۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۲ مهر

هوش مصنوعی چهره های فوتوشاپی را شناسایی می کند!

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از انگجت، تیمی متشکل از شرکت ادوبی و محققان دانشگاه برکلی با آموزش هوش مصنوعی موفق شدند دستکاری‌های چهره در عکس‌هایی که توسط فوتوشاپ ویرایش می‌شوند را شناسایی کنند.

 

 
تیم تحقیق برای تشخیص تغییرات در تصاویر توسط ویژگی Face Away Liquify فوتوشاپ، یک سیستم شبکه عصبی پیچیده را آموزش دادند؛ از این ویژگی برای تشخیص تغییر در چشم‌ها، دهان و سایر موارد مرتبط با صورت استفاده می‌شود.
شبکه عصبی آموزش دیده شده در 99 درصد مواقع با موفقیت تصاویر دستکاری شده را شناسایی کرد.
در مقایسه با این سیستم، افرادی که همان عکس‌ها را مشاهده کردند فقط متوجه 53 درصد تغییر شدند؛ این ابزار قادر بود تا عکس‌ها را به همان حالت اولیه‌ای که پیش‌بینی می‌شد، برگرداند.
این اولین بار نیست که ادوبی از AI برای شناسایی عکس‌های فوتوشاپ شده استفاده می‌کند، اما پروژه فوق مختص شناسایی دستکاری‌های مربوط به چهره توسعه داده شد.
شرکت مذکور می‌گوید: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که اعتماد کردن به اطلاعات دیجیتالی که مصرف می‌کنیم خیلی بیشتر است.
محققان با انجام این پروژه امیدوار هستند تا به ابزاری دست پیدا کنند که موجب بازگرداندن اعتماد به رسانه‌های دیجیتالی شود؛ آن هم در عصری که چهره‌های جعلی و جعل‌های عمیق به شدت شایع شده‌اند و خیلی راحت‌تر دیگران را به‌اشتباه می‌اندازند.
از طرف دیگر، سیستم جدید AI باعث برقراری دموکراسی در بررسی تصاویر شده و تشخیص هر گونه دستکاری در تصاویر را برای همه افراد امکان‌پذیر می‌کند.

 


 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@

نظرات : 0

ثبت نظر

31811