۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 24 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

خبر: سریع ترین پهپاد کنترل از راه دور جهان 

پهپاد RacerX در آزمایش‌های انجام شده به سرعت حداکثر 289 کیلومتر در ساعت و سرعت متوسط 263 کیلومتر در ساعت رسید و عنوان سریع‌ ترین پهپاد یا کوادکوپتر باتری‌ دار کنترل از راه دور جهان را از آن خود کرد.

این پهپاد با وزن 800 گرم توانست رکورد سرعت پهپادهای رقابتی با قابلیت کنترل از راه دور را بشکند و نام خود را در کتاب گینس ثبت کند.

RacerX توسط گروهی از مهندسان به رهبری 'رایان گری' (Ryan Gury)، مدیر تولید 'لیگ رقابتی پهپاد' (DRL) ساخته شده است.

رقابت پهپادها پیش از این بیشتر جنبه سرگرمی داشت اما در 'لیگ رقابتی پهپاد' (DRL) که بهترین پهپادهای رقابتی جهان را گردهم می‌آورد.

سرعت پهپادهای تجاری معمولا به 64 کیلومتر در ساعت می ‌رسد اما پهپادهای رقابتی یا کوادکوپترهای سریع فقط برای سرعت زیاد ساخته می‌شوند و پهپاد RacerX نیز به تازگی در این زمینه رکورد زده است.

پهپاد RacerX مجهز به دو باتری لیتیم-پلیمری با ظرفیت هزار و 300 میلی ‌آمپر در ساعت و یک مولد 42 ولتی است.

..................

 

خبر: صندلی همراه برای کارگران ساخته شد 

یک استارت آپ آلمانی صندلی همراه سبکی برای کارگران ساخته که به بدن آنها متصل می شود. این صندلی که در حقیقت یک اگزواسکلتون است، برای افرادی مناسب است که باید مدت طولانی بایستند.

استارت آپ آلمانی nooneeAG صندلی همراه برای کارگران ساخته است. این صندلی با استفاده از کامپوزیت های پلیمری دارای فناوری پیشرفته ساخته شده و فقط ٣.٥ کیلوگرم وزن دارد. همچنین به راحتی با هر سایز بدن و کفش های ایمنی کار همخوانی دارد. 

این دستگاه انعطاف پذیر ارگونومیک بیشتر شبیه یک اگزواسکلتون است که عضلات پشت پا را از بالا تا پایین در بر می گیرد.

جالب آنکه برخلاف تصور، این صندلی همراه برای افراد تنبل ساخته نشده است. در حقیقت کیت گونورا، خالق گجت آن را برای کارمندان و کارگران کارخانه هاساخته که باید برای مدتی طولانی بایستند و گاهی اوقات برای سرهم کردن یک قطعه باید به شیوه های غیر معمول خم بشوند.

با کمک این گجت کاربران می توانند حتی با این صندلی راه بروند و در محل کار از وضعیت های بدنی شدید اجتناب کنند.

این در حالی است که شرکت هایی مانند آئودی مشغول آزمایش این گجت هستند. شرکت های اسکودا، دایملر، بی ام دبلیو و رنو نیز صندلی را آزمایش کرده اند. 

..................

 

خبر: دستیابی محققان ایرانی به تکنولوژی ساخت داروی درمان سرطان پروستات

محققان ایرانی به تکنولوژی ساخت داروی درمان سرطان پروستات(کابوتکس) دست یافتند.

آراز سبزواری مدیرعامل شرکت ارکید فارمد و عضو هیات مدیره شرکت نانو فناوران دارویی الوند امروز در مراسم رونمایی از این دارو گفت: تولید این دارو از اسفند ماه سال قبل توسط شرکت دانش بنیان نانو فناوران دارویی الوند تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد.

وی افزود: تکنولوژی تولید این دارو برای نخستین بار در کشور بدست آمده و فرایند تولید از پرسنل جدا بوده و افراد هیچ تماسی با خط تولید این دارو ندارند. تولید داروهای پرخطر نیازمند شرایط ویژه‌ای است که شرکت ما توانسته با استفاده از ایزولاتورها مانع ایجاد هرگونه تماس بین محیط تولید دارو و پرسنل شود. ایزولاتورها محفظه شیشه‌ای هستند که هواسازهای جداگانه از هواسازهای اتاق کار دارند.

وی افزود: این تکنولوژی 8 سال پیش توسط شرکت سبحان اونکولوژی برای اولین بار وارد کشور شد که به دلیل تحریم‌ها شرکت سوئیسی و آلمانی تامین‌کننده تجهیزات با ایران قطع همکاری کردند. البته بعدها به‌صورت ناقص خط راه‌اندازی شد ولی توانایی تولید بسیاری از داروهای ضدسرطان را به دلیل تحریم یک قطعه سوئیسی نداشتیم. با این حال این شرکت دانش بنیان توانست با راه‌اندازی خط تولید، این داروها را از اسفند ماه تولید کند و سازمان غذا و دارو قیمت چهار میلیونی برای آن تعیین کرده است.

وی افزود:این دارو در برهه‌ای از زمان جزو یکی از گران‌قیمت‌ترین داروها محسوب می‌شد. قیمت این دارو در سال 1391 پنج میلیون تومان معادل 5 هزار دلار بود. در سال 93 نیز مردم برای خرید این دارو 10 میلیون تومان پرداخت می‌کردند که تحت پوشش بیمه هم نبود.

این دارو برای درمان سرطان‌های پروستاتی که مقاوم به درمان هستند، استفاده می‌شود. پیش از تولید دارو توسط شرکت، واردات آن از سوی شرکتی فرانسوی برای بیماران خاص و پرخطر انجام می شد و به دلیل نداشتن رقیب، این دارو با قیمت بالایی به مردم عرضه شده و ارز زیادی از کشور خارج می‌شد

مدیرعامل شرکت ارکید فارمد و عضو هیات مدیره شرکت نانو فناوران دارویی الوند تاکید کرد: شرکت دانش بنیان یک رقیب جدی برای شرکت فرانسوی نامبرده محسوب می‌شود. به همین علت شرکت خارجی برای از دست ندادن بازار ایران قیمت داروی کابوتکس را از 10 میلیون به 6 میلیون کاهش داده است.

وی افزود:برای تائید هرچه بیشتر کارایی این دارو 70 آنکولوژیست کشور به مدت 6 دوره درمان روی 600 بیمار در 6 ماه، ایمنی و اثربخشی دارو را دنبال کرده که به زودی نتایج آن منتشر می‌شود

مدیرعامل شرکت ارکید فارمد و عضو هیات مدیره شرکت نانو فناوران دارویی الوند بیان کرد: داروی درمان پروستات هشتمین مولکول ضدسرطانی است که شرکت نانو فناوران دارویی الوند وارد بازار کرده است. البته شرکت ما به جزء داروهای تزریقی، خط تولید داروهای جامدات را هم برای داروهای پرخطر ضدسرطان با استانداردهای کامل دارا است. امیدواریم داروهای خوراکی را نیز وارد بازار کنیم.

وی با اشاره به تولید دو داروی دیگر از فهرست گران‌قیمت‌ترین داروهای وارداتی به کشور در دو سال گذشته تصریح کرد: این دو دارو به دو کشور دیگر نیز صادر می‌شود. شرکت نانو الوند برای صادرات داروی کابازی تاکسل به کشورهای خاورمیانه برنامه‌های جدی دارد. البته افق ما برای صادرات به منطقه خاورمیانه محدود نمی‌شود، چرا که شرکت توانایی گرفتن GMP یا تائیدیه‌های جهانی را دارد.

شرکت نانو فناوران دارویی الوند ،شرکت دانش بنیان تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تهران و در مرکز رشد این دانشگاه مستقر است و اختصاصا داروهای پرخطر، داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و داروهای ضدسرطان تولید می‌کند.

..................

  

خبر: نخستین نمونه خاک ماه حراج می شود

نخستین نمونه از خاک و چند صخره از ماه ، هفته آتی به حراج گذاشته می شود. پیش بینی می شود این خاک به قیمت ۴ میلیون دلار فروخته شود.

هفته آینده نخستین نمونه از خاک و سنگ ماه، به حراج گذاشته می شود. نیل آرمسترانگ فضانورد آمریکایی این نمونه ها را در یک کیسه معمولی همراه خود به زمین آورد. کارشناسان تخمین می زنند نمونه خاک  به قیمت ۴ میلیون دلار فروخته شود.

علاوه بر نمونه خاک ماه،  نقشه پرواز آپولو ۱۳ حاوی دست خط فضانوردان، لباس فضانوردی گاس گریسوم و عکس هایی که ناسا از ماه گرفته نیز به حراج گذاشته می شوند.

این خاک درون کیسه ای که آرمسترانگ به زمین آورد نگهداری می شد و البته سرنوشت جالبی دارد. پس از بازگشت آرمسترانگ از ماموریت آپولو ۱۱ در جولای ۱۹۶۹ میلادی، این کیسه به مدت چند دهه گم شد. حال آنکه بی نام و نشان در مرکز فضایی جانسون در هیوستن لابه لای وسایل آرشیوی قرار داشت. اما در سال ۲۰۱۴ میلادی در گاراژ یکی از مدیران موزه کانزاس کشف شد که بعدا به جرم دزدی محکوم شد.

پلیس آمریکا این کیسه را ضبط کرده و سه مرتبه به حراج گذاشت اما برای آن هیچ خریداری وجود نداشت. در نهایت نانسی لی کارلسون  یک وکیل اهل شیکاگو در سال ۲۰۱۵ میلادی  کیسه و محتویات آن را  به قیمت ۹۹۵ دلار خرید. او کیسه را برای شناسایی محتویات داخلش به ناسا فرستاد.

آزمایش ها نشان داد آرمسترانگ از آن برای حمل خاک ماه به زمین استفاده کرده است. ناسا قصد ضبط آن را داست اما کارلسون در نهایت توانست با شکایت قانونی کیسه را پس بگیرد.

درهر حال نمونه خاک ماه در حراجی ساتبیز در نیویورک در ۲۰ جولای فروخته می شود که چهل و هشتمین سالگرد  نخستین فرود در ماه است.

..................

 

خبر: رباتی که به جنگ بیماری های تب دنگ و زیکا می رود

شرکت Verily بازوی علمی تحقیقاتی آلفابت از تولید رباتی خبر داده که قادر به پرورش میلیونها پشه مذکر نابارور در هفته برای نبرد با بیماری های خطرناک دنگ و زیکا است.

ربات یاد شده تا به حال در مجموع ۲۰ میلیون پشه استریل شده را در فرسنو کانتی کالیفرنیا پرورش داده است که باکتری به نام Wolbachia برای عقیم سازی به آنها تزریق شده است.

ربات تولیدی این شرکت با استفاده از الگوریتم های نرم افزاری تعداد پشه های پرورش داده شده و به پرواز درآمده را بررسی و محاسبه می کند و از آنها برای مطالعه در مورد بیماری های تب دنگ و زیکا بهره می گیرد.

پشه ها و برخی دیگر از انواع حشرات از جمله روش های انتقال برخی بیماری های مرگبار هستند. اما عقیم سازی و دستکاری حشرات می تواند جلوی انتقال این بیماری ها به انسان ها را بگیرد و از آلوده شدن محصولات کشاورزی به انواع آفات جلوگیری کند.

از همین رو ایده عقیم سازی حشرات از مدتها قبل مورد توجه قرار گرفته است. پشه های مذکر پرورش یافته توسط این ربات به جای دستکاری ژنتیکی با استفاده از یک باکتری استریل شده اند و لذا جفتگیری آنها با پشه های ماده منجر به تخم گذاری نمی شود.

دانشمندان امیدوارند از طریق پرورش و رها سازی این پشه ها در طبیعت از جمعیت طبیعی این حشرات مزاحم کاسته شود. پشه های مذکور قادر به گزیدن انسان ها و انتقال بیماری ها به آنها نیستند و لذا در این طرح بر روی آنها سرمایه گذاری شده است.

در صورت موفق بودن این آزمایش در آمریکا، طرح مشابهی تا قبل از پایان سال ۲۰۱۷ در استرالیا نیز اجرا می شود تا میزان موفقیت آن در محیط های متفاوت بررسی و آزمایش شود.

..................

 

خبر: نصب نخستین پرده سینمای دیجیتالی

سامسونگ یک صفحه نمایش ال ای دی ۱۰ متری ساخته که قرار است جایگزین پرده سینما شود.

شرکت سامسونگ نخستین پرده دیجیتالی سینما را نصب کرده است. این پرده سینمایی در حقیقت  یک صفحه نمایش ۱۰ متری ال ای دی  است . میزان درخشندگی رنگ های آن ۱۰ برابر بیشتر از استانداردهای معمول پروژکتورهای سینما است.

به عبارت دیگر این دستگاه نخستین صفحه نمایش ال ای دی سینمایی با کیفیت HDR است که اکنون نیز در برج «لات سینما ورلد» در کره جنوبی نصب شده است.

کیفیت وضوح  این صفحه نمایش ۱۰ متری نیز ۴K اعلام شده است.  این شرکت ادعا می کند صفحه نمایش غول پیکرش به طور کلی تجربه تماشای فیلم در سینما را دگرگون می کند.

همچنین سیستم صوتی این صفحه نمایش سینمایی نیز توسط سیستم صوتی هارمن پروفشنال سولوشن  و آزمایشگاه صوتی سامسونگ ساخته شده است.

..................

 

خبر: بالش هوشمند برای جلوگیری از خرناس کشیدن و داشتن خوابی راحت

یک گروه فناورانه در امریکا به نام REM-Fit از بالش هوشمندی رونمایی کرده که قادر به رهگیری عادت‌های خوب کاربر بوده و مانع از خرناس کشیدن وی می‌شود.

بالش 299 دلاریZEEQ  که در بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری نیویورک به نام CE Week به نمایش در آمد، می‌تواند به گوشی هوشمند و برنامه‌های نرم‌افزاری آن متصل شود. این سیستم مجهز به بلندگوهای بی‌سیم، یک میکروفون، موتورهای ارتعاشی و یک ژیروسکوپ برای رهگیری جنب و جوش فرد حین خوابیدن بوده و بر خلاف بسته همراه مملو از فناوری‌اش، بی‌نهایت راحت است.

بالش ابداعی به سیستم‌های پوشیدنی و گوشی هوشمند کاربر متصل می‌شود و حتی با استفاده از یک ریموت ریز که در آن کار گذاشته شده، می‌توان این ابزار را کنترل کرد. این سامانه از یک حسگر حرکتی سه‌بعدی و یک برنامه‌نرم‌افزاری مرتبط بهره می‌برد و در تمام طول شب  بر میزان خرناس، میزان جنب و جوش فرد هنگام خواب و سطح استراحت هر شب او نظارت داشته باشد.

در داخل این بالش 8 بلندگوی بی‌سیم کار گذاشته شده‌اند که به ابزارهای هوشمند و اپلیکیشن گوشی هوشمند کاربر متصل می‌شوند تا با کمک آن‌ها پیش از خواب برای وی موسیقی بنوازد یا کتاب‌های صوتی بخواند. با خوابیدن کاربر، موسیقی و کتاب صوتی نیز قطع می‌شود و کاربران می‌توانند اپلیکیشن مورد نظر را از هر دوی Google Play  وApp Store  دانلود کنند.

سیستم کنترل ضدخرناس این ابداع از یک میکروفون قابل تنظیم برای گوش دادن به شدت خرناس فرد بهره می‌برد. زمانی که این فناوری دریابد میزان خرناس به یک سطح از قبل تعیین‌شده رسیده، لرزش ملایمی ایجاد می‌کند و موجب می‌شود فرد حالت خوابیدنش را تغییر داده تا گذرگاه‌های هوایی بدن وی باز شوند.

این بالش همچنین مجهز به یک آلارم است که از لرزش‌های ملایم برای بیدار کردن کاربر در هنگام صبح استفاده می‌کند. سیستم ابداعی همچنین دارای باتری‌هایی با ظرفیت بالاست که مدت زمان لازم برای شارژ آنها بسته به کاربردشان متغیر است اما شرکت سازنده اعلام کرده این باتری‌ها در هر بار شارژ حدود دو هفته به شارژ مجدد نیاز ندارند.

..................

 

خبر: پارچه رایانه ای ساخته شد

محققان دانشگاهی یک پارچه رایانه ای ساخته اند که می تواند کوچکترین حرکات بدن را ردیابی کند. این پارچه در حقیقت یک حسگر ارتجاعی است که می توان از آن در تولید لباس های ورزشی استفاده کرد.

محققان دانشگاه هاروارد در ایالت ماساچوست آمریکا پارچه های رایانه ای ساخته اند که می تواند هرتکه از لباس را به یک ردیاب سلامت کاربر تبدیل کند.

این پارچه با استفاده از حسگرهای ارتجاع پذیر و نرم ساخته شده که می تواند اطلاعات طیف وسیعی از حرکات بدن انسان را منتقل کند.

بیشتر حسگرهایی که برای جمع آوری انتقال اطلاعات در گجت های پوشیدنی فعلی استفاده می شوند، از مواد سختی ساخته می شود که حرکات بدن کاربر را مشکل می کنند.

اما محققان هاروارد  موفق شده اند عناصر رایانه ای را در  پارچه ببافند تا یک حسگر پوشیدنی انعطاف پذیر و ارتجاعی بسازند. 

این پارچه را می توان در لباس های ورزشی به کار برد. علاوه بر آن در آینده می توان از آن اگزواسکلتون های نرمی ساخت که در بخش درمان های بلند مدت کاربرد دارد.

فناوری این پارچه شامل یک ورقه نازک از سیلیکون است که میان دو لایه پارچه رسانا قرار گرفته است. چنین ترکیبی یک حسگر خازنی می سازد. حسگرهای خازنی با کنترل هرگونه شارژ الکتریکی درون پارچه، کوچکترین حرکت کاربر را ردیابی کنند.

هنگامیکه پارچه(در حقیقت حسگر) از یک طرف کشیده می شود، به آن فشاری وارد می شود. در نتیجه لایه سیلیکونی نازکتر می شود و لایه های رسانا به یکدیگر نزدیکتر می شوند. این روند ظرفیت حسگر را با توجه به میزان کشیدگی تغییر می دهد و اطلاعات منتقل ی شوند

این پارچه به اندازه ای حساس است که  می تواند کشیدگی فیزیکی کمتر از یک میلیمتر را در بدن کاربر ردیابی کند.

..................

 

خبر: با همکاری پلیس ۳ کشور؛ بزرگترین بازار سیاه اینترنتی از هم پاشید

مقامات امنیتی موفق به شناسایی بزرگترین بازار سیاه اینترنتی موسوم به آلفا- بی شدند که از آن برای فعالیت های تجاری و خرید و فروش اقلام غیرقانونی استفاده می شد.

پیش از این بازار سیاه اینترنتی خطرناک دیگری به نام جاده ابریشم به مامن خلافکاران اینترنتی مبدل شده بود و پس از شناسایی و فروپاشی بازار یاد شده، بازار دیگری به نام AlphaBay سربرآورد که حالا سایت مربوط به آن شناسایی شده است.

مقابله با این بازار سیاه اینترنتی با همکاری پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا، کانادا و تایلند صورت گرفته است. یکی از مدیران اصلی AlphaBay فردی کانادایی به نام الکساندر کاز است که در تایلند دستگیر شد، اما جسد وی این هفته در سلولش کشف شد.

از AlphaBay برای فروش مواد مخدر، اسناد مالی مسروقه، آموزش کلاهبرداری در اینترنت، آموزش روش استفاده از انواع اسلحه و ... استفاده می شد و مدیران آن هر هفته میلیون ها دلار درآمد داشتند. هنوز تمامی عوامل گرداننده این سایت شناسایی نشده اند و ظاهرا بخش عمده درآمدهای ناشی از فعالیت آن به واحدپولی بیت کوین بوده و شناسایی نشده است.

پیش از این وقوع یک آسیب پذیری در سایت یاد شده باعث شده بود که کاربران بتوانند پیام های خصوصی ارسالی درAlphaBay را مطالعه کنند. افشای این مساله باعث شد تا دیگر سایت های بازار سیاه اینترنتی مانند  Hansa Market برای شناسایی مشکلات مشابه دست به کار شوند. گفته می شود همین آسیب پذیری سرنخ اصلی مقابله با AlphaBay را در اختیار پلیس قرار داده است.

..................

 

خبر: استفاده از ماهواره ها برای پیش بینی زمان پایان یک فوران آتشفشانی

تا به حال از ماهواره ها برای تحقیق در مورد بلایای طبیعی و از جمله بررسی تحرکات زمین به منظور پیش بینی رانش احتمالی آن استفاده شده است.

دانشمندان می گویند ماهواره ها می توانند کارکردهای بیشتری نیز داشته باشند و از جمله داده های آنها برای پیش بینی زمان پایان فوران آتشفشان ها قابل استفاده است.

دو فارغ التحصیل دانشگاه هاوایی در آمریکا با بررسی مدل جریان گدازه های یک آتشفشان در سال ۱۹۸۱ و شیوه پایان یافتن آن به این موفقیت دست یافته اند.

بر اساس مدل یاد شده در زمان جریان یافتن گدازه ها پس از فوران آتشفشان، این گدازه ها به سرعت به بالا پرتاب می شوند و پس از مدتی سرعت و موارد پرتاب آنها کاهش می یابد. در نهایت هنگامی که فرایند پرتاب گدازه ها به طور کامل متوقف شود می توان با اطمینان گفت که فوران آتشفشان هم به پایان رسیده است.

گروه محقق با استفاده از داده های موجود ماهواره ای از فوران آتشفشانی سال ۱۹۸۱ توانستند میزان گرمای گدازه ها و در نهایت میزان جریان گدازه ها را اندازه بگیرند. آنها بر همین اساس مدلی را طراحی کردند که نشان می داد آتشفشان سال ۱۹۸۱ در چه زمانی متوقف شده است و این زمان اندازه گیری شده با زمان واقعی توقف آتشفشان یاد شده تطابق داشت.

پیش بینی این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که می تواند به نیروهای امدادی و مردم محلی نزدیک در محل فوران یک آتشفشان برای تصمیم گیری و نجات کمک کند و روند بازگشت به زندگی عادی را تسهیل کند.

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

73163