مهمترین اقلام صادراتی محصولات نانویی ایران در سال 96 چیست؟
به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، صادرات محصولات نانویی ایران در سال 96 بیش از 62.4 میلیون دلار و در سال 95، در حدود 36.5 میلیون دلار بودهاست. شیشههای ساختمانی با 34.8 میلیون دلار بیشترین سهم را در صادرات محصولات حوزهی فناوری نانو داشته است. لوازم الکترونیک، لوازم جانبی تجهیزات، فرش ماشینی و انواع پوشاک به ترتیب با 8.8، 8.5، 3.6 و1.9 میلیون دلار در رتبههای دوم تا پنجم مهمترین اقلام صادراتی نانوساخت ایران در سال 1396 قرار دارند.
از منظر مقصد صادرات محصولات نانویی، کشور عراق با 15 میلیون دلار بیشترین سهم را در واردات محصولات مبتنی بر فناوری نانو از ایران داشته است و پس از آن ترکیه و افغانستان به ترتیب با 12.9 و 9.8 میلیون دلار قرار دارند. در واقع سه کشور همسایه میزبان بیشتر محصولات نانویی ایران هستند. در رتبهی چهارم لهستان قرار دارد که 3 میلیون دلار از محصولات نانویی به این کشور اروپایی صادر شدهاست. بررسی دقیقتر کشورهای مقصد محصولات نانویی ایرانی نشان میدهد که کشورهای همسایه ایران بیش از کشورهای دیگر میزبان محصولات نانویی بودهاند، بهطوری که 47 میلیون دلار از کل صادرات ایران در سال 96 به کشورهای همسایه بودهاست که این موضوع اهمیت تعامل با کشورهای همجوار برای توسعهی کسب و کار و بازار نانو را نشان میدهد.
نکته قابل توجه، صادرات شیشههای ساختمانی به تمام 8 کشور اول مقصد صادراتی محصولات نانویی است. در واقع این محصول را میتوان رایجترین محصول صادراتی ایران قلمداد کرد. از منظر تنوع صادرات، عراق و ترکیه با خرید شش محصول مختلف از شرکتهای ایران سبد خرید متنوعتری نسبت به دیگر مشتریان محصولات نانویی ایران داشتهاند و بعد از آن افغانستان با 4 محصول قرار دارد.
با تفکیک قارهای کشورهای واردکنندهی محصولات نانویی ایران، آسیا با 88.3 درصد و اروپا با 10.2 درصد بالاترین سهم و قارههای دیگر، سهمی کمتر از یک درصد دارند. بنابراین بیشترین مشتریان نانومحصولات ایران در آسیا و اروپا قرار دارند.
حجم کل فروش( داخلی و خارجی) محصولات نانو در سال 1396، به رقم 13736 میلیارد ریال رسید. این رقم در سال 1395، در حدود 7044 میلیارد ریال بوده که رشد 95 درصدی را تجربه کردهاست. در مجموع از 13736 میلیارد ریال فروش در سال 96، حدود 82 درصد فروش داخلی و 18 درصد صادرات به کشورهای دیگر بودهاست. افزایش کل حجم بازار نانو در سالهای 93 ، 94 و 95 به ترتیب 97، 98 و 128 درصد بودهاست. از این رو برای پنجمین سال پیاپی در بازهی زمانی 1391 تا 1396 شاهد افزایش دو برابری فروش محصولات نانو هستیم. لازم به ذکر است که حجم فروش هدفگذاری شده برای سال 96، رقم 11000 میلیارد ریال بود که میزان تحقق یافته بیش از مقدار هدفگذاریشده بود. از کل فروش انجام شده در سال 96، نزدیک به 95درصد از فروش مربوط به کالا، 3درصد تجهیزات و 2درصد خدمات است.
لازم به ذکر است که از سال 94 تا 96، چهل و نه کشور میزبان محصولات نانویی ایرانی بودهاند که از جمله این کشورها میتوان به آلمان، ایتالیا، استرالیا، سوئیس، سوئد، آمریکا، کانادا، چین و کرهجنوبی اشاره کرد.
نظرات : 0