۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد. 

 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 10جولای 2017) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

 

 

کشف یک ماده شیمیایی در مغز: فراگیری زبان دوم و موسیقی فقط با مصرف یک قرص 

محققان در پی کشف یک ماده شیمیایی در مغز که سرعت روند فراگیری را کاهش می دهد، اظهار داشتند: این کشف می تواند تولید قرصی را به دنبال داشته باشد که فراگیری یک زبان جدید یا موسیقی را در بزرگسالان به راحتی توانایی کسب این مهارت ها در کودکان، تسهیل کند.

فراگیری زبان خارجی یا موسیقی برای کودکان بسیار راحت است اما توانایی کسب این مهارت ها با افزایش سن به سرعت کاهش می یابد.

اما اکنون محققان بیمارستان تحقیقاتی 'سنت جود چیلدرن' در ایالت تنسی آمریکا می گویند که احتمال تغییر این حقیقت در آینده نزدیک وجود دارد.

به همین دلیل دیگر لازم نیست برای فراگیری یک زبان جدید یا موسیقی ساعت ها تمرین کرد زیرا به زودی قرصی ساخته می شود که فراگیری این مهارت ها را برای افراد بسیار راحت می کند.

این محققان در مطالعه روی موش ها متوجه شدند که مسدود کردن یک پیام رسان مهم در مغز موش ها موجب طولانی شدن فرآیند یادگیری در آنها از طریق اصوات شد.

این محققان می گویند که اگر دارویی برای مسدود کردن این کانال در انسان نیز ساخته شود، فراگیری یک زبان جدید و یا یک وسیله موسیقیایی در بزرگسالان تسریع می شود.

 

 

 

 

 

 

انتقال گرما، سرما و درد در دنیای واقعیت مجازی ممکن شد 

در حالی که ابزار مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی تنها حس حضور در یک دنیای سه بعدی را به مخاطب القا می کند، یک شرکت نوپا بر روی جنبه های حسی این فناوری متمرکز شده است.

شرکت کره ای TEGway یک ابزار برقی حرارتی منعطف و کوچک به نام TEDطراحی کرده که به سرعت گرم یا سرد می شود و بازه حرارتی آن از ۴ تا ۴۰ درجه سلیسیوس در نوسان است.

کاربر این ابزار می تواند در آن واحد گرما یا سرما را در نقاط مختلف آن احساس کند که این امر منجر به شبیه سازی حس درد بر روی پوست بدن نیز می شود.

دستگاه تولیدی این شرکت ThermoReal نام دارد و قرار است با نصب آن بر روی جوی استیک ها، دستکش ها، صندلی ها، لباس ها و ... تجربه جدیدی از کاربرد فناوری واقعیت مجازی به افراد منتقل شود.

به عنوان مثال با افزودن این سیستم به دسته های بازی می توان حس گرما و سرما و درد را در صحنه های مختلف به کاربر منتقل کرد. همچنین استفاده از ابزار مذکور در کنار هدست های واقعیت مجازی باعث می شود کاربر نه تنها خود را از نظر فیزیکی در آن محیط حس کند، بلکه به علت القای احساس تغییر دما شرایط برای کاربران به طور کامل تری بازسازی خواهد شد.

 

 

 

 

 

کانگوروها صنعت تولید خودروهای خودران را فلج کردند 

خودروهای باهوش خودران که تقریبا به راحتی می توانند انواع موانع محیطی و از جمله حیوانات مختلف را شناسایی کنند، از شناسایی کانگوروها عاجز مانده اند.

شرکت سوئدی ولوو که در حال آزمایش خودروهای خودران خود در کشور استرالیاست با مشکل جالب و خنده داری مواجه شده که نشان می دهد فناوری هنوز در برابر پیچیدگی های طبیعت عاجز است.

سیستم شناسایی موانع این خودروها که به راحتی حیواناتی مانند انواع گوزن ها را مشاهده کرده و خودرو را قبل از برخورد با آنها متوقف می کنند، هنوز نمی توانند کانگورها را به موقع تشخیص دهند. علت آن است که شیوه حرکت کانگوروها متفاوت از سایر حیوانات است و سیستم های شناسایی موانع خودروهای خودران هنوز قادر به درک الگوهای حرکتی این حیوان نیستند.

زمانی که کانگورها بر روی دوپای خود به هوا می پرند، سیستم های هوشمند خودروهای بدون نیاز به راننده آنها را یک خطر تشخیص نمی دهند. زمانی هم که کانگورها بر روی دوپا در جاده فرود می آیند زمان برای عکس العمل مناسب گذشته است.

کانگوروها از جمله عوامل اصلی وقوع تصادفات در استرالیا هستند و لذا به روزرسانی سیستم های شناسایی مانع خودروهای خودران برای حل این مشکل ضروری است. ولوو به همین منظور در حال همکاری با شرکت هایی مانند NVIDIA and Autolivاست و امیدوار است بتواند اولین خودروهای خودران خود را در سال ۲۰۲۱ روانه بازار کند.

 

 

 

 

 

طرح مفهومی گوشی‌های سال 2018 نوکیا منتشر شد   

آقای جوناس دونرت (Jonas Daehnert) از طراحان مشهوری است که گاها طرح‌های مفهومی جالبی در مورد اسمارتفون‌ها ارائه می‌کند. وی به تازگی تصاویری در قالب طرح مفهومی از گوشی‌های سال 2018 شرکت نوکیا را منتشر کرده که بسیار جالب به نظر می‌رسند. در تصاویر مفهومی وی یک گوشی رده بالای نوکیا دیده می‌شود که سبک طراحی پنل جلویی آن شبیه به گوشی گلکسی اس 8 سامسونگ است و در پنل پشتی دستگاه دوربین دوگانه به صورت عمودی دیده می‌شود.

 ظاهرا لبه‌های نمایشگر دستگاه خمیده هستند و انحنای ظریفی را ارائه می‌کنند. همچنین سعی شده که تا حد امکان لبه‌های بالا و پایین دستگاه هم حذف و مساحت جلوی دستگاه توسط نمایشگر آن پوشانده شود. بنابراین کاملا مشخص است که در این طرح مفهومی، نوکیا رو به سمت به‌کارگیری سبک طراحی دستگاه‌های اندرویدی جدیدتر سوق پیدا کرده است.

دوبین دوگانه دستگاه در وسط و بخش فوقانی پنل پشتی واقع شده است و چراغ فلش LED دوبلی در زیر آن دیده می‌شود.

با وجود تمام این تفاسیر بخش عظیمی از طرح ارائه شده با الهام‌گیری از شایعات مرتبط با گوشی نوکیا 9 ترسیم شده که گفته می‌شود طی هفته‌های آتی شاهد رونمایی رسمی از آن خواهیم بود. این گوشی احتمالا یک اسمارتفون رده بالاست و به رم 6 یا 8 گیگابایتی و تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام مجهز می‌شود.

 

 

 

 

 

ارزش سهام گوگل کاهش یافت

یک مشکل رایانه ای سبب شد ارزش سهام گوگل با ۸۶ درصد کاهش روبرو شود. از سوی دیگر ارزش سهام مایکروسافت ۸۰ درصد رشد کرد.

یک مشکل رایانه ای عجیب سبب شد قیمت سهام برخی از مهمترین شرکت های فناوری از جمله آمازون و گوگل به شدت کاهش یابد. به طوری که ارزش برخی از این شرکت ها میلیاردها دلار کاهش یافت.

از سوی دیگر برخی شرکت ها نیز با افزایش بی سابقه ارزش روبرو شدند.

این مشکل سبب شد ارزش سهام آمازون  با ۸۷ درصد و آلفابت (شرکت مادر گوگل) با ۸۶ درصد کاهش روبرو شوند.

این مشکل رایانه ای پس از آن اتفاق افتاد که تهیه کنندگان اطلاعات مالی به اشتباه اطلاعات آزمایشی بورس نزدک را قیمت های واقعی تلقی کردند. از سوی دیگر سهام ارزش سهام مایکروسافت ۸۰ درصد رشد کرد. به این ترتیب برای مدتی کوتاه ارزش شرکت مایکروسافت به هزار میلیارد دلار رسید!

البته قیمت واقعی سهام تغییری نکرد و هیچ معامله ای در این قیمت های غیرواقعی انجام نشد.

 

 

 

 

 

عدم نیاز دستگاه‌های هوشمند آینده به رادیوهای وایرلس با ابداع روشی جدید

مرکز تحقیقات شرکت دیزنی به روشی دست پیدا کرده که با استفاده از آن می‌توان همه دستگاه‌ها را هوشمند کرد حتی آن‌هایی که به دلیل اندازه یا میزان انرژی موردنیاز امکان تجهیز شدن به این فناوری را نداشتند. علاوه بر این، دستگاه‌هایی که تمام انرژی خود را از خورشید می‌گیرند هم با این روش هوشمند می‌شوند.

ظاهرا داخل هر دستگاه متصل حداقل یک رادیوی وایرلس وجود دارد. با این وجود، بیشتر اوقات باید بهای زیادی برای آن‌ها پرداخت کرد. رادیوهایی که داخل این دستگاه‌ها تعبیه می‌شود انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند. اما این مسئله با گجت‌های اینترنت اشیا که معمولا فضای زیادی برای باتری ندارند آن‌قدر سازگاری ندارد و باعث بروز مشکلات متعددی می‌شود. ولی بخش تحقیقات دیزنی ادعا می‌کند که برای حل این مشکل به یک راه‌کار تازه دست پیدا کرده است: همه رادیوها را از بین ببرید.

محققان این مرکز فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که از امواج رادیوی محیطی برای ارتباط استفاده می‌کند. در این روش از نودهای سنسور بسیار کم مصرف استفاده می‌شود. این نودها امواج رادیویی را از هر منبع مجازی که در پیش زمینه محیط وجود دارد انعکاس می‌دهند. این منبع می‌تواند هر چیزی باشد مانند برجی که فاصله خیلی زیادی دارد یا حتی تلفن همراه داخل جیب‌تان.

نوآوری تازه دیزنی می‌تواند برای خانه‌های هوشمند و سایر مکان‌هایی که مملو از دستگاه‌های الکترونیکی هستند بسیار مفید باشد. حتی ممکن است با این نوآوری، دستگاه‌هایی که تا پیش از این به دلیل اندازه یا میزان انرژی موردنیاز امکان هوشمند شدن نداشتند را هوشمند کرد. علاوه بر این، می‌توان امیدوار بود که بیشتر از گذشته شاهد دستگاه‌های الکترونیکی متصلی باشیم که کاملا از انرژی خورشید استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

 

کنترل انگشت مصنوعی جدید با حسگری زیر پا!

یک طراح ساکن لندن انگشت مصنوعی از مواد انعطاف پذیر ساخته است. این انگشت مصنوعی به وسیله دو حسگر که زیر پای فرد قرار می گیرند کنترل می شود.

دانیل کلود یک طراح ساکن لندن  یک  انگشت شست اضافی برای دست خود ساخته است! این انگشت اضافی با پرینتر سه بعدی تولید شده و به وسیله پای کاربر کنترل می شود. پروتز مذکور Third Thumb نام گرفته و چشم اندازی واقعی از عملکرد اعضای مصنوعی  فراهم می کند. اما جالب آنکه قابلیت های طبیعی فرد را نیز افزایش می دهد.

کلود پروتز انگشت را به عنوان پروژه فارغ التحصیلی خود در رویال کالج هنر در لندن ارائه کرده است. پروتز در حقیقت یک انگشت شست مصنوعی با لولا است. جنس آن نیز از ماده ای انعطاف پذیر به نام «نینجافلکس» است.

این انگشت شست با بندی به دست فرد متصل می شود. همچنین موتوری که مانند یک ساعت کوچک روی مچ دست کاربر بسته می شود، نیروی مورد نیاز حرکت آن را فراهم می کند. انگشت شست مصنوعی به وسیله دو حسگر فشار کنترل می شود که زیر پاهای فرد قرار دارند و با بلوتوث با آن ارتباط دارند.

هدف کلود از طراحی این انگشت مصنوعی  تغییر درک عمومی مردم از پروتزها یا اعضای مصنوعی است.

 

 

 

 

 

حل مشکل نانولوله های کربنی با الهام از پوست پلنگ 

محققان ایرانی و استرالیایی موفق شدند با الهام از پوست پلنگ، امکانی فراهم کنند تا استفاده از نانولوله‌های کربنی گسترش یابد. از این دستاورد می توان در دارورسانی و تصفیه آب بهره برد.

نانولوله‌های کربنی یکی از اشکال ساختارهای کربنی هستند که در سالیان اخیر مورد توجه محققان حوزه‌های مختلف علم و فناوری قرار گرفته‌اند.

خواص منحصربه‌فرد این نانو ماده از قبیل استحکام و رسانایی بالای آن موجب شده تا بتوان از نانولوله‌های کربنی در صنایع نانوالکترونیک، دارورسانی و تصفیه‌ آب بهره برد. بیش از نیمی از کاربردهای نانولوله‌های کربنی مربوط به کامپوزیت سازی و تولید نانوکامپوزیتهای پلیمری تقویت شده است.

دکتر محمدمهدی ابوالحسنی، مجری طرح از کلوخه شدن و عدم اتصال قوی با زمینه به‌عنوان جدی‌ترین مشکل استفاده از نانولوله‌های کربنی به‌منظور تقویت زمینه‌ پلیمری یاد کرد و افزود: به دلیل مشکلات استفاده از نانولوله‌های کربنی، پراکنش آن در بسترهای پلیمری و مایعات با سختی‌هایی روبه‌روست. با ایجاد یک ساختار پوست‌پلنگی می‌توان علاوه بر رفع مشکلات گفته‌شده، چسبندگی بالایی بین نانولوله‌های کربنی و ماتریس زمینه برقرار کرد و استحکام نانوکامپوزیت را بیش‌ازپیش افزایش داد.

به گفته وی، در طرح حاضر با استفاده از آلیاژ پلیمری PMMA/PAN ، یک ساختار تکرارشونده‌ پوست‌پلنگی ایجاد شده است که به‌منزله‌ یک اصلاح سطح برای این نانولوله‌ها تلقی می‌شود.

این محقق ابراز امیدواری کرد با حمایت دستگاه‌های مربوطه، این نوع نانولوله‌ها به سمت تجاری‌سازی و تولید انبوه سوق داده شوند.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر محمدمهدی ابوالحسنی- عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان- کامران شیروانی مقدم- دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه دیکین کشور استرالیا- و دکتر حمید خیام و دکتر مینو نائبه- محققان دانشگاه دیکین- است. نتایج این کار در مجله‌ی Composites: Part A با ضریب تأثیر ۴/۰۷۵ (جلد ۹۵، سال ۲۰۱۷، صفحات ۳۰۴ تا ۳۱۴) منتشر شده است.

 

 

 

 

 

بررسی جدید مجسمه متحرک در پراگ 

در پایتخت جمهوری چک مجسمه ای نصب شده که از ۴۲ صفحه فولادی ساخته شده است. این صفحه ها با هماهنگی کامل حرکت می کنند.

مجسمه ای به نام K در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک نصب شده که فناوری و هنر را در هم ترکیب کرده است.

مجسمه متشکل از ۴۲ صفحه فولادی است که ۳۸ مورد آن به طور افقی حرکت می کنند. این مجسمه صورت فرانتس کافکا نویسنده اهل جمهوری چک است. صفحه های این اثر هنری با هماهنگی کامل حرکت می کنند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

55226