۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 3 دی

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: رباتی که واحد درسی دانشگاهی گذراند!

ربات "بینا 48" (Bina48)، نخستین ربات اندرویدی است که یک واحد درسی دانشگاهی را گذرانده و موضوع انتخابی‌اش، فلسفه عشق بوده است.

"بینا 48" با موفقیت این دوره‌ را در دانشگاه نوتردام در شهر بلونت کالیفرنیا گذراند.

این ربات، پیش از شرکت در یک جلسه نهایی به صورت فردی، با استفاده از "اسکایپ" در بحث‌های کلاسی شرکت می‌کرد.

به عنوان بخشی از این دوره، بینا، به همراه یک دانشجوی دیگر، کنفرانسی در مورد یک موضوع اخلاقی در "آکادمی نظامی ایالات متحده"" (US Military Academy) در شهر وست‌پوینت آمریکا ارائه داد و در بحث میان کلاس و دانشجویان نیز شرکت کرد.

این بحث در مورد استفاده از سلاح‌های مرگبار در برابر سلاح‌های غیرمرگبار با حمایت دانشگاه نوتردام از جنگ غیرمرگبار برگزار شد.

پروفسور "ویلیام بری" (William Barry)، استاد این کلاس گفت: من و دانشجویان دیگر، در مورد تجربه و عشق انسان، بسیار آموختیم و تلاش کردیم احساسات‌مان را برای "بینا 48" شرح دهیم.

"بینا 48" ابداع "دیوید هانسون" (David Hanson)، متخصص رباتیک آمریکایی است که باور دارد موجودات مصنوعی اگر به شکل انسان درآیند، می‌توانند ارتباط بهتری با مردم داشته باشند.

این ربات، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر عاطفی با الهام از زنی به نام "بینا آسپن" (Bina Aspen) که با "مارتین روت‌بلت" (Martine Rothblatt)، کارآفرین فناوری ازدواج کرده است، ساخته شده است.

ربات بینا، ایده‌ها و شخصیت بینا را با ایجاد یک پایگاه داده از خاطرات، باورها و افکار او به همراه اطلاعات به دست آمده از رسانه اجتماعی و وبلاگ‌هایش، بهره می‌برد.

این موضوع به بینا امکان می‌دهد نظراتش را بیان کند و مانند یک شخص واقعی و زنده در مکالمات تعامل داشته باشد.

"بینا 48" از زمان اختراع، موضوع گسترده رسانه‌ای بوده و حساس‌ترین ربات جهان نامیده شده است.

..................

 

خبر: تولید محلول آب گریزکننده منسوجات با فناوری نانو

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید محلول آب گریز کننده منسوجات با فناوری نانو شدند و آن را وارد بازار کردند.

جذب آب در منسوجات همواره یکی از دلایل لک شدن، کثیفی و تسریع تخریب بافت آنها بوده است.

محافظ پارچه که توسط محققان با فناوری نانو تولید شده، سطح پارچه را پوشش داده است و به صورت لایه ای غیر قابل رویت، مانع جذب آب و آلودگی های پایه آبی مانند لک و کثیفی بر پارچه می شود.

این پوشش حاوی نانوذراتی است که به الیاف پارچه متصل می شود و خاصیت آبگریزی را بر روی پارچه ایجاد می کند.

این محصول قابلیت کاربرد در انواع پارچه ها را دارد.

.................

 

خبر: ماموریت هلیکوپتری ناسا روی قمر زحل!

ناسا تصمیم دارد با فرستادن پهپادهای هلیکوپتری هسته‌ای به کاوش "تایتان"، بزرگترین قمر زحل بپردازد.

تنها چیزی که جالب‌تر از ارسال یک پهپاد برای کشف تایتان است، ارسال یک نیروی هسته‌ای برای انجام این کار است.

ماموریت فضاپیمای "پرواز اژدها" برای فرستادن این پهپادهای هلیکوپتری یکی از دو طرح نهایی برای ماموریت‌های اکتشافی رباتیک ناسا است که برای اواسط دهه 2020 برنامه ریزی شده است.

ناسا ماموریت "پرواز اژدها"(Dragonfly) را از میان 12 پیشنهاد که تحت برنامه "افق‌های جدید" (New Horizons) ارائه شده بود، انتخاب کرد.

تایتان بزرگترین قمر زحل است که در فاصله 1.2 میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده است و یک هدف اصلی در جستجو برای زندگی در منظومه شمسی ما است.

این قمر در 25 مارس 1655 توسط کریستین هویگنس هلندی کشف شد.

"پرواز اژدها" ماموریت خود را با چرخیدن دور سطح تیتان شروع می‌کند؛ هنگامی که یک سایت فرود اولیه در تایتان انتخاب شود، "پرواز اژدها" با کمک یک چتر به آنجا فرود خواهد آمد.

"پرواز اژدها" زمان زیادی را بر روی سطح این سیاره خواهد گذراند، در حالی که باتری‌های خود را با مولد ترموالکتریک رادیوایزوتوپی خود شارژ می‌کند؛ پس از شارژ، ساعت‌ها پرواز می‌کند و ده‌ها کیلومتر در هر پرواز می‌پیماید.

فضای چگالی تایتان و گرانش کم آن نسبت به زمین، اجازه می‌دهد چنین ماموریتی امکان‌پذیر باشد.

در طی این پروازها، سایت‌های احتمالی فرود برای کارهای علمی بیشتر شناسایی خواهند شد؛ "پرواز اژدها" به سایت فرود اولیه خود باز خواهد گشت و تنها پس از تایید سلامت و ایمن بودن سایت‌های دیگر به آنها مراجعه خواهد کرد.

"پرواز اژدها" در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جونز هاپکینز (JHAPL) ساخته شده و توسعه یافته است.

وزن طراحی اولیه آن 450 کیلوگرم است که به صورت یک کوادکوپتر دوتایی با 4 مجموعه پره است.

اهداف علمی ماموریت "پرواز اژدها" در زمینه مواد شیمیایی،کشف حیات و بررسی قابلیت سکونت در تایتان است که احتمالا دارای چهار ابزار طیف‌سنج جرمی، طیف‌سنج اشعه گاما، حسگرهای اتمسفری و ژئوفیزیکی و دوربین‌های دیجیتال است.

کاوش تایتان مجموعه‌ای از چالش‌های خطرناک را به دنبال دارد؛ اما همانطور که در سال‌های اخیر شاهد هستیم، ناسا و شرکای آن توانایی مواجهه با این چالش‌ها را دارند.

..................

 

خبر: ساخت نسل جدید تجهیزات الکترونیکی با الهام از حرکت مولکول‌های آب

محققان لابراتوار ملی "Oak Ridge" در آمریکا با استفاده از یک شیوه جدید برای بررسی چسبندگی (viscosity) آب توانستند اطلاعات جدیدی را درباره رفتار مولکول های آب به دست آورند.

در این تحقیقات برای اندازه‌گیری شدت پیوند اتم هیدورژنی که بین دو اتم اکسیژن قرار دارند، از یک تکنیک تصویربرداری با کیفیت با استفاده از پراش ناپایدار اشعه X بهره گرفتند.

این تکنیک امکان مشاهده حرکت مولکولی را به‌طور زنده در اختیار می گذارد.

پیوند هیدروژن یک پدیده مکانیک کوانتومی است که عامل وجود بسیاری از ویژگی‌های آب از جمله چسبندگی آن محسوب می‌شود.

بر اساس این تحقیقات پیوند بین دو اتم اکسیژن در مولکول آب، تصادفی نبوده و کاملا هماهنگ شده است و هنگامی که پیوند بین مولکول‌های آب دچار تزلزل می‌شود، پیوندهای محکم هیدروژنی در یک بازه زمانی محیط را پایدار می‌کنند.

همچنین محققان دریافتند زمانی که لازم است تا یک مولکول بتواند مولکول مجاور خود را تغییر دهد، میزان چسبندگی آب را تعیین می‌کند.

با وجود این که بخش عمده سطح زمین را آب پوشانده است، هنوز در سطح مولکولی اطلاعات دقیقی از رفتار آن در دست نیست.

محققان امیدوارند با استفاده از همین شیوه بتوانند رفتار مولکولی و چسبندگی مایعات یونیزه شده یا نمکی و همچنین سایر محلول‌ها را به دست آورند و زمینه را برای ساخت نسل جدید نیمه‌رساناها، تجهیزات الکترونیکی که از لایه‌های عایق الکتریکی بهره می‌برند، باتری‌های بهتر و مایعات روان کننده موثرتر استفاده کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

..................

 

خبر: طراحی ردیاب تشخیص زودهنگام بیماری ام اس

این ردیاب که توسط محققان ایرانی ساخته شده است، به صورت یک کیت تشخیصی طراحی شده و با استفاده از ترشحات بزاق تا حدود 80 درصد می تواند بیماری ام اس را به موقع تشخیص دهد.

 حسگرهایی در این ردیاب بومی تعبیه شده است که می تواند در مراحل اولیه ابتلا به بیماری ام اس، این بیماری را تشخیص داده و از این طریق پزشکان می توانند خدمات مناسب را به بیماران ارائه دهند.

طراحی و ساخت این کیت با حمایت مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است و پیش بینی می شود که تا پایان سال آینده وارد بازار شود.

در حال حاضر بیماری ام اس درمان موثری ندارد اما اگر در مراحل اولیه ابتلا، بیماری تشخیص داده شود، می توان خدمات پیشگیرانه ای را برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ارائه داد.

از طریق نمونه بزاقی، تشخیص زودهنگام این بیماری امکان پذیر است و به همین دلیل به صورت وسیع می توان آن را انجام داد و شاید در آینده بیماری های دیگری را نیز بتوان از این طریق تشخیص داد.

نظرات : 0

ثبت نظر

55442