۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 16 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: کشفی شگفت انگیز که امید به زندگی در مریخ را زنده می‌کند
کارشناسان به تازگی موفق به کشف باکتری‌هایی بر سطح سیاره مریخ شدند که نسبت به مواد شیمیایی موجود در این سیاره مقاوم هستند.
اقیانوس‌های مایع در سیاره مریخ به دلیل وجود مواد شیمیایی و نمک دارای نقطه انجماد کمتری است؛ پژوهش‌ها نشان داده نوعی باکتری دارای مقاومت در برابر این وضعیت آب و هوایی در سیاره سرخ است.
این باکتری‌ها همچنین می‌توانند بر روی سیاره پلوتو و  قمر‌های سیاره‌های زحل و مشتری زنده بمانند.
کارشناسان اعلام کرده‌اند این کشف نقطه عطفی برای امکان زندگی برسطح سیاره مریخ است؛ باکتری موسوم به پرچلوریت (perchlorate) گونه‌ای مقاوم در برابر نوسان‌های دمایی و مواد شیمیایی موجود در سیاره مریخ است.
کشف اقیانوس زیر زمینی در قمر اروپای سیاره مشتری، مواد ارگانیک در سیاره مریخ و دریچه‌های هیدروترمال (hydrothermal vents) در اقیانوس منجمد قمر انسلادوس سیاره زحل نشان می‌دهند زندگی در سیاره‌هایی جز زمین وجود دارد.
..............................

 
خبر: چین یک ماهواره دوقلو پرتاب کرد
چین موفق به پرتاب ماهواره دوقلوی آزمایشی پیشرفته بر روی موشک "Long March-2C" از "مرکز پرتاب ماهواره "شیچانگ"(Xichang) در جنوب غرب چین شد.
آکادمی علوم چین (CAS) اعلام کرد که چهار ماهواره را برای این برنامه توسعه داده‌اند.
این برنامه شامل یک ماهواره به نام "کاوشگر اینشتین"(EP) است که وظیفه آن کشف اجسام آسمانی که در هنگام تغییرات شدید، اشعه ایکس منتشر می‌کنند و همچنین سیاهچاله‌های خاموش با پرتوهای دارای انرژی بالا است.
دومین برنامه نیز "رصدخانه خورشیدی پیشرفته فضایی"(ASO-S) است که به دانشمندان کمک خواهد کرد تا رابطه میان میدان مغناطیسی خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشیدی را درک کنند.
ماموریت مشترک آژانس فضایی اروپا و آکادمی علوم چین که "SMILE" نام دارد نیز، بر تعامل بین باد خورشیدی و مغناطیس زمین تمرکز خواهد کرد.
این برنامه همچنین شامل پروژه "GECAM" است که هدف آن نیز جستجوی سیگنال‌های الکترومغناطیس مرتبط با امواج گرانشی است.
..............................    

 

خبر: تشخیص زمین لرزه با اینترنت

محققان آلمانی راهکار جدیدی را برای استفاده از زیرساخت اینترنت به منظور تشخیص زلزله ابداع کردند.
در این تحقیقات، محققان از طریق یک کابل نوری به طول 15 کیلومتر که در زیرساخت اینترنت در ایسلند مورد استفاده قرار می گیرد، پالس های لیزر را ارسال کردند تا بتوانند لرزش های زمین را اندازه گیری کنند. 
زیرساخت اینترنت شبکه گسترده ای از صدها کابل انتقال اطلاعات است که به طول 885 هزار کیلومتر از زیر سطح دریا عبور کرده اند و اکنون محققان دریافتند این زیرساخت قابلیت گردآوری اطلاعات لرزه نگاری زمین را نیز دارد.
به گفته محققان این شیوه اندازه گیری، ویژگی های ساختاری زمین را با دقت بسیار بالایی در اختیار می گذارد و امکان ثبت اطلاعات را در فواصل 4 متری کابل نوری فراهم می کند. در واقع استفاده از این تکنیک مانند این است که در هر چهار متر یک دستگاه لرزه نگار کار گذاشته شود. 
استفاده از زیرساخت اینترنت برای لرزه نگاری، ایده جدیدی نیست و پیش از این محققان به آن پرداخته اند. ماه گذشته یکی از همین تحقیقات منتشر شد که بر اساس آن می توان با استفاده از کابل های نوری اینترنت، وقوع زمین لرزه را از فاصله 18500 کیلومتری تشخیص داد. اما این اولین بار در جهان است که در عمل از یک کابل نوری بلند برای لرزه نگاری استفاده می شود. 
..............................

 
خبر: بانداژ هوشمند درمان زخم را رصد می کند
محققان به تازگی یک بانداژ هوشمند مجهز به یک پردازشگر ساخته اند که می تواند فرایند درمان زخم را ردیابی کند. این بانداژ دارای حسگرهای دما و اندازه گیریpH خون است که می توانند میزان عفونت و تورم را بررسی کنند. نسل جدید بانداژها همچنین قابلیت به کارگیری دوز مناسب دارو در طول روز را دارد.
به طور معمول کنترل pH یک زخم قدیمی روشی برای رصد فرایند درمان آن است. در درمان معمول، pH زخم اصولا ۵.۵ تا ۶.۵ است. حال آنکه در زخم های عفونی و درمان نشده سطح pH به بالاتر از ۶.۵ می رسد.
از سوی دیگر دما نیز روشی مهم برای تعیین میزان تورم اطراف زخم است. تورم را نیز می توان با نشانگرهای زیستی بررسی کرد. یک میکروپردازشگر اطلاعات این حسگرها را می خواند و  آنتی بیوتیک مورد نیاز را برای درمان زخم آزاد می کند.
کل ساختار بانداژ به یک چسب پزشکی شفاف متصل است که یک بانداژ انعطاف پذیر با قطر کمتری از ۳ میلی متر را تشکیل می دهد. به استثنای میکروپردازشگر از قطعاتی برای بانداژ استفاده شده تا ارزان و یک بار مصرف باشد.
این بانداژ قابلیت درمان زخم های قدیمی پوستی ناشی از سوختگی، دیابت و دیگر شرایط بهداشتی را دارد که قابلیت احیا پوست را تحت تاثیر قرار می دهند.  این زخم های  قدیمی سالانه هزینه درمانی زیادی دارند. بانداژهای هوشمند می توانند درمان مناسب را با کمترین میزان تداخل بیمار یا پرستار فراهم کنند.
همچنین بانداژها می توانند با کمک طیفی از حسگرهای مختلف به فرایند درمان طبیعی پوست کمک کنند.
..............................

 
خبر: اپلیکیشنی که در ازای دریافت اطلاعات به رانندگان جایزه می دهد
شرکت میتسوبیشی یک اپلیکیشن موبایل ارائه کرده که از رانندگان آمریکایی درخواست می کند اطلاعات مربوط به رانندگی خود را با شرکت های بیمه به اشتراک بگذارند و در عوض نشان هایی دریافت کنند که می توان در قبال آنها جایزه گرفت.
احترام به قوانین رانندگی(مانند حفظ خودرو در یک خط، عدم رانندگی با سرعتی بیش از حد مجاز، اجتناب از ترمزهای ناگهانی) سبب می شود راننده هنگام تعویض روغن و تجهیزات خودرو تخفیفاتی دریافت کند. همچنین راننده تا پایان ۲۰۱۸ قهوه مجانی و کارت هدیه دریافت می کند.
بیمه گذاران و دولت های محلی استراتژی های مشابهی را به کار گرفته اند. اما این نخستین بار است که یک شرکت خودروسازی به طور مستقیم وارد عمل می شود. برایان آرنت از شرکت میتسوبیشی معتقد است در صورت کاهش فروش خودرو، این اپلیکیشن راهی برای تثبیت کسب و کار با منابع جایگزین درآمدزایی است.
پروژه میتسوبیشی به بیمه گران کمک می کند الگوهای رانندگی را رصد و در نتیجه پروفایل ریسک خود را منطبق با آن تغییر دهند. به این ترتیب اگر فردی ایمن رانندگی کند، حق بیمه کمتری باید بپردازد.

نظرات : 0

ثبت نظر

91978