۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 1 خرداد

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: عرضه نخستین نانوزیست‌آنتنی که درد را کاهش می‌دهد! 

استارت‌آپ کایلو لبز (Kailo Labs) موفق به ساخت نانوزیست‌آنتنی شده است که می‌تواند درد را تسکین دهد.

این آنتن که با داشتن نانوخازن‌ها می‌تواند روی سیستم عصبی تاثیر گذاشته و درد را کاهش دهد، از ماه جولای(تیرماه) به بازار عرضه می‌شود.

این دستگاه هیچ دارویی وارد بدن نمی‌کند؛ درعوض کایلو حاوی میلیاردها نانوخازن بوده که همانند آنتن زیستی عمل می‌کند.

این دستگاه از عملکرد بدن برای تسکین درد پشتیبانی می‌کند و برای تسکین دردهای مزمن درازمدت طراحی شده است.

ساخت این دستگاه با هدف تولید آنتن مخابراتی در آزمایشگاه کایلو آغاز شد اما بعد مشخص شد که این فناوری امکان تسکین درد را دارا است.

یکی از مخترعان این فناوری که دچار شکستگی دنده بود، به‌صورت اتفاقی متوجه شد که این آنتن مخابراتی می‌تواند درد بخش شکسته شده را در قفسه سینه تسکین دهد، از آنجا بود که کاربرد این آنتن به دستگاه تسکین درد تغییر کرد.

کایلو با قراردادن در جایی میان مغز و محل درد، عمل می‌کند؛ همین که کاربر محل صحیح استفاده را پیدا کرد، تسکین درد در مدت زمان چند ثانیه انجام می‌شود.

در صورتی که این دستگاه در محل صحیحی قرار گیرد، با نرخ موفقیت 90 درصد می‌تواند در مدت زمان 14 روز به بیشینه کارایی خود برسد.

..................

 

خبر: کامیون‌های خودران «پستچی» می‌شوند! 

خدمات پستی ایالات متحده آمریکا (USPS) تصمیم گرفته است به مدت دو هفته جابجایی مرسوله‌های پستی را با کامیون‌های خودران آزمایش کند.

کامیون‌های خودران TuSimple قرار است بیش از 3 هزار و 380 کیلومتر را طی کنند و 5 سفر را انجام دهند.

این آزمایش به مدت 2 هفته میان مراکز توزیع در فونیکس (ایالت آریزونا) و دالاس (ایالت تگزاس) صورت خواهد گرفت.

خدمات پستی ایالات متحده قصد دارد با به کارگیری خودروهای خودران برای ارسال مرسوله‌های پستی هزینه‌های ناشی از سوخت و آلودگی هوا را کاهش دهد.

(USPS) همچنین اعلام کرده است‌ که کامیون‌های خودران با حفظ ایمنی مورد نیاز نشان می‌دهند فناوری‌های نوین می‌توانند زمان و هزینه‌های تحویل را بهبود بخشند.

..................

 

خبر: سریع ترین لپ تاپ اپل عرضه شد!

اپل باز هم دست به ارتقاء مک‌بوک پرو زده و مدل های 15 و 13 اینچی این لپ تاپ را بهبود داده است.

در این مدل‌ها پردازنده‌های قوی‌تر اینتل به کار گرفته شده و برخی تغییرات کوچک در کیبورد آن به وجود آمده است.

بیشترین تغییرات را مدل 15 اینچی مک‌بوک پرو به خود می بیند؛ اپل تصمیم گرفته در این محصول از پردازنده نسل نهم Core اینتل استفاده کند.

مدل پایه قرار است با پردازنده 6 هسته‌ای 2.6 گیگاهرتزی Core i7 عرضه شود که فرکانس کاری آن در حالت توربو به 4.5 گیگاهرتز می رسد.

اپل برای نخستین بار در مک‌بوک‌ از پردازنده هشت هسته‌ای استفاده می‌کند؛ این مدل به یک CPU هشت هسته‌ای i9 با فرکانس کاری پایه 2.3 گیگاهرتز مجهز خواهد بود که تا 4.8 گیگاهرتز قابل افزایش است.

علاوه بر تغییرات سخت‌افزار، بروزرسانی بزرگ دیگری که برای این لپ تاپ‌ها اعمال خواهد شد، آپدیت کیبوردهاست.

اپل گفته که در حال کار روی یک مکانیزم جدید با متریال نو است که مشکلات پیشین را کاهش می‌دهد؛ طراحی کیبوردها قرار است همانند کیبورد نسل سوم لپ تاپ‌های مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر مدل 2018 باقی بماند.

مدل 8 هسته‌ای مک‌بوک پرو 2799 دلار قیمت‌گذاری شده است.

..................

 

خبر: دستیار صوتی آمازون احساسات را درک می‌کند!

پژوهشگران شرکت آمازون، روش جدیدی ابداع کرده‌اند تا به هوش مصنوعی، قدرت درک احساس بدهند.

آمازون، روشی برای آموزش دستیار صوتی هوشمند الکسا(Alexa) ابداع کرده که به آن کمک می‌کند، کاربران انسان را بهتر درک کند.

در این روش، الکسا آموزش می‌بیند تا صدای کاربران را برای درک نشانه‌های احساس اسکن کند.

بهبود الکسا با این روش، به آن کمک خواهد کرد تا بهتر از قبل به نیازهای انسان پی ببرد.

دقت هوش مصنوعی الکسا برای تشخیص احساسات بیان شده در یک جمله، در مقایسه با الگوریتم‌های معمولی، سه درصد بیشتر است و با تجزیه جمله به بخش‌های کوچک‌تر، دقت آن چهار درصد بیش از پیش می‌شود.

..................

 

خبر: بازآفرینی تابلوی مونالیزا روی بوم مینیاتوری کوانتومی!

محققان دانشگاه کویینزلند با تاباندن لیزر به یک ماده کوانتومی تابلوی مونالیزا را در محدوده ای به اندازه قطر موی انسان باز آفرینی کرده اند.

برای خلق این اثر، تصویر مونالیزا به وسیله لیزر به طور معکوس و در مقیاس میکروسکوپی روی بوم کوانتومی تابانده و سپس از آن عکاسی شد.

لیزر با ویژگی‌های عجیب ماده کوانتومی واکنش نشان داد و تراکم اتم‌ها تغییر کرد؛ در نتیجه پیکسل‌هایی سایه دار و متمایز به وجود آمدند.

محققان دانشگاه کویینزلند این اثر هنری بسیار کوچک را به وسیله سرد کردن گاز روبیدیم خلق کردند؛ در حقیقت این گاز به اندازه چند میلیاردم یک درجه بالای صفر سرد شد.

به گفته یکی از محققان، این گاز یخ نمی‌زند زیرا بسیار رقیق است؛ در عوض مانند یک حباب گازی ماده کوانتومی رفتار می‌کند. ما تصویر را در پروژکتور قرار دادیم و لیزر به آن تاباندیم. البته لیزر را به طور معکوس از طریق یک میکروسکوپ تاباندیم تا تصویری کوچک بسازیم. نور لیزر تصویر را روی محدوده‌ای با عرض حدود ۱۰۰ میکرون ثبت کرد.

این مساحت به اندازه قطرموی انسان (۱۷ تا ۱۸۱ میکرون) است؛ به همین دلیل با چشمان غیر مسلح به سختی می‌توان آن را دید.

ماده عجیب کوانتومی که در این اثر هنری استفاده شده در حقیقت نوعی از چگالش بوز-انیشتین (Bose–Einstein condensate) است؛ این مواد ویژگی‌های عجیب کوانتومی دارند.

نظرات : 0

ثبت نظر

73556