۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 26 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: موبایل های آینده با چشمک زدن کنترل می شوند 

محققان آلمانی مشغول ساخت نوآوری جدیدی هستند که به کاربران موبایل اجازه می دهد با حرکت سر تماس های ورودی را پاسخ دهند. این فناوری در آینده شناسایی می کند کاربر چه زمان درحال رانندگی است.

دانشمندان آلمانی مشغول بررسی راه های جدید کنترل موبایل با استفاده از حالات سر و صورت هستند.

به عبارت دیگر به زودی کاربران موبایل می توانند با حالاتی مانند تکان دادن سر، لبخند زدن و چشمک زدن با تلفن همراه خود کار کنند. 

محققان در موسسه فرانهوفر آلمان دستگاهی به نام EarFS ساخته اند که امواج ماهیچه ها و هرگونه تغییری در کانال گوش را (که در نتیجه حرکات صورت ایجاد می شود) اندازه گیری می کند. به گفته محققان یک هدفون کوچک مخصوص حتی کوچکترین حرکات صورت را ردیابی می کند.

برای آنکه هدفون مخصوص نسبت به حرکات بخش های دیگر بدن (مانند راه رفتن) واکنش نشان ندهد، یک حسگر به دستگاه اضافه شده که سیگنال های فضای خارجی را ثبت می کند.

کاربر با کمک این دستگاه می تواند تماس های خود را پاسخ دهد یا آنها را رد کند. همچنین به موسیقی گوش کند. 

علاوه بر آن تلفن های هوشمند با کمک این نوآوری متوجه می شوند چه زمان کاربر خسته یا مشغول رانندگی است. حتی اگر کاربر در وضعیت تمرکز باشد، می توانند صدای زنگ موبایل را قطع کنند.

..................

 

خبر: عکس هایتان را با هوش مصنوعی گوگل ویرایش کنید 

تهیه عکس های زیبا و نفس گیر از مناظر طبیعی دشواری های خاص خود را دارد و ویرایش مطلوب این عکس ها هم کار ساده ای نیست.

گوگل با ارتقای فناوری هوش مصنوعی خود برای حل این مشکل دست به کار شده تا عکس های طبیعت را بتوان به طور حرفه ای و بدون دخالت انسان ویرایش کرد.

سیستم هوش مصنوعی این شرکت که قابلیت خودآموزی نیز دارد با دریافت تصاویر پاناورامای سرویس Street View آنها را مانند یک عکاس و ویرایشگر حرفه ای انسانی ویرایش می کند و نتایج این ویرایش ها بسیار چشمگیر و دلنواز بوده اند.

گوگل تعدادی از این عکس ها را که بسیار متنوع هستند، در معرض دید عموم قرار داده است و از تعدادی عکاس حرفه ای نیز خواسته تا به کیفیت آنها نمره بدهند. حدود ۴۰ درصد از عکس هایی که توسط هوش مصنوعی ویرایش شده اند کاملا حرفه ای یا نیمه حرفه ای درجه بندی شده اند.

یکی از توانمندی های این سیستم هوش مصنوعی این است که می تواند در هر بخش از تصویر تغییرات و تنظیماتی در حد مطلوب و بر مبنای شرایط عکس اعمال کند و لذا تغییر شدت نور یا رنگ ها در هر بخش از عکس به طور مستقل از سایر نقاط عکس صورت می گیرد و تنها یک دستور کلی برای ارتقای تنظیمات کل عکس اعمال نمی شود. این فناوری هوش مصنوعی از انبوهی از فیلترها بر روی هر بخش از عکس نیز استفاده می کند.

انتظار می رود گوگل این فناوری را به زودی به خدمات گوگل فوتو یا برنامه موبایلی ویرایش عکس Snapseed خود اضافه کند. برای مشاهده تعدادی از این عکس ها می توانید به نشانی https://google.github.io/creatism/ مراجعه کنید.

..................

 

خبر: استونی نخستین سفارتخانه اطلاعات مجازی را درجهان افتتاح می‌کند

قرار است کشور استونی در ابتدای سال آینده میلادی، اولین سفارتخانه اطلاعات مجازی را در لوگزامبورگ افتتاح کند.

این سفارتخانه که به صورت یک اتاق سرور تحت مراقبت شدید است، اطلاعات دولت الکترونیک استونی را به‌صورت یکجا در یک نقطه ذخیره کرده است تا در صورتی که دولت این کشور نتواند از طریق سرورهای داخل یا شبکه ملی خود به این اطلاعات دستیابی پیدا کند، از این سفارتخانه به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی ارزشمند بهره بگیرد.

نخست وزیر استونی پس از امضای توافقنامه ذخیره اطلاعات در لوگزامبورگ، در این رابطه گفت: «امنیت اطلاعات و امنیت سایبری از نقطه‌نظر اطمینان مردم و کارآیی سرورها، امری ضروری است. همچنین نقش مهمی در بهداشت دیجیتال جوامع دیجیتالی امروزی بر عهده دارد.»

کشور استونی با 1.3 میلیون نفر جمعیت، یکی از پیشروان استفاده از فناوری در جهان است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 میلادی، کشور تازه استقلال یافته استونی با تمام قوا به سمت فناوری‌های پیشرفته حرکت کرد و حتی پس از الحاق به اتحادیه اروپا در سال 2004 میلادی بازهم یکی از پیشروان فناوری در اروپا و جهان محسوب می‌شود. پایتخت استونی مرکز دفاع سایبری سازمان ناتو است و متخصصان فناوری اطلاعات از اروپا دائما در آن فعالیت می‌کنند تا از شبکه‌های اطلاعاتی 29 کشور عضو ناتو محافظت کنند.

..................

 

خبر: تولید قالب‌های دینامیکی برای چاپ نیمه‌رساناها

محققان دانشگاه ایلی‌نوی در اربانا-شمپین با همکاری محقق ایرانی قالب‌های دینامیکی ابداع کرده‌اند که برای تولید مواد نیمه‌رسانای ارگانیک مورد نیاز در تولید ابزار الکترونیکی چاپی کاربرد دارند.

تکنیک دانشمندان برای تولید این قالب‌ها از فرآیندی مشابه کانی سازی زیستی استفاده می‌کند که طی آن‌ استخوان‌ها و دندان‌ها شکل می‌گیرند. این تکنیک همچنین در مقایسه با روش‌های کنونی تولید ابزارهای الکترونیکی، دوستدار محیط زیست است.

قالب‌بندی برای تولید نیمه‌رساناهای تقریبا کامل و افزایش دادن ویژگی‌های الکترونیکی آن‌ها و همچنین تنظیم فضابندی بین‌ اتم‌ها و ایجاد ویژگی‌های الکترونیکی بهتر به کار می‌رود. این قالب‌ها معمولا به آرایش یافتن صحیح اتم‌های مواد نیمه‌رسانا (معمولا سیلیکون یا ژرمانیم) به شکل مورد نیاز کمک می‌کنند.

با این حال، این شیوه سنتی برای تولید ابزارهای نانوالکترونیکی سخت کاربرد دارد و مولکول‌های پلیمری آلی بزرگ‌تر و بی‌نظم‌تر مورد نیاز برای تولید ابزارهای الکترونیکی ارتجاعی را نمی‌توان حول یک قالب ثابت آرایش کرد.

در طبیعت، تعدادی از موجودات زنده سازه‌های معدنی را با استفاده از یون‌های غیرآلی و پلیمرهای انعطاف‌پذیر زیستی تولید می‌کنند. به همین سان، قالب‌های عرفان محمدی و همکارانش از یون‌هایی ساخته‌ شده‌اند که خودشان را حول ساختار اتمی پلیمرهای نیمه‌رسانا بازسازی می‌کنند. بدین ترتیب، مولکول‌های بزرگ پلیمر می‌توانند ساختارهای قالب‌بندی شده بسیار منظمی را شکل دهند.

قالب‌های جدید به دانشمندان امکان کنترل فرآیند مونتاژ این پلیمرها و وادار کردن آن‌ها به آرایش یافتن در سطح مولکولی را می‌دهد.

بر خلاف چاپ روزنامه‌ها که در آن نظم مولکول‌های جوهر اهمیت ندارد، این امر در چاپ ابزار الکترونیکی حیاتی است.

فرآیند تولید با استفاده از این قالب‌های پویا، دوستدار محیط زیست است و بر خلاف روش‌های پیشین تولید نیمه‌رساناها که نیازمند دماهایی حدود 3 هزار درجه فارنهایت هستند و اتلاف ارگانیک زیادی به جا می‌گذارند، فرآیند جدید زباله کمی تولید می‌کند و می‌توان از آن در دمای اتاق استفاده کرد و هزینه‌های انرژی را پایین آورد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Communications منتشر شد.

..................

 

خبر: هکرهای سنگاپوری مجوز فعالیت می‌گیرند

هکرهای اخلاقی در سنگاپور به زودی می توانند برای تداوم فعالیت خود از دولت این کشور تقاضای مجوز کنند تا از هکرهای خرابکار متمایز شوند.

این کشور کوچک آسیایی هم اکنون در حال بررسی و ارزیابی قانونی تازه در حوزه امنیت سایبری است که به هکرهای اخلاقی که با هدف اطلاع رسانی آسیب‌ها و حفره‌های امنیتی دست به فعالیت هکری می‌زنند؛ امکان می‌دهد تا برای این گونه کارها مجوز بگیرند.

اگر چه دریافت چنین مجوزی به معنای شناسایی دقیق هویت هکرهای اخلاقی است، اما باعث منتفع شدن خود هکرها و شرکت‌هایی می شود که نرم‌افزارهای معیوب و آسیب پذیر طراحی کرده‌اند.

دولت سنگاپور معتقد است با توجه به افزایش تهدیدات سایبری، اجرای قانون مذکور ایمنی کاربران اینترنت و صنایع را تضمین می‌کند و استانداردهای ارائه خدمات امنیت سایبری را برای عموم ارتقا خواهد بخشید.

با شناسایی هکرهای اخلاقی، شرکت‌های تجاری می توانند آنها را برای شناسایی آسیب پذیری های دیجیتال با آسودگی خاطر بیشتری استخدام کنند. همچنین شرکت‌های تجاری هم حق نخواهند داشت پس از گزارش یک مشکل امنیتی توسط هکر به جای سپاسگذاری و تشویق وی، علیه او اقدامات قضایی به عمل آورند.

..................

 

خبر: طراحی تلسکوپ رصدخانه ملی امسال به پایان می رسد

مجری طرح رصدخانه ملی ایران گفت: امسال طراحی تفصیلی تلسکوپ رصدخانه ملی را به اتمام می رسانیم و وارد ساخت آن خواهیم شد.

حبیب خسروشاهی امروز در نشستی خبری که در پژوهشگاه دانش های بنیادی برگزار شد در خصوص آخرین وضعیت رصدخانه اظهار داشت: زیرساخت این رصدخانه عملا ساخته شده است و درصدد هستیم ساخت تلسکوپ آن را آغاز کنیم.

وی افزود: طراحی تفصیلی مکانیک تلسکوپ را امسال به اتمام می رسانیم و وارد ساخت آن خواهیم شد.

..................

 

خبر: جستجوی حیات هوشمند در فضا با دوربین مخصوص

موسسه ای تصمیم دارد با استفاده از دوربین های مخصوص که در هر ثانیه هزار فریم عکس می گیرند، حیات هوشمند را در فضا جستجو کند. این دوربین ها در جستجوی کوچکترین بارقه های لیزر فضا را رصد می کنند.

هم اکنون عملیات کاوش فضا برای نشانه های حیات هوشمند به طور کلی روی جستجو برای سیگنال های رادیویی از تمدن های دیگر در کهکشان تمرکز کرده است. اما موسسه SETI روش جدیدی در پیش گرفته است. این موسسه که اکنون مشغول جمع آوری سرمایه است، قصد دارد مجموعه ای از دوربین های نظارتی مخصوص بسازد که به طور مداوم کل آسمان را به دنبال بارقه های نور لیزرها جستجو می کنند. این بارقه ها ممکن است نشانه ای از حیات هوشمند در جهان باشند.

طی ۶۰ سال گذشته استراتژی مطلوب برای جستجوی حیات در فضا بررسی سیگنال های رادیویی بود. در همین راستا دانشمندان طبق استراتژی معمول، به دنبال سیگنال های طولانی مدت و مکرری بودند که چند روز یا حتی چندماه به زمین بتابد.

اما این تنها راه برقراری ارتباط در فضا نیست. در نظریات عملی می توان با استفاده از لیزر بین دو ستاره پیام هایی رد و بدل کرد. به همین دلیل اشعه های لیزر را می توان بسیار دقیق و طوری تنظیم کرد که با فرکانس های مونوکروماتیک همخوان باشند. این اشعه ها می توانند به گرد و غبار و گاز موجود در فضا رسوخ کنند.

همچنین سیگنال های لیزری که به ما می رسند ممکن است بسیار کوتاه باشند زیرا آنها با هدف به سمت انسان فرستاده نمی شوند. بلکه به طور تصادفی به زمین رسیده اند.

همین امر درباره اشعه های رادیویی نیز صادق است با این تفاوت که لیزرها می توانند بخش بزرگتری از فضا را جستجو کنند.

درهمین راستا موسسه SETI تصمیم دارد با استفاده از دوربین های مخصوص مشاهداتی در سراسر جهان انجام دهد. این دوربین ها آسمان شب را به طور مداوم برای وجود بارقه های لیزری رصد می کنند. این پروژه  که Laser SETI نام گرفته بارقه های لیزری که حتی چند میلیونم یک ثانیه باشد را ردیابی می کنند.

این دوربین ها می توانند در هر ثانیه هزار فریم عکس بگیرند.

..................

 

خبر: آمازون برنامه پیامرسان می سازد

شرکت آمازون مشغول راه اندازی یک برنامه پیامرسان است که قابلیت رقابت با شبکه های اجتماعی کنونی را دارد.

آمازون مشغول راه اندازی یک برنامه پیامرسان به Anytime است. این شرکت خرده فروشی آنلاین برای بررسی ویژگی های احتمالی برنامه تحقیقاتی میان مشتریان خود انجام داده است.  البته هنوز اطلاعات دقیقی از شکل و جزییات نهایی این پیامرسان در دسترس نیست.

با توجه به تحقیق مذکور به نظر می رسد پیامرسان Anytime  خدمتی باشد که درآن تمام ویژگی ها وجود دارد و حتی می تواند با شبکه های اجتماعی نیز رقابت کند. در این برنامه تمرکز روی ارسال پیام های نوشتاری، صوتی، ویدئویی، قابلیت تماس، اشتراک گذاری عکس است. همچنین کاربران می توانند فیلترهای مختلفی برای عکس ها و ویدئوهای خود به کار گیرند.  پیامرسان دارای استیکرهای و GIF های مختلف نیز است.

کاربران می توانند تماس های صوتی و ویدئویی با افراد یا گروه های مختلف برقرار کنند. همچنین به نظر می رسد این خدمت ایمن و رمزگذاری شده باشد که روی انواع دسک تاپ ها و موبایل ها کار می کند.

..................

 

خبر: کاشت میکروسکوپ در مغز برای احیای بینایی و شنوایی

بسیاری از افرادی که بینایی یا شنوایی خود را از دست داده اند دوست دارند با ترمیم مستقیم چشم و گوش توان دیدن و شنیدن را مجددا به دست آورند.

محققان دانشگاه رایس در آمریکا برای تحقق این آرزو، گام مهمی رو به جلو برداشته اند و میکروسکوپ تختی ابداع کرده اند که FlatScope نام گرفته و با کاشت آن در مغز عملکرد سلسله اعصاب و یاخته های عصبی تحت کنترل قرار گرفته و امکان تحریک آنها فراهم می آید.

با این کار مغز نه تنها می تواند جزییات بیشتری را از محیط اطراف به ثبت برساند، بلکه قابلیت درک شیوه پردازش داده های حسی ورودی به مغز نیز برای دانشمندان به وجود می آید.

نتیجه این تحول امکان پذیر شدن کنترل این داده ها برای انسان ها خواهد بود و دانشمندان در نهایت خواهند توانست حسگرهایی بسازند که اطلاعات را از جهان خارج به ذهن انسان ها منتقل کند.

تولید میکروسکوپ FlatScope بخشی از یک ابتکار عمل گسترده تر آژانس دارپا وابسته به وزارت دفاع آمریکا است که هدف از اجرای آن تولید یک رابط کاربری عصبی با دقت و کیفیت بالا است.

پیشبرد چنین فناوری هایی در نهایت منجر به درک و تفسیر سریع فعالیت یاخته های عصبی مغز انسان خواهد شد و حسگرهای مبتنی بر این فناوری می توانند حواس از دست رفته در هر انسانی را احیا کنند و لذا افراد نابینا و ناشنوا امید فراوانی به تولید نمونه های پیشرفته تری از FlatScope بسته اند.

..................

 

خبر: با این برنامه موبایلی جلوی پرخوری را بگیرید

اگر از جمله افرادی هستید که مصرف کالری اضافی و چاق شدن بیش از حد نگرانتان می کند، می توانید با نصب برنامه موبایلی Sweetgreen بر روی گوشی تا حدی این مشکل را کمتر کنید.

برنامه یاد شده که تنها برای آیفون عرضه شده به شما کمک می کند تا ساده تر میزان کالری های دریافتی در هر وعده غذایی را ثبت کنید.

برنامه مذکور که با برنامه Apple Health خود آیفون سازگاری داشته و مکمل آن محسوب می شود، از ابزار متنوعی برای محاسبه میزان مصرف غذا توسط کاربران و تاثیر آن بر تناسب اندام برخوردار است. برنامه یاد شده را می توان به برنامه های موبایلی سفارش غذا از رستوران هم متصل کرد تا میزان کالری های دریافتی فرد از این طریق هم به راحتی محاسبه شود.

این اتصال به شما کمک می کند تا ارزش غذایی خوردنی هایی که قصد خرید و سفارش آنها را دارید را نیز به راحتی محاسبه کنید و از محیط این برنامه و بدون خروج از آن برخی اقلام را که نامناسب یا چاق کننده تشخیص داده اید از مجموعه سفارشات خود حذف کنید.

برنامه Sweetgreen دارای یک پایگاه داده جامع و متنوع در مورد انواع اغذیه ها و آشامیدنی های مصرفی افراد است که انتخاب غذاهای مناسب و دارای کالری کافی را بر مبنای میزان تحرک و فعالیت های روزانه اشخاص ممکن می کند. لذا با وارد کردن نام هر چیزی که خورده اید می توانید از میزان کالری دریافتی بدن خود مطلع شوید.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

47525