۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۲ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 21 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

 

خبر: دوربینی که از فاصله 45 کیلومتری سوژه عکاسی می‌کند! 

محققان چینی یک دوربین ساخته‌اند که می‌تواند از اشیائی در فاصله 45 کیلومتری عکسبرداری کند.

فناوری به کار رفته در این دوربین می‌تواند با استفاده از ترکیب تصویربرداری لیزری و نرم‌افزار پیشرفته هوش مصنوعی، عکسبرداری را حتی در شرایط مه غلیظ و سایر آلودگی‌ها انجام دهد.

فناوری لیدار(LIDAR) پیش از این نیز در فرآیند عکسبرداری دیگر دوربین‌ها استفاده شده بود ولی به گفته محققان چینی، این نرم افزار جدید صدای تولیدی این فرآیند عکسبرداری را کاهش می‌دهد.

این دوربین از یک لیزر مادون قرمز با طول موج هزار و ۵۵۰ نانومتر استفاده می‌کند که این طول موج برای استفاده امن است و به چشمان افرادی که از آن‌ها عکس گرفته می‌شود، آسیب نمی‌رساند.

چیزی که این دوربین را منحصر به فرد می‌کند این است که نه تنها از فناوری لیدار استفاده می‌کند، بلکه سیستم هوش مصنوعی آن می‌تواند در نهایت قطعات یک تصویر را با هم ترکیب کند.

محققان پروژه اظهار کردند، نتیجه تحقیقات ما به ساخت یک روش تصویربرداری نوری سه بعدی کم قدرت، با وضوح بالا و سریع در محدوده‌های بسیار دور منجر شده است.

از آنجا که اندازه دوربین حدوداً اندازه یک جعبه کفش است، می‌تواند به هواپیماهای کوچک و یا دیگر وسایل نقلیه بدون سرنشین متصل شود.

..................

 

خبر: تولید یخ‌های یونی اورانوس و نپتون در زمین!

دانشمندان برای نخستین بار توانستند سوپریخ‌های یونی موجود در اورانوس و نپتون را در آزمایشگاه تولید کنند که شبیه به انواع دیگر یخ‌های روی زمین نیست.

این یخ آنقدر عجیب و غریب است که به طور طبیعی روی کره زمین ایجاد نمی‌شود اما اعتقاد بر این است که این نوع یخ در اعماق سیارات اورانوس و نپتون وجود دارد.

دانشمندان آزمایشگاه ملی «لیورمور لارنس»، با ارسال امواج پرقدرت لیزری به مقدار کمی آب، این یخ‌های سوپریونی را تولید کردند و همچنین توانستند تصاویر فوری از ساختار اتمی این یخ نادر را به دست بیاورند.

این نخستین بار در طول تاریخ فیزیک است که ساختار اتمی در فاز سوپریونی توسط بشر مشاهده شد و محققان امیدوارند که نتایج این آزمایشات بتواند به درک بهتر سیارات غول‌پیکر یخی کمک کند.

..................

 

خبر: سریع ترین قطار جهان رونمایی شد

سریع‌ترین قطار گلوله‌ای جهان در ژاپن رونمایی و فرآیند آزمایش سه ساله آن آغاز شد؛ سرعت قطار Alfa-X با ۱۰ واگن، به ۲۲۴ مایل بر ساعت می‌رسد.

از آنجایی که کشور ژاپن سعی دارد شبکه قطارهای گلوله‌ای خود را گسترش دهد، این قطار تا ۲۰۳۰ میلادی عملیاتی می‌شود.

از این قطار برای خدمت رسانی به ساپورو مهمترین شهر در ایالت هوکایدو ژاپنی استفاده می‌شود.

اگر قطار مذکور بتواند به سرعت گفته شده دست یابد سفر بین توکیو و ساپورو را نصف می‌کند و به ۴.۵ ساعت می‌رساند.

این قطار مجهز به فناوری‌های متعددی است و علاوه بر ترمز معمولی مجهز به نوعی ترمز هوایی نیز هست.

قطار مذکور مجهز به ویژگی‌هایی است که از آسیب پذیری آن در برابر زلزله می کاهد؛ همچنین دماغه ۷۲ فوتی آن طوری طراحی شده تا از میزان سروصدا و فشار در سرعت‌های بالا بکاهد و قطار راحت تر وارد تونل شود.

به گفته شرکت راه آهن شرق ژاپن، توسعه نسل آتی قطارهای گلوله‌ای در ژاپن مبتنی بر عملکرد بهتر، راحتی بیشتر، محیط عملیاتی بهتر و نوآوری‌های متعدد است.

..................

 

خبر: ربات خودران فورد به کارگران کمک می کند!

شرکت خودروسازی فورد از یک ربات خودران جدید در کارخانه خود استفاده می‌کند تا قطعات را با سرعت و کارآمدی بیشتر تحویل دهد.

ربات مذکور می‌تواند کارهای خسته کننده در کارخانه را انجام دهد و به این ترتیب کارگران قادر به انجام فعالیت‌های دیگر خواهند بود.

جالب آنکه این ربات با توجه به موانع پیش رویش مسیر خود را تغییر می‌دهد.

این ربات خودران که Survival نام گرفته، در کارخانه‌ای متعلق به شرکت فورد در اروپا استفاده می‌شود. دلیل نامگذاری ربات آن است که می‌تواند خود را با محیط اطرافش انطباق دهد.

مهندسان فورد این ربات را طراحی کرده و ساخته اند؛ جالب آنکه ربات بدون هیچ برنامه و تنظیمات خاصی می‌تواند در کارخانه تردد کند و طوری برنامه ریزی شده که مسیر کل طبقات کارخانه را بیاموزد.

همچنین ربات Survival دارای حسگرهای مختلف است و برای هدایت کردن نیازی به هیچ راهنمای خارجی ندارد.

در حال حاضر ربات مذکور به طور آزمایشی در کارخانه‌ای در والنسیا (واقع در اسپانیا) عملیات تحویل قطعات و جوشکاری را انجام می‌دهد.

به گفته فورد ربات Survival جایگزین کارمندان نمی‌شود بلکه روزهای کاری آنان را جالب‌تر می‌کند و به آنها فرصت می‌دهد فعالیت‌های پیچیده‌تری را در کارخانه انجام دهند.

..................

 

خبر: تولید گیاهان نانویی برای روشنایی ساختمان ها!

پژوهشگران دانشگاه ام آی تی سعی دارند با القای نانوذرات به گیاهان، از آنها برای روشن کردن ساختمان‌ها استفاده کنند.

پژوهش‌ها حاکی از این هستند که ساختمان‌ها در آینده با کمک مجموعه‌ای از گیاهان که قابلیت انتشار نور را دارند، روشن خواهند شد و طراحی و ساخت آنها به گونه‌ای خواهد بود که بتوانند نور خورشید را جذب کنند.

گیاهانی که قابلیت انتشار نور دارند، مورد اصلاح ژنتیکی قرار نمی‌گیرند؛ بلکه نانوذراتی به آنها القا می‌شوند که می‌توانند ذخیره انرژی گیاه را به نور تبدیل کنند.

این کار، شبیه به همان فرآیندی است که در بدن کرم‌های شب‌تاب صورت می‌گیرد.

این فرآیند می‌تواند هر گیاهی را به یک فناوری پایدار تبدیل کند که تغییرات بالقوه‌ای به همراه دارد.

گسترش این فناوری، به بی‌نیازی از شبکه‌های الکتریکی منجر می‌شوند و امکان داشتن باتری‌هایی را فراهم می‌کنند که نیازی به شارژ ندارند.

پژوهشگران، این طرح را از سال ۲۰۱۷ آغاز کردند و در نخستین سال کار خود توانستند گیاهان بسیاری با قابلیت انتشار نور را برداشت کنند که روشن‌تر و بادوام‌تر از نخستین نمونه‌های آزمایشی بودند؛ آنها ترکیبات جدیدی موسوم به "ذرات خازنی نور" را به گیاهان افزودند.

این گروه پژوهشی سعی دارند کار خود را ادامه دهند تا روش‌های جدیدی برای القای نانوذرات به گیاهان پیدا کنند تا در آینده از آنها برای روشن کردن ساختمان‌ها استفاده شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

61926