۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۲ مهر

هوش مصنوعی از آسمان آلاینده های آبی را رصد میکند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از دیجیتال ترندز، ایده هوش مصنوعی که از آسمان به‌زمین نگاه کند و بتواند هر گونه حرکاتی که منجر به آلوده شدن محیط زیست شود بسیار تخیلی به‌نظر می‌رسد؛ اما در واقع این ایده، یک هوش مصنوعی یادگیری عمیق جدید است که برای شناسایی زمین‌ها و مزارعی که بطور غیرقانونی در حال آلوده کردن آب راه‌ها هستند بکار گرفته خواهد شد.
یکی از محققان این پروژه در مصاحبه‌ای که اخیرا انجام داده درباره پروژه جدیدش می‌گوید: طبق گزارش آژانس محافظت از محیط زیست، کشاورزی بیشترین عامل آلوده کننده راه‌های آبی در آمریکا بشمار می‌رود. وسایل و دستگاه‌های کشاورزی احشام در آمریکا حدود 40 درصد از تولید احشام را دربر می‌گیرد؛ اما مانیتورینگ محیط زیست و اعمال قانون روی آن، به دلیل کمبود دانش لازم درخصوص این امکانات و تسهیلات با مشکلات زیادی همراه بوده است. تحقیق ما با آموزش و تمرین یک مدل از یادگیری ماشین برای شناسایی امکانات از روی تصاویر با کیفیت بسیار بالای ماهواره‌ای سعی در حل این مشکل دارد.
داده‌هایی که برای آموزش شبکه عصبی استفاده شد، تلفیقی از سرشماری داده‌ها از گروه‌های طرفدار محیط زیست در کارولینای شمالی و تصاویر ماهواره‌ای که در دسترس عموم قرار دارد، بود.
هوش مصنوعی به شکلی آموزش دیده که بتواند ویژگی‌های بیرونی که می‌توانند موجب آلودگی محیط شوند را شناسایی کند.
در آینده، این سیستم تا حدی توسعه داده می‌شود که بتواند عوامل اصلی آلودگی راه‌های آبی را شناسایی کند.
توسعه این سیستم با همکاری برخی از مشاوران تحقیق صورت گرفت تا بتوانند اعتبار و درستی داده‌های تمرین را تأیید کنند. از طرف دیگر، دانشجویان رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد هم برای بکارگیری روش‌های بینش کامپیوتر در این تحقیق همکاری کردند.

 

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@


نظرات : 0

ثبت نظر

43301