۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 24 ژوئن 2018) در جهان فناوری نوین است:

 

شیائومی از گیمبال Mijia رونمایی کرد 

هفته گذشته شیائومی از گیمبال جدیدی برای گوشی‌های هوشمند رونمایی کرده است که تحت برند Mijia تولید شده و علاوه بر دارا بودن ویژگی‌های جذاب، از قیمت مقرون‌ به ‌صرفه‌ای نیز  بهره می‌برد.

این وسیله قادر به تطبیق با گوشی‌هایی به ضخامت ۸۶ میلی‌متر و وزن ۲۰۰ گرمی است و به‌ راحتی دستگاه‌هایی مثل هواوی پی ۲۰ پرو و گوگل پیکسل ایکس ال ۲ را تحت پوشش قرار می‌دهد.

کاریران این گیمبال می‌توانند با استفاده از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری آن، گوشی هوشمند خود را به هنگام اتصال شارژ کنند.

طبق گفته‌ شیائومی، در صورت استفاده نکردن از باتری این گیمبال،‌ تا ۱۶ ساعت شارژدهی انجام می‌شود.

وزن Mijiaا۴۷۶ گرم اعلام شده است و به همراه یک سه‌پایه در قسمت پایینی عرضه خواهد شد.

بر اساس آنچه این شرکت چینی بیان داشته است، این محصول قادر به تثبیت تصاویر در سه جهت خواهد بود و با اپلیکیشن مخصوص آن می‌توان به ضبط ویدیوی ۳۶۰ درجه یا تایم‌لپس پرداخت.

.....................

 

گوگل واقعیت افزوده را در مرورگر آزمایش می کند 

گوگل دموی اولیه ای از واقعیت افزوده در مرورگر وب را طی روزهای اخیر ارائه کرده است؛ کاربر می تواند با کمک فناوری جدید، بدون نیاز از یک اپلیکیشن مخصوص، فضای واقعیت افزوده را تجربه کند.

این شرکت Chacmool را ارائه کرده که قبلا نیز دموی اولیه آن برای مرورگر Chrome Canary رونمایی شده بود. Chacmool با استفاده از فرمت WebXR تجربه واقعیت افزوده را برای آموزش در مرورگر وب فراهم می کند.

برای استفاده از آن کاربر باید یک موبایل همخوان با ARCore و مجهز به اندروید اورئو و البته مرورگر Cananry داشته باشد.

کاربر می تواند به عنوان مثال اطراف یک مجسمه مزوآمریکن و توضیحات آن را بخواند، مانند آنکه بدون عینک و به طور معمول مشغول بازدید از موزه است.

البته به کارگیری این فناوری به انطباق WebXR نیازمند است و علاوه بر آن نسخه کروم باید ارتقا یابد و به طور گسترده تر از ِARCore پشتیبانی شود.

.....................

 

جدیدترین ربات آتش‌نشان ساخته شد 

محققان دانشگاه اوربرو سوئد به تازگی رباتی موسوم به "SmokeBot" ساخته‌اند که دل به آتش می‌زند و نقشه‌ای از محل حریق برای آتش‌نشانان فراهم می‌کند.

این ربات برای انجام مأموریت‌های شناسایی در ساختمان‌های آتش گرفته پر از دود که دید را محدود می‌کند و ایجاد نقشه‌هایی که آتش‌نشانان را راهنمایی می‌کند، استفاده می شود.

"SmokeBot" در شکل فعلی خود با استفاده از ترکیبی از دوربین‌های حرارتی استریو، دوربین 3 بعدی راداری و لیدار(تشخیص و تصحیح نور) قادر به دیدن در دود متراکم است.

تصاویر و دیگر داده‌ها در زمان واقعی به یک اپراتور انسان که کنترل آن را از طریق اتصال به اینترنت در اختیار دارد، در خارج از ساختمان منتقل می‌شود.

اگر ربات تماس با اپراتور را از دست بدهد، به طور خودکار به مکان قبلی خود بازمی‌گردد تا به اینترنت دسترسی داشته باشد و ارتباط مجددا برقرار شود.

این ربات همچنین به سنسورهای گاز با پهنای باند بالا مجهز است که قادر به تشخیص نوع، دما و غلظت گازهای موجود در ساختمان است و با استفاده از این داده‌ها، اگر خطر انفجار وجود داشته باشد، می‌تواند به آتش‌نشانان هشدار دهد.

یکی دیگر از زمینه‌های بالقوه‌ای که این ربات می‌تواند در آن سودمند باشد، کشاورزی است؛ در این حوزه تقاضا برای ربات‌هایی وجود دارد که بتوانند در گرد و خاک دید داشته باشند.

.....................

 

تولید لباس از پسماندهای مواد غذایی! 

شرکت"سرکیولر سیستم" به تازگی فناوری جدیدی به نام آگرالوپ( Agraloop) را توسعه داده که در آن پسماندهای مواد غذایی از قبیل پوست موز، برگ‌های آناناس و ساقه‌های کنف به فیبرهای طبیعی تبدیل می‌شوند و می‌توانند به عنوان ماده‌ای برای بافت لباس استفاده شوند.

در فناوری "آگرالوپ"، با استفاده از مواد زائد محصولات غذایی می‌توان سالیانه ۲۵۰ میلیون تن فیبر تولید کرد.

همچنین کشاورزان با استفاده از این سیستم قادر خواهند بود از طریق تولید فیبرهای طبیعی و پایدار درآمد بیشتری کسب کنند.

فناوری "آگرالوپ" برای طبیعت مفید خواهد بود و علاوه بر آن، موجب سوددهی در صنعت نساجی نیز می‌شود؛ همچنین کشاورزان با استفاده از این سیستم می توانند درآمد بیشتری کسب کنند.

.....................

 

گوشی های هوشمند جایگزین کلید خودرو می شود 

یک شرکت فناوری، در روزهای اخیر برنامه‌ای توسعه داده است که می‌توان با استفاده از آن، درب خودرو را باز کرد و ایمنی بالایی هم دارد.

کنسرسیوم اتصالات خودرو(CCC)، ترکیبی از برندهای معروف گوشی‌های هوشمند و خودرو را با توسعه یک برنامه ایمنی با نام "کلید دیجیتال" ارائه داده که به شما اجازه می‌دهد تا یک کلید مجازی برای خودروی خود دانلود کنید و توسط آن، درب خودرو را باز کرده، موتور را روشن کنید و حتی خودرو را در دسترس رانندگان دیگر بگذارید.

جای تعجب نیست که این فناوری بیش از هر چیز دیگری بر امنیت تمرکز دارد. روش کار بدین صورت است که تولیدکننده خودروی شما از یک سیستم معتبر و ایمن برای ارسال کلید دیجیتال به گوشی شما استفاده می‌کند که از NFC نزدیک برای اعطای دسترسی استفاده می‌کند.

بنابراین شما نمی‌توانید خودروی خود را از داخل خانه یا مسافت دور باز کنید، اما این کار باعث می‌شود که دزدان برای باز کردن خودروی شما نیاز به گوشی شما هم داشته باشند!

اپل، ال‌جی و سامسونگ از جمله برندهایی هستند که این فناوری را در اختیار کاربران قرار خواهند داد؛ ضمن اینکه در آن طرف قضیه، شرکت‌های خودروسازی بی‌ام‌و، هیوندای و فولکس‌واگن نیز متعهد به انجام این کار شده‌اند.

با این برنامه به راحتی می‌توان کلیدهای رایج را کنار گذاشت و احتمالا جزو ضروری خودروهای آینده خواهد بود.

.....................

 

دستگاه قند خون کاشتنی رونمایی شد 

سازمان غذا و دارو آمریکا(FDA) از دستگاه کنترل قندخون جدیدی رونمایی کرده است که با ارسال اطلاعات بیمار از یک حسگر کاشتنی به یک اپلیکیشن موبایل، این امکان را به وی می‌دهد که وضعیت جسمانی و سطح قندخون خود را در گوشی هوشمند خود مشاهده کند.

در این دستگاه، یک حسگر کوچک کاشتنی زیر پوست بیمار تعبیه می‌شود. پس از اینکه سنسور زیر پوست قرار داده شد، سطح قند خون به طور مداوم و تا مدت زمان ۹۰ روز، اندازه‌گیری می‌شود؛ گفتنی است که اطلاعات بیمار هر پنج دقیقه یک بار به موبایل وی ارسال می‌شود.

این حسگر توسط ماده شیمییایی "فلوئورسنت" پوشش داده می‌شود و در هنگام مواجهه با قند خون، کمی روشن می‌شود.                                             

این دستگاه که قابل استفاده بیماران دیابتی است، می‌تواند مورد استفاده افراد ۱۸ سال به بالا قرار گیرد و این برای نخستین بار است که یک دستگاه قند خون جدید به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا می‌رسد.

.....................

 

تبلتی که آینده بازی های رومیزی را دگرگون می کند  

به تازگی تبلت جدیدی با نام "PlayTable" در حال شکل گیری است که آینده بازی های رومیزی را دگرگون خواهد کرد.

در این تبلت که از 25 بازی کلاسیک رومیزی پشتیبانی می کند، به گذاشته شدن یا برداشته شدن مهره ها واکنش نشان داده شده و افکت های صوتی و تصویری خاصی را هنگام رخ دادن اتفاقی مهم در بازی از خود نشان می دهد.

برای مثال در صورتی که کارت حمله را روی صفحه بگذارید، افکت برخورد آتش، رعد و برق یا هر قدرت مربوط به شخصیت شما روی صفحه نمایش تبلت قابل مشاهده خواهد بود.

همچنین برخی از محیط ها می توانند تخریب پذیر باشند و با حرکت کاراکتر یا شروع شدن جنگ، ظاهرشان به طور کلی عوض شود.

تبلت بازی PlayTable از یک صفحه نمایش 24 اینچی بهره می برد که به نوع خاصی از سیستم عامل اندروید مجهز است.

همچنین با توجه به حجم 5.5 کیلویی این تبلت، نباید از آن به عنوان یک وسیله بازی قابل حمل یاد کنیم.

جالب است بدانید که در شخصی سازی مهره های PlayTable از فناوری بلاکچین استفاده می شود؛ به عبارتی این کمپانی بدون نیاز به داشتن سرور مرکزی، امکان ساخت حالت های گوناگون و برنامه ریزی برای مهره ها را به شما خواهد داد.

همچنین بر خلاف تبلت های مشابه، در صورت گم شدن مهره، برنامه ریزی شما از بین نخواهد رفت بلکه همانند یک کارت دیجیتالی، به آن برای همیشه دسترسی خواهید داشت.

از 1 تا 8 نفر به صورت همزمان، قادر به بازی کردن با این تبلت خواهند بود.

احتمالاً باید در پاییز سال جاری شاهد عرضه PlayTable با قیمتی حدود 350 دلار باشیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

17714