۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 20 آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: کلاه ایمنی که هنگام ضربه سخت می شود! 

محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا یک کلاه اسکی نرم و انعطاف پذیر ساخته اند که هنگام ضربه خوردن سخت شده و از سر محافظت می کند.

کلاه اسکی ANTI Ordinary A1، از دولایه تشکیل شده است؛ لایه درونی آن عمدتا از جنس پشم مرینوس است که رطوبت بدن را جذب کرده و ضد آلرژی است.

لایه خارجی آن از جنس اکرلیک ساخته شده که ماده ای پایدار مستحکم و قابل شستشو است.

در بین این دولایه کلاه، مایعی متشکل از سیالات غیرنیوتنی وجود دارد؛ این سیالات فاقد گرانروی معین هستند.

به عبارت دیگر از ذراتی تشکیل شده اند که هنگام حرکت با سرعت پایین، به سادگی از کنار یکدیگر عبور می کنند، اما در صورت حرکت سریع با یکدیگر برخورد کرده و قفل می شوند.

در نتیجه این مایع در حالت عادی نرم و روان است؛ اما زمانیکه به آن فشار یا ضربه وارد می شود، به سرعت چسبناک و سخت می شود.

این کلاه 23 میلیمتر ضخامت دارد و وزن آن به 750 گرم می رسد که کمی سنگین تر از کلاه های ایمنی اسکی متداول است.

قرار است این کلاه توسط یک استارتاپ با قیمت 119 دلار به بازار عرضه شود.

به گفته محققان می توان این فناوری را به منظور کاربردهای پزشکی از جمله محافظت از سر و اندام های بیمارانی که خطر زمین خوردن آن ها را تهدید می کند، مورد استفاده قرار داد.

..................

 

خبر: خودرویی که به طور خودکار برای دوچرخه ها ترمز می کند! 

شرکت خودروسازی اسپانیایی سیت هم به جمع برخی خودروسازان دیگر مانند ولوو و جگوار پیوسته است که یک سیستم ترمز امنیتی برای نجات جان دوچرخه سوارها بر روی تولیداتشان نصب می کنند.

سیستم یادشده به طور خودکار قادر به شناسایی دوچرخه سواران در جاده است و در این زمینه به راننده هشدار می دهد.

بنابراین خودرو ترمزهای خود را فعال می کند تا مشکلی برای دوچرخه سواران ایجاد نشود.

سیت برای نخستین بار این فناوری را روی خودروی شاسی بلند Tarraco خود مورد استفاده قرار داده است.

سیستم یادشده تا به حال روی 1200 خودروی شرکت سیت با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته و در 450 مورد برخورد ناگهانی با دوچرخه سواران موفق به حفظ جان آنها شده است.

همچنین این سیستم مجهز به یک رادار برای دریافت علائم هشدار دهنده است؛ ریزپردازنده های نصب شده روی این سیستم با مقایسه و بررسی سرعت حرکت دوچرخه سواران در قیاس با سرعت خودرو ترمزها را به تدریج فعال می کنند تا توقف در زمان مناسب رخ دهد.

کل این فرایند بین 1.5 تا 2 ثانیه رخ می دهد و در ابتدا زنگ هشدار خودرو به صدا درمی آید.

اگر راننده بعد از شنیدن این صدا و مشاهده تصویر هشدار روی کنسول خودرو ترمز نکند، ترمز مابین 0.8 تا 1 ثانیه بعد فعال می شود و به عنوان مثال اگر سرعت حرکت در حدود 72 کیلومتر در ساعت باشد، خودرو بعد از طی کردن 20 متر متوقف می شود.

..................

 

خبر: جاسوسی اپلیکیشن ها از موقعیت مکانی افراد! 

همه کاربران از رصد فعالیت های خود در زمان استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه مطلع هستند؛ اما نتایج یک بررسی جدید نشان می دهد این برنامه ها تشنه اطلاع از موقعیت مکانی کاربران هستند.

تحقیقاتی که در این زمینه توسط روزنامه نیویورک تایمز صورت گرفته نشان می دهد جمع آوری داده های مربوط به موقعیت مکانی توسط اپلیکیشن ها به شکلی بسیار گسترده تر از حد تصور کاربران در حال انجام است.

به عنوان مثال حداقل ۷۵ شرکت بزرگ فناوری اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی کاربران را با حداکثر دقت ممکن ولی به صورت ناشناس جمع آوری می کنند؛ این داده ها از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر آمریکا جمع آوری می شود.

 نکته جالب این است که جمع آوری اطلاعات موقعیت مکانی در مورد کاربران توسط برخی شرکت ها تا ۱۴ هزار بار در روز انجام می شود.

کاربرد اصلی این اطلاعات برای نمایش آگهی های بازرگانی مرتبط با موقعیت مکانی کاربر است.

معمولا شرکت های بازرگانی و تبلیغاتی تلاش می کنند با بررسی محل حضور هر فرد آگهی هایی از کسب و کارهای نزدیک به موقعیت جغرافیایی وی را نمایش دهند.

همین تحقیق حاکیست شرکت های تبلیغاتی به جمع آوری داده های مکانی از افرادی که در بیمارستان ها، منازل، مدارس و فروشگاه ها حضور دارند علاقه بسیاری زیادی دارند.

گرچه اطلاعات موقعیت مکانی با حذف شماره همراه و هویت فرد برای شرکت های بازرگانی ارسال می شوند، اما بررسی های نیویورک تایمز نشان می دهد یافتن هویت افرادی که در این موقعیت های مکانی حضور دارند با توجه به فعالیت های روزانه عادی آنها به سادگی ممکن است.

نیویورک تایمز این بررسی را در مورد ۲۰ اپلیکیشن محبوب تلفن همراه انجام داده و به این نتیجه رسیده که ۱۷ برنامه اطلاعات دقیق موقعیت مکانی کاربران را برای ۷۰ کسب و کار ارسال می کنند.

..................

 

خبر: بوئینگ جدید نصف جهان را بدون سوختگیری دور می زند! 

شرکت بوئینگ از عرضه جدیدترین مدل از هواپیمای تجاری خود با نام ۷۷۷ ایکس خبر داده که رکورد هواپیماهای قبلی در زمینه حمل و نقل هوایی را شکسته است.

این هواپیما می تواند بدون نیاز به سوخت گیری مجدد نصف کره زمین را دور بزند؛ به بیان دیگر، حداکثر مسافتی که این هواپیما می تواند طی کند ۲۱۷۵۰ کیلومتر است.

هواپیمای BBJ ۷۷۷X ، بر مبنای سبک چینش و قرارگیری صندلی ها می تواند ۳۵۰ تا ۴۲۵ مسافر را در خود جای دهد که البته در صورت افزایش میزان بار و مسافر حداکثر برد آن به ۱۶۱۱۰ کیلومتر کاهش می یابد؛ میزان مساحت داخلی این هواپیما ۳۴۲.۷ متر مربع است.

قرار است این هواپیما در دو مدل تولید شود؛ یکی از این دو مدل BBJ ۷۷۷-۸ نام دارد که قادر به طی کردن مسیر ۲۱۵۷۰ کیلومتری است و دیگری به نام BBJ ۷۷۷-۹ با کابین بزرگتر می تواند مسیری ۲۰۳۷۰ کیلومتری را بدون نیاز به سوختگیری مجدد بپیماید.

موتور این هواپیما از نوع توربو فن GE۹X بوده و طراحی بال های آنها با کامپوزیت های سبک وزن از جنس نوارهای کربنی صورت گرفته است.

طول بال های این هواپیما به ۷۲ متر می رسد؛ پنجره های بزرگتر، سیستم روشنایی جدیدتر و یک بخش وی آی پی مجلل برای مسافران خاص هم برای این هواپیما در نظر گرفته شده است.

..................

 

خبر: گردنبند نجات غریق کودکان ساخته شد! 

هر چقدر که والدین از فرزندان کوچک خود مراقبت کنند، باز هم ممکن است کودکان در استخرهای شنا و دریاچه‌ها بیافتند؛ بنابراین گردنبند نجات(Buddy Lif-Collar) برای چنین حوادثی طراحی شده است.

هنگامیکه کاربر به درون آب میافتد این حلقه به طور خودکار باد می‌شود و کاربر را روی آب قرار می‌دهد.

این گردنبند توسط تاداس جاکنیس(Tadas Juknius) توسعه یافت؛ وی گردنبند مذکور را هنگامیکه دانشجوی دکتری مواد در دانشگاه فناوری کاوناس لیتوانی بود، اختراع کرد و در حال حاضر نیز شرکت "Spinoff Smartmedic" قصد دارد این فناوری را عرضه کند.

وزن این حلقه گردنی ۱۲۰ گرم است و به شکل یک یقه طراحی شده که در اطراف گردن کودک قرار می‌گیرد.

یک حسگر حساس به رطوبت درون آن تعبیه شده است که در صورت افتادن کودک، سبب باز شدن چهار کیسه هوا از اطراف می‌شود.

این چهار کیسه بسیار سریع و تنها در عرض سه ثانیه باز می‌شوند.

حلقه گردن سر کودک را از آب خارج نگه می‌دارد و با این کار سبب نجات کودک می‌شود.

شرکت Spinoff Smartmedic اعلام کرده با اینکه در حال حاضر تنها از نمونه اولیه این محصول رونمایی شده اما افراد بسیار مجذوب آن شده‌اند.

نظرات : 0

ثبت نظر

81429