۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 13 اکتبر 2019) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

مایکروسافت فناوری جدیدی برای تولید ویدئو با فایل های صوتی ارائه کرد 

مایکروسافت به تازگی فناوری هوش مصنوعی جدیدی را ابداع کرده که تولید ویدئوهای باکیفیت از سخن گفتن افراد را فقط با دریافت فایل های صوتی ممکن می کند.

مایکروسافت مدعی است فناوری جدید ابداع شده توسط این شرکت منجر به خلق ویدئوهای بسیار باکیفیت و کاملا منطبق با ویژگی های خاص هر فایل صوتی می‌شود.

تا پیش از این برای افزایش کیفیت فایل های ویدئویی تهیه شده، باید فایل صوتی اولیه فاقد هرگونه صدای مزاحم بوده و فرد در آن با حالت عادی سخن می گفت؛ اما فناوری مایکروسافت پیشرفته تر بوده و حتی در صورت وجود صدای پس زمینه مزاحم و شرایطی همچون هیجان زده و غیرعادی بودن فرد نیز می تواند تصاویر ویدئویی باکیفیت را استخراج کرده و خروجی نهایی را تحویل دهد.

مایکروسافت مدعی است فناوری هوش مصنوعی جدید این شرکت با بررسی تن صدا، حالت حرف زدن و دیگر ویژگی های خاص هر فرد خروجی مناسبی از چهره افراد با رعایت حالت های احساسی، ویژگی های هویتی و جنسیتی نژاد و شخصیت افراد ارائه می دهد.

این شرکت برای ارتقای این فناوری هوش مصنوعی از هزار فایل صوتی و ویدئویی ضبط شده مربوط به بیش از ۱۰۷ هزار نفر در حالت های مختلفی عاطفی و احساسی استفاده کرده است.

.....................

 


موتورسیکلت پرنده در جیتکس رونمایی شد 

یک کریر مخابراتی هفته گذشته در نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۹ از موتورسیکلت پرنده ای رونمایی کرده که در ۶۰ ثانیه وضعیت آن از حرکت در جاده به پرواز تغییر می کند.

این موتور سیکلت با موتوری ۸ سیلندری و ۴ توربین جت  می تواند در ۶۰ ثانیه از حالت حرکت در جاده به حالت پرواز تغییر وضعیت دهد.

موتورسیکلت مذکور Lazareth LM۸۴۷ نام دارد و دارای موتور ۵.۲ لیتری و ۸ سیلندری مازراتی است که قدرت آن ۴۷۰ اسب بخار است.

این موتورسیکلت ۱۴۰ کیلوگرم وزن دارد و در حالت پرواز ۲۴۰ کیلوگرم پیشرانه تولید می کند.

موتور سیکلت "Lazareth LM۸۴۷" با فشار یک دکمه به حالت پرواز تغییر وضعیت می دهد؛ طی آزمایش های انجام شده این موتورسیکلت توانست در ارتفاع یک متری زمین پرواز کند.

.....................

 


لباس احساس موسیقی مخصوص ناشنوایان ابداع شد! 

یک شرکت انگلیسی "Cute Circuit" اخیرا موفق به تولید تی‌شرتی شد که صدای موسیقی را به احساس تبدیل می‌کند.

این گجت صوت را به احساسی قابل درک برای افراد ناشنوا تبدیل می کند.

این لباس ساوند شرت (Sound Shirt)نام دارد و در حقیقت نوعی پارچه است که در آن ۱۶حسگر تعبیه شده است.

این حسگرها احساس های مرتبط با موسیقی را به تمام بدن منتقل می کند؛ به این ترتیب موسیقی که نواخته می شود نوعی احساس خاص برای فرد ناشنوا فراهم می کند .

در این گجت پوشیدنی یک سیستم رایانشی وجود دارد که اصوات را از میکروفون های تعبیه شده در نقاط مختلف صحنه کنسرت یا سمفونی جمع آوری می کند.

با کمک این گجت فرد ناشنوا موسیقی را از طریق پوست خود احساس می کند و می تواند یک کنسرت زنده را درک کند. 

.....................

 


اپلیکیشن کمک به بیماران مبتلا به افسردگی رونمایی شد 

هفته گذشته در نمایشگاه جیتکس اپلیکیشن های مختلفی رونمایی شد که یکی از آنها برای کمک به مبتلایان به افسردگی و دیگری برای شناسایی بیماری ها ژنتیکی نوزادان است.

دو فارغ التحصیل علوم رایانشی از دانشگاه آمریکایی شارجه یک اپلیکیشن موبایل ابداع کرده اند که طی دو ماه آینده عرضه می شود؛ این اپلیکیشن رایگان و قابل دانلود روی دستگاه های iOS و اندروید است.

کاربران این اپلیکیشن می توانند ناشناس بمانند و فقط باید سن و جنسیت خود، وضعیت روحی و احساسی را مشخص کنند؛ این اپلیکیشن با توجه به اطلاعات دریافتی افسردگی فرد را به سه گروه شدید، متوسط و اندک دسته بندی می کند.

اپلیکیشن مذکور می تواند برای نمونه های افسردگی متوسط خدمات چت زنده را فراهم کند؛ اما برای کمک به کاربرانی با افسردگی شدید هاتلاین های کمکی ارائه شده است. در کنار این موارد افراد می توانند با استفاده از اپ مذکور از متخصصان داوطلب وقت ویزیت دریافت کنند.

یکی دیگر از اپلیکیشن های موجود در این نمایشگاه برای پیش بینی بیماری های ژنتیکی ارائه شده که M-gene نام دارد.

وزارت بهداشت امارات متحده عربی این اپلیکیشن را ارائه کرده است.

M-gene در حقیقت یک اپلیکیشن رایگان مبتنی بر دوربین است که تصاویری کلوزآپ از نوزادان ثبت می کند و با استفاده از قابلیت های شناسایی نشانگرهای بیماری در صورت، هرگونه ناهنجاری در صورت  مانند سندروم داون، سندورم ادوار و انواع خاصی از بیماری اوتیسم را به والدین هشدار می دهد.

.....................

 


ماهواره آیکون بالاخره پرتاب شد 

سازمان فضایی آمریکا پنجشنبه گذشته ماهواره «آیکون» خود را پس از سال‌ها تاخیر بالاخره به فضا پرتاب کرد.

فضاپیمای آیکون(ICON) سوار بر راکت «پگاسوز XL» به فضا پرتاب شد.

آیکون در یک مأموریت برای مطالعه یونوسفر زمین، راهی مدار زمین خواهد شد.

محققان امید دارند که با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این مدارگرد جدید بتوانند در مورد تاثیر فیزیک این منطقه بر ماهواره‌ها، ارتباطات رادیویی و سلامت فضانوردان مطالعه کنند.

چنین امکانی در نهایت می‌تواند به ایجاد تغییرات در نحوه کار و عملکرد فناوری و سیستم‌های ارتباطی در لایه یونوسفر زمین منجر شود.

اعضای تیم مأموریت گفتند که اندازه‌گیری این فضاپیما به محققان کمک می‌کند تا ارتباط میان هوای فضا و هوای زمینی و نحوه تعامل این دو را در یونوسفر بهتر درک کنند.

.....................

 


نخستین ربات انسان نما با پوست مصنوعی معرفی شد 

محققان دانشگاه فنی مونیخ با ۱۲۶۰ سلول الکترونیکی بدن یک ربات را پوشانده اند؛ این سلول ها به ربات کمک می کنند روی سطوح ناهموار راه برود و حتی یک انسان را بدون هیچ خطری در آغوش بگیرد.

محققان طی ۸ سال گذشته ظاهر و قابلیت های هر سلول را ارتقا دادند؛ این سلول ها همچنان ۶ ضلعی هستند و بنابراین می توان آنها را به شکل کندوی عسل در کنار یکدیگر قرار داد. آنها قابلیت اندازه گیری فشار، دما و سرعت را دارند.

مهمترین چالش محققان برای پوشاندن کل بدن یک ربات انسان نما، قدرت رایانشی سلول ها بود. پردازش مداوم اطلاعات  بیش از چندصد حسگر به سرعت سیستم قبلی را دچار اختلال می کرد بنابراین محققان با الهام از سیستم عصبی انسان آن را ارتقا دادند.

بدن ربات H-1 با ۱۲۶۰ سلول ۶ ضلعی پوشیده شده که در کل بیش از ۱۳ هزار حسگر مختلف را برای آن فراهم می کنند. این سلول ها روی قسمت بالای بدنه، بازوها، پاها و حتی کف پاها نیز نصب شده اند. به این ترتیب ربات می تواند توازن خود را روی یک پا نیز حفظ کند و روی سطوح ناهموار راه برود. همچنین ربات مذکور قابلیت بغل کردن یک انسان بدون وارد کردن فشار زیاد به او را دارد.

این ربات در حوزه پرستاری اهمیت زیادی دارد.

.....................

 


عینک همخوان با رایانه ابداع شد! 

به تازگی عینکی ابداع شده که با کمک حسگرهای مختلف روی دسته و پد بینی به کاربر کمک می کند با چشمک زدن و حرکت دادن سر قابلیت هایی در رایانه را فعال کند.

این گجت "HiiDii Glasses" نام دارد و استارت آپ "GWD Bio Intelligence" آن را ابداع کرده است.

شیشه های عینک قابلیت شخصی سازی دارند و افراد می توانند آنها را برحسب  نمره عینک فرد تعیین یا از شیشه های عادی استفاده کرد.

حسگرهای ژیروسکوپ در دسته سمت راست عینک حرکات سر کاربر را ردیابی و پدهای کنار بینی به کار رفته در گجت حرکات پوستی فرد در زمان چشمک زدن را ردیابی می کنند.

نمایشگر به وسیله بلوتوث به این گجت متصل می شود؛ گجت دارای یک پورت یو اس بی برای شارژ است و یک ساعت شارژ باتری لیتیوم یونی آن برای ۱۰ ساعت استفاده کافی است.

دوبار چشمک زدن به عنوان دبل کلیک است و دوبار چشمک زدن سریع نیز قابلیت های Hold، انتخاب آیتمی روی نمایشگر  و کشیدن آن روی صفحه(drag) را فعال می کند. میزان فاصله انتقالی نیز به وسیله حرکت دادن سر مشخص می شود؛ یک چشمک نیز به معنای رها کردن آیتم انتخابی است.

این عینک با رایانه و لپ تاپ های مک و ویندوز  و همچنین تبلت و موبایل های اندروید همخوان می شود. 

در صورت عرضه تجاری، "HiiDii Glasses" با بهای ۱۸۹ دلار در بازار عرضه می شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

96211