۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 25 دی

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: «شکارچی آب» ناسا آزمایش شد 

آژانس فضایی آمریکا(ناسا) جستجوگر آب خود را با عنوان وایپر(VIPER) آزمایش کرد تا معلوم شود که این کاوشگر چگونه سطوح شیب دار روی سطح ماه را طی می‌کند و دیگر عملکردهای آن چطور انجام می‌شود.

ناسا این آزمایش را در مرکز تحقیقات عملیات شبیه سازی شده قمری گلن(SLOPE) که سطوح قمری و سیاره‌ها در آن شبیه سازی شده‌اند، انجام داد تا بداند این ماه‌نورد که به اندازه یک گاری گلف است، چگونه می‌تواند سطح ماه و سیاره‌ها را بپیماید.

این آزمایشگاه دارای سطح خاکی قابل تنظیم با قابلیت تنظیم خاک است که به مهندسان این کاوشگر امکان جمع آوری داده‌های مورد نیاز برای ارزیابی کشش و اصطکاک کاوشگر و چرخ‌های آن را فراهم می‌کند.

این آزمایش همچنین امکان مقایسه روش‌های مختلف را برای عبور از دامنه‌های شیب دار برای تعیین مناسب‌ترین روش‌ها فراهم کرد. نتایج این آزمایش به مهندسان ناسا کمک می‌کند تا نیازهای این کاوشگر برای انجام مانورهای مختلف را دریابند.

ناسا کاوشگر "VIPER" را به قطب جنوب کره ماه خواهد فرستاد، جایی که قرار است خدمه ماموریت بازگشت انسان به ماه با عنوان آرتمیس(Artemis) در آن فرود بیاید.

«وایپر» در آنجا به دنبال یخ‌آب خواهد گشت؛ همچنین با استفاده از چهار ابزار علمی خود به جمع آوری نمونه‌ها و تجزیه و تحلیل خواهد پرداخت که به محققان ناسا کمک می‌کند تا دریابند که آیا ماه دارای آب کافی برای انجام مأموریت‌های آینده است یا خیر.

هدف این است که وایپر در ماه دسامبر سال 2022 روی سطح ماه فرود بیاید. این آزمایش فقط یکی از چندین آزمایشی است که "وایپر" باید قبل از پرتاب به سمت مقصد خود پشت سر بگذارد.

..................

 

خبر: امکان استفاده از آیفون به عنوان کلید امنیتی گوگل 

گوگل قابلیت قفل هوشمند خود را برای استفاده از طریق سیستم عامل آی‌او‌اس اپل به روز کرده تا کاربران بتوانند از آیفون به عنوان کلید امنیتی محصولات و خدمات گوگل هم استفاده کنند.

آیفون خود دارای یک قابلیت امنیتی به نام "Secure Enclave" است که از طریق سیستم عامل آی‌او‌اس و با استفاده از تاچ آی‌دی یا فیس آی‌دی در دسترس است.

گوگل "Secure Enclave" را با قفل هوشمند اندروید سازگار کرده تا بتوان از آیفون یا آی‌پد در کنار کلمه عبور اندروید به عنوان ابزار تأیید هویت دومرحله ای در زمان ورود به خدمات گوگل از طریق رایانه رومیزی با استفاده از کروم نیز استفاده کرد.مرتبط ساختن آیفون یا آی‌پد با رایانه از طریق اتصال بلوتوث صورت می‌گیرد تا تضمین شود که هک کردن این سیستم امنیتی تأیید هویت از راه دور ممکن نباشد.

این خدمات برای ایمن سازی حساب‌های کاربری غیرمرتبط با گوگل کارآیی ندارند.

..................

 

خبر: گوشی که در عمق ۳متری آب هم سالم می ماند!

یک شرکت چینی از تولید گوشی جان سخت تازه ای به نام دوگی خبر داده که در صورت ضربات شدید و رها شدن زیر شیر آب باز هم به خوبی کار می‌کند.

این گوشی اندرویدی اس ۹۵ پرو نام دارد و اجزای مستحکم کننده آن به صورت ماژولار طراحی شده است و به راحتی از آن جدا شده یا به آن اضافه می‌شود.

گوشی یادشده را می‌توان به مدت چهار ساعت در عمق سه متری آب نگه داشت، بدون آنکه مشکل خاصی برایش ایجاد شود؛ همچنین اگر این گوشی را هزاران بار از ارتفاع حدوداً دو متری روی یک سطح سیمانی بیاندازید، هیچ بخشی از آن نشکسته و آسیب نمی بیند.

این گوشی دارای باتری ۵۱۵۰ میلی آمپری است؛ اما امکان نصب یک باتری ۳۵۰۰ میلی آمپری اضافی هم روی آن وجود دارد؛ همچنین با افزودن یک بلندگوی اضافی به این گوشی می‌توان از آن برای پخش صدا با قدرت بیشتر استفاده کرد.

وزن این گوشی بدون متعلقات اضافی ۲۸۵ گرم است و یک دسته تاشو بازشونده نیز در پشت آن نصب شده تا بتوان از آن برای مشاهده فیلم و عکس استفاده کرد.

از دیگر امکانات این گوشی می‌توان به سیستم عامل اندروید ۹، پردازنده هشت هسته‌ای Helio P۹۰، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، دو سیم کارت و هشت گیگابایت رم اشاره کرد.

دوربین اصلی این گوشی با دقت ۴۸ مگاپیکسل طراحی شده و دارای قدرت زوم اپتیکی ده برابر است.

..................

 

خبر: باکتری روده با پارکینسون مقابله می کند!

محققان نوعی باکتری را در روده انسان کشف کرده‌اند که می‌توان از آن برای مقابله با بیماری پارکینسون استفاده کرد.

طی دو دهه گذشته برخی از محققان شواهدی را یافتند که نشان می‌دهد ممکن است باکتری‌های روه نیز در شدت بیماری پارکینسون نقش داشته باشد.

این ایده به عنوان فرضیه Braak شناخته می شود که طی آن پژوهشگران مطرح کرده اند اجسام لویی آسیب دیده در ابتدا و قبل از اینکه در مغز پخش شوند و علائم فیزیولوژیکی را که معمولاً در بیماری پارکینسون مشاهده می کنیم ایجاد کنند، می توانند در روده شکل بگیرند.

با الهام از این فرضیه اخیرا  تیمی از محققان دانشگاه ادینبورگ و دانشگاه داندی تصمیم گرفتند که بررسی کنند آیا گونه های خاصی از باکتری های روده می توانند از تجمع این توده های آلفا سینوکلین آسیب زا جلوگیری کنند یا حتی این روند را معکوس کنند یا خیر.

محققان  طی این مطالعه تأثیر تعدادی از پروبیوتیک ها را که معمولاً در دسترس هستند بر تجمع آلفا سینوکلین در گونه هایی از کرم های لوله ای که قبلا به عنوان یک مدل حیوانی خوب در بیماری پارکینسون شناخته شده بود، بررسی کردند.

آنها دریافتند باکتری پروبیوتیکی خاصی که به نام باسیلوس سابتیلیس(Bacillus subtilis) شناخته میشود، نه تنها در جلوگیری از تجمع آلفا سینوکلین بلکه در معکوس کردن تجمع‌های آن در مغز  نیز مؤثر است.

با بررسی دقیق نحوه تولید اثرات باسیلوس سابتیلیس ، مکانیسم های جدیدی از جمله آزادسازی برخی متابولیت های باکتریایی و تشکیل زیست‌لایه در روده کرم را نیز دریافتند.

محققان به این نتیجه رسیدند که این باکتری روده بسیار مهم است و حضور آن باکتری خاص در روده میتواند از شدت بیماری پارکینسون بکاهد.

..................

 

خبر: هدایت‌پذیری لمسی به سیستم عامل کروم می‌آید

ویژگی هدایت پذیری و دستورگیری ژستی یا لمسی(Gesture navigation) به سیستم عامل کروم خواهد آمد تا کاربران این سیستم عامل بتوانند با کشیدن انگشت خود روی صفحه در جهت‌های مختلف کارهای متفاوتی مانند رفتن به صفحه اصلی یا بازگشت به عقب انجام دهند.

نسخه "Chrome OS 80" که اخیراً به کانال بتا رسیده است، شامل ژست پذیری جدید است و از این پس می‌توان برای رفتن به خانه، صفحه را از پایین به سمت بالا لمس کرد، صفحه را رو به بالا لمس کرد و نگه داشت تا صفحه نمای کلی کروم دیده شود یا از سمت چپ به راست لمس شود تا به عقب بازگشت. همچنین برای بالا آوردن میز کار می‌توان یک کشیدن کوتاه انجام داد.

به نظر می‌رسد این حرکات با اکثر برنامه‌ها کار می‌کنند، اما در حال حاضر برخی از برنامه‌ها با منوهای پاپ‌آپ ناسازگار هستند و تصور می‌شود این مشکل قبل از خارج شدن نرم افزار از حالت بتا برطرف شود.

سایر ویژگی‌های جدید شامل تنظیمات سریع چندین صفحه مشابه با سیستم عامل اندروید است، اگرچه هنوز نمی‌توان این موارد را در صفحه تنظیمات مرتب و تنظیم کرد.

برای امتحان کردن "Chrome OS 80" در حالت بتا باید به تنظیمات کروم‌بوک رفت و با رفتن به قسمت About Chrome OS گزینه Change channel را انتخاب کرد و به کانال Beta رفت.

نظرات : 0

ثبت نظر

46063