۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر

طراحی خودروهای فورد با استفاده از فناوری VR

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، معمولا طراحی یک خودروی جدید به ‌این شکل است که طراح پشت میز می‌نشیند و سپس نقشه اولیه خودرو را به‌صورت دو بعدی روی کاغذ می‌کشد. 
اما فورد معتقد است بکارگیری هدست‌های VR و طراحی به‌صورت سه بعدی منجر به طرح‌هایی می‌شود که انسان نقش محوری بیشتری در آنها دارد.

 

 
البته خودروسازان دیگر از واقععیت مجازی در روند طراحی استفاده کرده‌اند، اما فورد ادعا می‌کند که نخستین شرکتی است که از Gravity Sketch استفاده می‌کند.
طراحان با این سیستم جدید می‌توانند به‌صورت مجازی در سه بعد طراحی کنند؛ کنترلر این سیستم درست مانند قلم عمل کرده و ردیاب حرکتی آن تمام ژست‌های دست را به خطوط تبدیل می‌کند. طراح می‌تواند وسط اتاق بایستد و در اطراف خودش یک خودرو طراحی کند.
به‌گفته «مایکل اسمیت»، مدیر طراحی فورد، واقعیت مجازی به طراحان این امکان را می‌دهد که حین کشیدن طرح، دید 360 درجه از خودرو داشته باشند؛ همچنین طراحان حتی می‌توانند در این فرآیند، طرح خود را با درنظر گرفتن محل نشستن راننده بکشند و برای رسیدن به راحتی و آسایش بیشتر تغییراتی در آن به وجود بیاورند.
اما مهم‌ترین مزیت VR کارایی آن است. طرح‌های سنتی خودرو با شکل‌های دو بعدی شروع می‌شود؛ سپس این شکل‌ها اسکن شده و به مدل‌های سه بعدی مجازی تبدیل می‌شوند. این روند می‌تواند هفته‌ها زمان ببرد، در حالیکه کشیدن طرح‌های سه بعدی باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. حتی طراحان می‌توانند در استودیوهای مختلف و به‌صورت فوری روی پروژه‌ها همکاری مشترک داشته باشند.
هم اکنون نیز شاهد صرفه جویی زمان در دیگر بخش‌های طراحی با استفاده از واقعیت مجازی هستیم؛ پیش از آنکه طرح نهایی شود، خودروسازان به‌صورت سنتی یک مدل در اندازه‌های واقعی با استفاده از خاک رس می‌سازند. 
این مدل‌ها توسط طراحان بررسی و بازبینی می‌شود تا اطمینان کامل از آن طرح حاصل شود؛ این مدل‌ها بسیار گران هستند و تلاش و نیروی کاری زیادی برای ساخت آنها نیاز است.
به‌همین دلیل است که فورد و برخی از دیگر خودروسازان شروع به استفاده آزمایشی از واقعیت مجازی کرده‌ اند؛ چراکه این فناوری هم قیمت پایینی دارد و همین اینکه مدل‌سازی پیکسل بسیار ساده‌تر از خاک رس است.
فورد ادعا می‌کند که ده‌ها نفر از طراحان داخلی و بیرونی در حال استفاده از Gravity Sketch در پنج استودیوی جهانی این شرکت هستند. باید برای دیدن اینکه این فناوری جدید چه تأثیری روی طراحی خودروهای آینده فورد خواهد داشت صبر کنیم و منتظر بمانیم.

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@

نظرات : 0

ثبت نظر

92114