۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۲ مهر

جستجوی سیارات فراخورشیدی با تجهیزات جدید تلسکوپ VLT

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از دیجیتال ترندز، تلسکوپ بسیار بزرگ VLT همچنان در حال بزرگ‌تر شدن است؛ آخرین چیزی که به وسایل و تجهیزات مجموعه این تسکوپ بزرگ اضافه شده NEAR نام دارد.

 

 

 

 
وظیفه این بخش جستجو برای اگزوپلنت‌ها یا همان سیارات فراخورشیدی در مجاورت سیستم ستاره Alpha Centauri است.
تلسکوپ VLT در صحرایی در شیلی واقع شده و توسط رصدخانه جنوبی اروپایی (ESO) اداره می‌شود.
در تجهیزات فعلی، طیف سنج و تصویرگر VLT برای مادون قرمز میانی (VISIR) با استفاده از چهار تلسکوپ دیافراگم 8 متری در حال جستجو برای یافتن سیارات فراخورشیدی است؛ اما با اضافه شدن ابزار NEAR، VISIR در مناطقی که مادون قرمز وجود دارد حساسیت بیشتری نسبت به طول موج‌ها خواهد داشت و می‌تواند سیاره‌هایی که علائم حرارتی آنها مشابه زمین است را جستجو کنند.
VLT برای یافتن سیارات فراخورشیدی، به دنبال سیاراتی در داخل منطقه قابل سکونت ستارگان در Alpha Centauri خواهد بود؛ منطقه قابل سکونت ناحیه‌ای است که احتمال وجود آب مایع روی سطح سیاره امکان‌پذیر باشد و به اندازه کافی به یک ستاره نزدیک باشد تا یخ آن ذوب شود؛ هرچند نباید بیش از حد به ستاره نزدیک باشد زیرا تمام آب تبدیل به بخار می‌شود.
Alpha Centauri دو ستاره شبیه به خورشید ما دارد که می‌تواند میزبان سیارات فراخورشیدی باشد؛ با اینکه Alpha Centauri نسبتا به ما نزدیک است اما میزان اطلاعاتی که از سیاره‌های آن داریم بسیار اندک است زیرا که تصویربرداری از سیارات بسیار سخت‌تر از تصویربرداری از ستارگان است.
ستاره‌ها از خود نور منتشر می‌کنند که امکان شناسایی آنها را ساده می‌کند، اما برای پیدا کردن سیارات باید دنبال نور ستاره‌هایی باشیم که با برخورد به آنها منعکس می‌شود.

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@

نظرات : 0

ثبت نظر

35502