۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 17 آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: نخستین صدای مریخ منتشر شد! 

فضاپیمای جدید ناسا نخستین صدای مریخ را ثبت و ارسال کرد.

آزمایشگاه JPL ناسا کلیپ های صوتی از صدای باد مریخ منتشر کرده که شامل اصواتی با فرکانس پایین هستند که کاوشگر اینسایت در نخستین هفته عملیاتی خود در مریخ جمع آوری کرده است.

طبق گفته محققان، سرعت وزیدن این باد 16 تا 24 متر بر ساعت برآورد شده است؛ این نخستین اصوات مریخی است که گوش انسان قادر به شنیدن آن است.

این در حقیقت صدای بادی است که میان پنل های خورشیدی اینسایت می وزد و ارتعاشی در کل کاوشگر ایجاد می کنند.

اصوات باد مریخی به وسیله حسگرهای فشار هوا درون کاوشگر و همچنین دستگاه زلزله سنج روی بدنه آن ثبت شده است.

..................

 

خبر: ربات هایی که عمل سزارین انجام می دهند! 

طبق گزارش کمیسیون «Future of Surgery» در انگلیس ربات ها به زودی می توانند عمل سزارین و برداشتن بخش های سرطانی پوست را انجام دهند.

به گفته محققان پیش بینی می شود ربات های جراح در آینده پیچیده تر شوند و بتوان به عنوان دستیار در بخش خدمات درمانی از آنها استفاده کرد.

استفاده از ربات ها و ثبت دی ان ای افراد در ۲۰ سال آتی، صنعت درمان و پزشکی را دگرگون و البته عمل های جراحی را ایمن تر می کند.

طبق پیش بینی این کمیسیون، پزشکان می توانند بیماری هایی مانند سرطان را قبل از نابودی اعضای بدن انسان شناسایی کنند و در نتیجه عمل های جراحی در مقیاس کوچکتر انجام می شوند.

علم پزشکی در مرز نوآوری است و ماشین های جدید تا سال آتی در بیمارستان های NHS به کار گرفته می شوند.

همچنین به زودی از ربات ها در عمل های جراحی های مختلف مانند قلب و ریه استفاده می شود.

استفاده از ربات‌های پیشرفته و کنترل جراحی‌ها با تکنیک‌های جدید به این معنی است که در آینده جراحی‌ها سریع‌تر، کم تهاجمی‌تر و ساده‌تر انجام خواهند شد.

اعمال جراحی سزارین در آینده توسط دستیارها صورت خواهد گرفت و متخصصان و جراحان تنها مسئول جراحی‌های خاص خواهند بود و ممکن است نیاز نباشد که این افراد همیشه در اتاق جراحی حضور داشته باشند.

..................

 

خبر: فولکس واگن 15 میلیون خودروی برقی می سازد!

شرکت آلمانی فولکس واگن قصد دارد با سرمایه گذاری 11 میلیارد یورویی، 15 میلیون خودروی برقی برای استفاده مردم در آینده نزدیک تولید کند.

فولکس واگن به همین منظور یک پلتفورم اختصاصی تولید خودروهای برقی ابداع کرده که ام ای بی نام دارد و تولید انبوه خودروهای یادشده را با سهولت بیشتری ممکن می کند.

سرمایه گذاری 11 میلیارد یورویی فولکس واگن طی یک بازه زمانی شش ساله و به تدریج صورت می گیرد؛ قرار است کل این بودجه تا سال 2023 مصرف شود.

این شرکت هنوز جزئیات مربوط به نحوه مصرف این بودجه را افشا نکرده و تنها به ذکر این نکته اکتفا کرده که از مبلغ یادشده 9 میلیارد یورو به طراحی و تولید مدل های مختلف خودروهای برقی اختصاص می یابد.

فولکس واگن که بزرگترین شرکت خودروسازی جهان محسوب می شود در سال 1937 با هدف تولید خودروهای ارزان قیمتی تاسیس شد که عموم مردم توان خرید آن را داشته باشند.

..................

 

خبر: ۳.۹ میلیارد نفر از جمعیت جهان آنلاین هستند!

گزارش سازمان ملل نشان می دهد در حال حاضر ۳.۹ میلیارد نفر در سراسر جهان آنلاین هستند و تا پایان ۲۰۱۸ میلادی ۵۱.۲ درصد جمعیت جهان از world wide web استفاده می کنند.

به گفته هولین ژو مدیر ITU تا پایان ۲۰۱۸ میلادی میزان استفاده از اینترنت از نقطه عطف ۵۰/۵۰ می گذرد؛ البته هنوز عده زیادی از مردم جهان منتظر دستیابی به مزایای اقتصاد دیجیتال هستند.

طبق  گزارش ITU رشد میزان استفاده از اینترنت در ثروتمندترین کشورهای جهان، کند و البته با ثبات بوده است؛ در ۲۰۰۵ میلادی ۵۱.۳ درصد جمعیت این کشورها از اینترنت استفاده می کرد و اکنون این رقم به ۸۰.۹ درصد رسیده است.

اما بیشترین میزان رشد به کشورهای در حال توسعه تعلق دارد. در حال حاضر ۴۵.۳ درصد از مردم این کشورها به اینترنت متصل هستند؛ حال آنکه ۱۳ سال پیش این رقم فقط ۷.۷ درصد بود.

در آفریقا نیز رشد قابل توجهی دیده می شود؛ طوریکه تعداد کاربران اینترنت در بازه زمانی ۱۳ ساله ۱۰ برابر شده و از ۲۱ درصد به ۲۴.۴ درصد رسیده است.

همچنین این گزارش نشان داد هرچند میزان اشتراک خطوط تلفن ثابت در سراسر جهان در حال کاهش است و اکنون فقط ۱۲.۴ درصد است، اما تعداد اشتراک تلفن همراه در حال حاضر حتی بیشتر از جمعیت جهانی است. 

علاوه بر آن تحقیق  نشان می دهد اشتراک های پهنای باند موبایل از 4 اشتراک در هر 100 نفر در سال 2007 به 69.3 در حال حاضر افزایش یافته است.

در حال حاضر در سراسر جهان 5.3 میلیارد مشترک فعال در زمینه پهنای باند تلفن همراه وجود دارد.

طبق این تحقیق ۹۶ درصد جمعیت جهان اکنون در گستره شبکه اینترنت موبایل زندگی می کنند و ۹۰ درصد افراد می توانند از طریق استاندارد 3G به اینترنت پرسرعت دسترسی یابند.

..................

 

خبر: باتری هایی که در هفته فقط یکبار شارژ می شوند!

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا نوعی محلول الکترولیت با نام BTFE ساخته اند که امکان تولید باتری هایی با قابلیت شارژ منفی را در دمای اتاق فراهم می کند.

پیشرفت این فناوری می تواند منجر به تولید باتری هایی برای گوشی هوشمند و تجهیزات الکترونیکی شود که در هفته فقط یک بار نیاز به شارژ دارند.

این محققان الکترولیتی ساختند که امکان انتقال آنیون های فلوراید را در بین الکترودهای باتری در دمای اتاق فراهم می کند.

این الکترولیت رسانش بالایی دارد و می تواند واکنش شیمیایی را در ولتاژ های مختلف به انجام برساند.

به گفته محققان این نخستین باتری قابل شارژ یون فلوراید در جهان است و تا تولید تجاری آن نیاز به تحقیقات بیشتری است.

اکنون محققان در تلاشند با استفاده از مواد دیگر در ساخت الکترولیت، قابلیت های آن را بهبود بخشند.

نظرات : 0

ثبت نظر

38825