۱۴۰۳ یکشنبه ۱۵ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 10 دی

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

خبر: رویدادهای آسمانی در سال 2018 

سال جدید میلادی پر است از رویدادهای مختلف آسمانی که حسن مطلع آن ابرماه "supermoon" است که امشب اتفاق می‌افتد. 

پیش‌بینی شده است که سال 2018 شاهد وقوع مجموعه‌ای از رویدادهای آسمانی شامل دو ماه‌گرفتگی کامل، دو ابرماه، پنج بارش شهابی و پنج نمایش سیاره نورانی باشیم. 

سال جدید میلادی با نخستین ماه آبی که در روز سال نو به صورت یک ابرماه دیده می‌شود، آغاز خواهد شد. 

در اول ژانویه، ماه به بخشی از مدار بیضوی خود به نام "پریگی" می‌رسد؛ ماه در این موقعیت در نزدیک‌ترین نقطه به زمین قرار می‌گیرد و آن را بزرگتر و روشن‌تر می‌بینیم.

گذشته از نخستین ابرماه 2018، ناسا اعلام کرد که یک ابرماه دیگر در 31 ژانویه اتفاق خواهد افتاد؛ ابرماه دوم و آخر نیز دومین ماه آبی است، اما رنگ قرمز خواهد داشت چرا که در همان روز خسوف کامل رخ می‌دهد.

در طی ماه گرفتگی، سایه زمین، ماه را به رنگ قرمز درمی‌آورد که منجر به یک ماه خونی می‌شود.

بهترین وضعیت برای مشاهده ابرماه دوم، از کشورهای واقع بین غرب آمریکای شمالی تا شرق آسیا است؛ ماه گرفتگی کامل دوم در روز 27 ژوئیه اتفاق می‌افتد.

بر اساس گفته‌های ناسا، در مجموع 6 بارش شهابی خواهیم داشت که نخستین آنها موسوم به "کوادرانتید" (Quadrantid) است که در اوایل صبح روز 3 یا 4 ژانویه اتفاق می‌افتد.

بارش شهابی "اتا آکوارید"(Eta Aquarid) در روزهای 6 یا 7 ماه مه، بارش شهابی "پرسید"(Perseid) در شب 12 تا 13 آگوست، بارش شهابی "اوریونید"(Orionid) در شب 21 تا 22 اکتبر و بارش شهابی "لئونید"(Leonid) از 17 تا 18 نوامبر به وقوع خواهد پیوست.

بارش شهابی "پرسید" بیشترین شمار شهاب را با حداکثر 60 شهاب در هر ساعت در طول اوج بارش به ارمغان می‌آورد.

ماه فوریه برای نخستین‌ بار از سال 1999 بدون ماه خواهد بود، اما در تاریخ 16 فوریه سیاره ناهید (ونوس) خود را می‌نمایاند.

تمام پنج سیاره روشن که شامل "عطارد"، "ناهید"، "مریخ"، "مشتری" و "زحل" هستند، در تاریخ 18 مارس درست قبل از طلوع خورشید در آسمان جنوبی ظاهر می‌شوند.

 در تاریخ 9 مه چهره "مشتری" به روشن‌ترین میزان از زمین می‌رسد؛ بیننده‌ها با استفاده از دوربین‌های دوچشمی می‌توانند چهار تا از بزرگترین قمرهای آن را ببینند در حالیکه با یک تلسکوپ می‌توان نوارهای ابر آن را مشاهده کرد.

زحل نیز ماه بعد در تاریخ 27 ژوئن نمایان می‌شود که حلقه‌های آن از طریق تلسکوپ قابل مشاهده است.

4 سیاره نورانی به غیر از "مریخ" در همان زمان در شب 27 ژوئیه دیده خواهند شد.

انتظار می‌رود "زحل" در امتداد یک خط گرفتگی در شرق قرار گیرد و با "مریخ" که در درخشانترین حالت خود در غرب است، جابه‌جا شود.

..................

 

خبر: درمان استرس حاد با پخش صدای امواج مغز برای بیماران

محققان می گویند روش تازه ای برای درمان بیماری روانی اختلال استرسی پس از ضایعه روانی یا "پی تی اس دی" ابداع کرده اند که بیماران با گوش دادن به صدای امواج مغز خود آرام می شوند.

بر اساس تحقیقی که به تازگی در مرکز پزشکی "ویک فارست" در آمریکا صورت گرفته، می توان تبعات این اختلال را با روش مذکور کمتر کرد.

این بیماری پس از مشاهده، تجربه مستقیم یا شنیدن یک عامل استرس‌زا و آسیب‌زای شدید روی می‌دهد که می‌تواند به مرگ واقعی یا تهدید به مرگ یا وقوع یک سانحه جدی منجر شود.

بیمار نسبت به این تجربه‌ها احساس ترس و درماندگی کرده، اغلب رفتارهای آشفته و حاکی از بی‌قراری بروز می‌دهد و مدام تلاش می‌کند از یادآوری رویداد و سانحه اجتناب کند.

برای قابل شنیده شدن امواج مغزی، از دستگاهی موسوم به "HIRREM" استفاده شده که قادر به درک سیگنال های الکتریکی مغز در ذهن بیمار با استفاده از حسگرهای نصب شده بر سطح سر است.

در ادامه این سیگنال ها به یک رایانه منتقل شده و با استفاده از الگوریتم هایی خاص به فرکانس های شنیداری قابل درک برای گوش مبدل می شود.

سپس این فرکانس ها به طور آنی و لحظه به لحظه برای بیماران پخش می شوند و آنها می توانند از این طریق آرامش خود را به دست آورند.

به گفته محققان، آزمایش این روش بر روی ۱۸ نفر که از ۲۵ سال پیش به این بیماری مبتلا بوده اند و به مدت ۱۲ روز، باعث کاهش علائم بیماری در آنها شده است.

.................

 

خبر: پیوستن شیائومی به سازندگان اسپیکرهای هوشمند

شرکت چینی شیائومی نیز با رونمایی از اسپیکر هوشمند جدید خود، رسما پیوستن خود به جمع تولیدکنندگان این گجت خانگی را اعلام کرد.

این برند چینی همانطور که در صنعت تولید ساعت و دستبندهای هوشمند با ارائه کیفیت مطلوب و قیمت مناسب بسیاری از رقبای خود را کنار زد، در حال حاضر می خواهد در تولید و فروش این اسپیکرهای هوشمند نیز با آنها به رقابت تنگاتنگی بپردازد.

نام اسپیکر هوشمند شیائومی "Yeelight " است و به دستیار صوتی هوشمند آمازون یعنی الکسا مجهز است.

"Yeelight " در قسمت بالایی خود از دکمه‌های کنترل صدا و یک LED آبی رنگ بهره می‌برد.

از دیگر ویژگی‌های این اسپیکر می توان به پردازنده چهارهسته‌ای Cortex-A۵۳ ، ۲۵۶ مگابایت رم، وای‌فای دو بانده ۴ و ۵ گیگاهرتزی و قابلیت اتصال از طریق بلوتوث آن اشاره کرد.

این اسپیکر هوشمند دارای ۲۵۶ مگابایت حافظه داخلی و یک میکروفن با قابلیت دریافت ۳۶۰ درجه صدا تا برد پنج متر نیز است.

"Yeelight" همچنین از فناوری سیستم هوش مصنوعی دوگانه ای بهره‌مند است که بدین وسیله می‌تواند با دیگر محصولات شیائومی ارتباط برقرار کند.

به نظر می رسد به طور کلی شیائومی در طراحی اسپیکرهای هوشمند خود، از همتای آمازونی آن یعنی اسپیکر اکو دات که از پرفروش‌ترین‌های تکنولوژی در سال ۲۰۱۷ شناخته شده است، الهامات فراوانی گرفته است.

طبق اعلام خود این شرکت، فروش این محصول از تاریخ ۳۱ ژانویه و با قیمت ۳۰ دلار آغاز خواهد شد.

..................

 

خبر: خشک کن سریع دستکش و چکمه تولید شد

یکی از جنبه های آزاردهنده فعالیت در سرمای زمستان و شرایط برفی، خیس شدن و یخ کردن دستان و پاها به علت آسیب پذیری چکمه ها و دستکش هاست.

اما اکنون برای حل این مشکل دستگاه منحصر به فردی توسط شرکت درای گای ابداع شده است.

این دستگاه که "فورس درای دی ایکس" نام دارد، می تواند به طور همزمان چکمه و دستکش های شما را با سرعت بالایی خشک کرده و آماده استفاده مجدد کند.

دستگاه یادشده، چهار ستون دارد که می توان از آنها برای آویزان کردن چکمه ها، دستکش ها، کفش ها و غیره به طور همزمان استفاده کرد.

پس از آویزان کردن این وسایل باد گرم از داخل محفظه های تعبیه شده بر روی این ستون ها و همین طور ستون مرکزی دستگاه دمیده شده و سرعت خشک شدن وسایل مختلف را افزایش می دهد.

این دستگاه مجهز به زمان سنج نیز هست و با استفاده از آن می توان زمان فعالیت دستگاه را نیز قبل از خاموش شدن تنظیم و مشخص کرد.

با استفاده از یک دکمه دیگر میتوان میزان گرمای هوای دمیده شده را نیز تغییر داد.

"فورس درای دی ایکس" با استفاده از قابلیت های خاص خود می تواند علاوه بر خشک کردن چکمه و دستکش بوهای ناشی از وجود باکتری هایی که در عرق بدن انسان یافت میشوند را نیز از بین ببرد تا چکمه و دستکش خوشبو شوند.

قیمت این محصول ۸۰ دلار است.

..................

 

خبر: برنامه‌ریزی بلک‌بری برای نسل جدید همراه‌های اندرویدی

تلفن ‌همراه هوشمند بلک‌بری Motion به ‌عنوان نخستین تلفن همراه هوشمند مقاوم در برابر آب این شرکت، پس از ماه‌ها تأخیر از زمان وعده داده شده، بالاخره روانه بازار کانادا شد.

هر چند مقاومت در برابر آب، امروز یکی از ویژگی‌های متمایزکننده گوشی‌هاست که برخی برندها به آن می‌بالند، اما این دستگاه -در کنار ضدآب بودن و نیز مقاومت در برابر گرد و خاک محیط- در زمینه انرژی نیز متمایز است.

باتری این دستگاه، 4000 آمپرساعتی است که با یک‌بار شارژ، می‌تواند بیش از یک روز کامل دوام بیاورد.

از دیگر مشخصات این دستگاه می‌توان به بهره‌مندی از پردازنده هشت هسته‌ای اسنپ دراگون 625 و رم 4 گیگابایتی اشاره نمود.

همچنین حافظه داخلی این دستگاه، 32 گیگابایت است که قابل ارتقاء تا 2 ترابایت نیز خواهد بود.

قیمت در نظر گرفته‌ شده برای گوشی بلک‌بری Motion برابر با 600 دلار کانادا و معادل 465 دلار آمریکا خواهد بود که از نظر کارشناسان بازار، قیمتی معقول است، ضمن اینکه فروش آن نیز هم‌ اکنون و به‌صورت آنلاین آغاز شده است.

با این‌ حال و طبق اعلام شرکت، این دستگاه هوشمند صرفاً در بازار کانادا عرضه‌ شده است و طبق اعلام کارشناسان، عدم تمایل بلک‌بری برای به حاشیه راندن بلک‌بری کی وان از علل اصلی این تصمیم به نظر می‌رسد.

وجود تلفن‌های همراه هوشمندی نظیر کی‌وان و Motion برای بلک‌بری -به‌عنوان شرکت خوش‌نامی که پس از مدت‌ها به بازار بازگشته است- بسیار مهم بوده و بازخوردهای مثبت فراوانی را در پی خواهد داشت.

این محصول در احیاء نام این برند، گامی مؤثر تلقی خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

23864