۱۴۰۳ یکشنبه ۱۵ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 22 آوریل 2018) در جهان فناوری نوین است:

 

آژانس فضایی اروپا رعد و برق را از ایستگاه فضایی رصد می‌کند 

فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زودی رعد و برق را از طریق "رصدگر طوفان" آژانس فضایی اروپا(ESA) رصد خواهند کرد.

در تاریخ 13 آوریل یک بازوی رباتیک 16 متری این ابزار 314 کیلوگرمی را روی ماژول آزمایشگاه لومبوس اروپا نصب کرد که به بررسی گسترده رعد و برق‌ها کمک می‌کند.

این ابزار که به عنوان نظارت تعاملات اتمسفر-فضا (ASIM) شناخته می‌شود، دارای دوربین‌های مادون قرمز و ماوراء بنفش و ردیاب‌های اشعه ایکس و اشعه گاما است.

کار این ابزار این است که به طور مستقیم از ارتفاع 408 کیلومتری ایستگاه فضایی، جایی که دو سال روی تخلیه الکتریکی تولید برق توسط رعد و برق در اتمسفر فوقانی، از استراتوسفر و مئوسفر تا یونوسفر مطالعه شده است، رعد و برق‌ها را رصد کند.

این کار دانشمندان را به درک جدیدی از اتفاقات درونی رعد و برق و پدیده‌های مشابه می‌رساند.

.................

 

 

جلوگیری از عفونت‌های ایمپلنت با گرافن 

محققان دانشگاه فناوری "چالمرز" سوئد ورقه‌های گرافنی تولید کردند که نه تنها عفونت حاصل از ایمپلنت‌ها را از بین می‌برند، بلکه به سلول‌های انسان نیز آسیبی نمی‌رسانند.

گرافن از یک لایه با ضخامت یک اتم متشکل از اتم‌های بهم پیوسته کربن ساخته شده است.

دانشمندان سوئدی، با استفاده از یک تکنیک شناخته شده به عنوان "گواهی بخار شیمیایی پیشرفته پلاسما"(PECVD)، مقادیر میکروسکوپی غلیظی از مواد را بر روی یک بستر افقی پوشش دادند.

طی آزمایشات، هرکدام از باکتری‌هایی که با این سنباده‌های گرافنی تماس برقرار کردند، توسط آنها از بین رفتند.

این پوشش دارای یک مزیت مضاعف است؛ ساختار گرافن می‌تواند به استقرار ساختار ارتباطی کاربردی بین استخوان و ایمپلنت مصنوعی کمک کند.

به گفته یکی از محققان دانشگاه فناوری "چالمرز"، گرافن پتانسیل بالایی برای کاربرد در برنامه‌های پزشکی و بهداشتی دارد و به راحتی تجزیه نمی‌شود و ایمن است.

.................

 

 

الگوریتمی که موسیقی افکار فرد را پیش بینی می کند 

محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا موفق شدند با کمک الگوریتم یادگیری عمیق، فعالیت مغزی یک پیانیست را بررسی و با صحت ۵۰ درصد، نوت های موسیقی را در افکار او پیش بینی کنند.

برای این منظور محققان فعالیت مغزی او هنگام پخش موسیقی با یک کیبورد الکترونیک را ثبت کردند.

به این ترتیب توانستند الگوهای مغزی و نوت ها را با یکدیگر همخوان کنند؛ سپس این آزمایش را تکرار کردند اما این بار صوت کیبورد را خاموش کردند و از موسیقیدان خواستند تا نوت های نواخته شده را تصور کند.

محققان با این آزمایش توانستند الگوریتم پیش بینی موسیقی خود را بسازند.

.................

 

 

همکاری صنعت و دانشگاه برای ساخت ربات‌های سرآشپز 

شرکت ژاپنی سونی با همکاری دانشگاه "کارنگی ملون" قصد دارد با توسعه هوش مصنوعی ربات‌هایی بسازد که همه مراحل آشپزی از پخت تا تحویل را انجام دهند.

آنها توافق نامه‌ای را امضا کرده‌اند که دو همکاری در تحقیقات هوش مصنوعی و رباتیک را که بر آماده‌سازی غذا، پخت و پز و تحویل تمرکز می‌کنند، فراهم می‌کند.

کار آنها ابتدا با تقویت ربات‌های دستکاری شده شروع می‌شود و در نهایت ربات‌هایی را می‌سازند که مخصوص پخت انواع خاصی از غذاها با قابلیت کار در فضاهای محدود آشپزخانه‌ها هستند.

سونی همچنین با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تحقیقاتی این دانشگاه و راه‌اندازی استارتاپ‌ها از این دانشگاه حمایت خواهد کرد.

به گفته سونی، مهارت‌های مورد نیاز برای ربات‌های آشپز می‌تواند به مجموعه‌ای از وظایف تبدیل شود.

اگر یک ماشین بتواند در آماده‌سازی میز غذای تایلندی موفقیت‌آمیز عمل کند، احتمالا دارای استعداد برای بکارگیری در پزشکی، کارخانه‌ها و عملیات‌های نجات نیز هست.

.................

 

 

ابداع روشی برای خم کردن الماس 

دانشمندان، روشی ابداع کرده‌اند که به وسیله آن می‌توان به الماس قابلیت کشسانی بخشید و آن را مانند لاستیک خم کرد.

اگرچه این کشف غیرمنتظره در مقیاس بسیار کوچک صورت گرفته، اما ممکن است بتواند راه را برای ایجاد ابزاری که از مواد فوق‌العاده قوی و الماس انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند، هموار کند.

در این بررسی، گروهی از پژوهشگران دریافتند که می‌توان سوزن‌های باریک ساخته‌شده از الماس را که طول آنها تنها چند میکرومتر است، تا 9 درصد خم کرد و سپس به شکل ابتدایی بازگرداند.

پژوهشگران، برای ساخت سوزن‌ها، از فرآیند رسوب شیمیایی بخار استفاده کردند؛ سپس، با استفاده از یک الماس برای ایجاد فشار، سوزن‌ها را در زیر میکروسکوپ الکترونی، شکل دادند.

برای تعیین میزان فشاری که سوزن‌ها تحمل می‌کنند، آزمایش‌ها و شبیه‌سازی‌های زیادی صورت گرفت؛ پژوهشگران، برای ترسیم این تغییر شکل، یک مدل رایانه‌ای هم ابداع کردند.

با وجود این که قابلیت کشسانی سوزن‌ها تا 9 درصد است، در هر حال، این قابلیت، به ساختار الماس هم بستگی دارد.

.................

 

 

مایکروسافت ترنسلیتور امکان ترجمه‌ آفلاین را فراهم می‌کند 

مایکروسافت در راستای افزایش کارایی اپلیکیشن مترجم خود، قصد دارد امکان ترجمه‌ آفلاین را به آن اضافه کند.

با این ویژگی کاربران می‌توانند به‌واسطه‌ هوش‌ مصنوعی، در زمان‌هایی که دسترسی به اینترنت ندارند نیز متون مورد نظر را ترجمه کنند و از محتوای آن آگاهی یابند.

فعلا این ویژگی در دسترس دستگاه‌های آی‌او‌اس، اندروید و آمازون فایر قرار خواهد گرفت؛ همچنین دستگاه‌هایی که دارای چیپ جداگانه‌ای برای هوش مصنوعی هستند، برای این اپلیکیشن یک مزیت برشمرده می‌شوند و دقت و سرعت ترجمه‌ را افزایش خواهند داد.

تیم سازنده‌ اپلیکیشن مترجم این شرکت با به‌کارگیری الگوریتمی نوین، این امکان را برای دستگاه‌هایی که دارای تراشه‌ مخصوصِ هوش مصنوعی نیستند نیز در دسترس قرار داده است.

در حال حاضر این به‌روزرسانی تنها به زبان‌های عربی، چینی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای، پرتغالی، روسی، اسپانیایی و تائی خلاصه می‌شود؛ اما به‌زودی زبان‌های جدیدی به این فهرست اضافه خواهد شد.

در کنار بسته‌های زبانی معرفی‌شده، مایکروسافت اعلام کرد که از این پس توسعه‌دهندگان می‌توانند از ویژگی‌های افلاین اپلیکیشن مترجم این شرکت، برای اپلیکیشن‌های خود بهره بگیرند.

.................

 

 

رایانه‌ها از انسان پیشی گرفتند 

دانشمندان دو ربات طراحی کرده‌اند که توانایی انجام حرکات پیچیده و مهارت لازم برای ساخت یک صندلی در کمتر از ۲۰ دقیقه را دارند.

ربات مونتاژ IKEA که در دانشگاه فناوری Nanyang در سنگاپور طراحی شده دارای دوربین‌های سه‌بعدی و سنسورهای نیرو در کنار بازوهای قدرتمند برای مونتاژ صندلی است.

در ابتدا ربات‌ها تصاویری را برای درست کردن هر یک از اجزای صندلی ثبت کرده و سپس یک الگوریتم پیچیده برای برنامه‌ریزی حرکات مورد نیاز ارائه می‌شود.

در نهایت بازوهای ربات قطعات را به هم متصل کرده و تمامی موارد توسط سنسورها هدایت شده تا نیروی لازم برای ایمنی هر قطعه تعیین شود.

اگرچه ربات‌ها کاملا مستقل نیستند، اما  محققان پیش‌بینی می‌کنند با پیشرفت هوش مصنوعی ربات‌های مونتاژ  نیز کارایی لازم برای ساخت مبلمان را داشته باشند.

نظرات : 0

ثبت نظر

93896