۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 27 آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: کمربندی برای کمک به افراد کم‌بینا! 

به تازگی پژوهشگران دانشگاه ساوتهمپتون (UHS) کمربند خاصی طراحی کرده‌اند که می‌تواند به افراد کم بینا در پیدا کردن راه‌ها و برخورد نکردن به موانع کمک ویژه‌ای کند.

کمربند لئو (LEO Belt)  با ایجاد یک صدا و لرزش به کاربران کم بینا هشدار می‌دهد که کاربر در حال نزدیک شدن به اشیا است.

درون این کمربند نیز یک دوربین تعبیه شده است که کمک می کند کاربر اشیا را از فاصله تقریبی ۳۰ سانتی متری (۱۱.۸ اینچ) حس کند و با ایجاد لرزش به کاربر اعلام کند که در حال نزدیک شدن به آن شی است.

این کمربند از یک دوربین سنجش عمقی ۳ بعدی و یک دسته رایانه‌ای قابل حمل متصل به وای-فای تشکیل شده که سبب ایجاد لرزش روی جلیقه و بندهای مچ پا می‌شود.

این فناوری می‌تواند به افراد دارای ورم رنگیزه‌ای شبکیه(RP) کمک کند تا با موفقیت از یک مسیر پرپیچ و خم عبور کنند.

یکی از مزایای کمربند این است که می‌توان از آن به جای عصای سفید یا سگ راهنما استفاده کرد زیرا می‌توان به راحتی آن را در زیر لباس پوشید.

..................

 

خبر: تولید خمیردندان به شکل قرص! 

محققان کانادایی برای کمک به حفظ محیط زیست و جلوگیری از رها شدن صدها میلیون بسته خمیردندان در طبیعت، برای نخستین بار خمیردندانی به شکل قرص تولید کرده اند.

این قرص های کوچک سفیدرنگ بعد از قرار گرفتن روی مسواک و فشار اندک روی سطح دندان از هم باز شده و مواد موجود در آن برای تمیز کردن محیط دهان به صورت عادی قابل استفاده است.

برای تولید قرص خمیردندان از فلوراید، گلوتن، انواع لبنیات، آجیل و سویا استفاده نشده بنابراین این محصول برای افراد گیاه خوار نیز مناسب است؛ ازجمله مواد موجود در این محصول می توان به دی سلیس فسفات، اریتریتول، زایلیتول، طعم دهنده اسپرمینت، سدیم C۱۴-۱۶ الیفین سولفونات، بی کربنات سدیم، منتول، دی اکسید سیلیکون و عصاره برگ گیاهی به نام mentha spicata اشاره کرد.

قرار است این قرص ها در بسته بندی های کاغذی سازگار با محیط زیست عرضه شوند؛ هر بسته از قرص های یادشده حاوی ۶۵ قرص بوده و قیمت آنها ۹.۹۵ دلار است.

..................

 

خبر: اپلیکیشن آمازون برای بررسی رفتار رانندگان 

پیمانکاران آمازون به تازگی اپلیکیشنی را به کار گرفته‌اند که می‌تواند کارگران تحویل بار را ردیابی کند و به رفتار آنها طی رانندگی، نمره بین صفر تا ۸۵۰ بدهد.

هدف از ابداع اپلیکیشن موسوم به منتور(Mentor) این است که رانندگان را به رانندگی ایمن تشویق کند و براساس رفتارهای رانندگی مانند ترمز مشکل، چرخش در گوشه خیابان، شتاب و سرعت گرفتن و همچنین حواس‌پرتی ناشی از کار با تلفن همراه، به رانندگان نمره بدهد.

هنگامیکه رانندگان با یکی از ون‌های شرکت آمازون که به ابزار ارتباط از راه دور مجهز هستند کار می‌کنند، اپلیکیشن منتور، رفتارهایی از جمله بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی با سرعت حدود ۱۰ کیلومتر را مورد بررسی قرار می‌دهد و خطاهای آنها را ثبت می‌کند.

منتور به صورت روزانه، گزارش‌هایی را در مورد نمره رانندگی و رفتارهای خطای رانندگان آمازون ارائه می‌دهد؛ این رفتارها در اپلیکیشن منتور، رخدادها(events) نامیده می‌شوند. هر یک از این رخدادها، با یک نقشه همراه هستند که زمان و مکان وقوع آنها را مشخص می‌کند. داده‌های گردآوری شده با منتور، نهایتا در اختیار مدیران رانندگان قرار می‌گیرند.

مدیر با کمک داده‌های منتور می‌تواند به گزارش‌های روزانه، هفتگی و ماهیانه در مورد هر راننده دسترسی داشته باشد و خطاهای گوناگون آنها از جمله شتاب، ترمز، حواس‌پرتی، سرعت بالا، بسته نبودن کمربند، تصادفات و کارآیی سوخت را مورد بررسی قرار دهد. در این طرح، از رانندگانی که نمرات بالایی در اپلیکیشن منتور به دست بیاورند، تقدیر می‌شود.

..................

 

خبر: پیش بینی آلزایمر با الگوریتم هوش مصنوعی 

محققان دانشگاه هاروارد یک الگوریتم هوش مصنوعی ابداع کرده اند که با شناسایی نشانه های اولیه بیماری آلزایمر می تواند به سرعت آن را پیش بینی کند.

از این الگوریتم برای طراحی نرم افزار جدیدی استفاده شده که با بررسی سوابق پزشکی افراد داوطلب و به خصوص اسکن مغز آنها می تواند پیش بینی کند که فرد مذکور در آینده به آلزایمر مبتلا خواهد شد یا خیر.

محققان می گویند الگوریتم مورد استفاده برای طراحی این نرم افزار بدان حد پیشرفته است که می تواند منجر به شناسایی اختلالات شناختی بسیار جزئی گردد که در آینده باعث پیشرفت بیماری آلزایمر می شوند.

نرم افزار یادشده از یک پردازشگر زبان طبیعی برای افزایش دقت نتیجه گیری های خود بهره می گیرد و در نهایت نتایج حاصل را در قالب میزان جدی بودن خطر ابتلای هر فرد به آلزایمر منتشر می کند.

در بررسی ها و آزمایش های اولیه انجام شده، این نرم افزار موفق به پیش بینی آلزایمر در برخی افراد هشت سال زودتر از زمان وقوع آن شده است.

با توجه به هزینه های بسیار بالای درمان آلزایمر و هزینه های فراوان نگهداری و رسیدگی به مبتلایان به این بیماری تشخیص زودهنگام آن موجب صرفه جویی های مادی قابل توجهی خواهد شد.

..................

 

خبر: هلی‌کوپتر خودران ساخته شد 

شرکت Skyryse، به تازگی یک هلی‌کوپتر خودران ساخته که از فناوری «تاکسی هوایی» بهره‌گیری کرده است.

بنا به اعلام این شرکت، فناوری جدید با کمک سخت افزارها و نرم افزارها و همچنین سنسورهایی که قادر به هدایت و تثبیت وسیله نقلیه هستند، می‌تواند بالگردهای خاموش را از زمین بلند کند.

سازندگان این هلیکوپتر می‌گویند که این فناوری به کاهش ترافیک و آلاینده‌ها در شهرهای بزرگ و تحول در رفت و آمد در آینده کمک خواهد کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

91276