۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 2 دی

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: روسیه برای توریستها هتل فضایی می سازد!

سازمان فضایی روسیه تصمیم دارد یک هتل ماژولی لوکس جدید برای ایستگاه فضایی بین المللی بسازد و با دریافت هزینه ای ۴۰ تا ۶۰ میلیون دلاری توریست ها را به فضا ببرد.

هدف از ساخت آن اقامت توریست های فضایی برای بازدید از ماهواره است.

جزییات پیشنهاد تجاری "Roscosmos State Corporation" نشان می دهد این ماژول لوکس حاوی چهارخوابگاه است و توریست ها می توانند تا یک ماه در این هتل بمانند.

آنها همچنین می توانند همراه فضانوردان حرفه ای در فضا پیاده روی کنند و به تجهیزات ورزشی، وای فای و تجهیزات شستشو دسترسی خواهند داشت.

این هتل با ۱۵ متر ارتفاع  شبیه ماژول (Science and Power Module NEM-۱) خواهد بود که قرار است تا ۲۰۲۱ میلادی به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شود.

هزینه ساخت این هتل لوکس بین ۲۷۹ تا ۴۴۶ میلیون دلار تخمین زده شده که سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی آن را تامین می کنند.

مسافران نیز می توانند هزینه سفر را  به طور اقساط  پرداخت کنند.

این اقساط دو سال قبل از تاریخ سفر آغاز می شود.

البته این تنها پروژه صنعت توریسم فضایی نیست؛ پیش از این پروژه "Blue Origin" جف بزوس، "Virgin Galactic"ریچارد برانسون نیز برای ارسال توریست به فضا اعلام شده اند.

..................

 

خبر: پهپاد سرنشین دار برای حمل و نقل شهری

یک استارت آپ انگلیسی قصد دارد حمل ونقل هوایی شهری را دگرگون کند و در همین راستا یک پهپاد سرنشین دار برقی را طراحی کرده که سال آتی پروازهای آزمایشی آن انجام می شود.

این پهپاد "Y۶S" نام  گرفته و ظرفیت دو نفر را دارد؛ همچنین حداکثر سرعت آن ۱۱۲ کیلومتر برساعت و حداکثر ارتفاع پرواز آن تا زمین ۴۵۷ متر است.

این طرح اولیه در مارس ۲۰۱۸ رونمایی و پروازهای آزمایشی سرنشین دار آن در سپتامبر انجام می شود.

این پهپاد الکتریکی است و می تواند به طور عمودی از زمین بلند شود و فرود آید.

به گفته مارتین وارنر موسس این شرکت،  Y۶S مسافران را در ۱۲دقیقه از فرودگاه هیترو لندن به Charing Cross می رساند.

وارنر در این باره می گوید: مجموعه ای از آزمایش ها روی این پهپاد انجام و تا پایان ماه مارس یک طرح اولیه ساخته می شود.

در ماه آگوست پروازهای آزمایشی با کمک کیسه های شن انجام می شود تا وزن انسان را شبیه سازی کند.

در ماه سپتامبر نیز پرواز آزمایشی سرنشین دار انجام می شود.

این وسیله نقلیه برای کاربران شخصی است و با یک باتری لیتیومی کار می کند.

با هر بار شارژ هواپیما می تواند ۱۲۸ کیلومتر طی کند.

..................

 

خبر: تبدیل موبایل به ابزار امنیتی با اپلیکیشن جدید اسنودن

ادوارد اسنودن با همکاری بنیاد آزادی رسانه ها و پروژه گاردین، اپلیکیشن جدیدی ارائه کرده که می‌تواند گوشی‌های اندرویدی را به یک ابزار امنیتی تبدیل کند.

این اپلیکیشن"Haven" نام دارد و از سنسورهای داخلی گوشی هوشمند برای ردیابی تغییرات محیط اطراف آن استفاده می‌کند.

به عنوان مثال برای کنترل محیطی که در آن حضور ندارید اپلیکیشن "Haven" می‌تواند صداهای اطراف را ضبط کند، تغییرات نور محیط را تشخیص دهد و یا برداشته شدن و جابجایی موبایل را به شما اطلاع بدهد و حتی می‌تواند موبایل را به یک دوربین امنیتی تبدیل کند.

یکی از توسعه دهندگان اپلیکیشن روش کار این اپلیکشین را اینطور توضیح می‌دهد که فرض کنید لپ تاپ خود را قفل کرده و در اتاق می گذارید و سپس موبایل مجهز به این اپلیکشین را روی آن قرار می دهید؛ اگر کسی در نبود شما در اتاق را باز کرده و قصد نفوذ به لپ تاپ را داشته باشد، حسگر نور موبایل ممکن است متوجه تغییراتی در نور محیط شده و میکروفون صدای باز شدن در (و حتی صحبت کردن هکر) را بشنود.

همچنین احتمال دارد که حسگر شتاب سنج بتواند حرکت هکر را تشخیص داده و حتی دوربین موبایل تصویری نیز از آن فرد بگیرد.

همچنین طراحان این اپلیکیشن اطمینان می‌دهد که هیچ کدام از دیتاهای ثبت شده توسط آن به سرورهای شخص ثالث ارسال نمی شوند و در امنیت کامل به سر خواهند برد.

..................

 

خبر: استفاده از هوش مصنوعی برای انتخاب بهترین عکس!

شرکت گوگل به سرپرستی حسین طالبی مهندس ایرانی خود، نرم افزاری را طراحی کرده که با کمک هوش مصنوعی در حال یادگیری این موضوع است که مردم به دنبال چه عکس‌هایی هستند و سپس می‌تواند بهترین عکس را انتخاب کند.

"سیستم ارزیابی تصویر عصبی" گوگل (NIMA) با استفاده ازهوش مصنوعی، کیفیت تمام عکس‌هایی که شما با تلفن همراه تان به ثبت رسانده‌اید را ارزیابی کرده و سپس کمک می کند تا جذاب ترین آنها را انتخاب کنید.

این سیستم با استفاده از شبکه‌های عصبی پیچشی عمیق کار می کند که یک نوع سیستم محاسباتی است و با تکرار شبکه‌های بیولوژیکی مغز، عکس‌های گرفته شده با موبایل را از نظرعناصر فنی و زیبایی اسکن می‌کند.

این مهندس نرم افزار گوگل در وبلاگ خود نوشت: شبکه پیشنهادی ما نه تنها در امتیازدهی تصاویر با قابلیت "تطبیق با ادراک انسانی" قابل اعتماد است، بلکه برای کارهای متنوعی همچون ویرایش هوشمند عکس، بهینه سازی کیفیت عکس برای افزایش تعامل با کاربر یا به حداقل رساندن اشتباهات بصری وسیله عکس برداری نیز مفید است. 

گوگل امیدوار است تا این سیستم را به عنوان یک اپلیکیشن ارائه دهد تا به سرعت باعث بهبود در ترفندهایی از قبیل روشنایی و کنتراست در عکاسی شود و همچنین نکاتی را ارائه دهد که باعث بهبود در کادربندی و ظرافت زیبایی و جذابیت احساسی تصاویر می‌شوند.

براساس داده‌های حاصل از معیارهای انتخاب عکس خوب توسط داوران در مسابقات عکاسی، این الگوریتم  به عکس‌ها بر اساس عناصر فنی نظیر تاری، هایلایت و استفاده از سایه‌ها نمره می‌دهد.

زمانیکه این سیستم به طور رسمی برای استفاده در موبایل و رایانه ارائه شود، قرار است عکس‌ها را براساس عناصر ذاتی دیگری چون جذابیت، ظرافت زیبایی یا جذابیت‌های حسی رتبه بندی کند؛ در حالت ایده آل، هر عکس با یک تصویر مرجع با موضوع و سبک مشابه مقایسه خواهد شد.

در صورتی که چنین تصویر مرجعی در دسترس نباشد، گوگل از داده‌های آماری استفاده خواهد کرد تا بتواند احتمال ترجیح انسان در انتخاب تصاویر را اندازه گیری کند.

این الگوریتم پس از بررسی تمام فاکتورها به تمام عکس‌ها یک نمره میانگین در بازه 1 تا 10 می‌دهد و ویرایش‌هایی را برای مواردی چون روشنایی و نمایش بهتر ارائه می‌دهد.

گوگل مدعی شده است که امتیازبندی تصاویر توسط این سیستم بسیار نزدیک به انتخاب انسان است و عکس هایی که دارای عناصر فنی مناسب هستند و احساسات را برمی‌انگیزند، بیشترین امتیاز را دریافت می‌کنند.

در نمونه‌های منتشر شده توسط گوگل، به نظر می‌رسید تصاویر غروب آفتاب و آب، نمرات بالاتری از تصاویری گرفتند که تنها تصاویر درخت و مزارع بودند.

در حالی که این سیستم هنوز برای استفاده عموم منتشر نشده است، مهندسان گوگل امیدوارند که به زودی کاربران بتوانند با این اپلیکیشن عکس‌های بهتری را به ثبت برسانند.

..................

 

خبر: ساخت کوچکترین کارت تبریک کریسمس جهان!

محققان انگلیسی کوچکترین کارت تبریک کریسمس جهان را ساختند.

این کارت تبریک آنقدر کوچک است که با میکرون -یک میلیونیوم متر- اندازه گرفته می شود.

عرض این کارت 15 میکرون و طول آن 20 میکرون است که برای تجسم ابعاد این کارت می توان آن را با یک تار موی انسان که پهنایی حدود 50 تا 80 میکرون دارد، مقایسه کرد.

محققان آزمایشگاه ملی فیزیک انگلیس NPL که این کارت را ساخته اند، می گویند با حدود 200 میلیون عدد از این کارت های کوچک می توان سطح یک تمبر پستی را بپوشانند.

روی این کارت کوچک یک آدم برفی خوشحال با پیام تبریک فرارسیدن فصل زمستان "Season's Greetings" حک شده است اما بدون کمک میکروسکوپ نمی توان آن را خواند.

محققان این کارت را از غشاء سیلیکون نیترید با ضخامت حدود 200 نانومتر 0.0002 میلی متر ساختند و با یک لایه پلاتین 10 نانومتری پوشش دادند.

آنها برای برش طرح و حک کردن پیام روی کارت، از یک پرتو یونی متمرکز که جریانی از ذرات شارژ شده سریع السیر را به سطح کارت هدایت می کند، استفاده کردند.

رکورد قبلی کوچکترین کارت تبریک فصلی جهان توسط NPL در سال 2009 ارائه شد، در آن زمان این سازمان یک "نانو آدم برفی" از دانه های قلع که برای کالیبراسیون لنز در میکروسکوپ های الکترونی استفاده می شود، ساختند؛ عرض آن کارت تبریک 10 میکرون (0.01 میلی متر) بود.

نظرات : 0

ثبت نظر

41611