۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر

طراحی جدید گوگل لنز در تولد یک سالگی!

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از دیجیتال ترندز، این اپ که با استفاده از فناوری یادگیری ماشین و از طریق دوربین دستگاه، تمام عکس‌های ثبت شده را تحلیل و بررسی می‌کند، می‌تواند وظایف دیگری را نیز انجام دهد.

 

 
به‌عنوان مثال، می‌تواند زمانی که کاربر از جلد یک کتاب عکس می‌گیرد مطالبی را درباره آن کتاب به وی منتقل کند، یا با نگاه کردن به یک عکس، تمام فروشگاه‌ها و مکان‌هایی که در آن هست را شناسایی کند؛ یا حتی زمانیکه دوربین روی برچسبی که نشان‌دهنده داده‌های لاگین است، نگه داشته شود به شبکه وای‌فای در دسترس متصل می‌شود.
گوگل هفته گذشته این اپلیکیشن را با طراحی جدید ارائه و در پست جدید خود اطلاعات بیشتری را درباره آن منتشر کرد.
یکی از مهم‌ترین توانایی‌های اپ جدید، جستجو بر اساس اطلاعاتی است که کاربر می‌بیند در حالیکه پیش از آن این کار مبتنی بر اطلاعات متنی بود.
به‌عنوان مثال، تصور کنید سگ زیبایی را در خیابان می‌بینید که دوست دارید نژاد آن را بدانید؛ با جستجوی قدیمی مبتنی بر متن، باید تک تک نژادها را مشاهده و عکس آنها را با هم مقایسه می‌کردید. یا نهایتا یک لیست بلند بالا از سگ‌ها را پیدا می‌کردید و اگر خوش‌شانس بودید، شاید می‌توانستید نژاد آن ‌را در این لیست مشاهده کنید. 
اما به کمک گوگل لنز، کافی است با دوربین گوشی خود یک عکس از آن سگ بگیرید؛ سپس گوگل از روی عکس، نژاد آن سگ را شناسایی می‌کند.
به‌طور مشابه، می‌توانید با جستجوی تصاویر، تمام اقلامی که دارای طرح مشابه هستند را شناسایی کنید.
این فرآیند از طریق الگوریتم یادگیری ماشین و با نگاه کردن به صدها میلیون عکس آنلاین انجام می‌شود.
یکی از چالش‌های لنز، کار با متن است؛ آموزش دوربین برای اینکه متوجه متن شود نیازمند ویژگی OCR است که به لنز کمک می‌کند تا کاراکترهای نوشته شده را حتی با فونت‌های مختلف، زاویه‌های گوناگون یا در شرایطی که رنگ و نور آنها مناسب نیست شناسایی کند.
با لنز بروز شده می‌توانید متن‌ها را از داخل یک سند فیزیکی با استفاده از دوربین روی گوشی کپی یا پیست کنید.
گوگل بر این عقیده است که با پیشرفت دائمی دوربین اسمارت‌فون، میزان استفاده از آن در بین کاربران افزایش پیدا می‌کند؛ این میزان افزایش نه تنها به‌عنوان دستگاه‌های دیجیتال بلکه به‌عنوان روشی برای تعامل با دنیای واقعی است.

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@ 

نظرات : 0

ثبت نظر

70219