۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر

کند شدن سرعت کامپیوتر دلیل نصب مجدد ویندوز؟

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، برخی‌ با نصب دوباره ویندوز کند شدن سرعت سیستم را حل می‌کنند؛ اما آیا واقعا هر از چند گاهی باید دوباره ویندوز را نصب کنیم؟ و اگر اینچنین است معمولا در چه زمان‌هایی باید این کار را انجام داد؟

 

 
چرا با گذشت زمان سرعت ویندوز پایین می‌آید؟

 
برنامه‌های استارتاپ: اگر نگاهی به استارتاپ ویندوزی که سرعت آن پایین است داشته باشید، حتما برنامه‌های زیادی را در این قسمت می‌بینید که باعث افزایش زمان بوت شده است و با پر کردن سیستم‌ تِرِی با انواع آیکن‌های بلااستفاده مقدار زیادی رم، CPU و سایر منابع سیستمی را اشغال می‌کنند.
پلاگین‌ها و سرویس‌های اکسپلورر: آن دسته از اپ‌هایی که آیکون به منوی اکسپلورر اضافه می‌کنند باعث می‌شوند تا زمان کلیک راست روی فایل‌ها به‌میزان زیادی افزایش پیدا کند. ممکن است برخی از برنامه‌ها خود را به‌عنوان سرویس سیستمی نصب کنند. بنابراین آنها را به‌دلیل اینکه در پس‌زمینه اجرا می‌شوند نمی‌بینید.
بسته‌های سنگین امنیتی: برخی از برنامه‌های امنیتی مانند نورتون بسیار سنگین هستند و برای اجرای فانکشن‌های خود مقدار زیادی از منابع را مصرف می‌کنند.
ابزارهای پاک کردن PC: بیشتر ابزارهای پاک کردن پی‌سی چیزی جز کلاهبرداری نیستند. اگر بتوانند خودشان را به‌عنوان برنامه استارتاپ جا بزنند و در پس‌زمینه اجرا شوند سرعت کامپیوتر را پایین می‌آورند. علاوه بر این، برخی از این برنامه‌ها با خود بدافزارهایی هم نصب می‌کنند.
تولبارهای مرورگر: برخی از افزونه‌های مرورگر باعث کاهش سرعت آن می‌شوند.

 

 
چگونه از پایین آمدن سرعت ویندوز در طول زمان جلوگیری کنیم؟
1- فقط برنامه‌هایی را که استفاده می‌کنید را نصب و از برنامه‌های سبک که باعث کند شدن سیستم نمی‌شوند استفاده کنید.

 2- زمان نصب برنامه‌ها دقت کنید و از نصب تولبارهای مرورگر، بدافزارها، نرم‌افزارهای جاسوسی و سایر برنامه‌‌هایی که چیزی جز ضرر برای سیستم ندارند جلوگیری کنید.

 3- به طور مرتب از داخل کنترل پنل برنامه‌هایی را که استفاده نمی‌کنید پاک کنید.

 4- به‌طور منظم از برنامه‌های Disk Cleanup برای حذف فایل‌های موقت و بیهوده که فضای روی هارد دیسک را اشغال می‌کنند استفاده کنید.

 5- حواستا‌ن به مرورگر وب باشد؛ از حداقل افزونه‌های موردنیاز استفاده کنید.

 6- برنامه‌های امنیتی سبک را انتخاب کنید.

7- از ابزار مدیریت استارتاپ مانند برنامه‌های از پیش‌ساخته ویندوز 10 استفاده کنید.

 


چگونه دوباره با‌سرعت ویندوز را نصب کنیم؟
اگر تصمیم دارید ویندوز را دوباره نصب کنید، ویندوز 10 کار را برای شما راحت کرده است؛ از ویژگی "Refresh Your PC" برای نصب سریع ویندوز و پاک نمودن تمام برنامه‌های نصب شده روی دسکتاپ استفاده کنید.
اگر از نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز استفاده می‌کنید می‌توانید به‌کمک دیسک‌های نصب، ویندوز را مجددا نصب یا از پارتیشن ریکاوری آن ‌را ریستور کنید.

 

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@ 

نظرات : 0

ثبت نظر

37535