۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 21 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: یادگیری شخصیت‌های شبیه‌سازی شده برای عبور از موانع  

دانشمندان یک شرکت انگلیسی در مالکیت گوگل، شخصیت‌های مجازی و شبیه‌سازی‌شده را طوری آموزش دادند که هنگام عبور از موانع رفتارهای پیچیده‌تر را یاد بگیرند.

نتایج بدست آمده توسط تیم هوش مصنوعی در شرکتDeepMind قابلیت‌ این شخصیت‌های مجازی برای ارتقا دادن تکنیک‌هایشان را حین تعامل با محیط‌های مختلف نشان می‌دهد. این توانایی در نهایت به شخصیت‌های مزبور امکان دویدن، پریدن، قوز کردن و چرخیدن در صورت نیاز را می‌دهد.

محققان شخصیت‌های شبیه‌سازی‌شده را با محیط‌های مختلف از موانع گرفته تا دیوارها مواجه کردند تا به آنها کمک کنند خودشان را از طریق آزمون و خطا به بهترین نحو آموزش دهند.

نتایج نشان می‌دهد شخصیت‌های محصول هوش مصنوعی، مهارت‌های پیچیده خود را بدون دریافت دستورالعمل‌های خاص توسعه می‌دهند.

رویکرد دانشمندان بر نوعی الگوریتم یادگیری تقویتی متکی بود که با استفاده از چندین سیستم یادگیری عمیق اخیر، تولید شده است.

به گفته محققان، این رویکرد به سیستم‌های هوش مصنوعی کمک می‌کند هنگام قرار گرفتن در معرض موقعیت‌های مختلف، رفتارهای طبیعی و انعطاف‌پذیر از خود بروز دهند.

..................

 

خبر: هک تعدادی از سامانه های دانشگاهی/ رعایت نکات امنیتی الزامی است 

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای با اعلام هک تعدادی از سامانه های دانشگاهی، اطلاعیه ای در این زمینه صادر کرد.

مرکز ماهر اعلام کرد: پیرو گزارشات دریافتی و بررسی های انجام شده توسط این مرکز در تحلیل حملات صورت گرفته، مشخص شده است که علت اصلی رخداد ایجاد شده وجود یک آسیب پذیری در یکی از مولفه های جانبی سایت های دانشگاهی برای مدیریت و داوری همایشها بوده است.

این مرکز ادامه داد: این آسیب پذیری منجر به بارگذاری یک صفحه توسط مهاجمین در وب سایتهای مذکور شده است.

بررسی های مرکز ماهر نشان داده است که این رخداد موجب هیچگونه دسترسی غیر مجاز به محتوای وب سایت ها نشده و هماهنگی های لازم جهت تهیه وصله امنیتی انجام و اکثر وب سایت های دانشگاهی بروزرسانی شده و یا در حال انجام بروز رسانی است.

مرکز ماهر به همه صاحبان درگاه ها و توسعه دهندگان نرم افزار ها تاکید کرد که قبل از بارگذاری نرم افزارها و افزونه های مختلف نسبت به رعایت نکات امنیتی و آزمون های نفوذ پذیری قبل از بهره برداری توجه ویژه به عمل آورند.

..................

 

خبر: گوگل موبایل با قاب فشردنی می سازد 

تصویری از دومین نسل از موبایل های هوشمند پیکسل XL از شرکت گوگل منتشر شده است. این موبایل دارای قابی قابل فشردن است. کاربر با فشردن آن می تواند با دستیار هوشمند گوگل ارتباط برقرار کند.

به تازگی تصاویری از تلفن هوشمند آتی سری   Pixel XL متعلق به شرکت گوگل منتشر شده است. این موبایل دومین نسل از موبایل های Pixel XL است که با صفحه نمایش ۶ اینچی عرضه خواهد شد.

براساس گزارش ها به نظر می رسد این موبایل توسط شرکت ال جی تولید می شود و دارای قاب فشردنی خواهد بود! کاربر با فشردن قاب این موبایل می تواند با دستیار هوشمند گوگل ارتباط برقرار کند.

این موبایل در بازار تلفن های هوشمند گران قیمت عرضه خواهد شد.  کارشناسان معتقدند این موبایل در پاییز عرضه خواهد شد تا به طور مستقیم با آیفون ۸ رقابت کند.

در تصویر منتشر شده از پیکسل XL جدید اسکنر اثر انگشت دستگاه در بالای آن قرار دارد.

گوگل در ماه اکتبر از این موبایل رونمایی خواهد کرد.

..................

 

خبر: کوچکترین ستاره جهان کشف شد 

گروهی از دانشمندان کوچکترین ستاره جهان را کشف کرده اند. جاذبه گرانشی سطح این ستاره ۳۰۰ برابر از زمین قدرتمندتر است.این ستاره کم نور در کشف حیات در فضا به دانشمندان کمک می کند.

گروهی از ستاره شناسان بین المللی کوچکترین ستاره جهان را کشف کردند.  این ستاره کمی بزرگتر از زحل است و جاذبه گرانشی سطح آن نیز ۳۰۰ برابر قدرتمندتر از  جاذبه زمین است.

ستاره تازه کشف شده  EBLM J۰۵۵۵-۵۷Ab نام گرفته و می تواند به دانشمندان در جستجوی حیات در فضا کمک کند.

ستاره های کوچک و کم سو نمونه های ایده آلی برای ردیابی سیاره هایی با اندازه مشابه زمین هستند. درسطح این سیاره ها احتمالا آب به شکل مایع وجود دارد که جز کلیدی رشد حیات به حساب می آید.

دانشمندان برای ردیابی سیاره های دوردست مشابه زمین، باید ستاره های کم نوری را اندازه گیری کنند که سیاره دور آنها مدار می زند.

درهرحال این ستاره توسط ستاره شناسان دانشگاه کمبریج کشف شده و حجم آن مشابه حجم Trappist-۱، اما اندازه آن دوسوم این ستاره به حساب می آید.

EBLM J۰۵۵۵-۵۷Ab احتمالا کوچکترین شی آسمانی است. حجم ستاره به اندازه ای است که هسته های هیدروژن را با هلیوم ترکیب کند. این فرایند برای تشکیل ستاره ها حیاتی است.

این ستاره بخشی از سیستم ستاره ای دوگانه است. به عبارت دیگر دو ستاره در یک نقطه خاص از فضا مدار می زنند.

..................

 

خبر: افتتاح مرکز رشد واحدهای فناور در مرکز تحقیقات کشاورزی یزد

مرکز رشد واحدهای فناور در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد با حضور معاون سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افتتاح شد.

«ناصر زرگر» معاون سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در این مراسم با تاکید بر توسعه فضای آموزشی، فرهنگی و درمانی در روستاها، این مسئله را یکی از عوامل مهم بهبود کیفیت زندگی در روستاها دانست که منجر به عدم خروج جوانان از روستاها می‌شود .

وی با تبریک ثبت جهانی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو، بومی‌سازی بازی‌های محلی یزد را نمونه‌ای از فناوری‌ها برشمرد که با توجه به جهانی شدن یزد می‌توان از منظر اقتصادی و بازاریابی به آن نگریست .

زرگر با بررسی وضعیت موجود در روستاها، تلفیق فناوری با اقتصاد روستاها را ضروری عنوان کرد و آن را یکی از اولویت‌های برنامه‌های توسعه در ایران نام برد .

در این مراسم که مدیر توسعه بازار و ابزارهای تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری،‌ مدیر کل دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، رییس پارک علم و فناوری یزد و جمعی از مسئولین استان نیز حضور داشتند، «احمدرضا فقیه خراسانی» معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری یزد نیز گزارشی از عملکرد این پارک ارائه کرد.

گفتنی است، پیروی تفاهم ‎ نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت جهاد کشاورزی، موضوع ایجاد مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی در استان یزد در دستور کار قرار گرفت و بعد از عقد تفاهم‌نامه همکاری پارک با مرکز تحقیقات جهادکشاورزی استان یزد، این واحد به بهره‌برداری رسید .

..................

 

خبر: ارائه بند ساعت هوشمند با قابلیت کنترل پهپاد

 دانشمندان مرکز تحقیقاتی امپا(Empa) در سوئیس بند ساعت هوشندی ارائه داده‌اند که می‌توان از آن در کنترل کردن یک پهپاد استفاده کرد.

گرچه در حال حاضر سیستم‌هایی وجود دارند که به کاربر امکان کنترل ابزارها را با استفاده از حرکت دست می‌دهند، آن‌ها معمولا به حسگرهای دیداری مانند دوربین‌ها یا شتاب‌سنج‌ها و ژیروسکوپ‌ها وابسته‌اند.

بند ساعت ابداعی که ظاهر آن معمولی به نظر می‌رسد، حاوی فیبرهای چاپ سه‌بعدی است که پیزو مقاومتی (پیزورزسیستیو) هستند. این بدین معناست که مقاومت الکتریکی آن‌ها در واکنش به فشار مکانیکی تغییر می‌کند و در این جا فشار مکانیکی هنگام اشاره کردن با انگشت یا مشت‌کردن، به مچ دست وارد می‌شود.

این تغییرات در مقاومت که با ژست‌های مختلف هم متغیرند، به سیگنال‌های دستوری تبدیل می‌شوند و سیگنال‌ها در نهایت به صورت بی‌سیم به سامانه‌ای مخابره می‌شوند که بند ساعت باید آن را کنترل کند.

در حالت پهپاد، حرکت‌ دادن موج وار دست به چپ یا راست موجب چرخیدن سامانه می‌شود و مشت کردن دست هم باعث فرود آمدن آن می‌شود.

یکی از ویژگی‌های خاص این فناوری توان شناسایی ژست‌های ظریف و ریز است در حالی که در سیستم‌های کنونی شناسایی ژست، ژست‌ها باید بزرگ‌تر، تعریف‌شده‌تر و دارای طیف سرعت خاصی باشند.

..................

 

خبر: کارآفرین ایرانی در زمینه فناوری، برنده جایزه «مهاجر برتر» کانادا شد

کارآفرین ایرانی به عنوان یکی از ۲۵ کانادایی مهاجر برتر در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد.

شهرزاد رفعتی، مدیر ارشد اجرایی و موسس شرکت فناوری و سرگرمی BroadbandTV  به عنوان یکی از برندگان جایزه ۲۵ کانادایی مهاجر برتر در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد. این جایزه به مهاجران کانادایی اعطا می شود که موفقیت های قابل توجهی در کانادا کسب کرده اند.

رفعتی در سال ۲۰۰۵ میلادی در ونکور BroadbandTV را تاسیس کرد.  این شرکت با اپراتورهای شبکه و فعالان تبلیغات همکاری می کند. همچنین در عرصه بهینه سازی و توزیع محتواهای ویدئویی نیز فعالیت دارد.

BBTV ماهانه ۲۸.۷ میلیارد دلار کانادایی درآمد دارد.

..................

 

خبر: هوش مصنوعی، موتور گوگل را به اشتباه می‌اندازد!

طبق بررسی های وبسایتTNW ، هوش مصنوعی به کار گرفته شده در موتور جستجوی گوگل، منجر به جواب اشتباه می‌شود.

وبسایت TNW طی بحثی چالش بر انگیز به بررسی ایرادات هوش مصنوعی تعبیه شده در موتور جستجوی گوگل پرداخته و برای مثال جستجوی عبارت ‘black baby portraits’ را در گوگل بررسی کرده است. متاسفانه با جستجوی این عبارت تصاویر کودکان سیاه پوست برای کاربر به نمایش در نمی‌آید!

اگر شما هم این جستجو را انجام دهید خواهید دید که گوگل برای شما مجموع ای از تصاویر سیاه و سفید از کودکان (اغلب) سفید پوست را برای شما نمایش خواهد داد. اگر انتظار دارید با پایین آوردن اسکرول این تصاویر به هدف شما نزدیک شود می‌توانید امتحان کنید، متاسفانه باز هم روند ادامه داشته و گوگل اشتباه می‌کند!

این اشتباه تنها به گوگل ختم نمی‌شود، Bing هم در این مورد گول می‌خورد!

ایراد پیش آمده دقیقا به وجود کلمات ‘black’ و ‘portraits’ در عبارت بر می‌گردد. گوگل تصور می‌کند کاربر دنبال تصاویر "سیاه و سفید” است. وقتی کاربر عبارت ‘black baby photos’ را جستجو می‌کند گوگل درست به هدف زده و نتیجه حاصله کودکان سیاه پوست است.

مسلما می‌دانیم که الگوریتم به کار رفته در گوگل نژادپرست نیست، پس این مشکل مربوط می‌شود به هوش مصنوعی به کار گرفته شده در موتور جستجو و فرآیندی که منجر به جواب اشتباه می‌شود.

این مشکل تنها به زبان انگلیسی خلاصه نمی‌شود، در زبان فارسی هم مشکلات اینچنینی به صورت واضح وجود دارد! مخصوصا در عبارات یا کلماتی که معنا‌های چند گانه دارند، مثلا "شیر”، "کشتی” و … مثلا در صورتی که عبارت "شیر رنگی” را جستجو کنید به مجموعه متناقضی از نتایج دست خواهید یافت!

بدون شک مسیر رو به تکامل موتور‌های جستجو و تمامی‌ابزار‌های تعاملی با پیشرفت قابل ملاحظه ای رو به راه است و این مشکل و موارد اینچنینی بزودی حل و فصل خواهند شد.

..................

 

خبر: استفاده از واقعیت مجازی برای درمان انواع فوبیا

محققان کلینیک مغز و شناخت توانستند با وارد کردن واقعیت مجازی روش درمان جدیدی برای اختلالات روانپزشکی و عصبی پیدا کنند.

مدیر کلینیک مغز و شناخت گفت: این حوزه پیشتر در حد بازی و سرگرمی در شهربازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی این فناوری دارای کاربردهای درمانی به ویژه در درمان انواع ترس‌های مرضی بوده است و در توانبخشی شناختی و حرکتی نیز از آن استفاده می‌شود.

پیمان حسنی ابهریان افزود: از یک ماه قبل استفاده از فناوری‌های مربوط به واقعیت مجازی در بخش درمان کلینیک کاربردی شده است و برای درمان انواع فوبیا مانند ترس از حیوانات، ارتفاع، فضاهای بسته، خون، لباس سفید و یا سایر موارد قابل استفاده است.

مدیر گروه توانبخشی شناختی پژوهشکده علوم شناختی ادامه داد: در ایران برای نمونه ترس از حیوانات بیشتر در زمینه ترس از سوسک، سگ و گربه است در حالی که در جوامع غربی این فوبیا‌ها بیشتر مربوط به ترس از کنه و عنکبوت است که نیاز به طراحی نرم افزار‌های بومی را در این حوزه مطرح می‌کند.

ابهریان تاکید کرد: این موضوع یکی از اولویت‌های پژوهشی و ابزار سازی این مرکز است.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

44230