۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

«فناوری» گل ایران را ربود!

اوج بکارگیری فناوری های پیشرفته حتی در داوری بازی فوتبال نیز آثار خود را به گونه ای نشان می دهد که تماشاچیان متحیر از نتایج آن می مانند.

در همین بازی اخیر که میان تیم های فوتبال ایران و اسپانیا برگزار و به پربیننده ترین بازی سال در اسپانیا تبدیل شد و کامنت ها و نظرات جهانی بسیار زیبنده ای از بازی غیرتمند بازیکنان نام آور تیم ایران درفضای مجازی به ارمغان آورد، شاهد تجلی این فناوری ها بودیم.

تکنولوژی مورد اشاره که یکی از چندین پروژه فناورانه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است این بار به کمک داوری آمد.

کمک داور مجازی که با فناوری ویدیویی، داور اصلی مسابقات را در تصمیم گیری نهایی یاری می رساند.

این فناوری، گل ایران را ربود و در حالی که بازیکنان غیورمان در یکی از بهترین و مهیج ترین دیدارهای خودشان مقابل تیم اسپانیا خوش درخشیدند و گلی به ثبت رساندند، این گل توسط فناوری VAR مردود اعلام شد.

به طوری که رسانه هایی همچون روزنامه دیلی میل نیز در گزارشی بر این موضوع صحه گذاشتند.

برای نخستین‌بار در تاریخ جام جهانی از سیستم فناوری بازبینی تصاویر (VAR) در روسیه استفاده شد.

رسانه ها در گزارش های خود درباره این فناوری آوردند که VAR می‌تواند کار را برای داوران راحت کند. با بهره گیری از این فناوری همه چیز عوض شده است. هنوز اشتباه‌های جزئی وجود دارد اما با گذشت زمان این اشتباه‌ها نیز دیگر دیده نخواهد شد.

بیش از این که این رقابت‌ها جام پنالتی‌ها باشد، جام VAR است. این نکات نشان از قدرت فناوری ها در عرصه هایی همچون ورزش دارد.

بر اساس گزارش فیفا، تیم VAR از اتاق متمرکز عملیات ویدیویی مستقر در مرکز پخش بین‌المللی در مسکو از داوران پشتیبانی می‌کند.

اعضای این تیم از یک کمک داور ویدیویی، ۳ دستیار و ۴ متصدی پخش تشکیل شده اند که از تصاویر ۳۳ دوربین پوشش‌دهنده‌ بازی و همچنین از امکان دسترسی اختصاصی به دو دوربین مخصوص آفساید بهره‌مند هستند.

علاوه بر این به‌منظور شفافیت بیش از پیش، دو دوربین بر عملکرد خود داوران نظارت می کنند؛ در نتیجه روند تصمیم‌گیری آن‌ها عمومی است.

از سیستم VAR می توان در چهار حالت استفاده کرد: تشخیص رد شدن کامل توپ از خط دروازه، تشخیص ضربه پنالتی، دادن کارت قرمز و شناسایی بازیکن خطا کار.

در هر حال با توسعه فناوری ها با کاهش قابل توجه اشتباهات انسانی و افزایش ضریب اطمینان در بسیاری امور همچون داوری در مسابقات فوتبال رو به رو هستیم.

 

محمد فواد رحمان سرشت

مدیر مسئول شبکه خبری ICTPRESS 

منبع: روزنامه ثروت

نظرات : 0

ثبت نظر

39223