۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر

یک فنجان قهوه با طعم فضا!

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از دیجیتال ترندز، در اینجا صحبت از مفهومی است که حتی طرفداران سرسخت این نوشیدنی را به شک و تردید می‌اندازد: دانه‌های قهوه‌ای که هزاران کیلومتر دورتر از سطح زمین در هوا شلیک می‌شوند و در گرمای حاصل از ورود مجدد به اتمسفر زمین پخته می‌شوند.
شرکت "Space Roasters" متشکل از دو نفر علاقه مند به قهوه است که دوست داشتند چیزی شبیه به‌ فضا را در ترکیب با قهوه درست کنند.
«آندره‌اس کاوالینی» و «حاتم الخفاجی» که بنیان‌گذار Space Roasters هستند می‌گویند: ما می‌خواستیم انسان‌ها را با فضا پیوند دهیم و با به وجود آوردن تجربه یک محصول دست اول ساخت فضا، به آنها انگیزه و شور و اشتیاق بدهیم.
این دو در توضیح کار خود محصولاتی مانند غذاهای خشک منجمد و پتوهای فوق‌العاده عایق را به عنوان نمونه‌هایی از فناوری که در ابتدا برای فضا ساخته شدند و بعد از آن عمومیت پیدا کردند مثال می‌زنند.
در واقع هدف آنها نشان دادن اهمیت محصولات توسعه داده شده برای فضا، روی زمین است.
طرح اصلی Space Roasters، راه‌اندازی یک کپسول مخصوص پخت دانه در یک موشک و سپس پخش آن از فاصله 180 کیلومتری سطح زمین است.
پخش کردن باعث می‌شود تا کپسول‌ها در معرض گرمای سوزانی قرار بگیرند که حاصل اصطکاک اتمسفر زمین است.
این حرارت در سراسر کپسول پخش می‌شود و داخل چهار محفظه پخته می‌شود؛ دمای این محفظه‌ها بر اثر این حرارت به حدود 200 درجه سانتیگراد خواهد رسید و به دلیل اینکه مقدار نیروی جاذبه در حالتی که کپسول به بالاترین نقطه سفر خود می‌رسد بسیار کم است،همین مساله باعث می‌شود تا دانه‌ها به‌طور کامل و به‌صورت یکنواخت پخته شوند.
البته، دانه‌ها به‌محض پخته شدن باید جمع‌آوری شوند؛ به‌همین دلیل Space Roasters سیستم بازیابی خاصی طراحی کرده که شامل پاراشوت و تراسترهایی می‌شود که وقتی کپسول‌ها به فاصله 40 کیلومتری از سطح زمین می‌رسد بکار گرفته می‌شود.
اگر شما هم قهوه دوست دارید و تمایل دارید تا مزه این قهوه شیرین فضایی را بچشید از همین حالا باید به ‌فکر پس‌انداز باشید؛ طبق تخمین‌های صورت گرفته قیمت یک فنجان قهوه فضایی چیزی حدود 500 دلار خواهد بود.

 


 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@

نظرات : 0

ثبت نظر

26114