۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 11 آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: پخش نخستین برنامه تلویزیونی ماهواره ای با کیفیت مافوق دقیق! 

شبکه های تلویزیونی ژاپن، روز یکم دسامبر در ساعت ۱۰ به وقت محلی ژاپن، پخش برنامه های تلویزیونی را به طور عمومی و از طریق ماهواره با وضوح بالا ۴K و ۸K آغاز کردند.

اگر چه پخش برنامه های تلویزیونی ماهواره ای با دقت 4K از چند سال قبل آغاز شده، اما این نخستین باری است که برنامه تلویزیونی ماهواره ای با دقت 8K پخش می شود.

هرچند طی سال های اخیر آزمایش هایی انجام شده است. اما در حال حاضر فقط  NHK(سازمان ملی پخش برنامه  ژاپن) پخش برنامه با وضوح ۸K را انجام می دهد.

یکی از برنامه های پخش شده بدین شیوه نسخه ای تازه از فیلم "2001: اودیسه فضایی" به کارگردانی استنلی کوبریک است؛ نسخه 8K فیلم مذکور با استفاده از نسخه نگاتیو 70 میلیمتری اصلی فیلم تهیه شده است.

البته این فناوری هنوز در مراحل اولیه است و افراد معدودی نمایشگر۸K دارند. علاوه برآن بیشتر افرادی که این نوع تلویزیون را دارند، به رسیورو آنتن خاصی نیاز دارند تا سیگنال ها را دریافت کند.

این درحالی است که شرکت شارپ از ماه گذشته فروش نخستین تلویزیون های Super Hi-Vision را آغاز کرده است؛ این تلویزیون ها دارای یک تونر مخصوص هستند و قیمت آنها حدود ۶۶۰۰ دلار است.

ژاپن پیش از این اعلام کرده بود که بازی های المپیک سال 2020 را با دقت و کیفیت 8K پخش خواهد کرد بنابراین به سرعت در حال فراهم آوردن زیرساخت های فنی لازم بدین منظور است.

..................

 

خبر: تولید ماده کامپوزیتی جدید با استفاده از گرافین 

محققان انستیتوی ملی گرافین در منچستر با ترکیب جوت و گرافین نوعی فیبر کامپوزیتی جدید ساختند که بسیار مستحکم و پایدار بوده و با هزینه بسیار پایین می توان آن را تولید کرد.

از آنجا که الیاف جوت ارزان و در دسترس هستند، ماده کامپوزیتی جدید گزینه مناسبی برای کاربردهای صنعتی محسوب می شود.

با وجود این که الیاف طبیعی جوت استحکام زیادی ندارند، با افزودن مقداری گرافین به آن ها می توان الیافی بسیار مستحکم تولید کرد.

برای این منظور محققان الیاف جوت را با لایه ای از اکسید گرافین و ورقه های کوچک گرافینی پوشاندند؛ در نتیجه این اقدام مقاومت الیاف در برابر برش 200 درصد و در برابر خمیدگی 100 درصد افزایش یافت.

به اعتقاد محققان این ماده کامپوزیتی جدید در تولید انواع خودروها، کشتی ها، تیغه های توربین های بادی و حتی به عنوان مصالح ساختمانی ارزان قیمت کاربرد دارد.

..................

 

خبر: تلاش دولت آمریکا برای جاسوسی از فیس‌بوک

اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا درخواستی را برای افشای برخی اسناد دادگاهی تقدیم مقامات قضایی این کشور کرده که در صورت موافقت با آن تلاش کاخ سفید برای جاسوسی از پیام رسان فیس بوک ثابت می شود.

اسناد یادشده نشان می دهد دولت آمریکا در تلاش برای ایجاد قابلیت دسترسی مخفیانه و بی سروصدا به نرم افزار پیام رسان فیس بوک بوده و قصد داشته از طریق ایجاد یک روزنه سری بتواند پیام های رد و بدل شده از طریق این برنامه را به طور دائمی زیر نظر بگیرد.

اطلاعات مربوط به این جاسوسی سایبری جدید دولت آمریکا در جریان رسیدگی به یک پرنده قضایی در تابستان سال جاری میلادی منتشر شده، اما وزارت دادگستری آمریکا فعلا تمامی اسناد مربوطه را مهر و موم کرده و از دسترسی به آنها جلوگیری نموده است.

پلیس فدرال آمریکا در تلاش بوده با جاسوسی و استراق سمع مکالمات صوتی اعضای یک گروه جنایتکار در این کشور که از پیام رسان فیس بوک استفاده می کردند، آنها را شناسایی کند؛ اما تلاش آن در عمل منجر به استراق سمع تمامی داده های رد وبدل شده از طریق پیام رسان فیس بوک بوده است.

اگر دادگاه در برابر درخواست های اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا تسلیم شده و اجازه افشای اسناد مذکور را بدهد، رسوایی بزرگ دیگری برای پلیس و دولت آمریکا رقم می خورد که علیرغم ادعاهای خود هیچ احترامی برای حریم شخصی و آزادی های مدنی مردم برخوردار نیستند و بی سروصدا از آنها در فضای مجازی جاسوسی می کنند.

..................

 

خبر: تولید لنز تماسی الکترونیک برای درمان بیماری های چشم!

محققان دانشگاه گنت در بلژیک برای نخستین بار موفق به تولید لنز تماسی الکترونیک چشم شده اند که درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با این عضو حساس بدن را تسهیل می کند.

تولید لنزهای یادشده حاصل سه سال و نیم تلاش مداوم است و در اتاقی موسوم به اتاق پاک صورت گرفته است که در آن هیچ اثری از گرد و غبار یا آلاینده های محیطی وجود ندارد.

لنز یادشده دارای یک حلقه طلایی است که پهنای آن به ۱۰ میکرومتر می رسد که به اندازه نیمی از ضخامت موی انسان است و تولید آن پرهزینه ترین بخش از تولید لنز یادشده بوده است.

این لنز که در تولید آن از سیلیکون هم استفاده شده، از قابلیت تزریق هیدروژل برخوردار است بنابراین هم از انعطاف بیشتری برخوردار است و هم می تواند اکسیژن را از خود عبور داده و آن را به درون قرنیه چشم منتقل کند.

از این لنز می توان برای تزریق بی دردسر و ایمن برخی داروها به درون چشم هم استفاده کرد تا به مداوای بیماری هایی مانند خشکی چشم کمک شود.

این پروژه با حمایت مالی اتحادیه اروپا اجرا شده و محققان ژاپنی نیز برای تجاری سازی آن با بلژیکی ها همکاری داشته اند.

تولید باتری با عمر طولانی برای شارژ نگهداشتن این لنز از جمله دیگر برنامه های در دست اجرای محققان مذکور است.

..................

 

خبر: موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس برای سومین بار به فضا می‌رود

اسپیس ایکس قصد دارد امشب(دوم دسامبر)، برای سومین بار یک موشک فالکون ۹ را به آسمان بفرستد؛ این موشک از مقر واندربرگ در کالیفرنیا به فضا می رود.

این نوزدهمین پرتاب موشک اسپیس ایکس در ۲۰۱۸ میلادی است و در صورت موفقیت، این شرکت رکورد بیشترین ماموریت انجام شده در یک سال را می شکند.

اسپیس ایکس احتمالا در ماه دسامبر چند موشک دیگر را نیز پرتاب خواهد کرد؛ در همین راستا پیش بینی می شود این شرکت در ۲۰۱۸ میلادی ۲۲ موشک به فضا ارسال کند.

اسپیس ایکس در ۲۰۱۷ میلادی ۸ موشک به فضا فرستاد و بنابراین تعداد پرتاب در سال جاری میلادی نشان می دهد این شرکت توانسته چالش های موجود در زمینه تولید و فراوری را برطرف کند.

به هرحال موشکی که امشب به فضا می رود، نخستین بار در ۱۱ می و سپس در ۷ آگوست پرتاب شد؛ اکنون برای نخستین بار اسپیس سعی دارد قسمت اول یک موشک و ۹ موتور مرلین آن را برای سومین بار به فضا ارسال کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

70517