۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 12 مه 2019) در جهان فناوری نوین است:

 

ناسا ابزار جدیدی برای رصد گازهای گلخانه ای به فضا فرستاد 

ناسا هفته گذشته ابزار جدیدی را همراه کپسول دراگون به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کرده تا انتشار گازهای گلخانه ای در اتمسفر زمین را رصد کند.

ابزار Orbiting Carbon Observatory ۳ یا OCO-۳ چشم اندازی جدید از چرخه کربن زمین را برای مطالعات فراهم می‌کند.

این ابزار میزان دی اکسید کربن در دریا و خشکی را از ایستگاه فضایی بین المللی بررسی می‌کند.

OCO-۳ پس از طلوع خورشید تا غروب آن فرایند اندازه گیری را انجام می‌دهد؛ در حقیقت این فناوری جایگزین نمونه قبلی خود یعنی OCO-۲ می‌شود که در سال ۲۰۱۴ میلادی به آسمان ارسال شده بود.

این ابزار میزان دی اکسید کربن را طی ساعات مختلف روز در اتمسفر زمین بررسی می‌کند؛ چون ایستگاه فضایی بین المللی هر ۹۰ دقیقه دور زمین می چرخد، ابزار می‌تواند در روز ۱۶ بار زمین را رصد کند.

OCO-۳ از دو جفت آینه برای چرخش در دو جهت استفاده می‌کند که یکی از آنها موازی با سطح زمین و دیگری به حالت عمودی است.

.....................

 

 

شناسایی باکتری های بدن طی چند دقیقه امکان پذیر شد! 

محققان دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا ابزاری ابداع کرده اند که به جای چند روز می تواند در عرض چند دقیقه وجود باکتری در بدن را مشخص کند.

این ابزار با استفاده از میکروتکنولوژی، سلول های تک باکتریایی را برای مشاهده در زیر یک میکروسکوپ الکترونی به دام می اندازد.

این ابزار که می تواند در مطب پزشکان و یا بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد، به پزشکان اجازه می‌دهد تا در عرض 30 دقیقه وجود باکتری و حساسیت آن را به درمان دارویی تعیین کنند؛ این در حالی است که هم اکنون نتایج آزمایش تشخیص باکتری در آزمایشگاه‌ها سه تا پنج روز طول می کشد.

این ابزار علاوه بر تشخیص وجود باکتری، می تواند کم کم نوع باکتری را با تعیین اینکه آیا این سلول ها کروی، میله ای و یا مارپیچ هستند، طبقه بندی کند.

تشخیص سریع وجود یا عدم وجود باکتری در یک نمونه آزمایشی، تاثیر چشمگیری در مراقبت از بیمار دارد.

.....................

 

سامسونگ موبایل جدید با نمایشگر تمام صفحه واقعی می سازد! 

سامسونگ به تازگی مشغول ساخت موبایلی با نمایشگر تمام صفحه است که دوربین و حسگرها زیر آن تعبیه می شوند؛ بنابراین هیچ اثری از سوراخ دوربین سلفی روی نمایشگر دیده نمی شود.

این شرکت قصد دارد در سال آینده، «گلکسی اس ۱۱» را رونمایی کند.

نمایشگر این دستگاه ۱۰۰ درصد روی موبایل را می‌پوشاند و هیچ گونه جک یا مرزی ندارد؛ به این ترتیب سوراخ دوربین مشخص نخواهد بود اما قابلیت آن تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

.....................

 

عینک واقعیت افزوده با قابلیت اتصال به گوشی در راه است 

شرکت اپسون از تولید عینک های جدید واقعیت افزوده خبر داده که به زودی روانه بازار می شوند و مهم ترین مزیت آنها قابلیت اتصال به گوشی های هوشمند است.

این عینک با نام Moverio BT-30C علاوه بر قابلیت اتصال به گوشی های هوشمند اندرویدی به رایانه های مجهز به ویندوز نیز از طریق پرت یو اس بی سی متصل می شود.

وزن این عینک 95 گرم است و بر خلاف محصولاتی مانند هولولنز مایکروسافت یا Magic Leap One چندان پیچیده نیست.

این عینک، تصویر سه بعدی را روی نمایشگر در درون شیشه های عینک نمایش می دهد و کنترل تصویر در حال پخش با استفاده از خود گوشی بدون پیچیدگی زیاد ممکن است.

عمق میدان این عینک 23 درجه بوده و امکان نصب سه برنامه روی آن به طور همزمان و استفاده از آن روی شیشه های مختلف عینک وجود دارد.

به عنوان مثال می توان روی یک شیشه مرورگر وب را باز کرد و روی یک شیشه دیگر فیلم و عکس مشاهده کرد.

قیمت این عینک 499 دلار است و قرار است در ماه ژوئن یعنی یک ماه دیگر عرضه شود.

.....................

 

کفش ضد آب سبک نانویی تولید شد 

به تازگی با کمک فناوری نانو، کتانی هایی ابداع شده که علاوه برسبکی ضد آب هستند. همچنین کفی و جنس رویی کفش نیز آنتی باکتریال است.

شرکت V-TEX این کفش ضد آب ابداع کرده که ظاهر زیبایی دارد و پای فرد را گرم نگه می‌دارد.

در حقیقت این شرکت با استفاده از فناوری نانو لایه‌ای نازک از سلول‌ها را تولید می‌کنند که آب را پس می‌زنند.

این کفش‌ها طوری طراحی شده اند تا به طور کامل پای کاربر را در برگیرند و از داخل و خارج از آن محافظت کنند.

کفش‌های مذکور برای استفاده در ساحل و باغ بسیار ایده آل است.

کفش‌های V-TEX دارای کفی‌هایی مخصوص است که از یک نوع فوم بسیار مقاوم ساخته شده اند و علاوه بر راحتی از پا نیز محافظت می‌کنند؛ همچنین کفی‌های مذکور آنتی باکتریال هستند.

از سوی دیگر جنس رویه کفش نیز کشسانی است و در چهار جهت کش می‌آید.

.....................

 

یخچال خورشیدی قابل حمل هم ساخته شد! 

گو- سان نام یخچال خورشیدی قابل حملی است که به تازگی ساخته شده و نیازی به استفاده از یخ برای خنک نگهداشتن محتوای خود ندارد و برای این کار از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند.

صفحات خورشیدی این یخچال امکان ذخیره سازی انرژی خورشیدی را در یک پاور بانک ۱۴۴ وات ساعتی فراهم می‌آورد؛ این پاور بانک را می‌توان از یخچال جدا کرد تا از آن برای شارژ وسایلی همچون گوشی هوشمند نیز استفاده کرد.

برای تسهیل جابجایی این یخچال، روی آن چرخ‌هایی نصب شده و برخی ابزار جانبی نیز درون جعبه آن قرار گرفته که از جمله آنها می‌توان به سینی‌هایی برای خرد کردن سبزی یا رنده کردن و بریدن گوشت و نیز درب باز کردن بطری‌های مختلف و غیره اشاره کرد.

صفحات خورشیدی این یخچال متحرک قادر به تولید ۳۰ وات انرژی خورشیدی هستند و البته این رقم با افزودن صفحات بیشتر به ۶۰ وات افزایش می‌یابد.

از پاوربانک این یخچال می‌توان برای شارژ حداکثر ۱۰ گوشی هوشمند از طریق سه پورت یو اس بی استفاده کرد.

درجه داخل یخچال هم از منفی تا مثبت ۲۰ به انتخاب کاربر قابل تنظیم است.

این محصول با برق ۱۰۰ تا ۲۴۰ ولت سازگاری دارد و قیمت آن ۵۵۰ دلار خواهد بود.

.....................

 

نخستین بزرگراه برقی در آلمان آغاز به کار کرد 

آلمان استفاده آزمایشی از نخستین بزرگراه برقی خود را آغاز کرده که امکان شارژ باتری کامیون‌های هیبریدی را در حین حرکت، فراهم می‌کند.

دولت آلمان در هفته ای که گذشت از این تکنولوژی که روی یک اتوبان 9 کیلومتری در نزدیکی شهر فرانکفورت تعبیه شده، رونمایی کرد.

در این بزرگراه برقی کابل های هوایی با جریان مستقیم 670 ولتی تعبیه شده اند که به کامیون های برقی این امکان را می دهد تا در حین حرکت، باتری خود را شارژ کنند.

در این طرح که الیسا (Elisa) نام دارد و از سوی وزارت محیط زیست آلمان حمایت می شود، کامیون هایی که به شاخک های برق رسان یا پنتوگراف مجهز هستند برای برقراری اتصال موفقیت آمیز باید با سرعت کمتر از 96 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند؛ این کامیون ها پس از برقراری اتصال با کابل های هوایی برقی شده و به هنگام بازگشتن به مسیر عادی اتوبان بار دیگر برای حرکت از موتورهای هیبریدی خود استفاده خواهند کرد.

تکنولوژی به کار رفته در این مسیر الکتریکی می تواند تا 20 هزار یورو در هزینه سوخت یک کامیون 40 تنی صرفه جویی کند.

این پروژه که تاکنون در مجموع 14 میلیون یورو برای دولت آلمان هزینه در برداشته است، تا سال 2022 به طور آزمایشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و پس از این تاریخ در مورد گسترش آن تصمیم گرفته می شود.

اگرچه 10 درصد از 135 هزار وسیله ای که روزانه از این مسیر عبور می کنند، کامیون سنگین هستند، تا مدتی تنها 5 کامیون در روز از این کابل های هوایی برای شارژ باتری خود استفاده خواهند کرد.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

48729