۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 20 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: اثر انگشت جایگزین کارت پرواز میشود

 

از این به بعد به جای به همراه بردن کارت شناسایی و کارت پرواز به فرودگاه برای سوار شدن به هواپیما تنها می توانید از اثر انگشت خود استفاده کنید.

این ابتکار عمل توسط خطوط هواپیمایی دلتا ایرز در امریکا اجرایی می شود و مسافران با قراردادن دو انگشت میانی خود بر روی یک دستگاه اسکنر می توانند احراز هویت کرده و سوار هواپیما شوند.

با استفاده از این فناوری ابتکاری فرایند طولانی و وقت گیر تهیه چک لیست مسافران حذف شده و به سرعت می توان آنها را برای پرواز آماده کرد.

سیستم ابتکاری مورد استفاده دلتا ایرز، مبتنی بر فناوری بیومتریک خاصی است که توسط شرکت کلیر در نیویورک ابداع شده است. برای استفاده از این فناوری دلتا ایرز کیوسک های اسکن متعددی را در ۲۲ فرودگاه آمریکا نصب کرده است.

اگر چه استفاده از سیستم اسکنر مذکور به تسریع فرایند پرواز و احراز هویت مسافران منجر می شود، اما برخی نگرانی های امنیتی در مورد حفظ حریم شخصی مسافران و امنیت آنها نیز وجود دارد. زیرا علاقمندان به استفاده از سیستم یادشده باید گواهینامه خود را اسکن کرده و در اختیار سیستم مذکور قرار دهند و علاوه بر این باید شماره تامین اجتماعیشان را نیز در آن وارد کنند. لذا هک شدن احتمالی سیستم مذکور موجب افشای اطلاعات خصوصی مسافرانی می شود که از پروازهای دلتاایرز استفاده می کنند.

از همین رو نصب و استفاده عملیاتی از این سیستم منوط به صدور تاییدیه اداره امنیت حمل و نقل ایالات متحده آمریکاست.

..................

 

خبر: خودروی لوکس برقی که از فراری هم سریع تر است

شرکت Lucid Motors از تولید یک خودروی برقی پرسرعت به نام Alpha Speed Car خبر داده که می تواند با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

خودروی مذکور سریع تر از پیشرفته ترین مدل خودروی فراری یعنیLaFerrari حرکت می کند و نکته مهم در این میان برقی بودن خودروی یاد شده است.

خودروی یاد شده در آزمایش های بعدی توانست برخی محدودیت های نرم افزاری را هم پشت سربگذارد و رکورد ۳۷۸ کیلومتر در ساعت را هم ثبت کند. شرکت سازنده می گوید در تلاش است تا سرعت حرکت خودروی یاد شده را باز هم افزایش دهد و رکورد بهتری را به ثبت برساند.

قرار است موتور مدل نهایی این خودرو ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد و بعد از یک بار شارژ کردن باتری های این خودرو طی کردن مسافتی ۶۴۳ کیلومتری با استفاده از آن ممکن باشد. قرار است دو مدل دیگر از این خودرو هم عرضه شود که ارزان قیمت تر بوده و بعد از هر بار شارژ باتری می توانند به ترتیب حدود ۵۰۰ و ۳۸۰ کیلومتر را بپیمایند.

عرضه عمومی این خودروهای برقی به بازار از سال ۲۰۱۹ اغاز می شود. قیمت ساده ترین مدل این خودروها ۶۰ هزار دلار است. اما قیمت مدل های دیگر هنوز اعلام نشده است. قرار است در سال ۲۰۱۹ ده هزار خودرو از این نوع و در سال بعد ۵۰ هزار واحد از آن تولید شود.

..................

 

خبر: گوگل سایتهای با محتوای دزدی را نمایش می دهد

برخلاف قراردادی که گوگل برای حذف لینک سایت های تورنت امضا کرده، اما اکنون با وارد کردن عبارت سایت های تورنت، می توان آنها را در صدر فهرست جستجوی گوگل مشاهده کرد.

موتور جستجوی گوگل اکنون چند سایت تورنت را در فهرست جستجوهای خود نشان می دهد. این درحالی است که این موتور جستجو با صنعت سرگرمی همکاری طولانی مدتی برای حذف لینک هایی دارد  که ناقض قانون کپی رایت هستند.

اصولا سایت های تورنت به طور غیر قانونی فایل های کتاب، فیلم ، موسیقی و غیره را در اختیار  کاربران قرار می دهد و قانون کپی رایت را نقض می کنند.

اکنون کاربران با وارد کردن  عبارت torrent sites  یا best torrent sites با بیش از ۱۲ سایت تورنت از جمله Pirate Bay و Torrent Project در صدر جستجوها روبرو می شوند. 

گوگل و مایکروسافت در اوایل سال جاری قراردادی را در انگلیس برای مبارزه با دزدی  محتوا امضا کردند و براساس آن لینک وب سایت هایی با محتوی سرقت شده را حذف می کنند.

به هرحال نخستین بار  وب سایت Torrent Freak این روند را مشاهده کرد و مشخص نیست از چه مدت زمانی گوگل نتایج جستجو برای سایت های تورنت را نمایش می دهد.

البته از آنجایی که نتایج جستجو توسط یک الگوریتم تولید می شود، بعید به نظر می رسد که گوگل به طور عمدی این نوع اطلاعات را در صدر نشان دهد.

..................

 

خبر: توضیحات جدید وزیر ارتباطات درباره توقف فروش اینترنت حجمی

وزیر ارتباطات گفت: تا پایان مردادماه نتیجه بررسی موضوع حذف فروش اینترنت حجمی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح می شود.

وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام در مورد موضوع توقف فروش اینترنت حجمی در کشور و زمان عملیاتی شدن این وعده، توضیح داد.

وی گفت: حذف فروش اینترنت حجمی در حوزه اینترنت ثابت، در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، قرار دارد.

واعظی درباره زمان و چگونگی حذف فروش اینترنت حجمی گفت:‌ همانطور که قبلا هم توضیح دادم، موضوع حذف فروش حجمی اینترنت در حوزه اینترنت ثابت برای حمایت از کاربران در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. به همین منظور نیز کمیته ای تشکیل شده و تا پایان مردادماه نتیجه بررسی و پیشنهاد این کمیته برای تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح می شود و این گونه تصمیمات پس از تصویب کمیسیون قابلیت ابلاغ و اجرا پیدا می کند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد که این موضوع به معنای اجرایی شدن این طرح از ابتدای مردادماه نیست.

پیش از این وزیر ارتباطات در گفتگو با مهر از توقف فروش اینترنت حجمی خبر و توضیح داد: فروش حجمی اینترنت متوقف می شود و کاربران می توانند با خرید اشتراک ثابت هر میزان که بخواهند از حجم اینترنت مصرف کنند. قرار است این دستورالعمل مردادماه به کمیسیون تنظیم مقررات ارائه و مطرح شود.

..................

 

خبر: دستاورد محقق ایرانی دانشگاه آلمانی در زمینه کنترل رنگ نمایشگرها

دانشمندان دانشگاه Linköping در آلمان با همکاری محقق ایرانی موفق به اعمال لایه نازکی از ماده فروالکتریک به یک الکترود در ابزارها و مدارهای الکتروشیمیایی ارگانیک(آلی) شدند.

مدارهای فرستنده الکترونیکی چاپی و نمایشگرها دو مورد از کاربردهای مختلف این دستاورد علمی به شمار می‌آیند.

مواد فروالکتریک دارای دوقطبی‌هایی (dipole) هستند که یک سر یک دوقطبی دارای بار مثبت و سر دیگر آن دارای بار منفی است و این دوقطبی‌های فروالکتریک هنگام قرار گرفتن در معرض میدان الکتریکی فراتر از یک آستانه خاص می‌چرخند.

پلیمر رسانای PEDOT:PSS در حوزه الکترونیک ارگانیک ماده محبوبی است زیرا این پلیمر رسانای هر دوی الکترون‌ها و یون‌هاست. نمایشگرها و فرستنده‌های تولید شده از این پلیمر فوائد متعددی دارند از جمله اینکه تولید این محصولات با استفاده از آن ارزان و ساده بوده و خود این ماده هم بی‌خطر است. با این حال، تولید ابزارهایی که به سرعت در ولتاژ خاصی موسوم به "ولتاژ آستانه سوئیچ" می‌شوند، همواره دشوار بوده و به همین دلیل هم کنترل دقیق وضعیت کنونی فرستنده‌ها یا وضعیت رنگ نمایشگرها چالش‌برانگیز بوده است.

بیش از 5 سال قبل، دانشمندان دانشگاه Linköping به فکر حل این مشکل از طریق ترکیب کردن حوزه‌های الکتروشیمی و فروالکتریسیته افتادند.

پس از سال‌ها آزمایش‌، "سیمون فابیانو" (Simone Fabiano) و تیم علمی‌اش در "آزمایشگاه الکترونیک ارگانیک" دانشگاه Linköping موفق به اعمال لایه نازکی از ماده فروالکتریک به یک الکترود در ابزارها و مدارهای الکتروشیمیایی ارگانیک شدند.

ضخامت این لایه، ولتاژی را تعیین می‌کند که در آن مدار سوئیچ می‌شود یا نمایشگر تغییر رنگ می‌دهد بنابراین دیگر نیازی به استفاده از فرستنده‌ها در  نمایشگرها نخواهد بود. در واقع می‌توان فقط با کنترل پیکسل به پیکسل از طریق یک لایه فروالکتریک بر روی الکترود، وضعیت کنونی و رنگ نمایشگرها را کنترل کرد.

موفقیت نگار عبدالهی ثانی، دانش آموخته دانشگاه امیرکبیر و همکارانش نشان می‌دهد ترکیب الکتروشیمی و فروالکتریسیته در حوزه ابزار الکترونیکی چاپی و فرستنده‌های ارگانیک کارآمد خواهد بود.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Science Advances منتشر شد.

..................

 

خبر: توسعه فناوری در حوزه پویانمایی با افتتاح مرکز رشد رایمون مدیا

شرکت دانش بنیان رایمون مدیا با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به عنوان بزرگ‌ترین مرکز رشد پویانمایی و بازی ایران افتتاح شد.

این مجموعه آماده ارائه خدمت به خلاقان، تولیدکنندگان و استعدادهای جوان در این حوزه است.

شرکت رایمون مدیا بزرگ‌ترین مرکز یکپارچه ارائه دهنده خدمات و همچنین تولید پویانمایی، بازی و جلوه‌های ویژه دیجیتال در ایران است.

این مرکز با در اختیار داشتن فضایی به وسعت هزار متر مربع در شرق تهران، توانایی خدمت دهی به بیش از ۲۵۰ متخصص را دارد.

این مجموعه با داشتن فناوری‌های پیشرفته و موقعیت بسیار مناسب آماده خدمت دهی به فعالان حوزه پویانمایی بازی‌های رایانه‌ای و جلوه‌های ویژه دیجیتال است.

این مرکز رشد (رایمون مدیا) همواره تلاش کرده است تا پشتوانه‌ها و تجهیزات فنی خود را به گونه‌ای شایسته و طبق فناوری‌های نوین دنیا برای خلق آثار با کیفیت و ماندگار تجهیز کند.

اتاق فکر، قسمت طراحی و مدیریت طرح، استودیوهای مجهز، اتاق‌های تدوین، بخش‌های نظارت بر طرح، استودیوی صداگذاری، صدابرداری و دوبله پویانمایی و امکان نمایش آزمایشی اثر در سینمای ۱۰۰ نفره از جمله امکانات این مرکز رشد است که آن را به یکی از توانمندترین گروه‌های این صنعت تبدیل می‌کند.

این مرکز رشد در حوزه خدمات اجرایی امکاناتی، چون نظارت بر تولید و ارتقای سطح تولیدات در تمامی زمینه‌های فنی و هنری ارائه خدمات ابری برای نظارت بر روند تولید بر بستر IP و قابلیت ثبت ملی ایده‌ها و آثار تولیدی را دارد.

در مرکز رشد رایمون مدیا آکادمی هنرهای دیجیتال با تمامی امکانات مربوطه برای ارتقای سطح علمی، امکانات جانبی همچون کتابخانه مرجع، اتاق‌های طوفان فکری، اتاق استوری برد، برگزاری کارگاه با حضور استادان و کشف و پرورش استعدادهای بالقوه در زمینه پویانمایی و بازی صورت می‌گیرد.

همچنین این مرکز با همکاری علمی با دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی و کارآفرینی برای فعالان صنعت پویانمایی و جلوه‌های بصری تلاش کرده در زمینه توسعه بازار و ارتباط بین صنعت و دانشگاه نقش ایفا کند.

..................

 

خبر: آزمایش برانکارد فضایی در اعماق دریا توسط فضانوردان

فضانوردان حاضر در یک ماموریت 10 روزه در آب‌های فلوریدا ابزار جدیدی را آزمایش کردند که در آینده به عنوان یک برانکارد برای نجات فضانوردان حاضر بر روی ماه به کار خواهد رفت.

سامانه مونتاژ شونده انتقال در ماه" (LESA) به شکل یک سازه هرمی شکل باز می‌شود و ابتدا با بهره‌گیری از چند قرقره فرد بیمار را از زمین بلند می‌کند و وی را به جای امن منتقل می‌کند.

این برانکارد چرخدار که امکان نجات سریع فضانوردان ناتوان از راه رفتن را فراهم کند، برای نجات دادن خدمه فضاپیماها بر روی سطح ماه حیاتی هستند، جایی که محدودیت‌های وزن و تحرک‌پذیری لباس‌های فضایی حمل فرد ناتوان را بی‌نهایت دشوار می‌سازد.

آزمایش‌های دانشمندان به عنوان بخشی از بیست و دومین پروژه "ماموریت در محیط بی‌نهایت خشن" (NEEMO-22) متعلق به ناسا انجام شد. علاوه بر پیاده‌روی‌های آبی و ماموریت‌های دیگر که شرایط ماه یا مریخ را شبیه‌سازی کردند، تیم حاضر ابزارها و فرآیندهای جدید از جمله سامانه LESA را آزمایش کرد.

این فناوری در مرکز آژانس فضایی اروپا در شهر کلن آلمان ساخته شد و تبدیل آن از نسخه مفهومی به نمونه اولیه فقط شش ماه زمان برد. ابزار نجات تاشدنی LESA مجهز به چرخ‌هایی است و  بر بالای سر یک فضانورد مصدوم باز می‌شود تا وی را از جا بلند و منتقل کند.

این سامانه قبل از آزمایش در زیستگاه "آکواریوس" (Aquarius) واقع در 20 متری زیر آب، ابتدا در یک استخر آموزشی امتحان شد. در طول این آزمایش‌ها فضانورد آژانس فضایی اروپا به نام "پدرو دوک" (Pedro Duque) و همچنین فضانورد ناسا به نام "کجل لیندگرن"  (Kjell Lindgren) به نوبت نقش یک فرد مصدوم را بازی کردند و عملیات نجات آن‌ها انجام شد.

برانکارد ابداعی به تازگی در زیستگاه آکواریوس آزمایش شده و آژانس فضایی اروپا از نظرات فضانوردان برای کارآمدتر کردن این فناوری استفاده خواهد کرد.

خدمه و تکنسین‌های حاضر در ماموریت NEEMO-22  روز 18 ژوئن به رهبری لیندگرن به بستر دریا رسیدند. ناسا اغلب از مکان‌های مختلف زمین برای آموزش‌دادن فضانوردان و دانشمندان جهت انجام ماموریت‌های فضایی آتی بهره می‌برد و محیط‌های انتخابی این آژانس شباهت‌های زیادی به مکان‌های مورد نظر برای تفحص‌های فضایی دارد.

..................

 

خبر: دکمه «خطر» به اندروید اضافه شد

یکی از ویژگی های اندروید ۷.۱ فاش شده است. این ویژگی به کاربر کمک می کند پس از مشاهده هرگونه فعالیت مشکوک در یک اپلیکیشن با فشاردکمه «بازگشت»، از آن خارج شود.

گوگل دکمه «خطر» به اندروید ۷.۱ اضافه کرده است. این قابلیت به کاربر موبایل کمک می کند تا با مشاهده هرگونه فعالیت مشکوک در یک اپلیکیشن  خیلی سریع از آن خارج شود.

برای خروج از اپلیکیشن مشکوک کافی است کاربر دکمه «بازگشت» موبایل را ۴بار پشت سرهم فشار دهد.  پس از آن اندروید به طور خودکار از تمام اپلیکیشن ها خارج می شود. همچنین به طور کلی این قابلیت اجازه نمی دهد یک اپلیکیشن خاص کنترل صفحه نمایش موبایل را به دست گیرد.

این قابلیت در موقعیت مناسبی عرضه می شود. زیرا بیم از اپلیکیشن های خطرناک فراگیر شده است. در آوریل گذشته گروهی از محققان صدها اپلیکیشن در فروشگاه گوگل پلی شناسایی کردند که دچار ضعف بودند. این اپلیکیشن ها دستگاه را در معرض خطر هک قرار می دادند. 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

52426