۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

موفقیت هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌های کودکان و نوجوانان

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در این تحقیق که در یک مرکز درمانی در گوانگژوی چین انجام شد، سیستم AI برای بررسی رکوردهای پزشکی 1.4 میلیون مراجعه آموزش داده شد.
این تعداد مراجعه مربوط به 567 هزار و 498 بیمار زیر 18 سال بود. تیم تحقیق، تمام اطلاعات مربوط به این بیماران را در قالب گذرواژه‌های تعیین شده به بیماری‌های شناخته شده متصل کرد، سپس این اطلاعات وارد سیستم فوق الذکر شد تا AI قادر به شناسایی 55 بیماری باشد.
اما هوش مصنوعی چگونه موفق به انجام این کار شد؟ سیستم AI بکار گرفته شده در این تحقیق، بیماری‌های مختلف از آنفولانزا گرفته تا بیماری‌های دست، پا، دهان و همچنین بیماری‌های پرخطر و تهدید کننده جان بیماران، مانند مننژیت را با دقت 90 تا 97 درصد به‌درستی تشخیص داد.
سپس این نتایج و درستی تشخیص‌های صورت گرفته توسط AI با تشخیص 20 پزشک مقایسه شد؛ جالب اینکه سیستم AI موفق شد تا از همه نظر، بهترین عملکرد را در مقایسه با پزشکان تازه‌کار و جوان داشته باشد، اما پزشکان با تجربه و قدیمی‌تر آمار بالاتری نسبت به AI داشتند. نتایج این تحقیق در Nature Medicine منتشر شد. اما سیستم‌های AI نویدبخش اتفاقات بزرگ و بسیار خوبی در حوزه تشخیص بیماری هستند. اما هنوز فاصله بسیار زیادی با جایگزین شدن با پزشکان دارند.
با این حال می‌توان از این سیستم‌ها به‌عنوان دستیار در کنار پزشکان استفاده کرد. این نوع از سیستم می‌تواند در شرایط اضطراری کاربرد زیادی داشته باشد.

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@

نظرات : 0

ثبت نظر

52833