۱۴۰۳ یکشنبه ۰۸ مهر

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران: تست موتور فضایی «آرش» موفقیت آمیز بود

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، حسین صمیمی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری کشور گفت: پژوهشگاه فضایی ایران برای نخستین بار تولید سامانه بلوک انتقال مداری را در دستور کار قرار داده است که این سامانه ترکیبی از ماهواره و ماهواره بر خواهد بود و برای انتقال ماهواره از مدار ۴۰۰ کیلومتر به ۷ هزار کیلومتر کاربرد دارد.

 

 

 

 

وی افزود: این بلوک برای انتقال ماهواره به مدار ۷ هزار کیلومتری زمین نیاز به نیروی پیشران دارد که بدین منظور، نیازمند ساخت موتورهای فضایی هستیم. بر همین اساس در پژوهشگاه فضایی ایران موفق به ساخت موتور «آرش» شدیم که نخستین قدم برای بلوک انتقال ماهواره محسوب می شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت: بلوک انتقال مداری همزمان با پرتاب ماهواره روی ماهواره بر سوار می شود و از ارتفاع ۴۰۰ متر به بعد، وظیفه انتقال ماهواره را پس از ماهواره بر برعهده می گیرد.

وی تصریح کرد: موتور فضایی «آرش» که از خانواده موتورهای فضایی سبک و پرقدرت است، تست های موفقیت آمیز خود را پشت سر گذاشته و استند آن نیز مورد تست قرار گرفته است.

صمیمی در مورد آخرین وضعیت ماهواره های در دست ساخت خاطرنشان کرد: پرتاب پارس ۱ برای سه ماهه نخست سال آینده پیش بینی شده است. امسال ماهواره ظفر که در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده، به احتمال فراوان پرتاب خواهد شد. علاوه بر آن تا یک ماه دیگر مدل مهندسی ماهواره ناهید ۲ به اتمام می رسد که همزمان با این موضوع، ساخت مدل کیفی نیز در حال انجام است.

نظرات : 0

ثبت نظر

83598