۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد.

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 29 آوریل 2018) در جهان فناوری نوین است:

کشف سیارک‌های بالقوه خطرناک در منظومه شمسی

ناسا ویدئوی جدیدی منتشر کرده است که مکان‌ها و حرکات 29 هزار و 375 سیارک و دنباله‌دار را نشان می‌دهد؛ این اجرام توسط "کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع نزدیک زمین"(NEOWISE)کشف شده‌ است.

این تلسکوپ 10 سیارک بالقوه خطرناک نزدیک زمین را شناسایی کرد؛ کاوشگر نئووایز، در 14 دسامبر 2009 به فضا فرستاده شد و ماموریت او کشف ستاره‌های دور، کهکشان‌ها، دنباله دارها و سیارک‌ها بود.

کاوشگر نئووایز، تعدادی از اجرام خطرناک را کشف کرده که به طور کل به عنوان "سیارک‌های بالقوه خطرناک" (PHAs) طبقه بندی می‌شوند.

این کاوشگر، در چهارمین سال ماموریتش، بیش از 2.5 میلیون تصویر مادون قرمز را ثبت کرد، که این تصاویر منجر به کشف اجرام آسمانی بی‌شماری از منظومه شمسی، از جمله "سیارک‌ بالقوه خطرناک 10"(10PHA) شد.

تصاویر مشاهدات چهارساله این کاوشگر از طریق وبسایتی که دارای آرشیو ماموریت‌های ناسا است، اکنون در دسترس عموم قرار دارد؛ این مشاهدات شامل بیش از 10.3 میلیون مجموعه تصویر و یک پایگاه داده با بیش از 76 میلیارد اطلاعات است.

داده‌های کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع نزدیک زمین در ویدئوی جدید ناسا، مکان و حرکات بسیاری از سیارک‌ها و دنباله دارهای کشف شده را نیز نشان می‌دهد.

"پچی" که استخوان شکسته را ترمیم می کند

دانشمندان سوئدی، نوعی "پچ" ابداع کرده‌اند که به دلیل چسبناک بودن، تاثیر فراوانی در ترمیم استخوان‌های شکسته دارد.

این پچ سازگار با محیط زیست، برای چسبیدن به استخوان مرطوب طراحی شده و کاربرد آن، حدود پنج دقیقه طول می‌کشد.

ابتدا، این ماده پرکننده اسیدی، مستقیما در استخوان به کار می‌رود و سطح آن را دچار خوردگی می‌کند تا استخوان در معرض فیبرهای کلاژن قرار گیرد.

در مرحله بعد، یک ماده چسبنده به کار برده می‌شود که به فیبرهایی که در معرض کلاژن هستند، متصل می‌شود.

درنهایت، در فرآیندی موسوم به اتصال "thiol-ene"، این ماده با قرار گرفتن در معرض نور LED، سفت می‌شود؛ این فرآیند، به پر کردن حفره دندان توسط دندانپزشکان، شباهت دارد.

این فناوری، برای درمان‌های بالینی آماده است و قرار است توسط استارتاپ "Biomedica Bondin" به بازار عرضه شود.

ابداع کاغذی که نوشته را دیجیتالی می‌کند

محققان دانشگاه "کارنگی ملون" کاغذی ابداع کرده‌اند که به لمس حساس است و چیزی که روی آن نوشته می‌شود را به شکل دیجیتالی ارائه می‌دهد.

این کاغذ به شکل کاغذ معمولی است، اما مواد رسانا در پشت آن تعبیه شده است.

محققان در حالی که به دنبال بهترین مواد رسانا برای اضافه کردن به کاغذ بودند، می‌خواستند از این که مواد به کار رفته، ارزان‌ترین حالت ممکن هم باشد، مطمئن شوند تا به راحتی بتوان این محصول را به تولید انبوه رساند.

بسیاری از مواد با توجه به گران‌قیمت بودن، عدم مقیاس‌پذیری و تعامل ضعیف با کاغذ حذف شدند، اما محققان دو مورد مناسب را انتخاب کردند؛ یک ورق پلاستیکی حاوی کربن که می‌تواند به کاغذ بچسبد و یک رنگ حاوی کربن که می‌تواند روی سطح کاغذ اسپری شود.

هنگامی که یک صفحه حسگر به ورق کاغذ با یکی از پوشش‌های رسانا متصل شده باشد، امکان حس کردن هر لمسی نظیر لمس انگشت، یک خودکار یا قلم الکترونیکی را فراهم می‌کند.

محققان در آزمایش این کاغذ، برای دیجیتالی کردن یادداشت‌ها، بهبود بازی‌های تخته‌ای، درجه بندی آزمون در زمان واقعی و حتی اشتراک‌گذاری مقالات در یک روزنامه چاپ شده در اینترنت استفاده کردند.

رنگی که دیوارهای خانه را هوشمند می کند

محققان دانشگاه "کارنگی ملون" با کمک رنگ رسانا می توانند دیوارهای یک خانه را هوشمند کنند؛ این رنگ به دیوارها قابلیت ردیابی حرکات کاربر را می دهد.

این محققان سعی کردند به دیوارها قابلیت دهند تا لمس انسان را حس کند، حرکات او را دریابد و استفاده از دستگاه های الکترونیکی در فضای موردنظر را رصد کند.

برای این منظور آنها چسب مخصوص نقاشی را به صورت چهارخانه روی تمام دیوار چسباندند؛ سپس دو لایه از رنگ رسانا روی آن زدند تا شبکه ای الماس مانند از الکترودها در سطح دیوار به وجود آید.

سپس چسب ها را از دیوار کندند و الکترودها همچنان به یکدیگر متصل ماندند و در نهایت دیوار را با لایه ای از رنگ لاتکس برای محافظت و زیبایی پوشاندند؛ روی آن نیز یک صفحه حسگر معمول نصب کردند؛ آزمایش ها نشان داد این شبکه الماس مانند الگوی الکترود عملکرد موثری دارد.

به دو شیوه می توان از این دیوار استفاده کرد؛ نخست به عنوان یک صفحه لمسی. در این وضعیت هر زمان کسی دیوار را لمس کند، انگشتان و دست او متوجه حوزه الکترواستاتیک دیوار می شود. بنابراین می توان از آن به عنوان کلید چراغ های اتاق یا کنترل ترموستات استفاده کرد.

همچنین اگر کاربر به دیوار نزدیک باشد، این سیستم می تواند حرکات آنها را درک کند.

مورد استفاده دیگر یک حسگر الکترومغناطیس بزرگ است؛ در این شیوه دیوار به عنوان یک آنتن بزرگ عمل می کند که سروصدای الکترومغناطیس را از دستگاه های الکترونیکی روشن در اتاق جمع آوری می کند.

.................

خانه جدیدی که 48 ساعته ساخته می شود!

معماران ایتالیایی با استفاده از یک چاپگر سه بعدی بتن، موفق شدند ظرف 48 ساعت یک خانه 100 متری بسازند.

دیوارهای ملاتی سریع خشک شونده این ساختمان تنها در عرض 24 ساعت ساخته می شوند که این زمان به اندازه قابل توجهی کمتر از چهار هفته زمانی است که دیوارهای معمولی بتنی برای خشک شدن به آن نیاز دارند.

این خانه متشکل از 35 قطعه است که هر کدام در عرض 60 تا 90 دقیقه چاپ شدند و به این ترتیب کل این خانه تنها در عرض 48 ساعت چاپ شد.

این ساختمان یک طبقه با 100 متر مربع زیربنا، دارای دیوارهای منحنی، اتاق نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه و حمام است.

محققان با اشاره به اینکه این خانه را می توان در هر مکان و حتی در کره ماه نیز ساخت گفتند، روزی از چاپ این خانه می توان برای ایجاد یک محله در ماه و سکنی دادن به ساکنان آن استفاده کرد.

هوش مصنوعی برنامه نویسی را یاد گرفت

کدنویسی و برنامه نویسی برای تولید انواع نرم افزار کار ساده ای نیست، اما ارتش آمریکا از ابداع هوش مصنوعی خاصی برای کدنویسی نرم افزارهای جدید خبر داده است.

"BAYOU" نام ابزار هوش مصنوعی جدیدی است که مانند یک موتور جستجوی کدنویسی عمل می کند؛ این ابزار ابتدا از شما می پرسد که قصد نگارش چه نوع برنامه و نرم افزاری را دارید.

بدین منظور کاربر تنها باید چند کلیدواژه را وارد کند و سپس BAYOU کدهای جاوایی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانند نرم افزار مورد نیازتان را در اختیارتان قرار دهند.

BAYOU برای نرم افزار نویسی کدهای منبع ۱۵۰۰ برنامه اندرویدی را بررسی و تجزیه و تحلیل می کند که متشکل از ۱۰۰ میلیون خط کدنویسی جاوا است؛ سپس هوش مصنوعی BAYOU این کدها را به طور منطقی و مناسب در کنار یکدیگر قرار می دهد.

خواندن ایمیل‌ها روی پوست دست با گجت جدید

فیس بوک یک دستگاه جدید ساخته که به کاربران اجازه می دهد ایمیل ها و پیام های متنی را روی پوست خود بخوانند.

این دستگاه که دور ساعد دست بسته می شود، با استفاده از حسگرهای لمسی امواج را به شکل الگوهای خاصی منتقل می کند؛ این الگوها شبیه ضربه هایی آرام به پوست است که نشان دهنده علائمی از زبان گفتاری یا نوشتاری است.

دانشمندان در آزمایشی نحوه استفاده از دستگاه را نمایش دادند؛ کاربران ارتعاشات خفیفی را روی ساعد خود احساس می کنند که به صورت "واج" (کوچکترین واحد زبان گفتاری) رمزگذاری شده است.

این گجت دارای دو نمایشگر است که هرکدام ۸ ردیاب دارند؛ ارتعاشات به صورت امواج ۲۰ هرتزی به دست وارد می شوند و ۱۳۳ میلی ثانیه طول می کشند.

سازندگان این دستگاه معتقدند این فناوری از اعتیاد به موبایل می کاهد و حتی به افراد نابینا و ناشنوا کمک می کند تا با محیط و اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند.