۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر

دو اپلیکیشن اندرویدی جدید گوگل برای کمک به ناشنوایان

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، نخستین اپلیکیشن "Live Transcribe " نام دارد و از میکروفون اسمارت‌فون برای تبدیل گفتار به متن در لحظه استفاده می‌کند.

 

 
افرادی که دچار مشکلات شنوایی هستند با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند نسخه متنی آنچه را که بیان شده را بخوانند.
یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده اپلیکیشن "Live Transcribe " پشتیبانی از 70 زبان مختلف است؛ اگر می‌خواهید آن ‌را امتحان کنید، باید از طریق گوگل پلی استور ثبت‌نام کنید تا به‌محض ارائه عمومی آن، به شما اطلاع داده شود.
دومین اپلیکیشن "Sound Amplifier" نام دارد و به‌ گونه‌ای طراحی شده که با فیلترینگ و حذف نویزهای ناخواسته و محیطی، باعث وضوح بیشتر صحبت‌های اطرافیان شما می‌شود.
این اپلیکیشن هوشمند صداهایی که در حال حاضر بلند هستند را بیشتر نمی‌کند؛ در واقع اپ "Sound Amplifier"، اسمارت‌فون و هدفون شما را به یک وسیله امدادی شنوایی تبدیل می‌کند.
خبر انتشار این اپلیکیشن نخستین بار در ماه می سال گذشته میلادی و در جریان برگزاری همایش سالانه توسعه دهندگان گوگل اعلام شد اما هم اکنون شاهد عرضه آن هستیم.
اپ جدید گوگل برخلاف "Live Transcribe " می‌تواند بدون اتصال به اینترنت هم کار کند.
شاید مساله حریم شخصی سؤالی است که در ذهن خیلی‌ها شکل می‌گیرد؛ به گفته گوگل، هیچ کدام از مکالمات تبدیل شده به ‌متن ذخیره نمی‌شوند و علاوه بر این قرار نیست که هیچ کدام از داده‌های صوتی یا متنی روی سرورهای این شرکت نگهداری شوند.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که خبر ارائه این دو اپلیکیشن حاکی از تصمیم جدی گوگل برای ورود به حوزه پردازش طبیعی زبان و یادگیری ماشین است؛ به‌طور مثال، می‌دانیم که ماه گذشته گوگل افزونه ترجمه زنده را به دستیار صوتی خود با نام Interpreter Mode اضافه کرد.

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@

نظرات : 0

ثبت نظر

60334