۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 17 مهر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

خبر: همکاری مایکروسافت و گرب در استفاده از هوش مصنوعی 

دو شرکت "مایکروسافت" و شرکت سرویس‌های آنلاین "گرب" در پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی با یکدیگر توافقنامه همکاری امضا کردند.

شرکت گرب با این توافق، پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت موسوم به "مایکروسافت آژور را به عنوان سرویس محاسبات ابری خود به کار خواهد گرفت.

هدف گرب از این همکاری، به کار بردن محصول مایکروسافت برای مقیاس‌بندی پلتفرم دیجیتال خودروهای خود است؛ گرب، سرویس‌های پرداخت و رساندن غذای مخصوص به خود را دارد.

این دو شرکت قصد دارند در چندین پروژه جدید فناوری، از جمله تشخیص چهره با کمک هوش مصنوعی نیز با یکدیگر همکاری کنند.

همچنین، کاربردهای پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی نیز در پلتفرم‌های "گرب" از جمله سیستم‌های ایجاد نقشه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بکارگیری این سیستم‌ها به کاربر امکان می‌دهد از مکان‌های گوناگون عکسبرداری کند و آن را به شکل یک نشانی معمولی به راننده تحویل دهد.

.................

 

خبر: پردازنده 28 هسته‌ای اینتل رونمایی شد 

شرکت اینتل امروز پردازنده قدرتمند 28 هسته‌ای خود را با نام زئون(Xeon) در نمایشگاه کامپیوتکس(Computex) معرفی کرد.

این پردازنده دارای تراشه تخصصی‌تری از پردازنده 18 هسته‌ای سری X است که در سال گذشته عرضه شد و عملکرد بهتر و بیشتری را برای کاربرانی که خواستار سرعت 4.3 گیگاهرتز هستند، فراهم می‌کند.

اینتل Xeon را مانند Platinum 8176 برای سرورها طراحی کرده است.

کارایی این پردازنده به اندازه دستگاه‌های چند پردازنده است.

این شرکت اعلام کرده که پردازنده جدید 28 هسته‌ای زئون از ماه دسامبر عرضه خواهد شد؛ پیش‌بینی می‌شود این پردازنده، قیمتی حدود 10 هزار دلار داشته باشد.

..................

 

خبر: اسکنر اثر انگشت برای تشخیص سریع اعتیاد! 

محققان، اسکنر اثر انگشتی ساخته اند که می تواند در ۱۰ دقیقه مصرف مواد مخدر در بدن فرد را ردیابی کند.

اسکنر Reader ۱۰۰۰ در ۵ ثانیه از اثر انگشت نمونه برداری می کند  و در کمتر از ۱۰ دقیقه نتیجه آزمایش را نشان می دهد.

این سیستم شامل یک کارتریج جمع آوری نمونه اثر انگشت و واحد تحلیل Reader۱۰۰۰ است که هرگونه نشانی از عرق در اثر انگشت را تحلیل می کند.

هنگام مصرف مواد مخدر، متابولیت های این مواد در بدن تولید و در عرق نمایان می شوند.

این دستگاه می تواند تست مصرف چهار مواد مخدر از جمله کوکائین و آمفتامین  را به دقت نشان دهد.

در حال حاضر از این اسکنر در سردخانه های پزشکی قانونی، مراکز توانبخشی اعتیاد، دفاتر کاری و مدارس از آن استفاده می شود؛ همچنین مطالعاتی برای استفاده از دستگاه در فرودگاه ها و زندان ها نیز در حال اجرا است.

محققان صحت نتایج این دستگاه را در مقایسه با آزمایش خون و ادرار  بین ۸۶ تا ۹۲ درصد اعلام کرده اند.

این فناوری در پزشکی قانونی به تشخیص علت احتمالی مرگ بر اثر سوء استفاده از مواد نیز کمک می کند.

..................

 

خبر: فیس بوک دستگاه مخصوص تماس ویدئویی را رونمایی کرد 

شرکت فیس بوک دو دستگاه جدید به نام های «پورتال» و «پورتال پلاس» را برای برقرای تماس ویدئویی رونمایی کرده است.

دستگاه های مذکور دوربین های wide angle مجهز به هوش مصنوعی هستند که کاربران را در اطراف اتاق دنبال کرده و چشم انداز تصویر را بر اساس آن تنظیم می کنند.

دستگاه Portal + نسخه ای بزرگتر با نمایشگر ۱۵.۶ اینچی و وضوح ۱۰۸۰ پیکسل است؛ پورتال نیز نمایشگر ۱۰ اینچی با وضوح ۷۲۰ پیکسل دارد.

کاربران می توانند هنگام تماس ویدئویی بین دو حالت پرتره و منظره انتخاب کنند؛ هر دو دستگاه دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی و دو میکروفون در پشت و جلو دارند.

دوربین های ۱۲ مگاپیکسل این دستگاه ها با زاویه ۱۴۰ درجه از هوش مصنوعی استفاده می کنند تا تصویر کاربر را با توجه به حرکت او در اتاق تنظیم کنند؛ این ویژگی که Smart Camera نامیده می شود، به طور اتوماتیک تصویر را بر اساس افرادی که وارد یا خارج می شوند، تنظیم می کند؛ هنگامیکه کاربران حرکت می کنند دوربین  طوری تنظیم می شود که آنها را در قاب تصویر بگنجاند.

دستگاه های پورتال و پورتال پلاس برای برقراری و دریافت تماس ویدئویی از فیس بوک مسنجر استفاده می کنند.

این دستگاه ها با دستیار صوتی آمازون یکپارچه شده اند که طیف وسیعی از اپلیکیشن ها مانند اسپاتیفای و پاندورا را فعال می کند. همچنین علاوه بر دستورهای عادی مانند کنترل وضعیت آب وهوا و سفارش خرید مواد خوراکی را انجام می دهند. 

دستگاه های پورتال همچنین مجهز به بلندگوی بلوتوثی و  یک بلندگوی دیگر هستند که با صوت فعال می شود؛ دستگاههای پورتال را می توان برای نمایش ویدئو از اپلیکیشن هایی مانند فیس بوک واچ و فود نتورک استفاده کرد.

فیس بوک سعی کرده در این محصول به حریم خصوصی کاربران توجه کند. هنگامیکه تماسی برقرار می شود، پس از قبول آن از سوی گیرنده، دوربین روشن می شود؛ این درحالی است که دستگاه های مشابه دیگر در بازار چنین قابلیتی ندارند.

فیس بوک همچنین قابلیت غیرفعال کردن دوربین و میکروفون در هر دو دستگاه را فراهم کرده است. کاربران می توانند یک پسورد ۱۲ کاراکتری برای قفل نگه داشتن دستگاه به  کار گیرند.

..................

 

خبر: ساخت نانوپوشش‌های هوشمند در ترمیم خوردگی سطوح فلزی 

پژوهشگران داخلی موفق به ساخت نانوپوشش‌های هوشمندی شدند که در صنایع رنگ و پوشش به‌کار می روند؛ این نانوپوشش‌ها خود ترمیم شونده هستند.

در این پژوهش، با استفاده از روش الگوهای سیلیکایی، نانو کره‌های توخالی کربنی به‌عنوان نانو حامل‌هایی سنتز شده‌اند که قادر به ذخیره‌سازی عوامل ترمیم کننده‌ فعال و ضدخوردگی هستند.

استفاده از این نانوکره‌ها سبب افزایش راندمان رهاسازی عوامل ضد خوردگی می‌شود؛ از طرفی با توجه به استحکام مکانیکی بالای پوسته‌های کربنی استفاده شده در این نانوکره‌ها، افزودن آن‌ها به مواد پلیمری سبب افزایش چشم‌گیر استحکام مکانیکی نانوکامپوزیت‌های نهایی می‌شود که این ویژگی می‌تواند سبب کاهش هزینه‌ محصول نهایی شود؛ به دلیل آنکه نیاز به تقویت کننده‌های میکرو و نانوی دیگری نخواهد بود.

این پوشش‌ها به طور مستقیم در صنایع رنگ و پوشش‌های هوشمند کاربرد دارند؛ البته نتایج این تحقیق به‌طور غیر مستقیم در صنایع دریایی به منظور ساخت رنگ‌های دریایی هوشمند و ضد خوردگی، ساخت تجهیزات رهاسازی کنترل شده‌ی دارو و همچنین حذف ترکیبات سمی از پساب‌های صنعتی نیز قابل استفاده خواهند بود.

تاکنون تمامی مراحل پروژه از قبیل ساخت نانوکره‌های کربنی، بارگذاری عوامل ترمیم کننده و ساخت پوشش‌های هوشمند در مقیاس آزمایشگاهی پیاده‌سازی و آزمایش شده‌اند؛ اما با توجه به استفاده از تجهیزات و مواد موجود در کشور، این پروژه می‌تواند در مقیاس‌های صنعتی نیز عملیاتی شود که به منظور دستیابی به تولید صنعتی، لازم است مرحله‌ ساخت نانوکره‌های کربنی با روش‌های سریع‌تر و در دسترس‌تری جایگزین شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

52614