۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 19 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد :

خبر: کمیته سیاستگذاریهای علمی کاخ سفید تعطیل است

نشریه تکنولوژی ریویو با اشاره به فقدان وزنه های مهم علمی در کاخ سفید به چالشهای ترامپ در رویارویی با بحرانها پرداخته است.

این نشریه معتبر علمی می نویسد: دونالد ترامپ تمایل دارد به آمریکا در حالی حکومت کند که هیچ مشاور علمی در دولت خود نداشته باشد. این تصمیمی است که کاخ سفید را در ارایه واکنش مناسب در برابر بحرانهای مختلف به چالش عمیقی می کشاند. پیش تر بسیاری این پرسش را مطرح کرده بودند که اصولا آیا «علم» در ایدئولوژی ترامپ جایی دارد؟

اخیرا گزارشی منتشر شده که نشان می دهد کمیته علمی سیاستگذاریهای علمی و فناوری کاخ سفید موسوم به OSTP عملا هیچ عضوی ندارد. این اتفاق تازه ترین نشانه از بی توجهی کاخ سفید به علم و فناوری است و این درحالی است که مشاوره با کارشناسان این حوزه ها باید بخشی از تصمیم گیریهای روزمره رئیس جمهور آمریکا باشد.

در حال حاضر تمامی صندلی های کمیته علمی سیاستگذاریهای علمی و فناوری کاخ سفید خالی است و جالب اینکه این کمیته رئیس هم ندارد. البته برخی منابع اعلام کرده اند که ۱۳ عضو دارای مدرک دکتری در این کمیته حضور دارند و برخی می گویند مجموع کل اعضای فعلی آن ۳۵ است که حتی اگر این ارقام هم واقعی باشد در مقایسه با ۱۰۰ کارشناسی که در زمان اوباما در کاخ سفید حضور داشتند رقم بسیار کمی است.

کمیته علمی سیاستگذاریهای علمی و فناوری کاخ سفید در سال ۱۹۷۶ و توسط کنگره آمریکا راه اندازی شد. هدف اصلی از این برنامه ارایه مشاوره های لازم به رئیس جمهور درخصوص موضوعات و چالشهای علمی و فناوری بوده است.

خبر: گوشی چینی با ۲ دوربین سلفی به بازار می آید

شرکت چینی تولید کننده موبایل، تلفن هوشمندی با دو دوربین سلفی ۲۰ و ۵ مگاپیکسلی ساخته است.

این شرکت در هفته جاری از دو موبایل  X۹s و X۹Plus   رونمایی کرد.

هردوی این تلفن های هوشمند نسخه ارتقا یافته دستگاه X۹ بودند. این مدل ها دارای باتری بزرگتر و بدنه ای عریض تر هستند که سیستم عامل آنها اندروید نوقا است.

همچنین مانند نسخه های قدیمی موبایل های این برند، دارای دو دوربین سلفی هستند.

مشخصات داخلی و فنی دو موبایل مذکور تغییر چندانی نکرده است. مشخصات X۹Plus که با قیمت ۴۴۰ دلار عرضه شده، عبارت است از: باتری ۴۰۱۵ میلی آمپری، اندروید نوقا، صفحه نمایش ۵.۸۵ اینچی فول اچی دی AMOLED، دوربین پشتی ۱۶ مگاپیکسلی و دوربین های ۲۰ و ۵ مگاپیکسلی جلویی، حسگر اثرانگشت، ۴ گیگابایت RAM و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی.  تلفن های هوشمند X۹ نیز دارای ویژگی های مشابه اما صفحه نمایش وباتری کوچکتر هستند.

علاوه بر ویوو شرکت های دیگر مانند ال جی و Oppo و آلکاتل نیز دستگاه هایی با دو دوربین جلویی ساخته اند اما از آن برای ثبت تصاویر «واید شات» استفاده می شود.

خبر: مربی هوشمند ورزش هم از راه رسید

محققان یک مربی هوشمند ورزشی ساخته اند که مجهز به حسگرهای مختلف است. این مربی مجهز به هوش مصنوعی حتی برای فرد رژیم غذایی تعیین و هر از گاهی با جملاتی او را تشویق می کند.

محققان یک  مربی هوشمند  مجهز به هوش مصنوعی ساخته اند که افراد را تشویق می کند  بیشتر ورزش  کنند.

این مربی LifeBeam Vi نام گرفته است. «وی» در حقیقت یک هدست هوش مصنوعی است که تنها وظیفه آن تبدیل صاحبش به یک دونده حرفه ای است.  این هدست بلوتوثی که با صوت فعال می شود، طوری طراحی شده تا مربی خصوصی کاربر خود باشد.

در هدست یک بارومتر  وجود دارد که ارتفاع را می سنجد. علاوه بر آن حسگر ضربان قلب، ژیروسکوپ و سرعت سنج نیز در آن قرار دارد  که گام های فرد و فعالیت های مختلف دیگر را ردیابی می کند. وی می تواند به سوالات ساده فرد حین دویدن پاسخ دهد.

قبل از ورزش نیز وی وضعیت آب و هوا را بررسی می کند تا مشخص شود فرد باید در آن روز در فضای سربسته یا سرباز بدود. همچنین  باتوجه به اطلاعات سلامتی و سابقه ورزش کاربر برای او رژیم غذایی تعیین می کند.

البته وی ویژگی های جالب دیگری نیز دارد.  به عنوان مثال هرگاه احساس کند سرعت کاربر هنگام دو کم شده، جملات تشویق آمیزی به او می گوید.

خبر: توسعه همکاری دانشگاه یزد و موسسه تحقیقاتی هوافضای روسیه

دانشگاه یزد و موسسه تحقیقاتی هوافضای روسیه تفاهم نامه همکاری منعقد کردند.

این تفاهم نامه باهدف گسترش همکاری های علمی، بین‌المللی و افزایش تعاملات استادان و دانشجویان در عرصه بین‌الملل میان دانشگاه یزد و موسسه علمی تحقیقاتی پایش فضایی هوافضای روسیه منعقد شد.

براساس این تفاهم نامه طرح های مشترک پژوهشی در زمینه های مختلف از جمله ژئودرزی، کارتوگرافی، مدیریت بحران، و سنجش از راه دور انجام خواهد شد.

خبر: آلمان مشغول ساخت بزرگترین باتری دنیا در غار زیرزمینی

یک شرکت آلمانی مشغول ساخت بزرگترین باتری دنیا در غارهای نمکی زیر زمینی است. این باتری به حفظ محیط زیست کمک می کند و می تواند برق مورد نیاز یک روز ۷۵ هزار خانه را تامین کند.

هفته گذشته تسلا اعلام کرد بزرگترین باتری لیتیوم یونی دنیا را در استرالیا خواهد ساخت.  اکنون یک شرکت انرژی آلمانی هم در پی کسب عنوان تولید کننده بزرگترین باتری دنیا زیر زمینی است.

Ewe Gasspeicher GmbH مشغول ساخت یک «باتری جریان ردوکس» در غارهای زیرزمینی نمکی است که می تواند ذخیره برق یک روز ۷۵ هزار خانه را تامین کند.

باتری جریان ردوکس انرژی الکتریکی را در الکترولیت های مایع ذخیره می کند. این باتری در حقیقت یک سلول الکتروشیمیایی است. درون  چنین سلولیدو مایع(کاتالیت مثبت و آنولیت منفی)   به وسیله غشایی از هم جدا شده اند که یون ها می توانند از این غشا بگذرند. هنگامیکه باتری با یک منبع شارژ می شود، الکترون ها به آنولیت اضافه و از کاتولیت خارج می شوند. هنگام تخلیه شارژ این روند معکوس می شود. مولکول های شارژ شده هر الکترولیت از سلول به تانک های ذخیره  می روند و در آنجا انرژی به مدت چند ماه ذخیره می شود.

این باتری که brain۴power نامیده می شود براساس سیستمی ایجاد شده که دانشگاه فردریک شیلر آن را ارائه کرده است.  باتری مذکور از الکترولیت های آب نمکی همراه پلیمرهای قابل بازیافت را به عنوان مولکول هال فعال استفاده می کند. به گفته گروه سازنده این مواد در مقایسه با ترکیب اسید سولفوریک/ فلز به حفظ محیط زیست کمک می کنند.

باتری مذکور در مخزن ذخیره گاز Jemgum ساخته می شود تا از دو غار نمکی زیر زمینی بزرگ این منطقه استفاده کند. در حال حاضر از این غارها برای ذخیره گاز طبیعی استفاده می شود. هر غار حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب حجم دارد. بنابراین باتری مذکور ظرفیتی ۷۰۰ مگاوات ساعتی خواهد داشت که قدرت تولید ۱۲۰ مگاوات برق را دارد.

به گفته محققان مقدار الکتریسیته ای ذخیره شده در چنین مخزنی برای تامین یک ساعت برق شهر بزرگی مانند برلین کافی است.

البته این باتری قبل از اجرایی شدن با استفاده از محفظه های بزرگ پلاستیکی در منطقه Jemgum آزمایش می شود. به گفته شرکت این باتری ها تا پایان ۲۰۱۷ میلادی  وارد مرحله عملیاتی می شوند و باتری کامل زیر زمینی نیز تا ۶ سال دیگر آماده خواهد بود.

خبر: تعامل با سیستم رایانه‌ای با استفاده از زبان بدن

محققان دانشگاه کارنگی ملون آمریکا روی یک سیستم رایانه ای کار می‌کنند که قادر است زبان بدن را به طور کامل بفهمد. این فناوری به صورت بلادرنگ کار می‌کند و حتی در اماکن شلوغ و پرتردد نیز به درستی عمل می‌کند.

این فناوری جدید درهای جدیدی را به روی تعامل بین اشخاص و ماشین ها فراهم می‌کند.

در حال حاضر ارتباط با کامپیوترها اغلب از طریق تایپ، کلیک ماوس و لمس نمایشگر انجام می شود. با وجود این که ارتباط گفتاری نیز اخیرا در حال اضافه شدن به این فهرست است، انسان‌ها صرفا از طریق کلمات و عبارات باهم ارتباط برقرار نمی‌کنند.

در واقع نیمی از ارتباطات انسانی از طریق زبان بدن انجام می‌شود و در صورت نادیده گرفتن آن برقراری ارتباط با سایرین به امری دشوار و طاقت فرسا تبدیل می‌شود. اما در خصوص تعامل با کامپیوترها، تشخیص حالات مختلف بدن انسان، یک چالش جدی محسوب می‌شود.

محققان دانشگاه کارنگی ملون برای حل این مشکل، مجموعه‌ای از راهکارها را مورد استفاده قرار داده‌اند. یکی از این راهکارها تهیه یک بانک اطلاعاتی عظیم از حالات چهره، بدن و حتی اندام‌هایی مانند انگشتان دست است که با همکاری فارغ‌التحصیلان و شبیه‌سازی این حالات در برابر دوربین گردآوری شده است.

راهکار دیگر، معکوس کردن فرآیند تشخیص حالات است. در واقع کامپیوتر به جای بررسی کلی بدن یک شخص و تشخیص حالات چهره و اندام‌ها، ابتدا اندام‌هایی مانند دست‌ها و پاها را تشخیص داده و سپس صاحب آن اندام‌ها را شناسایی می‌کند. این شیوه به‌ویژه در محیط‌های شلوغ کاربرد دارد.

راهکار سوم استفاده از قابلیت‌های استودیوی Panoptic دانشگاه کارنگی ملون است. در این استودیو کوچکترین حرکت داوطلبان توسط 500 دوربین به‌طور همزمان و از زوایای مختلف ثبت می‌شود و اطلاعات مربوطه در اختیار یک سیستم کامپیوتری قرار می‌گیرد تا پردازش شود و تصاویر دوبعدی از این حالات و حرکات به دست آید. در حال حاضر محققان در تلاشند تا تصاویر دوبعدی را با مدل‌های سه‌بعدی دقیق جایگزین کنند تا در نهایت سیستمی را بسازند که امکان تشخیص زبان بدن گروهی از افراد را با استفاده از یک دوربین برای کامپیوتر فراهم کند.

مهمترین کاربرد این سیستم امکان برقراری ارتباط بین افراد و کامپیوترها است. اما این فناوری در زمینه‌های دیگری از جمله اتومبیل‌های بدون راننده، تشخیص اختلالات رفتاری و ردگیری ورزشکاران در میدان مسابقه نیز کاربرد دارد.

خبر: تیم رباتیک واحد دماوند به مسابقات جهانی 2017 ژاپن اعزام می شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد دماوند از آمادگی تیم رباتیک واحد دماوند برای شرکت در مسابقات جهانی 2017 ژاپن خبر داد.

مسابقات رباتیک جهانی 2017 از سوم لغایت هشتم مرداد ماه در کشور ژاپن برگزار میشود و تیم واحد دماوند در رشته ربات امدادگر واقعی با رقبایی از کشورهای آمریکا، آلمان، چین،مکزیک،ترکیه،ژاپن وتایلند مسابقه خواهند داد.

حسن اسداللهی در خصوص آمادگی تیم رباتیک واحد دماوند برای شرکت در مسابقات جهانی 2017 ژاپن اظهار کرد: اعضای تیم رباتیک( Dml ) دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند که پیش از این موفق به کسب مقام سومی در رشته ربات امدادگر واقعی مسابقات بین المللی رباتیک ایران شده است و جواز حضور در مسابقات جهانی ژاپن را نیز بدست آورده بود.

وی اظهارداشت :تیم رباتیک واحد دماوند درآستانه رقابت‌های جهانی 2017 ژاپن،آمادگی خود را برای حضور در این مسابقات معتبر جهانی اعلام کردند.

وی با اشاره به لزوم تشویق دانشجویان برای تشکیل تیم‌های رباتیک و شرکت در مسابقات تصریح کرد: گرایش دانشجویان به سمت تیم‌های رباتیک باعث افزایش رشد علمی و کاربردی آنان شده و علاقه و انگیزه آنان را برای ادامه تحصیل بالا می‌برد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند ادامه داد: در جهت ارتقا دانش رباتیک در سطح شهر و دانشگاه، این واحد اقدام به ثبت نام جهت تشکیل کلاسهای رباتیک ویژه نونهالان و دانش آموزان دماوند کرده است تا گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.

اسداللهی گفت: این حوزه با همراهی سایر معاونت ها همواره حمایت کامل خود را از این تیم انجام خواهد داد تا افتخاری دیگر برای این واحد دانشگاهی رقم بزند.

وی از کمک های مالی حامیان تیم خبر داد و اظهار کرد: 2 شرکت وب و دارویی مک تاف و همچنین شهرداری دماوند در این دوره از مسابقات به کمک تیم آمدند و در کناردانشگاه به حمایت مالی از تیم پرداختند.

اعضای این تیم را آقایان احمدرضا دادفر،پوریا میرمحمدی،محمد امین زاور،جواد حسینی،امیر حسین رسولی،محمد حسن میر محمدی و سمیع بهنام تشکیل می دهند و سرپرستی این تیم را هم دکتر پیام پرکار رضائیه عضو هیات علمی واحد دماوند بر عهده دارد.

خبر: میدان مغناطیسی اورانوس قطع و وصل می‌شود

تحقیقات جدید نشان می‌دهد میدان مغناطیسی اورانوس همیشه به صورت مداوم در اطراف آن وجود ندارد و به طور متناوب ایجاد و محو می‌شود.

میدان مغناطیسی اطراف سیارات که به مگنتوسفر نیز معروف است در جلوگیری از رسیدن اشعه‌های شدید خورشید که به بادهای خورشیدی نیز معروفند، نقش دارند.

برای مثال میدان مغناطیسی زمین در نزدیکی محور گردش آن قرار دارد و خطوط آن از قطب شما به جنوب در حال حرکت هستند اما میدان مغناطیسی اورانوس بسیار پر هرج و مرج‌تر از زمین است.

محور گردش اورانوس به دور خودش تنها هشت درجه از وضعیت عمودی منحرف شده است اما میدان مغناطیسی آن 60 درجه انحراف دارد و در هر شبانه‌روز این سیاره که حدود 17 ساعت و 15 دقیقه به طول می‌انجامد، این میدان مغناطیسی چندین بار قطع و وصل می‌شود و به صورت دائم وجود ندارد.

تحقیقات محققان "موسسه فناوری ویرجینیا"(ویرجینیا تک) در آمریکا بر اساس اطلاعات فضاپیمای "وویجر 2"(Voyager 2) نشان می‌دهد که به معنای واقعی اورانوس می‌تواند مسحورکننده و عجیب باشد.

"کارول پتی"(Carol paty) محقق ارشد این پروژه گفت: اورانوس در واقع یک کابوس هندسی است و میدان مغناطیسی آن شبیه "یک بچه که در حال جست‌وخیز بر روی سراشیبی‌ها و فراز و فرود تپه‌هاست"، غیرثابت و متغیر است.

وی افزود: این تغییرات بسیار سریع هستند و براساس یک نظم روزانه در اورانوس ایجاد و محو می‌شوند و به همین دلیل طوفان‌های خورشیدی در فواصل ثابت به سطح اورانوس می‌رسند و سبب ایجاد شفق‌های قطبی همانند زمین در این سیاره می‌شوند.

با توجه به فاصله زیاد بین زمین و این سیاره که حدود 3.2 میلیارد کیلومتر است امکان مطالعه دقیق ساختار شفق‌های قطبی اورانوس برای محققان وجود ندارد.

سیارات آخر در منظومه شمسی بهترین نمونه‌ها برای شناخت بیشتر سیارات فراخورشیدی هستند و شناخت سپر مغناطیسی غیرثابت آنها می‌تواند مهم‌ترین چالش برای وجود حیات در آنها و سیارات مشابه باشد.