۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 10 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

 

 

خبر: پیش بینی وقوع زلزله با فناوری نانو 

محققان دانشگاه ایلینویز بر این باورند که از طریق اندازه گیری میزان اصطکاک لایه های زیرزمینی در مقیاس میکروسکوپی می توان پی برد که شکسته شدن کدامیک از صخره ها و سنگ ها عامل سرخوردن ناگهانی لایه های مذکور بر روی یکدیگر و آغاز زلزله است.

مطالعه مذکور نشان می دهد که چگونه آب های زیرزمینی و کلسیت در تعامل با یکدیگر در شرایط پرفشار باعث تحرک لایه های مختلف زمین می شوند و باعث آغاز زلزله می شوند. در چنین شرایطی برخی تغییرات در مقیاس نانو می تواند باعث شروع زلزله شود.

در این مطالعه بر روی صخره های مملو از کلسیت تمرکز شده که در آب های زیرزمینی مملو از نمک وجود دارند و فرسایش آنها و سر خوردنشان می تواند تحرکاتی را در زیر زمین به همراه داشته باشد.

مجموعه فعل و انفعالات شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی یادشده بسیار پیچیده است، اما شناسایی جزئیات آنها از طریق فناوری نانو می تواند به شبیه سازی نحوه وقوع زلزله و احتمالا پیش بینی این پدیده در آینده بینجامد.

..................

 

خبر: کنترل شیشه های پنجره با فرمان صوتی  

یک شرکت آمریکایی نمونه اولیه شیشه های پویایی به نام "SageGlass LightZone" را تولید کرده که می توان سه حالت کدرسازی را برایشان در نظر گرفت.

علاوه بر این یک لایه الکتروکرومیک در شیشه های یادشده نصب شده که هم برای ذخیره سازی انرژی خورشیدی قابل استفاده است و هم با انعکاس رنگ های مختلف می تواند خاصیت تزئینی داشته باشد.

این شیشه با دستیار صوتی هوشمند اکوی شرکت آمازون کاملا سازگاری دارد و می تواند قابلیت های یادشده را با صدای فرد کنترل کند.

شیشه یادشده در سه شکل مختلف و در چهار رنگ متنوع شفاف، آبی،سبز و خاکستری عرضه می شود و حداکثر ابعاد آن ۱۵۲ در ۳۰۴ سانتیمتر است.

با صدور فرامین صوتی خطاب به این شیشه حتی می توانید محلی از منزل که دوست دارید با نور آفتاب روشن شود را مشخص کنید و در این صورت بقیه بخش های شیشه کدر باقی می ماند تا نور فقط به آن نقطه خاص تابیده شود.

..................

 

خبر: استفاده از "جاذب شوک هوشمند" برای گوشی های آیفون   

اپل راه حلی یافته تا از شکستن شیشه آیفون ها جلوگیری کند. این شرکت تصمیم دارد "جاذب های شوک هوشمند" به مدل های آتی آیفون اضافه کند که از خرد شدن نمایشگر جلوگیری می کند.

این جاذب های شوک طوری طراحی شده اند که چند ثانیه قبل از برخورد موبایل با زمین از گوشه های دستگاه بیرون می آیند تا از هرگونه خسارتی جلوگیری کند.

اپل با استفاده از حسگرهای حرکت درون موبایل، افتادن دستگاه را ردیابی و خود را برای جذب شوک آماده می کند. حسگرهای تقریبی در خارج دستگاه نیز برای ردیابی خسارت احتمالی به سطح آن به کار گرفته می شوند.

اطلاعات این حسگرها به پردازشگری ارائه می شود که محاسباتی سریع انجام می دهد تا مشخص کند کدام بخش آیفون به زمین برخورد می کند.

پس از تعیین این بخش، جاذب شوک از آیفون بیرون می جهد تا از شیشه آن محافظت کند.

این سیستم را می توان برای موبایل ها، تبلت ها، رایانه های شخصی، دستیارهای دیجیتال و دستگاه های الکترونیک دیگر نیز به کار برد.

..................

 

خبر: "والت دیزنی" ربات پرنده می‌سازد

مهندسان شرکت "دیزنی" در حال طراحی یک ربات انسان‌نما هستند که می‌تواند پرواز کند.

این ربات، ظاهری شبیه به یک انسان عادی دارد و هدف از ساخت آن، سرگرم کردن بازدیدکنندگان پارک‌های تفریحی دیزنی است.

پرش‌های این ربات، با استفاده از یک هدایت‌گر لیزری، چند شتاب‌سنج‌ داخلی و چند چرخش‌نما صورت می‌گیرد.

همچنین، ربات به حسگرهایی مجهز است که توانایی کنترل گردش و تغییر مرکز جرم را برای آن فراهم می‌کنند و به این ترتیب، ربات قادر است موقعیت‌های پرش و فرود خود در حین حرکت در هوا را تنظیم و کنترل کند.

این ربات برای نشان دادن طبیعت فیزیکی شخصیت‌های دنیای دیزنی، کاربرد بسیاری دارد و می‌توان از آن در پروژه‌های تفریحی یا سینمایی استفاده کرد.

..................

 

خبر: هوش مصنوعی راه رفتن در مسیر ناهموار را به ربات ها می آموزد

محققان دانشگاه کالیفرنیا برکلی با کمک هوش مصنوعی به ربات های دوپا یاد داده اند از مسیرهای ناهموار بالا و پایین بروند. از چنین ربات هایی در عملیات نجات و جستجو استفاده می شود.

به گفته مهندسان این فناوری در آینده در عملیات های نجات و جستجو پس از بلایای طبیعی کاربردهای فراوانی خواهد داشت.

ربات های ناجی آینده باید بتوانند از روی خرابه ها و  مسیرهای پست و بلند دیگر گذر کنند تا به افراد گمشده یا مجروح برسند.

نظرات : 0

ثبت نظر

53192