۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 2 دسامبر 2018) در جهان فناوری نوین است:

 

مفصل مصنوعی مچ دست ساخته شد! 

محققان دانشگاه فنی چالمرز واقع در سوئد به تازگی نوعی مفصل مصنوعی ساختند که می تواند حرکات مهم مفصل مچ دست را شبیه سازی کند.

یکی از مهم ترین چالش های افرادی که دست آن ها قطع شده و از اندام مصنوعی بهره می برند، ناتوانی در چرخاندن مفصل مچ دست مصنوعی به داخل و خارج است که  برای انجام فعالیت های روزانه امری حیاتی است.

در روش های فعلی کنترل اندام مصنوعی، از سیگنال های عضلات برای کنترل کف دست و مفصل مچ استفاده می شود؛ اما کنترل این دو بخش به صورت همزمان ممکن نیست.

در نتیجه حرکت اندام مصنوعی عجیب بوده و بیمار ناچار است در هر مرحله از حرکت یکی از دو بخش دست را جابه جاکند؛ علاوه بر این هیچ نوع بازخورد حسی از اندام حسی وجود ندارد و بیمار موقعیت دست و حرکات آن را احساس نمی کند.

اما این مفصل جدید مجهز به یک سیستم ایمپلنت یکپارچه با استخوان است که درون دو استخوان ساعد قرار می گیرد.

سپس مفصل مصنوعی به عنوان رابط بین این دو ایمپلنت و دست مصنوعی نصب می شود؛ این ساختار امکان حرکات بسیار طبیعی تر اندام مصنوعی و تعامل آن را با سیستم عصبی بدن فراهم می کند و بازخوردهای حسی را در اختیار بیمار می گذارد.

.....................

 

 

ساخت دستگاه تبدیل بخار هوا به آب آشامیدنی! 

گروهی از محققان دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله در عربستان سعودی دستگاهی جدید برای تبدیل بخار هوا به آب آشامیدنی ساخته اند؛ در این دستگاه از نوعی هیدروژل شور استفاده می شود.

ژل به کار رفته در این دستگاه حاوی نمک کلرید کلسیم ارزان، ماندگار و غیر سمی است؛ هرچند این نمک مقدار زیادی از بخار آب هوا را جذب می کند اما یک نمک آب شونده است. به عبارت دیگر این ماده در آبی حل می شود که آن را جذب می کند.

این بدان معناست که هنگامیکه ژل مذکور به تنهایی برای جذب بخار آب استفاده شد، کلرید کلسیم آب شوری تولید می کند که غیر قابل آشامیدن است اما در دستگاه جدید این آب شور در هیدروژل پلیمری جامد نگهداری می شود. این ژل همچنین حاوی نانوتوب های کربنی است که در تبدیل نور خورشید به گرما کارآمد هستند.

در نتیجه دستگاه می تواند شب بخار آب را از هوا جذب کند، آن را به شکل مایع در هیدروژل ذخیره کند. در روز، هنگامیکه خورشید به ژل می تابد، گرما سبب می شود آب تازه به شکل بخار از ژل جدا شود. بخار حاصل دوباره در سطح دستگاه به مایع تبدیل می شود که می توان آن را ذخیره  و مصرف کرد.

در آزمایش این فناوری، یک نمونه اولیه ساده این دستگاه که حاوی ۳۵ گرم هیدروژل بود به مدت یک شب خارج از خانه با رطوبت نسبی حدود ۶۰ درصد گذاشته شد. صبح روز بعد ۳۷ گرم آب جذب شد که اکثر آنها پس از ۲.۵ ساعت تابش طبیعی نور خورشید توسط دستگاه استخراج شدند.

.....................

 

 

بانداژ الکتریکی درمان زخم ابداع شد! 

محققان دانشگاه ویسکانسن مدیسون به تازگی یک بانداژ الکتریکی ابداع کرده اند که با ارسال پالس های ضعیف الکتریکی زخم را درمان می کند.

این بانداژ الکتریکی در حقیقت یک باند حاوی سیم پیچی است و روی بدن بیمار بسته می شود و از حرکت کردن بدن فرد الکتریسیته تولید می کند.

این باند حاوی تجهیزات الکترونیکی مانند نانوژنراتورها است که انرژی حرکات قفسه سینه فرد را هنگام تنفس برداشت می کند.

این روند، پالس های الکتریکی ضعیفی تولید می کند که به الکترودهای موجود در باند ارسال می شود و در مرحله بعد به بافت مجروح می رسد.

طی آزمایش های انجام شده این دستگاه توانست زخم های پوستی را طی سه روز درمان کند؛ این درحالی است که در وضعیت معمول درمان چنین زخمی ۱۲ روز طول می کشد.

میزان الکتریسیته ای که در این بانداژ به زخم وارد می شود هیچ خطری برای زخم ندارد.

.....................

 

 

تولید نمایشگری که می توان مانند کاغذ روی آن نوشت! 

تولید نمایشگرهایی با قلم الکترونیک که نوشتن روی آنها ممکن است، پدیده تازه ای نیست، اما نمایشگر تازه شرکت «ای – اینک» به شما امکان می دهد مانند یک کاغذ  روی صفحه آن بنویسید.

این نمایشگر که «جاست رایت» نام دارد تجربه نوشتن را به صورت طبیعی برای شما به ارمغان می آورد.

برای نوشتن با دست خط خود روی این نمایشگر نیازی به تابش نور از طریق نمایشگر یا افزوده شده لایه ای خاص به آن نیست و تقریبا هیچ فاصله ای میان زمانی که کاربر مطلبی را با دست روی نمایشگر می نویسد و زمانی که آن مطلب روی آن نمایش داده می شود، وجود ندارد.

همچنین دقت این نمایشگر در زمینه نمایش اطلاعات واردشده با دست بالاست و دقیقا حروف و کلمات را با همان شیوه ای که توسط کاربر روی صفحه نمایشگر وارد شده، ترسیم می کند.

نمایشگر یادشده به شکلی طراحی شده که بسیار انعطاف پذیر بوده و در شرایط مختلف قابل استفاده است.

برای استفاده از این نمایشگر تنها نیاز به قلمی عادی دارید و البته اگر از قلم هایی با پهنای نوک متفاوت استفاده کنید، نتایج کار نیز بسیار متفاوت خواهد بود.

محصول یادشده کاربردهای پزشکی، آموزشی و تجاری گسترده ای خواهد داشت و می توان از آن برای نگارش محتوای مختلف بهره گرفت.

.....................

 

 

ابزار مبدل دوربین به وبکم فوق دقیق عرضه شد! 

به تازگی ابزار منحصر به فردی به بازار آمده که برای نخستین بار می تواند تمامی دوربین های دی اس ال آر یا دوربین های استاندارد فیلمبرداری ویدئویی را به وبکم فوق دقیق مبدل کند.

Cam Link ۴K که یک نوع دانگل یو اس بی است، نرم افزار تولیدی شرکت سازنده یعنی Elgato را که روی رایانه یا لپ تاپ نصب شده به خود دوربین متصل می سازد.

از این ابزار می توان برای پخش زنده تصاویر در حال ضبط با دوربین روی سایت هایی مانند یوتیوب و توئیچ هم استفاده کرد.

کیفیت تصاویر تهیه شده بدین شیوه در حد ۴K است بنابراین کاربران با استفاده از آن دیگر نیازی به خرید وبکم های گران قیمت ندارند و تنها کافیست یک دوربین ویدئویی معمولی در اختیار داشته باشند.

از ابزار یادشده می توان برای دریافت خروجی فوق دقیق ۴K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه یا خروجی ۱۰۸۰ پیکسل با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه استفاده کرد.

این فناوری با نرم افزارهای Discord، OBS Studio و Skype هم سازگاری دارد و روی دوربین های ویدئویی شرکت های پاناسونیک، سونی، نیکون، گوپرو و کَنون با موفقیت آزمایش شده است؛ قیمت این محصول ۱۳۰دلار است.

.....................

 

 

مریخ نورد اینسایت رکوردشکنی کرد! 

هنوز یک هفته از فرود کاوشگر اینسایت روی سطح مریخ نگذشته اما این کاوشگر در نخستین روز فعالیت در مریخ به وسیله پنل های خورشیدی ۴۵۸۸ وات ساعت برق تولید کرد که این رقم رکورد به حساب می آید.

اطلاعات ارسالی به زمین نشان می دهد نه تنها کاوشگر به طور دقیق کار می کند، بلکه رکورد جدیدی در تولید انرژی در سیاره سرخ ثبت کرده است.

دوشنبه گذشته اینسایت پس از سفری ۷ ماهه روی مریخ فرود آمد و چند ساعت بعد به طور موفقیت آمیز پنل های خورشیدی خود را باز کرد.

مقدار الکتریسیته تولیدی این کاوشگر طی یک روز مریخی بیش از مقداری است که هرگونه کاوشگری قبلا روی این سیاره جمع آوری کرده است.

به گفته مدیر پروژه اینسایت، دستیابی به این تولید الکتریسیته بی سابقه برای انجام فعالیت های مهندسی بسیار کارآمد است و این بدان معناست که ما نیز هم اکنون انرژی کافی برای انجام ماموریت ها  و عملیات های علمی را در اختیار داریم.

این میزان بسیار بیشتر از ۲۸۰۶ وات ساعتی است که کاوشگر Curiosity ناسا در نخستین روز مریخی تولید کرد.

۲پنل خورشیدی کاوشگر اینسایت هرکدام قطری ۲.۲ متری دارند.

.....................

 

 

سوخت هیدروژنی قابل بازیافت هم تولید شد! 

یک شرکت استرالیایی فناوری جدیدی را ابداع کرده است که در آن هیدروژن در قالب یک چرخه قابل بازیافت عرضه می شود و می توان آن را دقیقا مشابه بنزین حمل و نقل و با استفاده از پمپ ها مورد استفاده قرار داد.

محققان با استفاده از این شیوه جدید، هیدروژن را در یک حالت پایدار مایع تثبیت کردند که 60 درصد آن آب است؛ این ویژگی، حمل و نقل و نگهداری هیدروژن را بسیار ساده می کند و بزرگترین مانع استفاده گسترده از هیدروژن را از میان بر می دارد.

به گفته محققان هزینه پرکردن یک باک از این سوخت هیدروژنی نصف هزینه یک باک بنزین است و مسافتی که می توان با این مقدار سوخت هیدروژنی طی کرد، دو برابر مسافتی است که با بنزین طی می شود.

نکته قابل توجه این است که سوخت هیدروژنی بر خلاف بنزین هیچ نوع گاز گلخانه ای یا مضری را در طبیعت آزاد نمی کند.

برای استفاده از این نوع سوخت کافی است باک خودرو با یک باک دیگر که کاملا مشابه و با اندازه باک فعلی آن است جایگزین شود؛ این باک جدید دارای یک مکانیزم جانبی است که مقداری کاتالیزور شیمیایی را درون آن آزاد می کند.

این سوخت هیدروژنی مایع حاوی تنها 3 درصد هیدروژن است و 97 درصد آن را مواد مکمل تشکیل می دهد؛ پس از آزاد شدن کاتالیزور هیدروژن از سایر ترکیبات سوخت جدا شده و مستقیما به سلول سوختی هدایت می شود تا در آنجا به توان الکتریکی تبدیل شود.

نکته قابل توجه این است که 97 درصد باقی مانده از سوخت قابلیت بازیافت دارد و در هنگام سوخت گیری مجدد، ابتدا این ترکیبات از باک خارج شده و سپس سوخت جدید وارد باک می شود.

این سوخت مصرف شده درون تانکرهایی ذخیره شده و در مرحله بعد شرکت تامین کننده سوخت این تانکرها را به کارخانه تولید سوخت منتقل می کند؛ در آنجا این ترکیبات مجددا با هیدروژن ترکیب شده و سوخت قابل استفاده تولید می شود.

این فناوری امکان رانندگی بلندمدت با خودروهای برقی و سوخت گیری سریع را فراهم کرده و به سادگی در زیرساخت های موجود در پمپ های بنزین پیاده سازی می شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

12985