۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 7 بهمن

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: خرید آنلاین لباس با مانکن مجازی آمازون! 

فروشگاه آنلاین آمازون مشغول توسعه یک اپلیکیشن مد است که صنعت خرید آنلاین لباس را دگرگون می کند.

این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد تا لباس های مورد نظر را روی یک مانکن مجازی آزمایش کنند؛ مانکن مجازی نیز با توجه به تصاویر شبکه های مجازی ابداع می شود.

در همین راستا این شرکت آمریکایی یک حق امتیاز اختراع در انگلیس ثبت کرده تا بر اساس آن با استفاده از عکس های سلفی و تقویم های آنلاین کاربر، لباس های مورد پسند یا استفاده او را پیش بینی کند.

این اپلیکیشن تصاویری که روی موبایل یا کامپیوتر ذخیره شده اند را جستجو می کند تا یک تصویر واقعیت افزوده از مشتری بسازد که لباس‌های فروشگاه‌های مختلف را به تن می کند؛ به این ترتیب کابر دیگر نیازی ندارد هنگام خرید به اتاق پرو برود.

طبق اسناد مربوط به حق امتیاز، مشتری می تواند با کشیدن انگشت خود روی نمایشگر دستگاهش، لباسی که بر تن مانکن مجازی دیده می شود، بپسندند یا نپسندند.

این نرم افزار  در حقیقت به عنوان یک کارمند خرید شخصی برای کاربر عمل می کند و تصاویری از او را در لباس هایی مختلف نشان می دهد.

..................

 

خبر: روش تشخیص شروع آتش‌سوزی با الهام از گیاهان! 

پژوهشگران دانشگاه سیچوان چین با الهام از گیاهان، روش جدیدی برای تشخیص آتش‌سوزی در مراحل ابتدایی ابداع کرده‌اند.

این پژوهشگران نوعی روش تشخیص آتش‌سوزی ابداع کرده‌اند که مبتنی بر تغییر رنگ است.

در این روش، از یک حسگر مولکولی پیشرو(PMS) استفاده شده که مبتنی بر ترکیبی شیمیایی با نام فتالونیتریل(Phthalonitrile) است.

این حسگر در معرض دمای ۱۸۰ درجه سلسیوس، به ماده‌ای به نام فتالوسیانین(Pcs) تبدیل می‌شود.

این دما، بسیار بالاتر از دمای محیطی برای استفاده روزانه اما کمتر از دمای ناشی از سوختن مواد قابل احتراق مانند چوب و مواد پلیمری است؛ تغییر شیمیایی PMS به PCs، با تغییر رنگ از سفید به سبز همراه است.

یک مؤلفه ابتدایی برای هشدار آتش(EWC) نیز ابداع شده که بر نوعی الگوریتم تشخیص تصویر در زمان واقعی مبتنی است.

این الگوریتم می‌تواند زمان واکنش به آتش‌سوزی را نسبت به تشخیص با چشم غیرمسلح، به طور قابل توجهی کاهش دهد.

سیستم پس از تشخیص آغاز آتش‌سوزی، در طول ۲۰ ثانیه شروع به کار می‌کند و آتش را در طول سه ثانیه تشخیص می‌دهد؛ در نتیجه تأثیر بسزایی در پیشگیری از آتش سوزی خواهد داشت.

..................

 

خبر: جولیا محبوب ترین زبان برنامه نویسی ۲۰۱۸ در حوزه های مختلف!

زبان برنامه نویسی جولیا که مدت زمان زیادی از شکل گیری آن نمی گذرد، در سال ۲۰۱۸ از نظر سرعت رشد تمامی رقبای خود را پشت سر گذاشته است.

اگرچه جولیا هنوز به اندازه زبان برنامه نویسی همچون Python محبوب نیست، اما هم اکنون در فهرست ۵۰ زبان برنامه نویسی برتر دنیا جای دارد و صاحب نظران می گویند آینده ای درخشان در انتظار جولیاست.

در سایت Julia Computing شرکتی که توسط چهار خالق زبان برنامه نویسی جولیا تاسیس شده، جولیا زبان برنامه نویسی توصیف شده که از توانمندی های کمی زبان های R و Python، سرعت تولید و به نتیجه رساندن زبان جاوا و قدرت زبان سی پلاس پلاس برای حل مشکلات مربوط به حجم بالای داده و تحلیل آنها برخوردار است.

میزان بارگذاری زبان برنامه نویسی جاوا از ژانویه سال ۲۰۱۹ به بعد ۷۸ درصد رشد کرده و از ۱.۸ میلیون بار به ۳.۲ میلیون بار رسیده است.

از جولیا برای پردازش انبوهی از داده در ابررایانه ها استفاده می شود و به عنوان مثال از آن برای شبیه سازی ۱۸۸ میلیون ستاره و کهکشان در ابررایانه ای به نام کوری استفاده شده است؛ برای این کار از ۶۵۰ هزار هسته پردازشی ابررایانه مذکور استفاده شده است.

این زبان برنامه نویسی در حوزه هایی همچون تولید خودروهای خودران، مسیریابی انواع وسایل نقلیه، تولید ربات ها، چاپگرهای سه بعدی، ابزار مرتبط با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و غیره کاربرد دارد.

..................

 

خبر: نخستین پرواز موفقیت آمیز تاکسی پرنده بوئینگ

شرکت بوئینگ نخستین پرواز آزمایشی تاکسی پرنده خود با نام "PAV" را در ماناساس ویرجینیا با موفقیت به انجام رساند.

این وسیله نقلیه خودران و کوتاه‌برد می‌تواند راه را برای استفاده گسترده از تاکسی‌های پرنده شهری در آینده‌ای نه چندان دور هموار کند.

این تاکسی پرنده در پرواز آزمایشی خود بلند شدن از زمین، اوج‌گیری، معلق ماندن و فرود را با موفقیت و به صورت خودران انجام داد و همچنین سیستم‌های کنترل زمینی خود را آزمایش کرد.

نمونه اولیه "PAV" مانند دیگر وسایل نقلیه مشابه، مانند نسخه مفهومی تاکسی پرنده "Nexus" که در نمایشگاه فناوری CES 2019 در لاس وگاس به نمایش درآمد، از یک سیستم نیروی الکتریکی استفاده می‌کند.

این تاکسی پرنده بوئینگ با ۹ متر طول و ۸.۵ متر عرض برای عملیات کاملاً خودران در تمام مراحل پرواز با حداکثر برد حدود ۸۰ کیلومتر طراحی شده است.

این تنها وسیله نقلیه بدون سرنشین نیست که NeXt در حال توسعه آن است، بلکه علاوه بر این تاکسی پرنده در حال توسعه یک هواپیمای باری بدون سرنشین با نام "CAV" است که می تواند تا حدود ۲۳۰ کیلوگرم بار را حمل کند.

بوئینگ بزرگترین شرکت هوافضا در آمریکا است که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه توسعه تاکسی پرنده انجام داده است و به دنبال تحقق حمل و نقل هوایی شهری است.

..................

 

خبر: تولید نیروی برق توسط باکتری‌ها!

مهندسان مؤسسه ام آی تی(MIT) در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک روش برای پردازش نمونه‌های کوچک باکتری و سنجش توانایی باکتری برای تولید نیروی برق شده‌اند.

آنها طی مطالعه ای دریافتند باکتری به نام «اشریشیا کُلای» با ایجاد الکترون در سلول‌هایش می‌تواند برق تولید کند.

هدف پژوهشگران از این کار این است که بتوانند قدرتمندترین باکتری‌ها را برای انجام کارهایی مانند سلول‌های سوخت مصرفی(running fuel cells) یا تصفیه آب فاضلاب مهار کنند.

در روشی که پژوهشگران توسعه دادند، از تراشه‌های میکروفلوئیدیک(microfluidic) با کانال‌های کوچک که در وسط به شکل پیکربندی ساعت است، استفاده می‌کند.

با استفاده از ولتاژ در یک کانال، محققان می‌توانند از یک پدیده شناخته شده به عنوان دی الکترو فورز(dielectrophoresis) استفاده کنند تا سریعاً باکتری‌ها را با توجه به فعالیت الکتروشیمیایی آنها طبقه‌بندی کنند.

به گفته پژوهشگران جئوباکتر(Geobacter) میکروب موجود در شرایط بی‌هوازی در خاک و رسوبات آبزی، نخستین تولید کننده گزارش شده و مؤثرترین تولید کننده برق است.

باکتری دیگری که پژوهشگران مورد بررسی قرار دادند، باکتری "Shewanella" بود، آنها بر این باورند که این باکتری نیز قادر به تولید برق است.

با توجه به پیشرفت‌های مهندسی ژنتیک، محققان می‌گویند که آنها قادر به دوباره سازی باکتری‌ها و ایجاد جهش در سطوح سلولی با تنوع گسترده هستند.

با ترکیب ابزارهای ژنتیکی (برای ایجاد جهش) و غربالگری میکروفلوئیدیک (برای انتخاب)، محققان قادر به ایجاد جهش در سلول‌ها و انتخاب بهترین نامزد برای انتقال الکترون خواهند بود.

نظرات : 0

ثبت نظر

29140