۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد. 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 17جولای 2017) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

درمان فلج صورت با استفاده از "واقعیت مجازی" 

 متخصصان سرویس سلامت همگانی موفق به توسعه یک برنامه واقعیت مجازی VR همانند بازی‌های رایانه ای شدند که می‌تواند به بیماران فلج صورت کمک کند.

این فناوری درمانی به بیماران فلج صورت کمک می‌کند تا تمرینات درمانی روزانه را بدون مشکل انجام داده و وضعیت خود را بهبود بخشند.

آنها با استفاده از این فناوری واقعیت مجازی تشویق می‌شوند تا برای بازگردانی توانایی عضلات صورت تلاش کنند.

این بیماران در زمان استفاده از این فناوری آواتاری را مشاهده می‌کنند که این تمرینات را انجام داده و آنها را نیز به انجام تمرینات وا می‌دارد.

این عینک واقعیت مجازی VR حاوی صفحه نمایش‌هایی است که در کنار چشم‌ها قرار می‌گیرند. تصاویری که بر روی صفحه نمایش پخش شده، برای کاربر یک دنیای سه بعدی شبیه سازی کرده که به نظر واقعی می‌رسد.

اگرچه اغلب این هدست‌ها در بازی‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از جدیدترین موارد استفاده آن در درمان فلج صورت است.

فلج عصب صورتی، بیماری‌ است که در آن عضلات صورت به دلیل آسیب موقت یا دائمی عصب چهره، ضعیف شده و فلج می‌شود.

علت این فلج عمدتا ویروسی بوده که شایعترین آن فلج بل است.

قرار است این فناوری در سال آینده بر روی 40 بیمار و به مدت 4 ماه مورد آزمایش قرار گیرد.

 

 

 

اسکوترهای برقی ب.ام.و به بازار می‌آید 

شرکت ب.ام.و برای اولین بار محصولی تولید کرده است که در مراکز خارج از شبکه فروش همیشگی محصولاتش نیز فروخته خواهد شد.

سرعت این اسکوتر برقی حدود 25 کیلومتر بر ساعت بوده و می‌تواند مسافتی بین 25 تا 35 کیلومتر را با یک بار شارژ بپیماید.

این اسکوتر مزیت متفاوتی نسبت به نمونه‌های مشابه موجود در بازار ندارد اما اولین محصول ب.ام.و در این زمینه محسوب می‌شود.

این اسکوتر که "ایکس دو سیتی"(X2City) نام دارد هنوز قیمت‌گذاری نشده است و از تعطیلات سال نوی میلادی به بازار عرضه می‌شود.

مطمئنا کیفیت برند ب.ام.و و شناخته شده بودن آن سبب خواهد شد این محصول با استقبال خوبی مواجه شود.

اسکوتر جدید ب.ام.و از قطعات جداشونده ساخته شده و مجموعا 20 کیلوگرم وزن دارد و می‌توان آن را در فضاهای کوچک نگهداری کرد.

برای فعال شدن سیستم الکتریکی این اسکوتر راکب باید سرعت حرکت آن را به 6 کیلومتر بر ساعت برساند. نکته جالب توجه این است که این اسکوتر سیستم گاز دادن معمول را ندارد و سرعت آن به صورت پلکانی بر روی اعداد 8، 12، 16، 20 و 25 کیلومتر بر ساعت تنظیم می‌شود.

این شرکت از سال 1923 تولید موتورسیکلت، از سال 1929 تولید خودرو و از سال 1945 تولید دوچرخه را آغاز کرده است.

 

 

 

مربی هوشمند ورزش هم از راه رسید 

محققان یک مربی هوشمند ورزشی ساخته اند که مجهز به حسگرهای مختلف است. این مربی مجهز به هوش مصنوعی حتی برای فرد رژیم غذایی تعیین و هر از گاهی با جملاتی او را تشویق می کند.

 این مربی LifeBeam Vi نام گرفته است. "وی" در حقیقت یک هدست هوش مصنوعی است که تنها وظیفه آن تبدیل صاحبش به یک دونده حرفه ای است.  این هدست بلوتوثی که با صوت فعال می شود، طوری طراحی شده تا مربی خصوصی کاربر خود باشد.

در هدست یک بارومتر  وجود دارد که ارتفاع را می سنجد. علاوه بر آن حسگر ضربان قلب، ژیروسکوپ و سرعت سنج نیز در آن قرار دارد  که گام های فرد و فعالیت های مختلف دیگر را ردیابی می کند. وی می تواند به سوالات ساده فرد حین دویدن پاسخ دهد. 

قبل از ورزش نیز وی وضعیت آب و هوا را بررسی می کند تا مشخص شود فرد باید در آن روز در فضای سربسته یا سرباز بدود. همچنین  باتوجه به اطلاعات سلامتی و سابقه ورزش کاربر برای او رژیم غذایی تعیین می کند.

البته "وی" ویژگی های جالب دیگری نیز دارد.  به عنوان مثال هرگاه احساس کند سرعت کاربر هنگام دو کم شده، جملات تشویق آمیزی به او می گوید.

 

 

 

کمپانی رنو قوری زرد ساخت 

شرکت خودرو سازی رنو به مناسبت سالگرد چهلمین سال حضور در فرمول 1 قوری ساخت!

در دنیای خودرو گاه پیش می‌آید که خودرو سازان معروف به مناسبت های خاص محصولاتی غیر قابل پیش‌بینی بسازند.

رنو هم از غافله عقب نماند و به مناسبت چهلمین سال حضور در مسابقات فرمول یک، با الهام از اتوموبیل های مسابقه فرمول یک قوری زرد آیرودینامیک ساخت. قوری رنو با قیمت 147 دلار به فروش می رسد.

 

 

 

بلندگوی هوشمند جان یک زن آمریکایی را نجات داد 

بر اساس گزارش پلیس ایالت نیومکزیکوی آمریکا، بلندگوی هوشمند خانگی نصب شده در یک منزل پس از وقوع درگیری شدید لفظی میان یک مرد و نامزدش به پلیس تلفن زد و جان دختر را نجات داد.

ادواردو باروس که با نامزدش درگیری لفظی پیدا کرده بود، در حالی که او را با تفنگ تهدید می کرد، از وی پرسید: آیا تو به پلیس زنگ زدی؟ بلندگوی هوشمند خانگی بعد از دریافت این پیام، آن را درخواستی به منظور خبر کردن نیروهای امنیتی تفسیر کرد و به طور خودکار با شماره ۹۱۱ تماس گرفت.

پلیس پس از حضور در محل درگیری این دو طرف، آنها را از هم جدا کرد و باروس را به جرم تهدید نامزدش با استفاده از اسلحه گرم و همین طور ضرب و جرح او دستگیر نمود. در جریان این درگیری نامزد باروس نیز زخمی شد. پلیس تایید کرده که در صورت عدم دخالت نیروهای امنیتی شرایط ممکن بود بدتر شود. اما بلندگوی هوشمند خانگی جان این زن را از مرگ نجات داده است.

اگر چه این بار بلندگوی هوشمند خانگی که نام شرکت سازنده آن توسط پلیس اعلام نشده، تشخیص درستی داده و جان انسانی را نجات داده، اما بلندگوهای هوشمند گاهی در تشخیص درخواست های انسانی اشتباه می کنند. از جمله بلندگوی هوشمند آمازون یک بار صدای مجری یک برنامه تلویزیونی را با صدای مالک خود اشتباه گرفت و محصولی را برای وی خریداری کرد.

 

 

 

از پیشرفته ترین خودروی خودران رونمایی شد 

شرکت آئودی سرانجام در شهر بارسلون اسپانیا از پیشرفته ترین خودروی خودران خود به نام A۸ رونمایی کرد.

این خودروی خودران مجهز به رشته ای از لامپ های ال ای دی است که در حین حرکت با جلوه های رنگی مختلف می درخشد و چهره ای زیبا به خودروی مذکور می بخشد.

این خودرو از هوش مصنوعی بالایی برخوردار است و می تواند با توجه به شرایط ترافیکی و جاده ای مختلف حالت های رانندگی خودکار مختلفی را فعال کند. به عنوان نمونه در زمان ترافیک شدید در خیابان ها، حالت رانندگی آهسته و متناسب با این وضعیت فعال می شود و سرعت خودرو از ۶۰ کیلومتر در ساعت بیشتر نخواهد شد.

اگر چه این خودرو دارای فرمان، پدال های گاز و ترمز و ... است، اما بر خلاف خودروهای نیمه خودران ساخت شرکت تسلا به طور خودکار در ترافیک و در بزرگراه ها قادر به حرکت است و نیازی به دخالت انسان ندارد. A۸ هم مانند تولیدات رقیب و با استفاده از گوشی های هوشمند از توان پارک خودکار برخوردار است.

این خودرو که از سال ۲۰۱۸ روانه بازار می شود برای هدایت خودکار به ابزاری همچون اسکنر لیزری، حسگرهای راداری، دوربینی در جلو، حسگرهای مافوق صوت و ... برای شناسایی موانع احتمالی مجهز است.

سیستم تعلیق این خودرو انرژی خود را از یک سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی تامین می کند. این سیستم در صورت برخورد خودرو با یک مانع آن را بالا می کشد تا از آسیب وارده به خودرو و همین طور مانع که ممکن است یک انسان باشد، کاسته شود. در داخل خودروی مذکور یک نمایشگر ۱۰ اینچی هم تعبیه شده که کنترل تهویه مطبوع، صندلی ها و .... را تسهیل می کند. صدور برخی فرامین به صورت صوتی هم در این خودرو ممکن است. قیمت ساده ترین مدل این خودرو ۹۰۶۰۰ یورر است.

 

 

 

 

گوگل مپ بهترین زمان برای سفر به مقصدتان را می گوید 

انتخاب زمان مناسب برای سفر به گونه ای که ترافیک و ازدحام جمعیت در کمترین میزان ممکن باشد، همیشه یک دغدغه جدی است و حالا برنامه نقشه گوگل این مشکل را حل کرده است.

به تازگی امکاناتی به Google Maps افزوده شده که به شما امکان می دهد زمان دقیق سفر آتی خود را برنامه ریزی کنید و بدانید چه زمانی سفر را آغاز کنید و چه زمانی به مقصد بازگردید.

سرویس نقشه گوگل از این پس با تعیین مبدا و مقصد به شما اعلام خواهد کرد سفرتان بر حسب زمان حرکت چه مدتی طول می کشد و با ترسیم یک گراف مشخص خواهد کرد که اگر نیم ساعت بعد یا حتی دو ساعت بعد حرکتتان را آغاز کنید، چه مدت در راه خواهید بود.

این اطلاعات به طور آنی به روز می شود و لذا شما می توانید با بررسی شرایط زمانی درک کنید که با توجه به زمان حرکت چقدر در وقتتان صرفه جویی کرده اید یا آن را تلف کرده اید.

خدمات مذکور فعلا تنها برای کاربران آمریکایی و انگلیسی در دسترس است و هنوز مشخص نیست کاربران دیگر کشورها چه زمانی به آن دسترسی خواهند داشت. گوگل چندی قبل اطلاعات مربوط به پارکینگ های در دسترس در هر منطقه را به خدمات نقشه خود افزوده بود.

 

 

 

نصب نخستین پرده سینمای دیجیتالی/ درخشندگی رنگها بیشتر می شود 

سامسونگ یک صفحه نمایش ال ای دی ۱۰ متری ساخته که قرار است جایگزین پرده سینما شود.

شرکت سامسونگ نخستین پرده دیجیتالی سینما را نصب کرده است. این پرده سینمایی در حقیقت  یک صفحه نمایش ۱۰ متری ال ای دی  است . میزان درخشندگی رنگ های آن ۱۰ برابر بیشتر از استانداردهای معمول پروژکتورهای سینما است.

به عبارت دیگر این دستگاه نخستین صفحه نمایش ال ای دی سینمایی با کیفیت HDR است که اکنون نیز در برج «لات سینما ورلد» در کره جنوبی نصب شده است.

کیفیت وضوح  این صفحه نمایش ۱۰ متری نیز ۴K اعلام شده است.  این شرکت ادعا می کند صفحه نمایش غول پیکرش به طور کلی تجربه تماشای فیلم در سینما را دگرگون می کند.

همچنین سیستم صوتی این صفحه نمایش سینمایی نیز توسط سیستم صوتی هارمن پروفشنال سولوشن  و آزمایشگاه صوتی سامسونگ ساخته شده است.

 

 

 

شرکت Vertu به‌زودی تعطیل می‌شود 

این فروشگاه در اصل به شرکت ورتو (Vertu) که یکی از برندهای لوکس اسمارت‌فون در دنیا است، تعلق دارد که متاسفانه باخبر شدیم به‌دلیل کسری 128 میلیون پوندی قرار است به‌زودی تعطیل شود.

اسمارت‌فون‌های شرکت ورتو بسیار گران‌قیمت هستند. با اینکه بدنه گوشی‌های شرکت ورتو از سنگ‌ها و فلزهای گران‌قیمت ساخته شده‌اند، اما مشخصات فنی آنها خیلی چنگی به‌دل نمی‌زنند. برای مثال زمانی که سیستم‌عامل محصولات شرکت به اندروید تغییر کرد، گوشی مدل Ti این شرکت که حدود 10 هزار دلار قیمت داشت، تنها از یک پردازشگر دوهسته‌ای و 1 گیگابایت حافظه رام بهره می‌برد. برای کاربران اندرویدی معمولی، پرداخت 10 هزار دلار برای چنین اسمارت‌فون ضعیفی کار بسیار احمقانه‌ای است، اما از نظر بسیاری از سرمایه‌داران میلیاردر حقیقتا این مسائل خیلی اهمیت ندارند.

به‌هرحال شرکت ورتو به‌زودی از از میان ما خواهد رفت و اگر کسی را می‌شناسید که مایل است گوشی‌های لوکس و گران قیمت خریداری کند، بهتر است از او بخواهید که دیگر سراغ محصولات شرکت ورتو را نگیرد.

 

 

 

درگذشت نابغه ریاضی ایران و جهان  

مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی-آمریکایی، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران متولد شد. او استاد دانشگاه استنفورد بود. میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ بخاطر کار بر روی «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برندهٔ مدال فیلدز - بالاترین جایزه در زمینه ریاضیات - شد تا نخستین زن و نخستین ایرانی برندهٔ آن باشد.

پرفسور میرزاخانی که قبل از دریافت این مدال، جایزه 2014 موسسه ریاضی Clay را نیز دریافت کرده بود، در سال 2005 از سوی نشریه آمریکایی «پاپیولار ساینس» به عنوان یکی از 10 ذهن جوان برگزیده سال در آمریکای شمالی معرفی شد. وی جوایز علمی متعدد دیگر از جمله جایزه "ستر" انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013 را در کارنامه علمی خود دارد.

میرزاخانی که متولد تهران است در سال‌های 1373و 1374در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد و پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه "هاروارد" امریکا رفت.

او ۲۴ تیر ۱۳۹۶ بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

66515