۱۴۰۳ یکشنبه ۱۵ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 5 آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: تکمیل آزمایش‌های کاوشگر جدید ناسا

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد کاوشگر "اینسایت" مهمترین تست خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و طبق اعلام ناسا این کاوشگر درحال آماده شدن برای پرتاب است.

این کاوشگر که قرار است به شناسایی سطح زیرین مریخ بپردازد، موفق‌ شده است از تست‌های ناسا که در مقر شرکت "لاکهید مارتین" (Lockheed Martin) قرار دارد، با موفقیت بیرون آمده و منتظر پرتاب به فضا باشد.

در حال حاضر مسئولان ناسا در حال آماده‌سازی این کاوشگر برای پرتاب هستند.

این فضاپیما که در روز بعد از جشن شکرگزاری سال آینده به مریخ خواهد رسید، نخستین کاوشگری خواهد بود که صرفا بر روی اکتشاف زیرسطحی در مریخ و به مطالعه عمق خاک سیاره سرخ خواهد پرداخت.

ناسا امیدوار است که بتواند با توجه به داده‌های این کاوشگر، سرنخ‌های جدیدی از روند شکل‌گیری سیاره‌های سنگی و خاکی در جهان هستی به دست آورد.

این کاوشگر قرار است در ماه مه سال 2018 از پایگاه فضایی وایدنبرگ واقع در ساحل غربی آمریکا به فضا پرتاب شود که نخستین پرتاب میان‌ سیاره‌ای از این پایگاه محسوب می‌شود.

به گفته مدیر برنامه این فضاپیما، در ماه گذشته یکپارچه‌ سازی سامانه و تست عملکردهای آن انجام شده است و تجهیزات آن به طور کامل مستقر شده‌اند تا بتوانیم آزمایش‌ های مربوط به ابزارهای حرارتی و تشعشعات فضایی را نیز انجام دهیم.

براساس اعلام ناسا منطقه‌ای که قرار است این کاوشگر در مریخ روی آن فرود بیاید در محدوده خط استوای این سیاره در نظر گرفته شده است.

این کاوشگر از پنل خورشیدی که به صورت دو باله باز شده در دو طرف آن تعبیه شده استفاده خواهد کرد که مجموع طول آنها بیش از شش متر خواهد بود.

پس از فرود آمدن، این کاوشگر با استفاده از بازوهای رباتیک خود، دو ابزار حفاری اصلی خود را در سطح مریخ فرو می‌کند تا عملیات حفاری آغاز شود.

این ابزارها بسیار حساس هستند و این قابلیت را دارند که بتوانند وقوع جنبش در ابعاد نصف قطر اتم هیدروژن را حس کرده و همچنین امواج لرزه‌ای موجود در مریخ و همچنین اثرات ناشی از برخورد شهاب‌ سنگ‌ها را ثبت کنند.

برای ثبت میزان گرما و انرژی زیرسطحی مریخ یک حسگر در عمق 3 متری سطح مریخ قرار داده خواهد شد.

این ماموریت می‌تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی در رابطه با ساختار هسته مریخ در اختیار محققان قرار دهد.

با توجه به اینکه سطوح داخلی مریخ در طول سه میلیارد سال گذشته کمتر از زمین تغییر داشته است می‌تواند هدف مناسب‌تری نسبت به زمین برای بررسی روند شکل‌گیری سیارات باشد.

ناسا در حال تلاش برای شناخت هرچه بیشتر مریخ است تا بتواند تا سال 2030 اولین ماموریت انسانی به مریخ را ترتیب دهد.

..................

 

خبر: سازگاری تلویزیون های هوشمند با خدمات موسیقی آمازون

سامسونگ به تازگی تلویزیون های هوشمند خود را به روز کرده تا از پخش فایل های ویدئویی یوتیوب و همین طور خدمات موسیقی آمازون پشتیبانی کنند.

مالکان تلویزیون های هوشمند جدید سامسونگ از این پس می توانند برای گوش کردن به موسیقی از طریق سرویس آمازون موزیک از همین تلویزیون ها استفاده کنند.

با سازگار شدن تلویزیون های هوشمند سامسونگ با خدمات موسیقی آمازون تماشاگران می توانند به انبوهی از فهرست های پخش و فایل های موسیقی دسترسی پیدا کنند.

این یک تحول مهم در دنیای فناوری محسوب می شود که نشانگر تحول در صنعت رسانه ای و سرگرمی در جهان محسوب است و نشان می دهد تلویزیون دیگر کارکردهای قدیمی خود را از دست داده و به ابزاری برای دسترسی به خدمات تفریحی چند رسانه ای مبدل شده است.

تلویزیون های هوشمند سامسونگ قبل از این، با برخی سایت های به اشتراک گذاری و پخش موسیقی مانند اسپاتیفای نیز سازگار شده بودند.

قرار است این خدمات جدید به تدریج به تلویزیون های هوشمند سامسونگ اضافه شوند.

..................

 

خبر: تولید شال‌گردنی که آلودگی‌های هوا را فیلتر می‌کند

یک مبتکر آمریکایی شال‌گردنی را تولید و به بازار عرضه کرده است که می‌تواند علاوه بر حفظ گرمای بدن در مقابل سرما، آلودگی‌های هوا را نیز فیلتر کند.

این مبتکر به کمک فناوری های نوین و مطابق با مد روز، شال‌گردنی را طراحی کرده که می توان از آن به جای ماسک های حفاظتی استفاده کرد.

این محصول که یکی از نمونه‌های جدید فناوری‌های پوشیدنی محسوب می‌شود، برای فیلتر ذرات سمی موجود در هوا از هیچ دستگاه ویژه، پردازش‌گر یا باطری استفاده نمی‌کند.

این شال از سه لایۀ محافظ تشکیل شده است و می‌تواند علاوه بر فیلتر آلودگی خودروها و کارخانه‌ها، بسیاری از باکتری‌هایی را که باعث ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود، فیلتر کند.

به گفته طراح آن، این شال‌ گردن که دارای استاندارد N95 (رده‌بندی ماسک‌های مقابله با آلودگی هوا و بیماری‌ها) است، می‌تواند ۹۹ درصد از ذراتی را که اندازه‌ای بیش از ۰.۱ میکرون دارند و همچنین ۹۵ درصد از ذرات غیرنفتی معلق در هوا با اندازه‌ای بزرگتر از ۰.۳ میکرون را فیلتر کند.

شال‌گردن "بیواسکارف" در حال حاضر از مواد قابل بازیافت و در سه رنگ سیاه، سفید و زیتونی تولید می‌شود و بویژه برای کودکان که معمولا در مقابل استفاده از ماسک مقاومت می‌کنند، همچنین افراد عینکی که تماس ماسک با عینک می‌تواند به شیشه عینک آسیب بزند، مناسب است.

..................

 

خبر: حلقه هوش مصنوعی مشکل بد خوابی را برطرف می کند

با قراردادن این حلقه به دور یکی از انگشتان، می توان برای کنترل و بررسی کمیت و کیفیت خواب شبانه استفاده کرد.

این حلقه "Go2Sleep" نام دارد و باید قبل از خواب استفاده شود.

حلقه یادشده با استفاده از حسگرها و دیگر ابزار تعبیه شده در درون آن، الگوهای خواب افراد مختلف را بررسی و تجزیه و تحلیل می کند.

این حلقه به خصوص برای رفع مشکلات ناشی از وقفه تنفسی در خواب مناسب است که یکی از مهم ترین عوامل بدخوابی در جهان محسوب می شود.

وقفه تنفسی در خواب یا "Sleep apnea" یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود.

این وقفه ها ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول خواهند کشید و در موارد شدید، می‌توانند صدها بار در هر شب تکرار شوند.

شخص با احساس خفگی به دفعات مکرر از خواب می پرد، هر کدام از آنها می‌تواند تا ۲ دقیقه نیز به طول انجامد و خود فرد معمولاً از آنها مطلع نمی‌شود.

"Go2Sleep" با استخراج اطلاعات مربوط به ضربان قلب، سطح اکسیژن خون، شدت و تعداد وقفه ها و میزان چرخش ها و حرکت های فرد در حین خواب گزارشی از وضعیت خواب هر فرد آماده و ارائه می کند که به پزشکان و متخصصان مراکز درمانی و بیمارستان ها کمک می کند تا علت اصلی بدخوابی هر فرد را تشخیص دهند و سپس درمان مناسب برای این امر را ارائه دهند.

وزن این حلقه تنها شش گرم است و می تواند اطلاعات مربوط به یک هفته خواب هر فرد را در خود ذخیره کند.

این حلقه ضد آب و ضد ضربه است و قیمت آن که از می سال ۲۰۱۸ عرضه می شود ۸۹ دلار می باشد.

..................

 

خبر: اپلیکیشن اندروید شناسایی صوت ساخته شد

به تازگی اپلیکیشن اندرویدی ساخته شده که با تکیه بر فناوری "سونار" صدای فرد را شناسایی می کند.

قرار است از این فناوری در دستیارهای صوتی مانند آمازون اکو و گوگل هوم نیز استفاده شود.

یکی از راه های دزدی هویت در جهان، استفاده از ویژگی های بیومتریک مانند تقلید صدای افراد است.

بسیاری از سارقان با اصلاح صدای یک فرد و پخش آن در سیستم های امنیتی مختلف، اطلاعات کاربران را می دزدند.

در همین راستا محققان یک اپلیکیشن اندروید ساخته اند که با استفاده از فناوری سونار حرکات دهان کاربر هنگام صحبت کردن را رصد می کند.

این فناوری از انتشار صوت برای ردیابی و ایجاد ارتباط میان اشیا روی سطح آب استفاده می کند.

فناوری جدید  "Voice Gesture" نام گرفته و می تواند میان کاربر زنده و صدای ضبط شده تمایز قائل شود.

این سیستم ردیابی با استفاده از بلندگو و میکروفون های معمول تلفن های هوشمند فعال می شود.

همچنین سیستم موبایل را به عنوان یک رادار داپلر به کارمی گیرد که اصواتی با فرکانس بالا از بلندگوهای دستگاه پخش می کند و پژواک آن را در میکروفون و همزمان با صحبت کردن کاربر رصد می کند.

هنگامیکه کاربر کلمه رمز خود را می گوید: اپلیکیشن  یک سیگنال نامحسوس  منتشر می کند که از فک، دهان و زبان کاربر رد می شود و نوعی اثر خاص مختص به دهان هر فرد تولید می کند.

گوگل مشغول بررسی این فناوری و به کارگیری آن در اندروید است.

..................

 

خبر: لامپ ها و وسایل برقی خانه را بدون سیم کشی تازه هوشمند کنید

استفاده از لامپ ها و لوازم برقی هوشمند که به صورت کنترل از راه دور روشن و خاموش می شوند، در حال افزایش است و اختراع ابزاری تازه تبدیل لوازم برقی عادی به هوشمند را تسهیل کرده است.

ابزاری که به این منظور ابداع شده "Kleverness" نام دارد و در ظاهر شبیه به چراغ های راهنمایی و رانندگی است که در سر چهارراه ها نصب می شوند.

"Kleverness" قادر به خودکارسازی کل سیستم روشنایی یک منزل است و می تواند همه لامپ های موجود در هر خانه را از راه دور کنترل کند.

بدین منظور نیازی به تغییر لامپ ها و یا سیم کشی مفصل نیست.

برای استفاده از "Kleverness" کافیست آن را بر اساس دستورالعمل ارائه شده در منزل نصب کنید.

اجرای این دستورالعمل، جعبه یادشده را به جعبه تقسیم برق لامپ های منزل یا مرکز کنترل و فرماندهی آنها مبدل می کند.

"Kleverness" علاوه بر لامپ ها قادر به کنترل هوشمند دیگر لوازم برقی خانگی با استفاده از گوشی هوشمند است.

بدین منظور باید یک برنامه خاص بر روی گوشی نصب شود تا بتوان میزان مصرف هر وسیله برقی را مشاهده و مدیریت کرد.

از این طریق می توان روشن و خاموش شدن این وسایل برقی را نیز در هر زمان و مکان مدیریت کرد.

"Kleverness" برای دسترسی به لوازم برقی از فرکانس های رادیویی استفاده می کند و نیازی به ارتباطات وای فای و بلوتوث ندارد و برای مدیریت ابزار و محصولات مختلف تا فاصله ۴۵ کیلومتری قابل استفاده است.

همچنین Kleverness از ۵۱۲ وسیله مختلف به طور همزمان پشتیبانی می کند.

بهره مندی از فناوری هوش مصنوعی باعث می شود Kleverness از عادات کاربری افراد مختلف مطلع شده و آنها را به تدریج بیاموزد.

هزینه استفاده از این محصول که در ماه می سال ۲۰۱۸ روانه بازار می شود ۸۷ دلار است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

34592