۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 14 آبان

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: ابداع چارچوب‌های قابل تجزیه برای پیوند سلول بنیادی 

دانشمندان دانشگاه راتگرز(RU) آمریکا، چارچوبی کوچک و قابل تجزیه زیستی برای پیوند سلول‌های بنیادی و رساندن دارو ابداع کرده‌اند که می‌توان از آن برای درمان بیماران مبتلا به آلزایمر و پارکینسون، صدمات نخاعی و جراحت‌های مغزی مزمن استفاده کرد.

این چارچوب زیستی که به بافت طبیعی شباهت دارد و در مقیاس نانو طراحی شده، ابزار امیدوارکننده‌ای برای پیوند پیشرفته سلول بنیادی و مهندسی بافت عصبی به شمار می‌رود.

دانشمندان در نظر دارند با همکاری متخصصان علوم اعصاب و پزشکان، این چارچوب‌ها را روی حیوانات بزرگ‌تری آزمایش کنند و نهایتا آن را در آزمایش‌های بالینی و برای درمان جراحت‌های نخاعی به کار گیرند.

..................

 

خبر: شناسایی معادن زیرزمینی با پهپاد لیزری

شرکت Emesent، سازنده انواع پهپاد با جذب سرمایه ۳.۵ میلیون دلاری موفق به تولید نمونه اولیه پهپادی شده که قادر به نقشه برداری سه بعدی از زیرزمین و شناسایی معادن مختلف است.

Hovermap اختراعی ارزشمند برای صنعت معدن در سراسر جهان محسوب می شود، زیرا امکان اکتشاف در زیرزمین را در مناطق صعب العبور و بدون نیاز به حضور در این مناطق ممکن می کند و از سوی دیگر نوع و حجم اطلاعات جمع آوری شده بدین شیوه نیز منحصر به فرد و بی سابقه است.

از این طریق درک بهتر شیوه قرارگیری ذخائر معدنی در عمق چند کیلومتری زمین ممکن می شود.

این پهپاد پیش از این در استرالیا، آمریکا، کانادا، چین و ژاپن به طور آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته و سال گذشته از آن برای شناسایی دقیق ابعاد یک معدن در عمق ۶۰۰ متری زمین استفاده شده است.

انتظار می رود طی ماه های آینده قابلیت این سیستم برای شناسایی معادنی که در عمق بیشتری از سطح زمین قرار دارند و پیچیدگی های آنها نیز بیشتر است، افزایش یابد.

..................

 

خبر: کارت هوشمندی که با دیدن هر کالا خرید می کند!

شرکت ال جی کارت هوشمندی را برای خرید از فروشگاههای زنجیره ای در کره جنوبی ابداع کرده که استفاده از آن مستلزم کاربرد پایانه های خودپرداز نیست.

این کارت هوشمند که به طور خاص برای فروشگاه های زنجیره ای ای – مارت کره جنوبی طراحی شده تجربه خرید متفاوتی را برای مردم به ارمغان می آورد.

برای استفاده از این کارت تنها کافی است آن را در جیب خود قرار دهید و ضمن حرکت در فروشگاه اقلام مورد نیاز خود را انتخاب کنید و در چرخ فروشگاه بیندازید.

سپس با قراردادن کارت در برابر هر یک از این اقلام هزینه خرید از حساب شما به طور خودکار کسر خواهد شد.

استفاده آزمایشی از این کارت از نیمه نخست سال آینده میلادی آغاز می شود.

..................

 

خبر: ساخت سطح آبگریز با حداکثر کارایی

محققان ام آی تی در حال ساخت یک سطح آب گریز هستند که در آن اثر چگالش به حداقل رسیده و بزرگترین نقطه ضعف سطوح آبگریز را ندارد.

سطوح آبگریز در زمینه های مختلف از کشتی سازی گرفته تا پوشش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی کاربرد دارند.

اما چگالش مایعات در این سطوح موجب از بین رفتن ویژگی آبگریزی می شود؛ در واقع مهمترین محدودیت سطوح آبگریز این است که وقتی مایعات به بخشی از بافت این سطوح نفوذ می کنند، به سرعت در تمام آن پخش می شوند و آبگریزی تمام سطح از بین می رود.

اکنون محققان ساختاری را توسعه دادند که در سطح آن شیارهایی با سطح مقطع شبیه به حرف T وجود دارد.

این ساختارها به گونه ای به یکدیگر متصل می شوند که مانع نفوذ مایعات به حباب های هوای کوچک موجود در بافت سطح می شود؛ همچنین این ساختار مانع گسترش مایعات در صورت نفوذ آن ها به بخشی از سطح می شود.

محققان برای ایجاد این شیارها روی سطح، از فناوری استاندارد مورد استفاده در تولید ریزپردازنده ها بهره گرفتند.

برای این منظور ابتدا سطح بین شیارها را برش دادند و سپس پوششی را در لبه شیارها ایجاد کردند. در مرحله بعد روی این پوشش را برش دادند تا خمیدگی لبه شیارها در دو طرف آن ها ایجاد شده و ساختاری شبیه به قارچ در بالای این شیارها ایجاد شود.

..................

 

خبر: افزوده شدن فناوری ضدتهوع به خودروهای خودران

با همه گیرشدن خودروهای خودران شاهد تولید اتومبیل هایی خواهیم بود که افراد می توانند در آنها بخوابند، مطالعه کنند و کارهای اداری و شغلیشان را انجام دهند، اما تکان های مکرر باعث ایجاد حالت تهوع و سرگیجه در افراد می‌شود.

راه حل این مشکل اختراع یک سیستم جدید ضدحالت تهوع توسط شرکت جگوار است که بر روی لند روور تازه این شرکت نصب شده است.

این سیستم مجهز به الگوریتم های هوشمندی است که با بررسی وضعیت کابین خودرو تاثیرات منجر به ایجاد حالت تهوع را تا 60 درصد کاهش می دهد.

این سیستم می تواند با بررسی شرایط و کنترل منابع یادشده تکانه های آنها را کاهش دهد و از آزار چشم جلوگیری کند.

طراحی الگوریتم های این سیستم با استفاده از داده های 24 هزار کیلیومتر رانندگی افراد با خودروهای خودران جمع اوری شده است.

این سیستم از تعدادی حسگر بیومتریک نیز استفاده می کند که می توانند نشانه های تهوع را در چهره افراد تشخیص دهند.

نظرات : 0

ثبت نظر

24893