۱۴۰۳ یکشنبه ۱۵ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 27 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

 

خبر: تعبیر الون ماسک درباره هوش مصنوعی:"شیطان را احضار نکنیم!"

موسس شرکت تسلا از پیشرفت بی‌رویه هوش مصنوعی به عنوان خطری جدی برای تمدن بشری یاد می‌کند و معتقد است با کنترل کردن و تنظیم مقرراتی برای این فناوری باید جلوی نابودی بشر را گرفت.

الون ماسک، موسس "تسلا" و "اسپیس ایکس" در جلسه پرسش و پاسخی در کنفرانس تابستانه انجمن ملی فرمانداران آمریکا هشدار داد که تنظیم مقررات و قوانین جدید برای هوش‌های مصنوعی لازم است، چرا که آنها تهدید جدی برای بشریت هستند.

این نابغه میلیاردر آمریکایی گفت: تنظیم مقررات دقیق برای هوش مصنوعی می‌تواند از نفوذ عمیق و تسلط آن بر انسان و آغاز یک جنگ بین ربات و انسان جلوگیری کند.

وی افزود: دولت‌ها باید درک بهتری در مورد پیشرفت سریع فناوری هوش مصنوعی داشته باشند تا بتوانند خطرات این فناوری را هم کاملا شناسایی کنند. در صورتی که این اقدامات انجام نشود هنگامی که با حمله هوش مصنوعی مواجه شویم مردم به شدت خواهند ترسید و آن زمان برای واکنش خیلی دیر است.

ماسک گفت: به طور معمول تنظیم مقررات زمانی اتفاق می‌افتد که اتفاقات بدی رخ می‌دهد، مثلا یک تظاهرات عمومی انجام گیرد. سپس بعد از چندین سال یک سازمان نظارتی برای تنظیم مقررات آن صنعت راه اندازی می‌شود.

الون ماسک معتقد است که فناوری بازی‌های رایانه‌ای به ویژه فناوری واقعیت مجازی در حال حاضر به جایی رسیده‌اند که به سختی قابل تشخیص و تمایز با واقعیت هستند و به شدت در حال توسعه و پیشرفت هستند. همچنین اکنون در مسیری قرار داریم که هزاران نسخه مختلف از این بازی‌ها در حال روانه شدن به بازار هستند.

الون ماسک هوش مصنوعی پیشرفته را به "احضار شیطان" تشبیه کرده است.

..................

 

خبر: نمایشگاه هوافضای ماکس روسیه با حضور ایران گشایش یافت 

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی هوایی روسیه موسوم به ماکس 2017 با حضور گسترده شرکت های مختلف از کشورهای جهان از جمله چند هیات از ایران در میدان هوایی شهر ژوکوفسکی در غرب مسکو گشایش یافت.

در نمایشگاه بین المللی هوایی ماکس 2017 روسیه که از بزرگ ترین و معتبرترین نمایشگاه های جهان محسوب می شود، 760 شرکت از روسیه و حدود 40 کشور جهان، توانمندی های خود را در حوزه صنعت هوایی و دفاعی به نمایش گذاشته اند.

این شرکت ها در محدوده ای به مساحت حدود 60 هزار متر مربع شامل چندین سالن و محوطه های پیرامونی تازه ترین دستاوردهای خود را در عرصه هواپیمایی، بالگرد، پهپاد، ماهواره و سامانه های پدافند هوایی در معرض نمایش قرار داده اند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در پیامی که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی هوایی مسکو خوانده شد، خاطرنشان کرد: قراردادهایی که در نمایشگاه ماکس امضا شده از علاقه مندی شرکای خارجی برای مشارکت با مسکو حکایت می کند.

وی یادآوری کرد: ماکس، 25 سال پیش با برگزاری نمایش هوایی موس ایروشو در شهرک ژوکوفسکی مسکو آغاز شد و در این مدت به یک نمایشگاه بین المللی تبدیل که در آن نمایش های هوایی بسیار جالب برگزار و تازه ترین دستاوردهای هوافضا در غرفه های نمایشگاه عرضه می شود.

نمایشگاه هوایی ماکس تا پنج روز دایر خواهد بود و شرکت های روسی برای افزایش قدرت رقابت پذیری در مقایسه با شرکت های هواپیماسازی غربی و نمایش توانمندی ها، برخی هواپیماهای نظامی پیشرفته به ویژه جنگنده های را به نمایش می گذارند.

جنگنده های میگ-35 از جمله این هواپیماها است که برای نخستین بار در برنامه پروازی نمایشگاه هوا ـ فضای ماکس2017 به تماشا گذاشته می شود.

در مجموع بیش از 70 هواپیمای نظامی در این نمایشگاه به پرواز در می آیند و 92 هواپیمای دیگر نیز در معرض نمایش قرار می گیرند.

هیات هایی از جمهوری اسلامی ایران در بخش های هوافضا برای بازدید و مذاکره و همچنین شرکت هایی برای ارائه دستاوردها در این نمایشگاه حضور دارند.

..................

 

خبر: ارتباط سامانه‌های فضایی مریخ با سازمان‌های فضایی بطور موقت قطع می‌شود 

ارتباط ناسا و آژانس‌های فضایی دیگر، هفته آینده با مریخ قطع می‌شود یا بطور جدی مختل خواهد شد.

روز 27 جولای(5 مرداد) ساعت 1:17 به وقت گرینویچ(5:47 به وقت تهران)، سیاره مریخ و خورشید در وضعیت تقارن مداری قرار خواهند گرفت.

این بدین معناست که بین روزهای 22 جولای (31 تیر) تا یک آگست(10 مرداد)، مداخلات رادیویی از جانب تاج خورشیدی به حدی زیاد خواهد بود که امکان مخابره ایمن دستورات از زمین به هیچ نوع سامانه فضایی مریخی امکان‌پذیر نخواهد بود.

در حال حاضر 8 فضاپیما متعلق به ایالات متحده، اروپا و هند در مدار سیاره سرخ یا بر روی سطح آن در حال انجام ماموریت هستند و از طریق سیگنال‌های بسیار کوتاه رادیویی(tightly beamed radio signals)   با کنترلرهای ماموریت خود بر روی زمین در ارتباطند. این سیگنال‌های رادیویی برای مخابره دستورات و داده‌ها و همچنین رهگیری سیگنال‌هایی طراحی شده‌اند که آنتن‌های فضاپیماها قادر به شکارشان هستند.

حفظ ارتباط بین زمین و مریخ در طول فواصل صدها میلیون مایل دشوار است اما زمانی که موقعیت‌های مداری این دو سیاره، آن‌ها را در یک راستا با خورشید قرار می‌دهد، اوضاع وخیم می‌شود. خورشید قدرتمندترین منبع رادیویی در منظومه شمسی بوده و همچنین بی‌نهایت داغ و شفاف است.

گرچه مریخ فقط برای مدت زمان کوتاهی در تقارن مداری با خورشید قرار خواهد گرفت، تاج خورشیدی تا حدی به داخل فضا گسترش خواهد یافت که پلاسمای یونیزه‌شده داغ آن باز هم می‌تواند چند روز قبل و بعد از تقارن مداری، در سیگنال‌های رادیویی مداخله کند.

از آنجا که این شرایط هر 26 ماه یک بار اتفاق می‌افتد، راهکار استاندارد، معلق کردن نسبی ارتباط کنترلرهای زمین با سامانه‌های مریخی است.

در طول این بازه زمانی، مدارگردها و  فرودگرها در وضعیت خودکار قرار داده می‌شوند و تیم‌های کنترل ماموریت از ارسال هر نوع دستوری به آن‌ها امتناع می‌کنند زیرا ممکن است رایانه‌های فضاپیماها دستورات را به اشتباه تفسیر کنند و عملی مانند شیرجه زدن به یک صخره و خاموش کردن سیستم نیرودهی را انجام دهند.

..................

 

خبر: حسگری که اطلاعات را از پوست ذخیره می‌کند 

محققان یک حسگر پوشیدنی بسیار نازک ساختند که قادر است اطلاعات را از طریق پوست ذخیره کند.

این حسگر جدید شباهت زیادی به یک خالکوبی طلایی روی پوست دارد و گزینه مناسبی برای نظارت پزشکی طولانی مدت بر وضعیت سلامت محسوب می‌شود. این حسگر به قدری سبک و راحت است که کاربران فراموش می‌کنند در حال استفاده از آن هستند.

اغلب حسگرهای پوشیدنی شامل مجموعه‌ای از مدارهای الکتریکی هستند که درون ماده‌ای مانند پلاستیک قرار گرفته‌اند و باید روی پوست کاربر قرار بگیرند. مشکل اینجاست که پلاستیک معمولا جنس سختی دارد و مانع تحرک می‌شود. اما محققان در این حسگر جدید از ماده‌ای استفاده کرده‌اند که توسط آب شسته می‌شود و مدارهای الکترونیکی مستقیما روی پوست کاربر قرار می‌گیرد. این مدارها انعطاف کافی را برای خم شدن و همراهی با حرکات اندام کاربر دارند.

این حسگرها از ماده‌ای موسوم به پلی وینیل الکل ساخته شده‌اند که در تولید لنزهای چشمی و غضروف مصنوعی کاربرد دارد. محققان ابتدا با استفاده از نیروی الکتریکی نوارهایی از جنس این ماده را باردار کردند. سپس روی نوارها را با لایه نازکی از طلا پوشاندند تا رسانش الکتریکی آن افزایش یابد. پس از طراحی و ساخت مدار موردنظر با استفاده از این نوارها کافی است که مدار روی پوست کاربر قرار گرفته و مقداری آب روی آن اسپری شود تا پلی وینیل الکل در آب حل شده و ساختار مدار الکتریکی از جنس طلا مستقیما روی پوست کاربر قرار گیرد. این مدار قابلیت روشن کردن یک لامپ LED یا انتقال اطلاعات به کامپیوتر را دارد.

محققان برای آزمایش عملکرد این حسگر از 20 داوطلب خواستند که به مدت یک هفته این حسگرها را مورد استفاده قرار دهند. در این مدت کاربران امور روزمره خود را به طور عادی انجام دادند و هیچ‌یک از داوطلبان در این مدت دچار خارش یا تحریک پوستی نشدند. همچنین هیچ‌یک از حسگرها دچار آسیب یا اختلال عملکرد نشد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده است.

..................

 

خبر: طراحی پهپادی برای فیلمبرداری از فعالیت‌های فضایی

ژاپنی‌ها یک پهپاد فیلمبردار را به فضا فرستاده‌اند که تصاویر و فیلم‌هایی را حین حرکت ضبط خواهد کرد.

این سامانه هنگام حرکت در فضا و با کنترل از راه دور توسط کارشناسان زمینی، فیلم و تصاویر را ضبط می‌کند و توسط "مرکز فضایی تسوکوبا"(Tsukuba Space Center) در ژاپن کنترل خواهد شد.

پهپاد Int-Ball از بخش‌های چاپی سه‌بعدی و با استفاده از فناوری‌های کنونی در زمینه پهپاد ساخته شده است. سیستم مزبور روز چهارم ژوئن به ایستگاه بین‌المللی رسید و هم اکنون در حال از سر گذراندن تصدیق‌های اولیه است.

این پهپاد فیلم‌ها و تصاویر شکارشده را به کنترلرهای پرواز و محققان زمینی مخابره می‌کند و ژاپنی‌ها امیدوارند نه تنها مسئولیت عکسبرداری و تصویربرداری که اکنون توسط خدمه ژاپنی ماژول "کیبو" (Kibo) انجام می شود، را به عهده بگیرد بلکه گسست بین آن‌ها و محققان زمینی را پر کرده و به زمینیان امکان تماشای چگونگی انجام آزمایش‌های علمی را از دیدگاه فضانوردان ایستگاه بدهد.

..................

 

خبر: این سیستم از تصادف خودروها جلوگیری می کند

یک شرکت تولید کننده قطعات خودرو مشغول ساخت سیستمی است که به طور هوشمند کنترل خودرو را در مواقع اضطراری به دست می گیرد. به این ترتیب ایمنی خودرو و سرنشینان را حفظ می کند.

طبق آمار Hyundai Mobis (شرکت کره ای سازنده قطعات  خودرو)  سالانه ۷ هزار تصادف در آمریکای شمالی اتفاق می افتد که دلیل آنها  خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده است. ممکن است راننده به دلیل خواب آلودگی، حمله قلبی یا موارد دیگر هنگام رانندگی کنترل خودرو را از دست بدهد.

به هرحال این شرکت برای محدود کردن خسارت های این روند سیستم خودکاری ساخته که به طور هوشمند متوجه می شود چه زمانی کنترل خودرو از دست راننده خارج شده و ایمنی آن را حفظ می کند. سیستم مذکور « DDREM» نام گرفته است.  

این سیستم  می تواند با کنترل خودرو خطر تصادف را بکاهد و ایمنی وسیله نقلیه را در جاده حفظ کند. هدف « DDREM»  جلوگیری از تصادف های جاده ای به دلیل شرایط سلامتی راننده یا وضعیت اضطراری است.  این موارد بیشتر اوقات به  مرگ و میر سرنشینان خودرو منجر می شود.

شرکت سازنده امیدوار است این فناوری قابلیت پیشگیری بیش از ۹۰ درصد تصادفات را داشته باشد.

سیستم « DDREM» هم اکنون در مرحله تحقیقات پیشرفته است و مذاکراتی برای عقد قردادهای همکاری با خودروسازان جهانی نیز درحال انجام است.

..................

 

خبر: شما زمزمه کنید تا آهنگ ساخته شود

از این به بعد برای خلق موسیقی نیازی نیست در این زمینه تخصص و تحصیلات خاصی داشته باشید و تنها کافیست آن را در ذهنتان زمزمه کنید تا صدایش را در محیط واقعی بشنوید.

محققان موفق به طراحی رابط کاربری الکتروانسفالوگرافی خاصی شده اند که به افراد امکان می دهد موسیقی محبوبشان را در ذهن نت خوانی کنند و این رابط آنها را به موسیقی واقعی مبدل و پخش کند.

این رابط الکتروانسفالوگرافی قادر به برآورد و درک فعالیت الکتریکی بخش های مختلف مغز و ضبط این فعالیت ها برای پخش و نمایش بر روی کاغذ یا نمایشگر است. پیش از این از رابط های مذکور برای کنترل ذهنی پهپادها، اندام مصنوعی بدن و غیره استفاده شده است.

متخصصان مغز و اعصاب در دانشگاه واشنگتن می گویند این دستاورد بسیار منحصربه فرد است،  زیرا از آن می توان برای کمک به رفع اختلالات عصبی افراد هم استفاده کرد.

برای استفاده از این فناوری پوشش خاصی بر روی سر افراد نصب می شود که سیگنال های مغزی را به نوت های موسیقی مبدل می کند. این ابزار قادر به تحلیل دو دسته از سیگنال های مغزی است که مربوط به قشری از مغز می باشند که در حال تعامل با چشم و تفکرات ذهنی می باشد.

صدای موسیقی پخش شده از این طریق به گونه ای است که حضار تصور می کنند چندین آلت موسیقی در حال نواختن است. در جریان استفاده آزمایشی از این فناوری ۱۵ انسان سالم و بالغ از ابزار یاد شده برای خلق نت های موسیقی استفاده کردند، بدون آنکه برای این کار هیچ آموزشی دیده باشند.

اطلاعات فنی مربوط به این تحقیق از آدرس http://journal.frontiersin.org/article/۱۰.۳۳۸۹/fnhum.۲۰۱۷.۰۰۲۱۳/full در دسترس است.

..................

 

خبر: منتظر پخش مستقیم ویدئوهای یوتیوب در واتس اپ باشید

آخرین نسخه بتای واتس اپ منتشر شده ، در این نسخه ظاهرا واتس اپ قابلیتی را فراهم کرده که در پنجره های چت بتوان به صورت مستقیم ویدئوهای یوتیوب را مشاهده کرد

در این نسخه ظاهرا امکانی برای اینکه کاربران به صورت مستقیم بتوانند ویدئوهای یوتیوب را مشاهده نمایند، در نظر گرفته شده است.

البته این ویژگی می تواند قابلیت های دیگری مانند نمایش ویدئو به صورت فول اسکرین و زوم کردن دو انگشتی ، مخفی کردن ویدئو و … را به دنبال داشته باشد .

در صورتی که شما از چت خارج شوید یا یک پنجره دیگر باز کنید نمایش ویدئو نیز متوقف خواهد شد. هم اکنون این ویژگی تنها برای گوشی های اپل ( آیفون ۶ و مدل های جدیدتر) فعال می باشد و فعلا خبری از این ویژگی به صورت آزمایشی برای اندروید و ویندوزفون وجود ندارد .

در نتیجه اگر این تست برای نسخه آزمایشی پاسخ مثبت بدهد به احتمال زیاد به زودی شاهد پخش مستقیم ویدئوهای یوتیوب در واتس اپ در نسخه IOS  می باشیم.

..................

 

خبر: میز غذای آمازون درب منزل ارسال می شود

شرکت آمازون طرح جالبی را به اجرا درآورده و مجموعه کاملی از غذاهای مختلف را که در یک وعده غذایی باید صرف شوند، به درب منزل مشتریان ارسال می کند.

این مجموعه که آمازون نام کیت غذایی را بر آن نهاده، شامل غذاهای آماده و نیمه آماده است. شعار بازاریابی آمازون در این مورد این است: " ما آماده می کنیم، شما آشپزش باشید! "

بسته غذایی یاد شده حاوی بسته های کوچکتر و متنوع از غذاهای مختلف و دستورالعمل سرهم کردن و پخت این مواد غذایی برای آماده سازی وعده غذایی روزانه است.

در این مجموعه میوه، سبزی، ماهی، گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، ادویه، سس ها و مواد مشابه پیش بینی شده است. با استفاده از دستورالعمل یاد شده به راحتی می توان وعده غذایی اصلی و سوپ را بر روی اجاق گاز منزل تهیه کرد و بقیه اجزای کیت را هم مصرف کرد.

اجزای کیت های یاد شده بسیار متنوع بوده و بر حسب سلیقه و انتخاب مشتریان حاوی غذاهای یخ زده، اقلام پخته و نیم پخته، غلات، رشته فرنگی و غیره هستند و لذا خریدار دیگر هیچ نیازی به مراجعه به مغازه های مختلف برای اقلام مختلف و صرف ساعت ها وقت برای پخت و پز ندارد.

در سال های اخیر، کسب و کار تهیه و توزیع غذاهای آماده و متنوع به تجارتی بسیار پررونق مبدل شده و حتی برخی فروشگاه های زنجیره ای مشهور مانند وال مارت هم در حال سرمایه گذاری در این زمینه هستند.

..................

 

خبر: ساخت دستگاهی توسط ال جی که باکتری های دستگیره پله برقی را از بین می برد

شرکت کره ای دستگاهی ساخته که با استفاده از نور مافوق بنفش ۹۹.۹۹ درصد دی ان ای باکتری های موجود در هندریل پله برقی را ازبین می برد.

هندریل های پله برقی به افراد کمک می کنند هنگام بالا و پایین رفتن از پله برقی توازن خود را حفظ کنند. اما آنها اصولا باکتری و جرم زیادی را به خود جلب می کنند. در همین راستا شرکت ال جی یک محصول استرلیزه کننده مخصوص هندریل ساخته که با استفاده از نور مافوق بنفش باکتری ها را از بین می برد.

دستگاه استرلیزه کننده دارای یک چراغ ال ای دی مافوق بنفش است که در ابتدای هند ریل نصب می شود. این چراغ اشعه ای از نور مافوق بنفش با طول موج ۲۷۸ نانومتر از خود ساطع می کند. به گفته شرکت سازنده نوری با این قدرت، علاوه بر استرلیزه کردن هندریل، دی ان ای ۹۹.۹۹ درصد جرم های موجود روی آن را از بین می برد. این دستگاه بی سیم حتی نیازی به برق ندارد زیرا انرژی مورد نیاز خود را حرکت کردن هندریل تامین می کند.

همچنین از آنجا که دستگاه هیچ گونه ماده شیمیایی یا فلزات سنگین در بر ندارد، برای انسان بی خطر است.

هنوز هزینه این دستگاه مشخص نیست اما شرکت سازنده اعلام کرده گواهیننامه CE از اتحادیه  اروپا و KC از کره جنوبی را دریافت کرده است.

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

78844