آن است. بررسی ها نشان می دهد هزینه تولید برق از این طریق در مقایسه با روش استفاده از توربین های بادی تا ۵۰ درصد کمتر است، زیرا در این روش نیازی به مصرف مقدار زیادی فولاد یا نصب شبکه های پیچیده لوله نیست.

در جریان استفاده آزمایشی از یکی از این کایت ها ۴۰ کیلووات ساعت انرژی به دست آمده و انتظار می رود این رقم در آینده به ۵۰۰ کیلووات ساعت افزایش یابد. انتظار می رود این سیستم ظرف ۳ تا ۵ سال آینده تجاری سازی شود.

92078