۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 15 آبان

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: سرقت اطلاعات بانکی توسط اپلیکیشن های اندرویدی 

محققان امنیتی ESET دسته ای از اپلیکیشن های اندروید حاوی بدافزار را در اپ استور کشف کرده اند که اطلاعات بانکی کاربران را سرقت می کند.

۲۹ اپلیکیشن مختلف از برنامه های مدیریت مصرف باتری گرفته تا طالع بینی به بدافزار تروژان مبتلا هستند که پس از نصب روی موبایل کاربر، حتی می توانند آن را از راه دور کنترل کنند.

البته پس از آنکه ESET این موضوع را به گوگل اعلام کرد، اپلیکیشن های مذکور از اپ استور پاک شدند؛ اما تخمین زده می شود تاکنون حدود ۳۰ هزار کاربر آنها را دانلود کرده اند.

برخلاف اپلیکیشن های بد که با جعل اپلیکیشن موسسات مالی و نمایش صفحه های لاگین (رورود) تقلبی کاربران را فریب می دهند، این اپلیکیشن ها به دسته ای از بدافزارهای بانکداری موبایل با قابلیت های پییچده تعلق دارند.

محققان امنیتی معتقدند تمام اپلیکیشن های حاوی بدافزار توسط یک گروه ساخته شده اند.

این اپلیکیشن ها می توانند  تماس های ورودی را رهگیری کنند، اپلیکشین دانلود کنند و با دور زدن فرایند احراز هویت دو مرحله  مسیر ارسال پیامک را تغییر دهند.

آنها با دستیابی به کد HTML اپلیکیشن های موجود در دستگاه کاربر این کار را انجام می دهند و در مرحله بعد فرم های فیشینگ در اپلیکیشن ها تعبیه می کنند؛ به این ترتیب قربانیان متوجه عملکرد آنها نمی شوند.

در برخی موارد اپلیکیشن ها حتی پس از دانلود یک پیام خطا نشان می دهند که طبق آن اپلیکیشن با دستگاه کاربر همخوان نیست و پاک شده است.

با این وجود اپلیکیشن‌ها روی دستگاه کاربر دانلود و در پس زمینه مخفی می شوند.

به هرحال هدف اصلی این بدافزار جعل اپلیکیشن های بانکداری کاربر و دستیابی به اطلاعات و دزدی از او است.

..................

 

خبر: تولید آنتی‌بیوتیک‌های مقاوم با روشی نوین 

پژوهشگران موسسه ام.آی.تی ایالات متحده امریکا، با استفاده از یک نوع واکنش شیمیایی جدید دریافته‌اند که می‌توان آنتی بیوتیک‌ها را به گونه‌ای که به طور بالقوه در مقابل عفونت‌های مقاوم در برابر دارو موثرتر شوند، تغییر داد.

با ترکیب شیمیایی آنتی بیوتیک وانکومایسین(vancomycin)  به یک پپتید ضد میکروب(antimicrobial peptide)، پژوهشگران توانستند به طور چشمگیری اثربخشی دارو را در برابر دو نوع باکتری مقاوم در برابر دارو افزایش دهند.

پژوهشگران معتقدند که علاوه بر اصلاح آنتی بیوتیک‌ها، همچنین می‌توانند از این تکنیک برای ایجاد داروهای سرطانی هدفمند نیز استفاده کنند.

دانشمندان می‌توانند از این روش برای اتصال پادتن‌ها یا پروتئین‌های دیگر به داروهای سرطانی استفاده کنند و داروهایی را توسعه دهند که در درمان بیماری بسیار موثر بوده و بر روی بافت‌های سالم عواض جانبی نداشته باشد.

..................

 

خبر: نسخه سرنشین دار ایستگاه فضایی چین رونمایی شد 

چین از نسخه نخستین ایستگاه فضایی سرنشین دار خود رونمایی کرده است؛ این مقر جایگزین ایستگاه فضایی بین المللی می شود و در حقیقت سمبلی از بلندپروازی های چین در ورای زمین است.

این ماژول ۱۷ متری که درنمایشگاه هوایی دوسالانه رونمایی شده، توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد. 

به هرحال ماژول مذکور که «Heavenly Palace» نام گرفته همراه دو ماژول دیگر برای آزمایش های علمی به کار گرفته می شود؛ همه این ماژول ها مجهز به پنل های خورشیدی هستند.

پیش بینی می شود ساخت این ماژول ها در ۲۰۲۲ میلادی تکمیل شود؛ عمر این ایستگاه نیز حدود ۱۰ سال تخمین زده می شود.

۳ فضانورد به طور دائم در این آزمایشگاه فضایی ۶۰ تنی حاضر خواهند بود؛ خدمه آن می توانند تحقیقات بیولوژیکی و گرانشی انجام دهند.

چین در ماه می اعلام کرد تمام کشورها می توانند از این ایستگاه برای انجام آزمایش های فضایی استفاده کنند.

در همین راستا سازمان فضایی اروپا، فضانوردانی به چین فرستاده تا آموزش های لازم برای فعالیت در ایستگاه فضایی چین را دریافت کنند.

ایستگاه فضایی بین المللی حاصل همکاری آمریکا، روسیه، کانادا، اروپا و ژاپن است؛ این ایستگاه از ۱۹۹۸ میلادی فعالیت خود را آغاز کرد اما در ۲۰۲۴ میلادی بازنشسته می شود.

پس از آن چین تنها کشوری خواهد بود که ایستگاه فضایی در مدار زمین دارد؛ البته این ایستگاه بسیار کوچکتر از ISS است. ISS با وزن ۴۰۰ تن به اندازه یک زمین فوتبال آمریکایی است.

..................

 

خبر: ساخت مایعی که انرژی خورشید را 18 سال ذخیره می‌کند 

دانشمندان سوئدی مایعی را به نام «سوخت حرارتی خورشیدی» ارائه کردند که می‌تواند انرژی خورشید را برای بیش از یک دهه در خود ذخیره کند.

این سوخت حرارتی خورشیدی به یک باتری قابل شارژ شبیه است اما به جای برق، نور خورشید را می‌گیرد و گرما تولید می‌کند.

این مایع متشکل از کربن، هیدروژن و نیتروژن است و زمانی که آن را با نور خورشید گرم می‌کنیم پیوندهای میان اتم‌هایش مجددا برقرار شده و به یک نسخه جدید انرژی‌یافته از خودش به نام «ایزومر» تبدیل می‌شود.

انرژی خورشید مانند «شکاری در طعمه» در میان پیوندهای شیمیای قوی ایزومر به دام می‌افتد و این انرژی حتی زمانی که مولکول‌ها به اندازه دمای محیط سرد شوند، حفظ می‌شود.

هنگامی که به انرژی نیاز است مثلا به هنگام شب یا در طول زمستان، این مایع توسط یک کاتالیزور به سادگی جذب و پس از آزاد کردن انرژی به صورت گرما، به شکل اولیه خود بازمی‌گردد.

در حال حاضر این انرژی در ایزومر می‌تواند به مدت 18 سال ذخیره شود.

گرمای تولیدشده توسط این مایع برای سیستم‌های گرمایشی خانگی، روشن شدن آب‌گرم‌کن ساختمان، ماشین‌ظرفشویی، خشک کردن لباس و ... قابل استفاده خواهد بود.

..................

 

خبر: سیستم مدیریت ترافیک با رایانش کوانتومی 

خودروسازی فولکس واگن با کمک شرکت D-Wave قصد دارند با استفاده از رایانش کوانتومی یک سیستم مدیریت ترافیک بسازند که بهتر می تواد اطلاعات حمل ونقلی را پردازش کند و عملکرد خدمات ناوگانی مانند تاکسی و اتوبوس های عمومی را ارتقا دهد.

به گفته این خودروساز آلمانی سیستم کوانتومی را می توان جایگزین مدل های کنونی کرد که به وسیله ابررایانه های معمول کنترل می شوند.

سیستم فولکس واگن با استفاده از الگوریتم های کوانتومی تمام اطلاعات را پردازش و ارتقا می دهد و در مرحله بعد اطلاعات ترافیکی دقیق تری را فراهم می کند.

این شرکت ادعا می کند با کمک سیستم کوانتومی جاده ها بهتر مدیریت می شوند و ناوگان حمل ونقل عمومی نیز بهتر می تواند خدمات ارائه کند.

از سویی دیگر همزمان با به کارگیری خودروهای خودران در جاده ها و خیابان ها، الگوریتم کوانتومی کمک می کند اطلاعات مهم به خودروهای مذکور منتقل شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

71894